Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Arbetsgruppens begäran om utlåtande om en promemoria om skyldigheten enligt beredskapslagens att vidta förberedelser samt om allmänna utvecklingsbehov i fråga om beredskapslagen
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN /5137/2022
Vastausaika on päättynyt: 15.2.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Inledning
Den arbetsgrupp som bereder en totalreform av beredskapslagen begär utlåtande om en promemoria om skyldigheten enligt beredskapslagen att vidta förberedelser. Samtidigt ger arbetsgruppen möjlighet att framföra synpunkter på allmänna utvecklingsbehov i fråga om beredskapslagen.
Bakgrund
Den 6 oktober 2022 tillsatte statsrådet en arbetsgrupp med uppgiften att bereda en totalreform av beredskapslagen (nedan arbetsgruppen). Arbetsgruppen ska bedöma hur tidsenlig beredskapslagen är, hur lagen fungerar och hur den behöver utvecklas. Avsikten är också att bereda de förslag till lagändringar som behövs för att nå målet. En parlamentarisk uppföljningsgrupp som tillsatts av statsrådet har till uppgift att följa upp och stödja arbetsgruppens arbete.
Till arbetsgruppens uppgifter hör att utreda och bedöma behovet av preciseringar av de bestämmelser om skyldigheten att vidta förberedelser som är centrala för ibruktagandet av beredskapslagen samt att föreslå de bestämmelser som behövs om detta. Under beredningen ska det dessutom utredas om skyldigheterna enligt beredskapslagen under normala förhållanden (förberedelser) och i situationer när lagen tas i bruk (krisledning) kan preciseras så att de bildar en funktionell helhet.
I den promemoria som begäran om utlåtande gäller behandlas utgångspunkterna för beredskapslagens bestämmelser om skyldigheten att vidta förberedelser och eventuella utvecklingsbehov i fråga om dessa. Promemorian innehåller också arbetsgruppens preliminära förslag för utveckling av bestämmelserna om skyldigheten att vidta förberedelser. Förslagen består främst av en allmän beskrivning av innehållet och strukturen i de bestämmelser som behöver ses över, och de innebär inte nödvändigtvis arbetsgruppens slutliga ståndpunkt. I promemorian ingår inga utkast till bestämmelser.
I detta sammanhang vill arbetsgruppen också samla in berörda aktörers respons och synpunkter mer allmänt när det gäller behov att utveckla beredskapslagen och frågor som bör beaktas vid lagberedningen i anslutning till totalreformen av beredskapslagen.
Till arbetsgruppens uppgifter hör att utreda och bedöma behovet av preciseringar av de bestämmelser om skyldigheten att vidta förberedelser som är centrala för ibruktagandet av beredskapslagen samt att föreslå de bestämmelser som behövs om detta. Under beredningen ska det dessutom utredas om skyldigheterna enligt beredskapslagen under normala förhållanden (förberedelser) och i situationer när lagen tas i bruk (krisledning) kan preciseras så att de bildar en funktionell helhet.
I den promemoria som begäran om utlåtande gäller behandlas utgångspunkterna för beredskapslagens bestämmelser om skyldigheten att vidta förberedelser och eventuella utvecklingsbehov i fråga om dessa. Promemorian innehåller också arbetsgruppens preliminära förslag för utveckling av bestämmelserna om skyldigheten att vidta förberedelser. Förslagen består främst av en allmän beskrivning av innehållet och strukturen i de bestämmelser som behöver ses över, och de innebär inte nödvändigtvis arbetsgruppens slutliga ståndpunkt. I promemorian ingår inga utkast till bestämmelser.
I detta sammanhang vill arbetsgruppen också samla in berörda aktörers respons och synpunkter mer allmänt när det gäller behov att utveckla beredskapslagen och frågor som bör beaktas vid lagberedningen i anslutning till totalreformen av beredskapslagen.
Målsättningar
Syftet med totalreformen av beredskapslagen är att revidera lagen så att den motsvarar en modern syn på samhällets övergripande säkerhet, på de faktorer som hotar säkerheten och på identifieringen av olika allvarliga hot och störningar. Målet är konsekventa och tidsenliga bestämmelser som stämmer överens med grundlagen. De ska också göra det möjligt att i rätt tid fatta beslut som gäller hantering av olika exceptionella situationer och innehålla ändamålsenliga och tillräckliga befogenheter att fatta dessa beslut.
Avsikten är att ett utkast till regeringens proposition ska sändas på remiss före utgången av 2024. Avsikten är att regeringspropositionen ska överlämnas till riksdagen under höstsessionen 2025.
Avsikten är att ett utkast till regeringens proposition ska sändas på remiss före utgången av 2024. Avsikten är att regeringspropositionen ska överlämnas till riksdagen under höstsessionen 2025.
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er vänligen lämna in ert utlåtande senast den 15 februari 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att senast den 15 februari 2024 svara på begäran om utlåtande i tjänsten utlåtande.fi på svenska eller finska. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post. Alternativt kan utlåtandet skickas till justitieministeriets registratorskontor på adressen kirjaamo.om(a)gov.fi. Ange diarienumret VN/5137/2022 som referens i utlåtandet. De myndigheter som använder VAHVA-systemet ska lämna in sitt utlåtande också i VAHVA.
