Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om närings-, trafik- och miljöcentralerna
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/26334/2023
Vastausaika on päättynyt: 2.1.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Inledning
ELY-asetuksen muutoksella säädettäisiin ravinnekierron tuen ja ilmastolain toimeenpanon erikoistumistehtävistä. Lisäksi poistettaisiin muun muassa maahantulon alueellisen yhteensovittamisen tehtävät ELY-asetuksesta. Samalla tarkennettaisiin kanteluasioiden käsittelyä ja tehtäisiin kielenhuoltoa.
Målsättningar
Pirkanmaan ELY-keskuksen erikoistuminen keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelman tavoitteiden ja toimenpiteiden edistämiseen, tukemiseen ja yhteensovittamiseen vahvistaisi hyvien käytäntöjen leviämistä muille ELY-keskuksille ja niiden sidosryhmille, kuten maakuntien liitoille, kunnille, yrityksille, järjestöille ja kansalaisille. Pirkanmaan ilmastoerikoistuminen myös yhtenäistäisi kansallisia menettelytapoja, työkalujen kehittämistä sekä koulutuksen saatavuutta. Tehtävän hoitaminen edellyttää valtion aluehallinnon uudistuksen ajan 2 henkilötyövuoden resurssin. Lopullinen resurssitarve tarkentuu valtion aluehallinnon uudistuksen edetessä.
Uuden ravinnekiertotuen toimeenpanoon liittyvät tehtävät keskitettäisiin Varsinais-Suomen ELY-keskukseen. Tehtävien keskittäminen tukee Varsinais-Suomen ELY-keskuksessa hallinnoitujen hankkeiden ja hoidettujen tehtävien yhteydessä kertynyttä ravinnekiertoasioita koskevaa asiantuntemusta. Tehtävän hoitaminen edellyttää 8 henkilötyövuoden resurssia. Valtion vuoden 2023 talousarviossa ja vuoden 2024 talousarvioesityksessä valtion talousarvion momentilla 30.20.48 Ravinnekierrätyksen edistäminen biokaasutuotannolla on varauduttu henkilöstön palkkaamisesta aiheutuviin menoihin.
KEHA-keskuksen esittelemiä kanteluasioita koskeva tarkennus selkeyttäisi nykytilaa niin ELY-keskusten ja KEHA-keskuksen kuin kantelijoidenkin näkökulmasta. Muutoksen arvioidaan lyhentävän jonkin verran hallintokanteluiden käsittelyaikaa, kun aikaa ei kulu hallinnon sisällä tapahtuvaan toimivaltaa koskevaan epävarmuuteen ja selvitystyöhön. Lisäksi muutos parantaisi hallintoasioihin annettavien vastausten laatua, kun asian käsittelee sellainen taho, jolla on työtehtäviensä kautta hankittua substanssiosaamista käsiteltävä olevasta asiasta.
Uuden ravinnekiertotuen toimeenpanoon liittyvät tehtävät keskitettäisiin Varsinais-Suomen ELY-keskukseen. Tehtävien keskittäminen tukee Varsinais-Suomen ELY-keskuksessa hallinnoitujen hankkeiden ja hoidettujen tehtävien yhteydessä kertynyttä ravinnekiertoasioita koskevaa asiantuntemusta. Tehtävän hoitaminen edellyttää 8 henkilötyövuoden resurssia. Valtion vuoden 2023 talousarviossa ja vuoden 2024 talousarvioesityksessä valtion talousarvion momentilla 30.20.48 Ravinnekierrätyksen edistäminen biokaasutuotannolla on varauduttu henkilöstön palkkaamisesta aiheutuviin menoihin.
KEHA-keskuksen esittelemiä kanteluasioita koskeva tarkennus selkeyttäisi nykytilaa niin ELY-keskusten ja KEHA-keskuksen kuin kantelijoidenkin näkökulmasta. Muutoksen arvioidaan lyhentävän jonkin verran hallintokanteluiden käsittelyaikaa, kun aikaa ei kulu hallinnon sisällä tapahtuvaan toimivaltaa koskevaan epävarmuuteen ja selvitystyöhön. Lisäksi muutos parantaisi hallintoasioihin annettavien vastausten laatua, kun asian käsittelee sellainen taho, jolla on työtehtäviensä kautta hankittua substanssiosaamista käsiteltävä olevasta asiasta.
Länkar:
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM094:00/2023 - Säädöshankkeen tiedot
Bilagor:
Tidtabell
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 2.1.2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om(at)gov.fi. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja Hankeikkunassa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om(at)gov.fi. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja Hankeikkunassa.
Beredare
erityisasiantuntija Ida Berg, puh. 029 504 7043, [email protected]
erityisasiantuntija Riikka Ristinen, 029 504 7265, [email protected]
neuvotteleva virkamies Marko Laiho, 029 506 4215, [email protected]
erityisasiantuntija Riikka Ristinen, 029 504 7265, [email protected]
neuvotteleva virkamies Marko Laiho, 029 506 4215, [email protected]
Sändlista:
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun TE-toimisto | ||
KEHA-keskus | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Sisäministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
Elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskus