Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Utkast till statsrådets redogörelse om försörjningsberedskapen
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/25323/2021
Vastausaika on päättynyt: 8.8.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Inledning
Arbets- och näringsministeriet har berett statsrådets första redogörelse om försörjningsberedskapen till riksdagen.
Försörjningsberedskap innebär beredskap för kriser och störningar samt kontinuitetskontroll genom tryggande av vitala funktioner. Tryggandet av de grundläggande behoven står fortfarande i centrum, men beredskap inför nya slags hot är också en viktig del av dagens försörjningsberedskapsarbete. I Finland baserar sig försörjningsberedskapsarbetet på samarbete mellan den offentliga, privata och tredje sektorn.
Försörjningsberedskap innebär beredskap för kriser och störningar samt kontinuitetskontroll genom tryggande av vitala funktioner. Tryggandet av de grundläggande behoven står fortfarande i centrum, men beredskap inför nya slags hot är också en viktig del av dagens försörjningsberedskapsarbete. I Finland baserar sig försörjningsberedskapsarbetet på samarbete mellan den offentliga, privata och tredje sektorn.
Bakgrund
Försörjningsberedskapens internationella verksamhetsmiljö har förändrats avsevärt i och med covid-19-pandemin och Rysslands invasion av Ukraina. Det nordiska samarbetet kring försörjningsberedskapen har utvidgats ytterligare, betydelsen av Östersjöns säkerhetspolitiska miljö för de omgivande länderna har ökat och inom Europeiska unionen pågår flera projekt som också påverkar det nationella ordnandet av försörjningsberedskapen och lagstiftningen om den. Finland ansökte om medlemskap i Nordatlantiska fördragsorganisationen Nato den 18 maj 2022. Även om den internationella verksamhetsmiljön förändras och den internationella dimensionen stärks inom försörjningsberedskapen bygger det finländska försörjningsberedskapssystemet också i fortsättningen på nationell beredskap och nationella åtgärder.
Nivån på den nationella försörjningsberedskapen i Finland är i princip god. Rikliga naturresurser, god livsmedelsproduktionskapacitet, ett utvecklat välfärds- och utbildningssystem, en välfungerande infrastruktur och ett tätt samarbete mellan den offentliga, privata och tredje sektorn är exempel på Finlands nationella styrkor som hjälper till att upprätthålla den nationella försörjningsberedskapen. I en förändrad omvärld måste vi bedöma om Finlands beredskap är tillräcklig totalt sett, i synnerhet när tyngdpunkten i försörjningsberedskapen håller på att förskjutas till att trygga kriståligheten.
Beredningen av redogörelsen har följts upp av en parlamentarisk uppföljningsgrupp under ledning av arbetsminister Tuula Haatainen. Riksdagen har deltagit i beredningen av redogörelsen också via workshopsarbete. Tjänstemannaberedningen av redogörelsen har styrts av en förvaltningsövergripande ledningsgrupp under ledning av arbets- och näringsministeriets kanslichef Raimo Luoma. Under beredningen av redogörelsen har det också ordnats fyra workshoppar för olika målgrupper.
Nivån på den nationella försörjningsberedskapen i Finland är i princip god. Rikliga naturresurser, god livsmedelsproduktionskapacitet, ett utvecklat välfärds- och utbildningssystem, en välfungerande infrastruktur och ett tätt samarbete mellan den offentliga, privata och tredje sektorn är exempel på Finlands nationella styrkor som hjälper till att upprätthålla den nationella försörjningsberedskapen. I en förändrad omvärld måste vi bedöma om Finlands beredskap är tillräcklig totalt sett, i synnerhet när tyngdpunkten i försörjningsberedskapen håller på att förskjutas till att trygga kriståligheten.
Beredningen av redogörelsen har följts upp av en parlamentarisk uppföljningsgrupp under ledning av arbetsminister Tuula Haatainen. Riksdagen har deltagit i beredningen av redogörelsen också via workshopsarbete. Tjänstemannaberedningen av redogörelsen har styrts av en förvaltningsövergripande ledningsgrupp under ledning av arbets- och näringsministeriets kanslichef Raimo Luoma. Under beredningen av redogörelsen har det också ordnats fyra workshoppar för olika målgrupper.