Obs! Alla utlåtanden som lämnas via utlåtande.fi är offentliga och publiceras också i statsrådets projektportal. Om utlåtandet innehåller sekretessbelagda uppgifter, skicka uppgifterna till justitieministeriets registratorskontor i en separat bilaga med lämpliga sekretessanteckningar. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande. Den som lämnar utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för användningen av tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
För att underlätta behandlingen av svaren ber vi er dela in ert svar enligt mellanrubrikerna i begäran om utlåtande.
Obs! Alla utlåtanden som lämnas via utlåtande.fi är offentliga och publiceras också i statsrådets projektportal. Om utlåtandet innehåller sekretessbelagda uppgifter, skicka uppgifterna till justitieministeriets registratorskontor i en separat bilaga med lämpliga sekretessanteckningar. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande. Den som lämnar utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för användningen av tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
För att underlätta behandlingen av svaren ber vi er dela in ert svar enligt mellanrubrikerna i begäran om utlåtande.
Beredare
Mer information:
Timo Makkonen, arbetsgruppens ordförande, enhetschef, tfn +358 295 150 230 ([email protected])
Marietta Keravuori-Rusanen, lagstiftningsråd, tfn +358 295 150 060 ([email protected])
Heidi Mäntylä, specialsakkunnig, tfn +358 295 150 210 ([email protected])
Timo Makkonen, arbetsgruppens ordförande, enhetschef, tfn +358 295 150 230 ([email protected])
Marietta Keravuori-Rusanen, lagstiftningsråd, tfn +358 295 150 060 ([email protected])
Heidi Mäntylä, specialsakkunnig, tfn +358 295 150 210 ([email protected])
Sändlista:
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Akava ry | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Amnesty Finland | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA | ||
Business Finland Oy | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan kanslia | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
eläkeläisliittojen eturyhmä EETU ry | ||
Eläketurvakeskus | ||
Eläkevakuutusosakeyhtiö Veritas | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Karjala | ||
Etelä-Pohjanmaa | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savo | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Euroopan hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskus | ||
Ficom | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Finavia Oyj | ||
Geologian tutkimuskeskus | ||
Hansel Oy | ||
Helsinki | ||
Henkilöstöala HELA ry | ||
Henkilöstöpalveluyritysten liitto | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
HUS | ||
Hyvil Oy | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ilmastopaneeli | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uusimaa | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuu | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kansalaisareena ry | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Häme | ||
Kaupan liitto ry | ||
Kavi | ||
KEHA-keskus | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keski-Pohjanmaa | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomi | ||
Keski-Uusimaa | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Keva | ||
Kiinteistötyönantajat ry | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kirkkohallitus | ||
Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry | ||
Kunta-alan ja hyvinvointialueiden työnantajajärjestö | ||
Kymenlaakso | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lappi | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikenneturva | ||
Linja-autoliitto ry | ||
Logistiikkayritysten Liitto ry | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Luontopaneeli | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uusimaa | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maanpuolustuskoulutusyhdistys | ||
Maatalousyrittäjien eläkelaitos | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Medialiitto | ||
Metsäkeskus | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Museovirasto | ||
Oikeuskanslerin virasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
OTKES | ||
Palkeet | ||
Palvelualojen työnantajat PALTA ry | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pelastusopisto | ||
Pirkanmaa | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaa | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjala | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaa | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savo | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustus- ja Ilmailuteollisuus PIA ry | ||
Puolustuskiinteistöt | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Puusepänteollisuus ry | ||
Päijät-Häme | ||
Päivittäistavarakauppa ry | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Ruokavirasto | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Sailab – MedTech Finland ry | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunta | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
Senaattikiinteistöt | ||
Sisäministeriö | ||
Siviilikriisinhallinnan keskus CMC Finland | ||
Siviilipalveluskeskus | ||
Sivistystyönantajat ry | ||
Sosiaali- ja terevysministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Statens ämbetsverk på Åland | ||
STTK | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Erillisverkot Oy | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen Kiertovoima ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen kylät ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen pankki | ||
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen Satamat ry | ||
Suomen Tekstiili & Muoti ry | ||
Suomen Varustamot Ry | ||
Suomen Vesilaitosyhdistys ry | ||
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto Unifi ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen yrittäjät ry | ||
Säteilyturvakeskus | ||
tapaturmavakuutuslaitosten liitto | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
tiedusteluvalvontavaltuutettu | ||
tietosuojavaltuutettu | ||
Tilastokeskus | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Turvallisuuskomitea | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työeläkevakuuttajat | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulkopoliittinen instituutti | ||
Ulosottolaitos | ||
Uskot ry | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vakuutuskeskus | ||
Valtakunnansyyttäjän toimisto | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion erityisrahoitusyhtiö Finnvera Oy | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
vammaisfoorumi | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vantaa ja Kerava | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomi | ||
VATT | ||
Väylävirasto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
Yhteinen Toimialaliitto ry | ||
Yleisradio | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ålands hälso- och sjukvård |
Ämnesord
valmiuslaki
varautumisvelvollisuus
beredskapslag