Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av 2 c kap. 5 § i strafflagen och lagen om behandling av personuppgifter vid Brottspåföljdsmyndigheten
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/23941/2023
Vastausaika on päättynyt: 8.5.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Inledning
Utgångspunkten i de gällande bestämmelserna är att en fånge som avtjänar ett fängelsestraff på viss tid friges villkorligt när fången har avtjänat två tredjedelar av sitt straff. En fånge som under fem år före brottet inte avtjänat ett fängelsestraff i ett fängelse ska dock friges villkorligt när hälften av straffet har avtjänats. En fånge som har begått sitt brott före 21 års ålder friges i regel villkorligt när hälften av straffet är avtjänat, eller när en tredjedel av straffet är avtjänat om fången under tre år före brottet inte avtjänat ett fängelsestraff i fängelse. Avsikten är att ändra lagstiftningen så att bara en dömd som avtjänar sitt första fängelsestraff ska kunna friges efter att ha avtjänat en kortare kvotdel av sitt straff och att den dömde sålunda inte på nytt ska kunna räknas som förstagångsförbrytare efter en viss tid utan brott.
Dessutom föreslås det att bestämmelserna om rätten för vissa tjänstemän vid Brottspåföljdsmyndigheten att behandla personuppgifter om dömda ändras. Den föreslagna ändringen i strafflagen förutsätter tillgång till ett längre tidsintervall av uppgifter för beräkning av strafftiden än vad som behövs för närvarande.
Dessutom föreslås det att bestämmelserna om rätten för vissa tjänstemän vid Brottspåföljdsmyndigheten att behandla personuppgifter om dömda ändras. Den föreslagna ändringen i strafflagen förutsätter tillgång till ett längre tidsintervall av uppgifter för beräkning av strafftiden än vad som behövs för närvarande.
Bakgrund
Projektet anknyter till regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering, enligt vilket bestämmelserna om villkorlig frigivning ska ändras så att en person kan räknas som förstagångsförbrytare endast en gång.
Bilagor:
HE-luonnos 27.3.2024.pdf - HE-luonnos 27.3.2024
Propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag.pdf - Propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag
Tidtabell
Vänligen lämna in ert utlåtande senast den 8 maj 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtandet ges genom att man besvarar en begäran om utlåtande som publicerats i utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post.
För att kunna ge ett utlåtande ska svaranden registrera sig och logga in i utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på utlåtande.fi: s webbplats Anvisningar -> Bruksanvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen lausuntopalvelu.om(at)gov.fi.
Alla utlåtanden är offentliga och de publiceras på utlåtande.fi.
För att kunna ge ett utlåtande ska svaranden registrera sig och logga in i utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på utlåtande.fi: s webbplats Anvisningar -> Bruksanvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen lausuntopalvelu.om(at)gov.fi.
Alla utlåtanden är offentliga och de publiceras på utlåtande.fi.
Beredare
Mirja Salonen, lagstiftningsråd, +358 295 150 072, [email protected]
Sändlista:
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Itä-Suomen yliopisto, oikeustieteiden laitos | ||
Julkiset Oikeusavustajat ry | ||
Korkein oikeus | ||
Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti/Krimo | ||
Kris – Suomen keskusliitto ry | ||
Lapin käräjäoikeus | ||
Lapin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeuspoliittinen Yhdistys Demla ry | ||
Pirkanmaan käräjäoikeus | ||
Poliisihallitus | ||
RETS Rikoksettoman elämän tukisäätiö | ||
Rikosseuraamusalan Henkilöstöyhdistys RiKHe ry | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen lakimiesliitto ry (Juristiliitto) | ||
Suomen syyttäjäyhdistys ry | ||
Suomen tuomariliitto ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos/Vankiterveydenhuollon yksikkö | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Vaasan hovioikeus | ||
Valtakunnansyyttäjän toimisto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vankilavirkailijain liitto VVL ry | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus |
Ämnesord
vankeus
rikosoikeus
straffrätt
seuraamukset
ehdonalainen vapaus
villkorlig frigivning
påföljder
fångenskap