Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö: luonnos vesienhoidon järjestämisasetuksen muuttamisesta (liite 6)
Svarstiden går ut: 13.10.2020
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Valtioneuvoston asetus vesienhoidon järjestämisestä (1040/2006) on annettu VMJL:n nojalla. Asetuksella pannaan osaltaan täytäntöön vesipuitedirektiivin säännöksiä. Asetuksessa säädetään keskeisesti vesienhoitosuunnitelmien sisältöön vaikuttavista säännöksistä.
Asetuksen liitteen 6 kohdassa a) luetellaan vesienhoidon perustoimenpiteitä koskeva lainsäädäntö. Asetuksen liitteen 6 kohdassa b) luetellaan vesienhoidon täydentävät toimenpiteet. Hanke koskee liitteen 6 kohtaa a).
Asetuksen liitteen 6 kohdassa a) luetellaan vesienhoidon perustoimenpiteitä koskeva lainsäädäntö. Asetuksen liitteen 6 kohdassa b) luetellaan vesienhoidon täydentävät toimenpiteet. Hanke koskee liitteen 6 kohtaa a).
Bakgrund
Vesienhoidon ja merenhoidon kansallinen sääntely perustuu EU:n direktiiveihin, joista keskeisimpiä ovat Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (2000/60/EY) yhteisön vesipolitiikan puitteista (vesipuitedirektiivi), Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (2008/56/EY) yhteisön meriympäristöpolitiikan puitteista (meristrategiadirektiivi) sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (2006/118/EY) pohjaveden suojelusta pilaantumiselta ja huononemiselta (pohjavesidirektiivi), jota on muutettu Komission direktiivillä (2014/80/EU). Vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisen yleisenä tavoitteena on suojella, parantaa ja ennallistaa vesiä ja Itämerta niin, ettei pintavesien ja pohjavesien tai Itämeren tila heikkene ja että niiden tila on vähintään hyvä.
Vesienhoidon ja merenhoidon suunnittelu perustuu vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annettuun lakiin (1299/2004, VMJL) ja sen nojalla annettuihin valtioneuvoston asetuksiin. Valtioneuvoston asetus vesienhoidon järjestämisestä on yksi näistä asetuksista.
Vesienhoidon ja merenhoidon suunnittelu perustuu vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annettuun lakiin (1299/2004, VMJL) ja sen nojalla annettuihin valtioneuvoston asetuksiin. Valtioneuvoston asetus vesienhoidon järjestämisestä on yksi näistä asetuksista.
Målsättningar
Säädöshankkeessa tavoitteena on päivittää asetuksen liitteen 6 kohta a). [Liitteen 6 kohtaan b) ei esitetä muutoksia.]
Liitteen päivityksellä ei ole hallinnollisia vaikutuksia vesienhoitoon. Esitysehdotus selventää nykyistä oikeustilaa ajantasaistamalla vesienhoidon perustoimenpiteitä koskevan säädöslistan.
Liitteen päivityksellä ei ole hallinnollisia vaikutuksia vesienhoitoon. Esitysehdotus selventää nykyistä oikeustilaa ajantasaistamalla vesienhoidon perustoimenpiteitä koskevan säädöslistan.
Sändlista:
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry | ||
Natur och Miljö rf | ||
Oikeusministeriö | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Puolustusvoimat | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen vesiensuojeluyhdistysten liitto | ||
Suomen Vesilaitosyhdistys ry | ||
Suomen vesiyhdistys ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen Ympäristöoikeustieteen Seura ry | ||
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund rf | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
WWF Suomi |
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssa julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om@om.fi.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Jos ette voi antaa lausuntoanne Lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo@ym.fi.
Tämä lausuntopyyntö on lähetetty vain sähköisesti. Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om@om.fi.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Jos ette voi antaa lausuntoanne Lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo@ym.fi.
Tämä lausuntopyyntö on lähetetty vain sähköisesti. Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Tidtabell
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta 13.10.2020 mennessä.
Beredare
Lisätietoja antavat
erityisasiantuntija Turo Hjerppe, turo.hjerppe@ym.fi puh. +358 295 250 204
lainsäädäntöneuvos Erja Werdi, erja.werdi@ym.fi puh. +358 295 250 312
erityisasiantuntija Turo Hjerppe, turo.hjerppe@ym.fi puh. +358 295 250 204
lainsäädäntöneuvos Erja Werdi, erja.werdi@ym.fi puh. +358 295 250 312
Ämnesord
vesienhoito, vesien tila
vesipuitedirektiivi
vesienhoidon toimenpiteet
Länkar:
https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Vaikuta_vesiin - Vaikuta vesiin -sivusto, vesien- ja merenhoidon sekä tulvariskien hallinnan suunnittelu
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20061040 - Ajantasainen valtioneuvoston asetus vesienhoidon järjestämisestä, Finlex
Bilagor:
Lausunnolle 23.9.2020_luonnos VNA liite 6.docx - Luonnos 23.9.2020 asetuksen muutoksesta
Lausunnolle 23 9 2020_VNA vesienhoidon järjestämisestä liite 6_perustelumuistio.docx - Luonnos 23.9.2020 perustelumuistiosta
-
-
-
Lisää tähän aputeksti liitteiden lisäämiselle. Vastaajat voivat liittää tiedostomuotoja: pdf, doc, docx, xls, xlsx, ppt, pptx, csv, txt, rtf, zip, jpg, jpeg, png, gif ja tif. Tiedostojen yhteenlaskettu koko saa olla korkeintaan 50 Mb.
