
Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Arviomuistio – Unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön aiheuttamat muutostarpeet sähköisen viestinnän välitystietojen säilyttämisvelvollisuudelle ja viranomaiskäytölle
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/7266/2021
Svarstiden gick ut: 11.5.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Johdanto
Sähköisestä viestinnästä – kuten kännykkäpuheluista, tekstiviesteistä ja internetin käyttämisestä – syntyy välitystietoja. Välitystietoja on esimerkiksi kännykkäpuheluiden osalta puhelinnumero, liittymän tilaajan nimi sekä viestinnän aika ja paikka. Vaikka välitystiedot eivät paljasta viestinnän sisältöä, ne paljastavat silti asioita henkilöstä, joka viestii. Siksi viestinnän luottamuksellisuuden suoja, henkilötietojen suoja ja yksityiselämän suoja ulottuu myös välitystietoihin.
Sähköisen viestinnän välitystietojen avulla voidaan kuitenkin tehokkaasti estää ja selvittää rikoksia. Jotta välitystiedot olisivat viranomaisten saatavilla rikostutkintaa varten, säilyttämisvelvollisuudesta annettiin vuonna 2006 EU:n direktiivi. Direktiivi kuitenkin kohtasi vastustusta, koska se velvoitti melko laajaan ja pitkään säilyttämiseen. Lopulta unionin tuomioistuin totesi vuonna 2014, että direktiivillä puututtiin suhteettoman paljon henkilötietojen suojaan ja yksityiselämän suojaan. Unionin tuomioistuin totesi direktiivin pätemättömäksi.
Suurin osa EU:n jäsenvaltioista (Suomi mukaan lukien) on direktiivin kumoamisen jälkeen säätänyt kansallisesti säilyttämisvelvollisuudesta. Tämä on johtanut siihen, että nämä kansalliset lait ovat olleet usein unionin tuomioistuimen arvioitavana – onko niissä tasapainotettu oikein turvallisuus sekä henkilötietojen suoja ja yksityiselämän suoja.
Liikenne- ja viestintäministeriö selvitti edellisen kerran Suomen sähköisen viestinnän välitystietojen säilyttämis- ja luovuttamisvelvollisuuden sääntelyn EU-oikeuden mukaisuutta keväällä 2017, kun unionin tuomioistuin oli antanut Tele2 ja Watson -ratkaisun. Tämän jälkeen unionin tuomioistuin on antanut neljä uutta ratkaisua. Arviomuistiossa eritellään näiden ratkaisujen sisältöä ja arvioidaan niiden merkitystä Suomen sääntelylle.
Sähköisen viestinnän välitystietojen avulla voidaan kuitenkin tehokkaasti estää ja selvittää rikoksia. Jotta välitystiedot olisivat viranomaisten saatavilla rikostutkintaa varten, säilyttämisvelvollisuudesta annettiin vuonna 2006 EU:n direktiivi. Direktiivi kuitenkin kohtasi vastustusta, koska se velvoitti melko laajaan ja pitkään säilyttämiseen. Lopulta unionin tuomioistuin totesi vuonna 2014, että direktiivillä puututtiin suhteettoman paljon henkilötietojen suojaan ja yksityiselämän suojaan. Unionin tuomioistuin totesi direktiivin pätemättömäksi.
Suurin osa EU:n jäsenvaltioista (Suomi mukaan lukien) on direktiivin kumoamisen jälkeen säätänyt kansallisesti säilyttämisvelvollisuudesta. Tämä on johtanut siihen, että nämä kansalliset lait ovat olleet usein unionin tuomioistuimen arvioitavana – onko niissä tasapainotettu oikein turvallisuus sekä henkilötietojen suoja ja yksityiselämän suoja.