Målsättningar
Redogörelsen fastställer de viktigaste riktlinjerna för utvecklingen av försörjningsberedskapen fram till 2030. I redogörelsen beskrivs verksamhetsmiljön för försörjningsberedskapen i Finland och i en internationell kontext samt bedöms behoven att utveckla försörjningsberedskapen i en snabbt föränderlig omvärld.
Genom redogörelsen och verkställandet av den säkerställs en tillräcklig nivå och funktionsförmåga på försörjningsberedskapen som en del av samhällets övergripande säkerhet.
I redogörelsen behandlas beredskapen och försörjningsberedskapsarbetet under normala förhållanden utan att man går in på de operationella detaljerna.
Centrala åtgärdshelheter är dimensionering av försörjningsberedskapsfondens bärkraft enligt mål och behov och tryggandet av tillräckliga andra resurser som upprätthåller försörjningsberedskapen, en uppdatering av regleringssystemet och det övriga styrsystemet för försörjningsberedskapen inklusive det nationella genomförandet av den EU-lagstiftning som hänför sig till försörjningsberedskapen, ett intensivare samarbete mellan den offentliga, privata och tredje sektorn, förtydligande av sektorspecifika ansvar och utveckling av det förvaltningsövergripande samarbetet samt deltagande i det internationella samarbetet kring försörjningsberedskapen. Åtgärderna och lagstiftningen för att trygga den kritiska infrastrukturen samt samordningen på statsrådsnivå måste utvecklas för att möta de krav som förändringarna i verksamhetsmiljön ställer.
Arbets- och näringsministeriet ber om utlåtanden om utkastet till statsrådets försörjningsberedskapsredogörelse, som finns som bilaga på finska och svenska.
Genom redogörelsen och verkställandet av den säkerställs en tillräcklig nivå och funktionsförmåga på försörjningsberedskapen som en del av samhällets övergripande säkerhet.
I redogörelsen behandlas beredskapen och försörjningsberedskapsarbetet under normala förhållanden utan att man går in på de operationella detaljerna.
Centrala åtgärdshelheter är dimensionering av försörjningsberedskapsfondens bärkraft enligt mål och behov och tryggandet av tillräckliga andra resurser som upprätthåller försörjningsberedskapen, en uppdatering av regleringssystemet och det övriga styrsystemet för försörjningsberedskapen inklusive det nationella genomförandet av den EU-lagstiftning som hänför sig till försörjningsberedskapen, ett intensivare samarbete mellan den offentliga, privata och tredje sektorn, förtydligande av sektorspecifika ansvar och utveckling av det förvaltningsövergripande samarbetet samt deltagande i det internationella samarbetet kring försörjningsberedskapen. Åtgärderna och lagstiftningen för att trygga den kritiska infrastrukturen samt samordningen på statsrådsnivå måste utvecklas för att möta de krav som förändringarna i verksamhetsmiljön ställer.
Arbets- och näringsministeriet ber om utlåtanden om utkastet till statsrådets försörjningsberedskapsredogörelse, som finns som bilaga på finska och svenska.
Länkar:
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM087:00/2021 - Linkki hankesivulle
https://tem.fi/sv/projekt?tunnus=TEM087:00/2021 - Länk till projektportalen
Bilagor:
Luonnos_huoltovarmuusselonteko_21.6.2022.pdf - Luonnos valtioneuvoston selonteoksi 21.6.2022
Utkast_redogörelse om försörjningsberedskapen_21.6.2022.pdf - Utkast till statsrådets redogörelse om försörjningsberedskapen den 21. juni 2022
Tidtabell
Vi ber er lämna utlåtanden senast den 8 augusti 2022.
Svarsanvisningar för mottagare
Vänligen lämna utlåtandena i första hand via tjänsten utlåtande.fi genom att svara på denna begäran om utlåtande. Utlåtandet behöver inte sändas in separat per e-post eller post.
