Lausuntopalvelu.fi

Utlåtande - Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av miljöskyddslagen för sjöfarten och vissa andra lagar samt till lagar om Hongkongkonventionen och ändringar i MARPOL-konventionen och Londonprotokollet

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av miljöskyddslagen för sjöfarten och vissa andra lagar samt till lagar om Hongkongkonventionen och ändringar i MARPOL-konventionen och Londonprotokollet

Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/22626/2023

Svarstiden går ut: 20.6.2024

Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Kommunikationsministeriet ber om utlåtanden om utkastet till regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av miljöskyddslagen för sjöfarten och vissa andra lagar samt om Hongkongkonventionen och ändringarna i MARPOL-konventionen och Londonprotokollet.
Bakgrund
I denna proposition föreslås det att miljöskyddslagen för sjöfarten, lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg, lagen om tillsyn över fartygssäkerheten, avfallslagen, miljöskyddslagen och lagen om verkställighet av böter ändras. Dessutom föreslås det att riksdagen godkänner 2009 års Hongkongkonvention om säker och miljöriktig fartygsåtervinning samt de ändringar som hör till området för lagstiftningen och som under de senaste åren gjorts i bilagorna till 1973 års internationella konvention till förhindrande av förorening från fartyg och 1978 års protokoll till den, det vill säga den så kallade MARPOL-konventionen, och till 1996 års protokoll till 1972 års konvention om förhindrandet av havsföroreningar till följd av dumpning av avfall och annat material, det vill säga det så kallade Londonprotokollet.

I enlighet med regeringsprogrammet föreslås det i miljöskyddslagen för sjöfarten ett förbud mot utsläpp av orenat tvättvatten och slam som separerats av svavelskrubbrar på fartyg och ett förbud mot utsläpp av gråvatten, det vill säga vatten från fartygets duschar, tvättmaskiner och kök, till Finlands territorialvatten. Det gällande förbudet mot utsläpp av avloppsvatten från toaletter preciseras så att det i fortsättningen är förbjudet att på Finlands territorialvatten släppa ut behandlat avfallsvatten från toaletter från fartyg till vattnet.

Som en del av de ändringar som föreslås i miljöskyddslagen för sjöfarten föreslås det att bestämmelserna i förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjöfart kompletteras nationellt. Förordningen förutsätter att en behörig myndighet utses och att bestämmelser om påföljder enligt förordningen utfärdas. Det föreslås att hamninnehavaren bemyndigas att sköta myndighetsuppgifter i anslutning till fartygs användning av landströmsförsörjning. Dessutom föreslås det att ett så kallat undantag i fråga om öar ska införas i Finland på det sätt som förordningen tillåter. Samtidigt föreslås det att det till miljöskyddslagen för sjöfarten fogas en skyldighet för hamninnehavare att säkerställa tillgången på landströmsförsörjning i enlighet med förordningen om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel. Genom de föreslagna bestämmelserna kompletteras den förordningens krav på medlemsstaterna att säkerställa att en minimimängd landströmsförsörjning tillhandahålls i TEN-T-nätets kust- och inlandshamnar.

I propositionen föreslås det att riksdagen godkänner Hongkongkonventionen samt antar en lag om sättande i kraft av de bestämmelser i konventionen som hör till området för lagstiftningen. I propositionen föreslås dessutom att de ändringar som konventionen förutsätter görs i miljöskyddslagen för sjöfarten, lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg, lagen om tillsyn över fartygssäkerheten, avfallslagen och miljöskyddslagen. Genom konventionens bestämmelser åläggs fartygsåtervinningsanläggningar och fartyg skyldigheter och det föreskrivs om tillsynen över iakttagandet av reglerna.

Avsikten är att genom regeringspropositionen också föreslå att riksdagen godkänner ändringar i bilagorna till MARPOL-konventionen genom vilka luftvårdsbilagan till konventionen har reviderats och ändringar gjorts i bilaga I om oljeutsläpp, bilaga IV om toalettavfall och bilaga V om fast avfall samt lagar om sättande i kraft av de bestämmelser i dessa ändringar som hör till området för lagstiftningen. Genom ändringarna i bilaga V utvidgas skyldigheten att föra avfallsdagbok till fartyg vars bruttodräktighet är minst 100 ton. Enligt förslaget ska det i miljöskyddslagen för sjöfarten föreskrivas att denna skyldighet också ska gälla fartyg i inrikes fart, men att alla fartyg i inrikes fart ska ha en lättare modell för avfallsdagbok. Dessutom föreslås det att riksdagen godkänner ändringarna i bilagorna 1 och 2 till 1996 års protokoll till 1972 års konvention om förhindrandet av havsföroreningar till följd av dumpning av avfall och annat material, det vill säga det så kallade Londonprotokollet, genom vilka dumpning av avloppsslam förbjuds, samt en lag om sättande i kraft av ändringarna i protokollet.

Lagen om ändring av miljöskyddslagen för sjöfarten och lagen om ändring av lagen om verkställighet av böter avses träda i kraft den 1 januari 2025.

