Begäran om utlåtande om det förslag av arbetsgruppen för reformen av krävande vård utom hemmet som gäller regeringens proposition om lagstiftningen om barnskyddets krävande vård utom hemmet
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/10164/2019
Svarstiden gick ut: 12.2.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Social- och hälsovårdsministeriet ber särskilt de instanser som nämns i sändlistan lämna yttranden om det bifogade förslaget av arbetsgruppen för reformen av krävande vård utom hemmet som gäller regeringens proposition om lagstiftningen om barnskyddets krävande vård utom hemmet. Även andra instanser än de som nämns i sändlistan kan lämna sitt yttrande i ärendet.
Utkastet till propositionen gäller följande författningar:
Utkastet till propositionen gäller följande författningar:
- Lagen om ändring av barnskyddslagen
- Lagen om statens barnskyddsanstalter
- Lagen om ändring av hälso- och sjukvårdslagen
- Lagen om ändring av socialvårdslagen
- Social- och hälsovårdsministeriets förordning om statens barnskyddsanstalter
- Enligt den föreslagna dimensioneringen av socialarbetarna inom barnskyddet ska en socialarbetare ansvara för högst 35 barn från och med ingången av 2022
- Tjänsterna inom öppenvården ska specificeras och det föreslås nya stödåtgärder inom öppenvården i syfte att minska behovet av vård utom hemmet
- Bestämmelserna om valet av platsen för vården utom hemmet ska preciseras och det rehabiliterande innehållet i vården utom hemmet fastställas
- Rätten hos barn som vårdas utom hemmet att få den basservice och de specialtjänster inom social- och hälsovård som de behöver ska stärkas
- Den krävande vården utom hemmet ska definieras som en funktionellt integrerad anstalttjänst inom social- och hälsovården
- Vårdens innehåll och det rehabiliterande innehållet i perioden med särskild omsorg ska förtydligas
- Det föreslås att en period med särskild omsorg ska vara 90 dygn och att den ska kunna förlängas med 90 dygn av särskilda skäl
- Ordnandet av särskild omsorg ska koncentreras till statens barnskyddsenheter, privata skolhem och de barnskyddsanstalter som ägs av kommuner och landskap
- De yrkesmässiga kompetenskraven för barnskyddsanstalternas personal preciseras och personalresurserna för boendeenheterna inom den särskilda omsorgen fastställs
- Utövningen av offentlig makt och betydande utövning av offentlig makt enligt vad som föreskrivs i 124 § i grundlagen beaktas i fråga om de begränsande åtgärderna och därtill stärks barnets rättsskydd
- Genom begränsningsåtgärder säkerställs att livet, hälsan och utvecklingen tryggas för barn som använder berusningsmedel
- Innehållet i barnskyddets eftervård preciseras
- Det föreslås en ny lag om statens barnskyddsanstalter och uppgifterna vid statens barnskyddsenheter preciseras vad gäller integrerad service inom krävande vård utom hemmet och grundläggande utbildning.
Bakgrund
Förslagen bygger på den rapport som arbetsgruppen för reformen av krävande vård utom hemmet publicerade den 4 september 2020 (SHM:s rapporter och promemorior 2020:28).
Den 14 mars 2019 tillsatte social- och hälsovårdsministeriet en arbetsgrupp med uppgift att till den 30 juni 2020 reformera barnskyddslagstiftningen så att innehållet i och strukturerna för barnskyddets vård utom hemmet bättre kan tillgodose behoven hos barn i behov av krävande särskilt stöd.
Arbetsgruppen fick till uppgift att utreda 1) den helhet av sektorsövergripande tjänster för vård utom hemmet som behövs, 2) hurdan sektorsövergripande helhet och struktur barn i behov av krävande särskilt stöd behöver inom vården, omsorgen och stödjandet av självständigheten samt hur vården utom hemmet anknyter till en förändring och reform av servicestrukturen, 3) hur man ska säkerställa mentalvårds- och missbrukartjänster och annat behövligt stöd inom social- och hälsovård för barn som är placerade i vård utom hemmet, 4) de begränsande åtgärdernas syfte, mål och behov av ändringar i barnskyddslagen och 5) den roll som vården utom hemmet har och stödet från denna när barnet genomgår grundskolan och utbildning på andra stadiet och etablerar sig i arbetslivet. Utifrån utredningen utarbetade arbetsgruppen förslag i form av en regeringsproposition.
I sina förslag har arbetsgruppen beaktat riksdagens kläm (RSv 317/2018 rd – RP 237/2018 rd) och utvärderat rätten till en balanserad utveckling och välbefinnande hos barn i vård utom hemmet och användningen av de begränsningar som ingår i barnskyddslagen.
Den 14 mars 2019 tillsatte social- och hälsovårdsministeriet en arbetsgrupp med uppgift att till den 30 juni 2020 reformera barnskyddslagstiftningen så att innehållet i och strukturerna för barnskyddets vård utom hemmet bättre kan tillgodose behoven hos barn i behov av krävande särskilt stöd.
Arbetsgruppen fick till uppgift att utreda 1) den helhet av sektorsövergripande tjänster för vård utom hemmet som behövs, 2) hurdan sektorsövergripande helhet och struktur barn i behov av krävande särskilt stöd behöver inom vården, omsorgen och stödjandet av självständigheten samt hur vården utom hemmet anknyter till en förändring och reform av servicestrukturen, 3) hur man ska säkerställa mentalvårds- och missbrukartjänster och annat behövligt stöd inom social- och hälsovård för barn som är placerade i vård utom hemmet, 4) de begränsande åtgärdernas syfte, mål och behov av ändringar i barnskyddslagen och 5) den roll som vården utom hemmet har och stödet från denna när barnet genomgår grundskolan och utbildning på andra stadiet och etablerar sig i arbetslivet. Utifrån utredningen utarbetade arbetsgruppen förslag i form av en regeringsproposition.
I sina förslag har arbetsgruppen beaktat riksdagens kläm (RSv 317/2018 rd – RP 237/2018 rd) och utvärderat rätten till en balanserad utveckling och välbefinnande hos barn i vård utom hemmet och användningen av de begränsningar som ingår i barnskyddslagen.
Målsättningar
Syftet med propositionen är att göra arbetsbördan lättare för socialarbetarna inom barnskyddet och att effektivisera högklassiga tjänster inom barnskyddets öppenvård och vård utom hemmet och på så sätt förebygga uppkomsten av placeringsbehov för barn samt att förkorta placeringarnas varaktighet, minska förflyttningarna mellan platser för vård av barn utom hemmet, minska regionala skillnader orsakade av konkurrensutsättning och främja möjligheterna till återförening av familjer.
Genom propositionen kan rätten till de social- och hälsovårdstjänster som de barn som placerats i vård utom hemmet behöver stärkas, vilket samtidigt minskar behovet av perioder av särskild omsorg i och med att problemen angrips så tidigt som möjligt. Syftet med propositionen är att trygga att en period av särskild omsorg är tillräckligt lång för att man ska kunna bryta självskadebeteende och allvarliga missbruksproblem hos barn och inleda planmässig rehabilitering.
Genom propositionen kan rätten till de social- och hälsovårdstjänster som de barn som placerats i vård utom hemmet behöver stärkas, vilket samtidigt minskar behovet av perioder av särskild omsorg i och med att problemen angrips så tidigt som möjligt. Syftet med propositionen är att trygga att en period av särskild omsorg är tillräckligt lång för att man ska kunna bryta självskadebeteende och allvarliga missbruksproblem hos barn och inleda planmässig rehabilitering.
Länkar:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162414/STM_2020_28_rap.pdf?sequence=1&isAllowed=y - Lastensuojelun vaativan sijaishuollon uudistamistyöryhmän loppuraportti / Slutrapport av arbetsgruppen för reformen av krävande vård utom hemmet (på finska)
Bilagor:
Tidtabell
Vi tar emot utlåtanden till den 12 februari 2021. Vi beaktar endast de utlåtanden som lämnats in inom den angivna tiden.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi önskar att utlåtandet ges genom att svara på den enkät som publicerats i tjänsten utlåtande.fi, som innehåller både strukturerade och öppna frågor om arbetsgruppens utkast till regeringens proposition. Enkäten kan besvaras på finska eller svenska. I slutet av enkäten har du också möjlighet att lämna fritt formulerade kommentarer. De ministerier, som använder VAHVA-ärendehanteringssystemet ber att spara sitt ansvar i VAHVA-ärende VN/10164/2019.
Du behöver inte sända utlåtandet separat per e-post eller post. För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i utlåtande.fi-tjänsten. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Om du behöver hjälp med att använda tjänsten kan du kontakta [email protected]. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
OBS! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Du behöver inte sända utlåtandet separat per e-post eller post. För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i utlåtande.fi-tjänsten. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Om du behöver hjälp med att använda tjänsten kan du kontakta [email protected]. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
OBS! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Ytterligare information om begäran om utlåtande ger
Susanna Hoikkala, 02951 63482, konsultativ tjänsteman, [email protected]
Tiina Muinonen, 02951 63185, regeringssekreterare, [email protected]
Susanna Hoikkala, 02951 63482, konsultativ tjänsteman, [email protected]
Tiina Muinonen, 02951 63185, regeringssekreterare, [email protected]
Sändlista:
Ab Det finlandssvenska kompetenscentret inom det sociala området | ||
ADHD-liitto | ||
Akaan kaupunki | ||
A-klinikkasäätiö | ||
Ammatillisten perhekotien liitto APKL ry | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Arjessa Oy | ||
Attendo | ||
Barnavårdsföreningen i Finland r.f. | ||
Diakonia-ammattikorkeakoulu | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Enontekiön kunta | ||
Ensi- ja turvakotien liitto | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Familar Oy | ||
Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä | ||
Haapajärven kaupunki | ||
Hailuodon kunta | ||
Hankasalmen kunta | ||
Harjavallan kaupunki | ||
Hattulan kunta | ||
Hausjärven kunta | ||
Helsingin Diakonissalaitos | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri | ||
Helsingin kaupunki | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto ry | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Inarin kunta | ||
ITLA | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus | ||
Itä-Suomen yliopisto, hyvinvointioikeuden instituutti | ||
Janakkalan kunta | ||
Joutsan kunta | ||
Jyväskylän ammattikorkeakoulu | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jämsän kaupunki | ||
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | ||
Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Oy Socom | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kainuun sairaanhoitopiiri | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kalliola-konserni | ||
Kangasalan kaupunki | ||
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Kaskisten kaupunki | ||
Kasper - Kasvatus- ja perheneuvonta ry | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kauhavan kaupunki | ||
Kauniaisten kaupunki | ||
Kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskus | ||
Kehitysvammaisten tukiliitto | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kemiönsaaren kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus | ||
Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä | ||
Keuruun kaupunki | ||
Kirkkonummen kunta | ||
Kittilän kunta | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Korsnäsin kunta | ||
Kristiinankaupungin kaupunki | ||
Kuhmoisten kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuortaneen kunta | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä | ||
Kynnys ry | ||
Kärsämäen kunta | ||
Lagmansgården | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ammattikorkeakoulu | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapinlahden kunta | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Lapsioikeusjuristit | ||
Lapsuudentutkimuksen seura | ||
Lastensuojelun Keskusliitto | ||
Laukaan kunta | ||
Laurea-ammattikorkeakoulu | ||