Också instanser som inte nämns i sändlistan kan lämna sina utlåtanden.
För att kunna lämna ett utlåtande måste man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar finns i tjänsten utlåtande.fi under fliken
Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Om man inte vill registrera sig i tjänsten är det inget hinder för att lämna ett utlåtande, utan utlåtandet kan även lämnas genom att sända det per e-post till arbets- och näringsministeriets registratorskontor ([email protected]). I de utlåtanden som sänds per e-post ska rubriken Redogörelsen om försörjningsberedskapen VN/25323/2021
anges som referens.
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Också instanser som inte nämns i sändlistan kan lämna sina utlåtanden.
För att kunna lämna ett utlåtande måste man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar finns i tjänsten utlåtande.fi under fliken
Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Om man inte vill registrera sig i tjänsten är det inget hinder för att lämna ett utlåtande, utan utlåtandet kan även lämnas genom att sända det per e-post till arbets- och näringsministeriets registratorskontor ([email protected]). I de utlåtanden som sänds per e-post ska rubriken Redogörelsen om försörjningsberedskapen VN/25323/2021
anges som referens.
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Ytterliga uppgifter ges av
Konsultativ tjänsteman Henri Backman, e-post: henri.backman(at)gov.fi
(på plats fram till 5.7.2022)
Industriråd Eeva Vahtera, e-post: eeva.vahtera(at)gov.fi
(på plats 4.–14.7.2022)
Konsultativ tjänsteman Pertti Hämäläinen, e-post: pertti.hamalainen(a)gov.fi
(på plats fr.o.m. 25.7.2022)
Konsultativ tjänsteman Henri Backman, e-post: henri.backman(at)gov.fi
(på plats fram till 5.7.2022)
Industriråd Eeva Vahtera, e-post: eeva.vahtera(at)gov.fi
(på plats 4.–14.7.2022)
Konsultativ tjänsteman Pertti Hämäläinen, e-post: pertti.hamalainen(a)gov.fi
(på plats fr.o.m. 25.7.2022)
Sändlista:
Ahvenanmaan maakuntahallitus - Ålands landskapsregering | ||
Akava | ||
Business Finland | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Karjalan maakuntaliitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan maakuntaliitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Euroopan hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskus - The European Centre of Excellence for Countering Hybrid Threats | ||
FIMEA | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Finavia Oyj | ||
Fingrid Oyj | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
HUS - Helsingin ja uudenmaan hyvinvointialue | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen maakuntaliitto | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun maakuntaliitto | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kaupan liitto | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keski-Uusimaan hyvinvointialue | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry | ||
Kumiteollisuus ry | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson maakuntaliitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Linja-autoliitto ry | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Luonnonvarakeskus Luke | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääke- ja terveyshuolto ry | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK | ||
Marttaliitto | ||
Medialiitto | ||
Meriteollisuus ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Palta ry | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Päivittäistavarakauppa ry | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
Ruokavirasto | ||
Sailab - MedTech Finland ry | ||
SAK | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Satakuntaliitto | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SPEK | ||
SPR | ||
SPR | ||
SPR/ veripalvelu | ||
STTK | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Huolinta- ja logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Kiertovoima ry – KIVO | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry | ||
Suomen Pakkausyhdistys ry | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö - SPEK | ||
Suomen Satamaliitto ry | ||
Suomen Sähkö- ja Teleurakoitsijaliitto STUL ry | ||
Suomen Taksiliitto ry | ||
Suomen Varustamot ry | ||
Suomen Vesilaitosyhdistys ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Teknisen kaupan liitto ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Traficomin Kyberturvallisuuskeskus | ||
Turvallisuuskomitean sihteeristö | ||
Työeläkevakuuttajat TELA ry | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
VALVIRA | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Väriteollisuusyhdistys ry | ||
Väylävirasto | ||
Yhteinen Toimialaliitto ry | ||
Yleisradio | ||
Ympäristöministeriö |