Liikenne- ja viestintäministeriö selvitti edellisen kerran Suomen sähköisen viestinnän välitystietojen säilyttämis- ja luovuttamisvelvollisuuden sääntelyn EU-oikeuden mukaisuutta keväällä 2017, kun unionin tuomioistuin oli antanut Tele2 ja Watson -ratkaisun. Tämän jälkeen unionin tuomioistuin on antanut neljä uutta ratkaisua. Arviomuistiossa eritellään näiden ratkaisujen sisältöä ja arvioidaan niiden merkitystä Suomen sääntelylle.
Tavoitteet
Arviomuistion tavoitteena on selvittää, tarvitaanko Suomen sääntelyyn muutoksia unionin tuomioistuimen uuden ratkaisukäytännön perusteella. Lausuntokierroksella halutaan kuulla sidosryhmien kannat aiheeseen.
EU-tasolla on lisäksi virinnyt uudestaan keskustelu siitä, tulisiko EU:n yrittää antaa uudestaa sääntelyä säilyttämisvelvollisuudesta. Lausuntokierroksen tavoitteena on toiseksi selvittää sidosryhmien kantaa tähän kysymykseen.
EU-tasolla on lisäksi virinnyt uudestaan keskustelu siitä, tulisiko EU:n yrittää antaa uudestaa sääntelyä säilyttämisvelvollisuudesta. Lausuntokierroksen tavoitteena on toiseksi selvittää sidosryhmien kantaa tähän kysymykseen.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetäään toimittamaan viimeistään 11.5.2021 aikana.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi-sivustolla julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon voi jättää vastaamalla lausuntopalvelu.fi- sivuston kyselyosiossa esitettyihin teemakohtaisiin kysymyksiin tai osaan niistä.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n -sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta lausuntopalvelu.om@om.fi.
Lausunnon voi toimittaa myös lähettämällä se liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon osoitteeseen kirjaamo@lvm.fi.
Lausunnon voivat jättää kaikki kiinnostuneet tahot.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n -sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta lausuntopalvelu.om@om.fi.
Lausunnon voi toimittaa myös lähettämällä se liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon osoitteeseen kirjaamo@lvm.fi.
Lausunnon voivat jättää kaikki kiinnostuneet tahot.
Valmistelijat
Tuomas Kaivola, neuvotteleva virkamies, liikenne- ja viestintäministeriö (etunimi.sukunimi@lvm.fi).
Ajalla 29.3. – 31.3.2021 Piia Nyström, lainsäädäntöneuvos, liikenne- ja viestintäministeriö (etunimi.sukunimi@lvm.fi) ja ajalla 1.-6.4.2021 Maria Rautavirta, yksikön johtaja, liikenne- ja viestintäministeriö (etunimi.sukunimi@lvm.fi).
Ajalla 29.3. – 31.3.2021 Piia Nyström, lainsäädäntöneuvos, liikenne- ja viestintäministeriö (etunimi.sukunimi@lvm.fi) ja ajalla 1.-6.4.2021 Maria Rautavirta, yksikön johtaja, liikenne- ja viestintäministeriö (etunimi.sukunimi@lvm.fi).
Jakelu:
Cinia Oy | ||
CSC Tieteen tietotekniikan keskus Oy | ||
Digita Oy | ||
DNA Oyj | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Electronic frontier | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry | ||
Elisa Oyj | ||
Ficom ry | ||
Finnet-liitto ry | ||
Finnish Information Security Cluster - Kyberala ry | ||
F-Secure Oyj | ||
Helsingin yliopisto | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kilpailu ja kuluttajavirasto | ||
Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Nixu Oyj | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Pääesikunta | ||
Pääesikunta Suojelupoliisi | ||
Sisäministeriö | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Internet-yhdistys ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Telia Finland Oyj | ||
Telia Finland Oyj | ||
Telia Finland Oyj | ||
Tiedusteluvalvontavaltuutettu | ||
TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry | ||
Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Ålands Telekommunikation Ab |
Asiasanat
Tietosuoja
sähköinen viestintä