-
-
-
Lausuntonne liitteen 6 päivittämisestä
-
Puolustusministeriö, Pellikainen Teija13.10.2020
-
Puolustusministeriö on tutustunut ympäristöministeriön laatimaan esitykseen vesienhoidosta annetun valtioneuvoston asetuksen liitteen 6 muuttamisesta. Pääesikunta on antanut puolustusministeriölle asiasta lausunnon. Puolustusministeriöllä ei ole lausuttavaa asiassa.
-
-
Suomen luonnonsuojeluliitto, Kattainen Matti13.10.2020
-
Suomen luonnonsuojeluliitolla ei ole huomautettavaa esitetyistä muutoksista.
-
-
Natur och Miljö, Nordman Bernt13.10.2020
-
Natur och Miljö har ingenting att invända mot förslaget till uppdatering av bilaga 6 i statsrådets förordning om vattenvård (1040/2006).
-
-
Oksiala-Mäki-Petäjä Kirsi, Asianosainen mm. KESELY/1998/2017 (huom! kaikkien Tourujokialueen eri osahankkeiden yhteisvaikutukset tulee arvioida yhtenä YVA-kokonaisuutena)11.10.2020
-
Tässä ko. asetuksen nykyinen 6 a: Liite 6 a) Vesienhoidon perustoimenpiteet Vesienhoidon perustoimenpiteet sisältyvät seuraaviin säädöksiin: i) sosiaali- ja terveysministeriön päätös yleisten uimarantojen veden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista (SosTMp 292/1996) ii) luonnonsuojelulaki (1096/1996) iii) metsälaki (1093/1996) iv) sosiaali- ja terveysministeriön asetus talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista (461/2000) v) laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta (390/2005) vi) asetus vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista (59/1999) vii) laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä (468/1994) viii) valtioneuvoston päätös puhdistamolietteen käytöstä maataloudessa (282/1994) ix) valtioneuvoston asetus yhdyskuntajätevesistä (888/2006) x) torjunta-ainelaki (327/1969) xi) valtioneuvoston asetus maataloudesta peräisin olevien nitraattien vesiin pääsyn rajoittamisesta (931/2000) xii) ympäristönsuojelulaki (86/2000) xii) valtioneuvoston asetus vesiympäristölle vaarallisista ja haitallisista aineista (1022/2006) xiv) vesilaki (264/1961) xv) vesihuoltolaki (119/2001) xvi) maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) xvii) terveydensuojelulaki (763/1994) xviii) merensuojelulaki (1415/1994). --- Ja tässä suunniteltujen muutosten jälkeen: a) Vesienhoidon perustoimenpiteet Vesienhoidon perustoimenpiteet sisältyvät seuraaviin säädöksiin: i) sosiaali- ja terveysministeriön asetus yleisten uimarantojen uimaveden laatuvaatimuksista ja valvonnasta (177/2008) ii) luonnonsuojelulaki (1096/1996) iii) metsälaki (1093/1996) iv) sosiaali- ja terveysministeriön asetus talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista (1352/2015) v) laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta (390/2005) vi) valtioneuvoston asetus vaarallisten kemikaalien käsittelyn ja varastoinnin valvonnasta (685/2015) vii) laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä (252/2017) viii) valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012) ix) valtioneuvoston asetus yhdyskuntajätevesistä (888/2006) x) laki kasvinsuojeluaineista (1259/2006) xi) valtioneuvoston asetus eräiden maa- ja puutarhataloudesta peräisin olevien päästöjen rajoittamisesta (1250/2014) xii) ympäristönsuojelulaki (527/2014) xii) valtioneuvoston asetus vesiympäristölle vaarallisista ja haitallisista aineista (1022/2006) xiv) vesilaki (587/2011) xv) vesihuoltolaki (119/2001) xvi) maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) xvii) terveydensuojelulaki (763/1994) xviii) merensuojelulaki (1415/1994) b) Vesienhoidon täydentävät toimenpiteet Vesienhoidon täydentäviä toimenpiteitä voivat olla: i) lainsäädännölliset keinot ii) hallinnolliset keinot iii) taloudelliset tai verotukselliset keinot iv) ympäristösopimukset v) hyvää ympäristökäytäntöä koskevat ohjeet vi) kosteikkojen palauttaminen ja ennallistaminen vii) rakennushankkeet viii) ympäristön kunnostushankkeet ix) koulutushankkeet x) tutkimus-, kehitys- ja esittelyhankkeet ja xi) muut asiaan kuuluvat toimenpiteet.