Lempäälän kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Limingan koulutuskeskus | ||
Limingan kunta | ||
Lohjan kaupunki | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Loviisan kaupunki | ||
Luhangan kunta | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto | ||
Metropolia Ammattikorkeakoulu | ||
Mielenterveyden keskusliitto | ||
Muhoksen kunta | ||
Multian kunta | ||
Muonion kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Niuvanniemen sairaala | ||
Nokian kaupunki | ||
Nuorisotutkimusverkosto | ||
Nuorten Ystävät | ||
Närpiön kaupunki | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry | ||
Opetushallitus | ||
Oriveden kaupunki | ||
Osallisuuden aika ry | ||
Oulun kaupunki | ||
Paimion kaupunki | ||
Paltamon kunta | ||
Paraisten kaupunki | ||
Pedersören kunta | ||
Pelastakaa Lapset ry | ||
Pelkosenniemen kunta | ||
Pellon kunta | ||
Perhehoitoliitto ry | ||
Perhekuntoutuskeskus Lauste | ||
Perusturvaliikelaitos Saarikka | ||
Pesäpuu ry | ||
Petäjäveden kunta | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pietarsaaren kaupunki | ||
Pihtiputaan kunta | ||
Pirkkalan kunta | ||
Pohjanmaan maakuntien sosiaalialan osaamiskeskus | ||
Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus | ||
Porin kaupunki | ||
Porvoon kaupunki | ||
Posion kunta | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Puolangan kunta | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Pälkäneen kunta | ||
Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus Socca | ||
Raahen kaupunki | ||
Raision kaupunki | ||
Rantasalmen kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Rauman kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Rautavaaran kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Ristijärven kunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Ruoveden kunta | ||
Ruskon kunta | ||
Sairilan koulukoti | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Satakunnan lastensuojelun kehittämisyksikkö | ||
Satakunnan sairaanhoitopiiri | ||
Sauvon kunta | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Savukosken kunta | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Sievin kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Siikalatvan kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta | ||
Sippolan koulukoti | ||
Sisäministeriö | ||
Sodankylän kunta | ||
SOS Lapsikylät | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö: OHO, SVO, TUTO, APO, TTO, YTO/TOK, YTO/YPA | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Pikassos | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Sosiaalitaito | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Verso -liikelaitos | ||
Sosiaaliasiamiehet ry | ||
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden neuvottelukunta | ||
Sosiaalityön tutkimuksen seura | ||
Sosiaalityöntekijöiden seura | ||
Sosnet | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Sotkamon kunta | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Super | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen Mielenterveysseura | ||
Suomen Psykiatriyhdistys | ||
Suomen Psykologiliitto | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen sosiaalioikeudellinen seura | ||
Suomussalmen kunta | ||
Suonenjoen kaupunki | ||
Svenska Finlands Folktinget | ||
Säkylän kunta | ||
Taivalkosken kunta | ||
Talentia ry | ||
Tampereen ammattikorkeakoulu | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto, sosiaalityö | ||
Tays / EVA-yksikkö | ||
Tehy | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden neuvottelukunta | ||
Terveys- ja Sosiaalialan Yrittäjät – TESO ry | ||
Tervolan kunta | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tornion kaupunki | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun ammattikorkeakoulu | ||
Turun kaupunki | ||
Turun yliopisto, sosiaalityön oppiaine | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Utsjoen kunta | ||
Uudenkaarlepyyn kaupunki | ||
Uudenkaupungin kaupunki | ||
Vaasan kaupunki | ||
Vaasan sairaanhoitopiiri | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE | ||
Valtion koulukodit | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valvira | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varkauden kaupunki | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Varsinais-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus | ||
Vehmaan kunta | ||
Viitasaaren kaupunki | ||
Vimpelin kunta | ||
Vuorelan koulukoti | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Yksityisten perhekotien ja lastensuojelulaitosten yhdistys ry | ||
Ylitornion kunta | ||
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Ympäristöministeriö | ||
Yrkeshögskolan Arcada | ||
Yrkeshögskolan Novia | ||
Ähtärin kaupunki | ||
Äänekosken kaupunki |