Hongkongkonventionen träder i kraft den 26 juni 2025. De lagar som anknyter till konventionen och bestämmelserna i miljöskyddslagen för sjöfarten avses träda i kraft vid en tidpunkt som fastställs genom förordning av statsrådet, samtidigt som avtalet träder i kraft internationellt.  Avsikten är att ändringarna i MARPOL-konventionen och i Londonprotokollet samt de ändringar i miljöskyddslagen för sjöfarten som hänför sig till MARPOL-konventionen ska träda i kraft vid en tidpunkt som föreskrivs genom förordning.
Målsättningar
Syftet med de föreslagna bestämmelserna är att i enlighet med regeringsprogrammet minska utsläppen av ämnen som är skadliga för den marina miljön i vattnet i Finlands territorialvatten. Ett ytterligare mål är att komplettera den EU-reglering som är bindande för Finland med nationella bestämmelser och på så sätt säkerställa att den nationella lagstiftningen är förenlig med EU-regleringen. Hongkongkonventionens åtagande bidrar till att fartyg landas på ett sätt som är lämpligt ur miljö- och hälsosynpunkt. Syftet med ändringarna i MARPOL-konventionen och Londonprotokollet är att minska utsläppen till luft och vatten samt att i övrigt effektivisera miljöskyddet. Å andra sidan är målet i fråga om pråmar att minska den administrativa börda som miljöregleringen medför.
Länkar:

https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM056:00/2023 - Hallituksen esityksen valmistelun hankesivu / Projektsida för förberedning av regeringens proposition

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32023R1805 - Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2023/1805 uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä sekä direktiivin 2009/16/EY muuttamisesta

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32023R1805 - Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/1805 om anveändning ac förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport och om ändring av direktiv 2009/16/EG

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32023R1804 - Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2023/1804 vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta ja direktiivin 2014/94/EU kumoamisesta

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32023R1804 - Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/1804 om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel och om upphävande av direktiv 2014/94/EU

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20091672 - Merenkulun ympäristönsuojelulaki

https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2009/20091672 - Miljöskyddslag för sjöfarten

Bilagor:
Tidtabell
Utlåtanden bes lämnas in senast den 20.6.2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Begäran om utlåtandet har delats in i teman och varje tema kan besvaras separat under mellanrubrikerna. Det är även möjligt att lämna ett omfattande utlåtande antingen som text eller som bilaga.

De internationella förpliktelser som föreslås bli godkända och satta i kraft har publicerats på projektsidan för beredningen av propositionen i finsk-, svensk- och engelskspråkiga versioner.

Översättningen av utkastet till RP till svenska pågår och som bilaga till begäran om utlåtande finns endast propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag. Utkastet till RP sänds på begäran på svenska när översättningen är klar.
 
Beredare
Laura Sarlin, tel. 0295 342 063, laura.sarlin@gov.fi
Sändlista:
Ahvenanmaan maakuntahallitus    
Alfons Håkans Oy Ab    
Arctia Oy    
Baltic Sea Action Group    
Bioenergia ry    
Business Finland    
Elinkeinoelämän keskusliitto    
Energiateollisuus ry    
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus    
Etelä-Savon ELY-keskus    
Etelä-Suomen aluehallintovirasto    
Gasum Oy    
Hämeen ELY-keskus    
Itä-Suomen aluehallintovirasto    
John Nurmisen säätiö    
Kaakkois-Suomen ELY-keskus    
Kainuun ELY-keskus    
Keski-Suomen ELY-keskus    
Lapin aluehallintovirasto    
Lapin ELY-keskus    
Liikenne- ja viestintävirasto    
Lounais-Suomen aluehallintovirasto:    
Lämpöpuisto Oy    
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto    
maa- ja metsätalousministeriö    
Merimiespalvelutoimisto    
Meriteollisuus ry    
Neste Oyj    
oikeusministeriö    
Oikeusrekisterikeskus    
Oy Teboil Ab    
Pidä saaristo siistinä ry    
Pirkanmaan ELY-keskus    
Pohjanmaan ELY-keskus    
Pohjois-Karjalan ELY-keskus    
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus    
Pohjois-Savon ELY-keskus    
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto    
Poliisihallitus    
puolustusministeriö    
Puolustusvoimat    
Rajavartiolaitos    
Satakunnan ELY-keskus    
Satamaoperaattorit ry    
sisäministeriö    
sosiaali- ja terveysministeriöltä    
ST1 Nordic Oy    
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry    
Suomen luonnonsuojeluliitto    
Suomen purjehdus ja veneily ry    
Suomen satamat ry    
Suomen varustamot ry    
Suomen ympäristökeskus    
Teknologiateollisuus ry    
Turun korjaustelakka Oy    
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto    
työ- ja elinkeinoministeriö    
Työterveyslaitos    
ulkoministeriö    
Uudenmaan ELY-keskus    
valtioneuvoston kanslia    
valtiovarainministeriö    
Varsinais-Suomen ELY-keskus    
WWF Suomi    
Väylävirasto    
ympäristöministeriöltä    
Ämnesord

satama

merenkulku

kauppamerenkulku