• Lisää tähän aputeksti liitteiden lisäämiselle. Vastaajat voivat liittää tiedostomuotoja: pdf, doc, docx, xls, xlsx, ppt, pptx, csv, txt, rtf, zip, jpg, jpeg, png, gif ja tif. Tiedostojen yhteenlaskettu koko saa olla korkeintaan 50 Mb.
      • Lausuntonne liitteen 6 päivittämisestä
      • Puolustusministeriö, Pellikainen Teija
        Päivitetty:
        13.10.2020
        • Puolustusministeriö on tutustunut ympäristöministeriön laatimaan esitykseen vesienhoidosta annetun valtioneuvoston asetuksen liitteen 6 muuttamisesta. Pääesikunta on antanut puolustusministeriölle asiasta lausunnon. Puolustusministeriöllä ei ole lausuttavaa asiassa.
      • Suomen luonnonsuojeluliitto, Kattainen Matti
        Päivitetty:
        13.10.2020
        • Suomen luonnonsuojeluliitolla ei ole huomautettavaa esitetyistä muutoksista.
      • Natur och Miljö, Nordman Bernt
        Päivitetty:
        13.10.2020
        • Natur och Miljö har ingenting att invända mot förslaget till uppdatering av bilaga 6 i statsrådets förordning om vattenvård (1040/2006).
      • Oksiala-Mäki-Petäjä Kirsi, Asianosainen mm. KESELY/1998/2017 (huom! kaikkien Tourujokialueen eri osahankkeiden yhteisvaikutukset tulee arvioida yhtenä YVA-kokonaisuutena)
        Päivitetty:
        11.10.2020
        • Tässä ko. asetuksen nykyinen 6 a: Liite 6 a) Vesienhoidon perustoimenpiteet Vesienhoidon perustoimenpiteet sisältyvät seuraaviin säädöksiin: i) sosiaali- ja terveysministeriön päätös yleisten uimarantojen veden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista (SosTMp 292/1996) ii) luonnonsuojelulaki (1096/1996) iii) metsälaki (1093/1996) iv) sosiaali- ja terveysministeriön asetus talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista (461/2000) v) laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta (390/2005) vi) asetus vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista (59/1999) vii) laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä (468/1994) viii) valtioneuvoston päätös puhdistamolietteen käytöstä maataloudessa (282/1994) ix) valtioneuvoston asetus yhdyskuntajätevesistä (888/2006) x) torjunta-ainelaki (327/1969) xi) valtioneuvoston asetus maataloudesta peräisin olevien nitraattien vesiin pääsyn rajoittamisesta (931/2000) xii) ympäristönsuojelulaki (86/2000) xii) valtioneuvoston asetus vesiympäristölle vaarallisista ja haitallisista aineista (1022/2006) xiv) vesilaki (264/1961) xv) vesihuoltolaki (119/2001) xvi) maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) xvii) terveydensuojelulaki (763/1994) xviii) merensuojelulaki (1415/1994). --- Ja tässä suunniteltujen muutosten jälkeen: a) Vesienhoidon perustoimenpiteet Vesienhoidon perustoimenpiteet sisältyvät seuraaviin säädöksiin: i) sosiaali- ja terveysministeriön asetus yleisten uimarantojen uimaveden laatuvaatimuksista ja valvonnasta (177/2008) ii) luonnonsuojelulaki (1096/1996) iii) metsälaki (1093/1996) iv) sosiaali- ja terveysministeriön asetus talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista (1352/2015) v) laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta (390/2005) vi) valtioneuvoston asetus vaarallisten kemikaalien käsittelyn ja varastoinnin valvonnasta (685/2015) vii) laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä (252/2017) viii) valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012) ix) valtioneuvoston asetus yhdyskuntajätevesistä (888/2006) x) laki kasvinsuojeluaineista (1259/2006) xi) valtioneuvoston asetus eräiden maa- ja puutarhataloudesta peräisin olevien päästöjen rajoittamisesta (1250/2014) xii) ympäristönsuojelulaki (527/2014) xii) valtioneuvoston asetus vesiympäristölle vaarallisista ja haitallisista aineista (1022/2006) xiv) vesilaki (587/2011) xv) vesihuoltolaki (119/2001) xvi) maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) xvii) terveydensuojelulaki (763/1994) xviii) merensuojelulaki (1415/1994) b) Vesienhoidon täydentävät toimenpiteet Vesienhoidon täydentäviä toimenpiteitä voivat olla: i) lainsäädännölliset keinot ii) hallinnolliset keinot iii) taloudelliset tai verotukselliset keinot iv) ympäristösopimukset v) hyvää ympäristökäytäntöä koskevat ohjeet vi) kosteikkojen palauttaminen ja ennallistaminen vii) rakennushankkeet viii) ympäristön kunnostushankkeet ix) koulutushankkeet x) tutkimus-, kehitys- ja esittelyhankkeet ja xi) muut asiaan kuuluvat toimenpiteet.
      • Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK r.y., Kulmala Airi
        Päivitetty:
        2.10.2020
        • MTK:lla ei ole huomautettavaa liitteen 6 kohdan a) (perustoimenpiteitä koskeva säädöslista) päivittämisestä.
      • Sosiaali- ja terveysministeriö, STM/HPO/HYT, Rapala Jarkko
        Päivitetty:
        1.10.2020
        • Sosiaali- ja terveysministeriöllä ei ole huomautettavaa esitetyistä muutoksista.
      • Suomen Vesiensuojeluyhdistysten Liitto ry
        Päivitetty:
        28.9.2020
        • Suomen Vesiensuojeluyhdistysten Liitolla ei ole lausuttavaa asiassa.
      • Mahdolliset kommenttinne perustelumuistiosta
      • Oksiala-Mäki-Petäjä Kirsi, Asianosainen mm. KESELY/1998/2017 (huom! kaikkien Tourujokialueen eri osahankkeiden yhteisvaikutukset tulee arvioida yhtenä YVA-kokonaisuutena)
        Päivitetty:
        11.10.2020
        • Tässä lausuntopyynnössä kerrotaan, että "Liitteen päivityksellä ei ole hallinnollisia vaikutuksia vesienhoitoon. Esitysehdotus selventää nykyistä oikeustilaa ajantasaistamalla vesienhoidon perustoimenpiteitä koskevan säädöslistan." Tämä "ajantasaistaminen" muuttaa useassa kohdin takautuvasti nykyistä asetusta (vrt. edellä suorat lainaukset nykyisestä ja "ajantasaistetusta" asetuksesta.)
      • Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK r.y., Kulmala Airi
        Päivitetty:
        2.10.2020
        • --
      • Muut huomionne
      • Oksiala-Mäki-Petäjä Kirsi, Asianosainen mm. KESELY/1998/2017 (huom! kaikkien Tourujokialueen eri osahankkeiden yhteisvaikutukset tulee arvioida yhtenä YVA-kokonaisuutena)
        Päivitetty:
        11.10.2020
        • Tällä "ajantasaistuksella" on erittäin paljon vaikutuksia moneen keskeneräiseen ja vuosia kestäneeseen suojeluesitys- ja oikeusprosessiin esim. ympäristövaikutusten arvioinnin osalta; - vrt. esim. Tourujokikunnostus Jyväskylässä - Rise-avovankilakampus Tourujokirantaan tuotuna - Kankaan, Tourulan ja Tourujokivarren vesilain mukaiset luvat koko Tourujoen kunnostuksessa ja voimalapadon purussa (LSSAVI 4.1.2019) - Kankaan ja Tourujokivarren rakennusperintö- ja luonnonsuojelulain mukainen suojeluesitys [kulttuuri]maisema-alueen perustamisesta, joka on jätetty jo yli 3 vuotta sitten K-S Elylle ja joka evättynä on nyt ympäristöministeriöllä muutoksenhakuna käsittelyssä.. Suunnitellut muutokset ovat erittäin merkitseviä myös K-S "rullaavan" maakuntakaavan kohdallakin, josta oli jätetty 24 sivua kaavaehdotuksen muistutuksia vuonna 2017, mutta joista suurin osa hylättiin tylysti K-S liiton toimesta. Ainoa K-S:n 2017 uudistetusta maakuntakaavasta jätetty valitus koski nimenomaan Tourujokea sen useiden eri osahankkeiden yhteisvaikutusten arviointina: K-S:n 2017 uudistetusta maakuntakaavasta puuttuivat mm. Natura-arvioinnit/-päivitykset, pohjavesialueet, ns. hiljaiset alueet, maakunnallisesti merkittävät kulttuurikohteet ja kulttuuriperinnealueet, soranottoalueet jne. Hämeenlinnan hao ja KHO eivät huomioineet Tourujokialueella toimivan asukasyhdistyksen jättämää valitusta. Asia ohitettiin täysin. Pyydän kohteliaimmin harkitsemaan vielä tämän edellä kerrotun "hallinnollisen" muutoksen kokonaismerkitystä esim. edellä luetelluissa Tourujokilaaksoa koskevissa asiayhteyksissä, keskeneräisissä sekä päättyneissä oikeusprosesseissa.
      • Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK r.y., Kulmala Airi
        Päivitetty:
        2.10.2020
        • --