Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Begäran om utlåtande om den multilaterala konventionstexten om Amount A i pelare 1 och huruvida det är ändamålsenligt att underteckna den
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/32869/2021
Vastausaika on päättynyt: 4.12.2023
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Inledning
Finansministeriet ber om ert utlåtande om den multilaterala konventionstexten om Amount A i pelare 1 och huruvida det är ändamålsenligt att underteckna den.
Bakgrund
Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD) genomför ett projekt för att reformera den internationella inkomstbeskattningen (Addressing the Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy), vilket bygger på ett annat projekt som syftar till att förhindra urholkning av skattebasen och vinstöverföring (Base Erosion and Profit Shifting, BEPS-projektet). Ärendet har behandlats i sammansättningen OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS (nedan IF-sammansättningen). Reformprojektet omfattar två områden: pelare 1 och pelare 2. Pelare 1 innehåller delområden Amount A, som gäller en delvis omfördelning av beskattningsrätten.
IF-sammansättningens arbetsgrupp Task Force on the Digital Economy (TFDE) har godkänt publiceringen av den multilaterala konventionstexten om Amount A. Den multilaterala konventionstexten offentliggjordes den 11 oktober 2023 tillsammans med motivering (Explanatory Statement) om konventionens innehåll och tolkning samt dokumentet som beskriver parternas samförstånd gällande tillämpningen av rättssäkerhetsförfarandet (Understanding on the Application of Certainty for Amount A of Pillar One). Samtidigt publicerades också en uppdaterad konsekvensbedömning om pelare 1 (Update to the economic impact assessment of Pillar one). Den publicerade konventionstexten återspeglar det samförstånd om Amount A:s tekniska arkitektur som nu nåtts bland medlemmarna i arbetsgruppen TFDE. Medlemmarna har dock ännu inte godkänt konventionstexten. I den promemoria (Multilateral konvention för att implementera Amount A i Pelare 1 (9.11.2023)) som har bifogats till begäran om utlåtande beskrivs bakgrunden till och målen för BEPS-projektet och dess Amount A-delområden samt det centrala innehållet i och konsekvenserna av den offentliggjorda multilaterala konventionen.
När texten godkänts kan den multilaterala konventionen om Amount A avancera till underteckningsfasen. Avsikten är att det första tillfället att underteckna konventionen ska ordnas så snart som möjligt. Innan det behöriga ministeriet inhämtar en fullmakt för undertecknande ska ministeriet vid behov begära utlåtande om konventionen och huruvida det är ändamålsenligt att underteckna den av berörda myndigheter och andra parter vars intressen konventionen gäller.
IF-sammansättningens arbetsgrupp Task Force on the Digital Economy (TFDE) har godkänt publiceringen av den multilaterala konventionstexten om Amount A. Den multilaterala konventionstexten offentliggjordes den 11 oktober 2023 tillsammans med motivering (Explanatory Statement) om konventionens innehåll och tolkning samt dokumentet som beskriver parternas samförstånd gällande tillämpningen av rättssäkerhetsförfarandet (Understanding on the Application of Certainty for Amount A of Pillar One). Samtidigt publicerades också en uppdaterad konsekvensbedömning om pelare 1 (Update to the economic impact assessment of Pillar one). Den publicerade konventionstexten återspeglar det samförstånd om Amount A:s tekniska arkitektur som nu nåtts bland medlemmarna i arbetsgruppen TFDE. Medlemmarna har dock ännu inte godkänt konventionstexten. I den promemoria (Multilateral konvention för att implementera Amount A i Pelare 1 (9.11.2023)) som har bifogats till begäran om utlåtande beskrivs bakgrunden till och målen för BEPS-projektet och dess Amount A-delområden samt det centrala innehållet i och konsekvenserna av den offentliggjorda multilaterala konventionen.
När texten godkänts kan den multilaterala konventionen om Amount A avancera till underteckningsfasen. Avsikten är att det första tillfället att underteckna konventionen ska ordnas så snart som möjligt. Innan det behöriga ministeriet inhämtar en fullmakt för undertecknande ska ministeriet vid behov begära utlåtande om konventionen och huruvida det är ändamålsenligt att underteckna den av berörda myndigheter och andra parter vars intressen konventionen gäller.
Målsättningar
Reformprojektets mål är att delvis omfördela beskattningsrätten så att marknadsstaterna, det vill säga de stater där företaget har konsumenter eller användare, får större beskattningsrätt. Projektet har också som mål att stabilisera det internationella systemet för inkomstbeskattning så att nationell beskattning av digital affärsverksamhet kan avskaffas.
Bilagor:
Multilateral Convention to Implement Amount A of Pillar One.pdf - The Multilateral Convention to Implement Amount A of Pillar One
Muistio Monenvälinen yleissopimus Pilari 1_n Amount A_n täytäntöönpanemiseksi.pdf - Muistio: Monenvälinen yleissopimus Pilari 1:n Amount A:n täytäntöönpanemiseksi (9.11.2023)
Promemoria Multilateral konvention för att implementera Amount A i Pelare 1.pdf - Promemoria: Multilateral konvention för att implementera Amount A i Pelare 1 (9.11.2023)
Tidtabell
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att besvara den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten senast den 4 december 2023.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtandena ska lämnas senast den 4 december 2023 som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas in separat per e-post eller post. Även andra än de som nämns i sändlistan kan yttra sig om propositionen om de så önskar.
För att kunna yttra sig om propositionen måste den som svarar registrera sig och logga in i utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att börja använda tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla remissvar är offentliga och publiceras i utlåtande.fi.
För att kunna yttra sig om propositionen måste den som svarar registrera sig och logga in i utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att börja använda tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla remissvar är offentliga och publiceras i utlåtande.fi.
Beredare
Ytterligare information i ärendet ges av:
Specialsakkunnig Anna Lehtimäki, tfn 02955 30250, anna.lehtimaki(at)gov.fi
Skattesakkunnig Jenni Kaltiokallio, tfn 02955 30165, jenni.kaltiokallio(at)gov.fi
Specialsakkunnig Anna Lehtimäki, tfn 02955 30250, anna.lehtimaki(at)gov.fi
Skattesakkunnig Jenni Kaltiokallio, tfn 02955 30165, jenni.kaltiokallio(at)gov.fi
Sändlista:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus | ||
Apulaisprofessori Moritz Scherleitner | ||
Dosentti Marianne Malmgrén | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ry | ||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | ||
Elinkeinoelämän valtuuskunta | ||
Energiateollisuus ry | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Finnwatch ry | ||
FIT Verotutkimuksen huippuyksikkö | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keva | ||
Oikeusministeriö | ||
Perheyritysten liitto ry | ||
Professori Juha Lindgren | ||
Professori Marjaana Helminen | ||
Professori Reijo Knuutinen | ||
Pääomasijoittajat ry | ||
Suomalaiset kehitysjärjestöt − Finnish Development NGOs Fingo ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Taloushallintoliitto ry | ||
Suomen Tilintarkastajat ry | ||
Suomen Veroasiantuntijat ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Tampereen yliopisto | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työeläkevakuuttajat TELA ry | ||
Työelämäprofessori Timo Viherkenttä | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Verohallinto | ||
Veronmaksajain Keskusliitto ry |