-
-
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK r.y., Kulmala Airi2.10.2020
-
MTK:lla ei ole huomautettavaa liitteen 6 kohdan a) (perustoimenpiteitä koskeva säädöslista) päivittämisestä.
-
-
Sosiaali- ja terveysministeriö, STM/HPO/HYT, Rapala Jarkko1.10.2020
-
Sosiaali- ja terveysministeriöllä ei ole huomautettavaa esitetyistä muutoksista.
-
-
Suomen Vesiensuojeluyhdistysten Liitto ry28.9.2020
-
Suomen Vesiensuojeluyhdistysten Liitolla ei ole lausuttavaa asiassa.
-
-
-
-
Mahdolliset kommenttinne perustelumuistiosta
-
Oksiala-Mäki-Petäjä Kirsi, Asianosainen mm. KESELY/1998/2017 (huom! kaikkien Tourujokialueen eri osahankkeiden yhteisvaikutukset tulee arvioida yhtenä YVA-kokonaisuutena)11.10.2020
-
Tässä lausuntopyynnössä kerrotaan, että "Liitteen päivityksellä ei ole hallinnollisia vaikutuksia vesienhoitoon. Esitysehdotus selventää nykyistä oikeustilaa ajantasaistamalla vesienhoidon perustoimenpiteitä koskevan säädöslistan." Tämä "ajantasaistaminen" muuttaa useassa kohdin takautuvasti nykyistä asetusta (vrt. edellä suorat lainaukset nykyisestä ja "ajantasaistetusta" asetuksesta.)
-
-
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK r.y., Kulmala Airi2.10.2020
-
--
-
-
-
-
Muut huomionne
-
Oksiala-Mäki-Petäjä Kirsi, Asianosainen mm. KESELY/1998/2017 (huom! kaikkien Tourujokialueen eri osahankkeiden yhteisvaikutukset tulee arvioida yhtenä YVA-kokonaisuutena)11.10.2020
-
Tällä "ajantasaistuksella" on erittäin paljon vaikutuksia moneen keskeneräiseen ja vuosia kestäneeseen suojeluesitys- ja oikeusprosessiin esim. ympäristövaikutusten arvioinnin osalta; - vrt. esim. Tourujokikunnostus Jyväskylässä - Rise-avovankilakampus Tourujokirantaan tuotuna - Kankaan, Tourulan ja Tourujokivarren vesilain mukaiset luvat koko Tourujoen kunnostuksessa ja voimalapadon purussa (LSSAVI 4.1.2019) - Kankaan ja Tourujokivarren rakennusperintö- ja luonnonsuojelulain mukainen suojeluesitys [kulttuuri]maisema-alueen perustamisesta, joka on jätetty jo yli 3 vuotta sitten K-S Elylle ja joka evättynä on nyt ympäristöministeriöllä muutoksenhakuna käsittelyssä.. Suunnitellut muutokset ovat erittäin merkitseviä myös K-S "rullaavan" maakuntakaavan kohdallakin, josta oli jätetty 24 sivua kaavaehdotuksen muistutuksia vuonna 2017, mutta joista suurin osa hylättiin tylysti K-S liiton toimesta. Ainoa K-S:n 2017 uudistetusta maakuntakaavasta jätetty valitus koski nimenomaan Tourujokea sen useiden eri osahankkeiden yhteisvaikutusten arviointina: K-S:n 2017 uudistetusta maakuntakaavasta puuttuivat mm. Natura-arvioinnit/-päivitykset, pohjavesialueet, ns. hiljaiset alueet, maakunnallisesti merkittävät kulttuurikohteet ja kulttuuriperinnealueet, soranottoalueet jne. Hämeenlinnan hao ja KHO eivät huomioineet Tourujokialueella toimivan asukasyhdistyksen jättämää valitusta. Asia ohitettiin täysin. Pyydän kohteliaimmin harkitsemaan vielä tämän edellä kerrotun "hallinnollisen" muutoksen kokonaismerkitystä esim. edellä luetelluissa Tourujokilaaksoa koskevissa asiayhteyksissä, keskeneräisissä sekä päättyneissä oikeusprosesseissa.
-
-
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK r.y., Kulmala Airi2.10.2020
-
--
-
-
-