Lausuntopyyntö: Oikeudenmukaisen siirtymän rahaston (JTF) valmistelun ja siihen liittyvän ympäristöarvioinnin aloittamisesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/2258/2021
Svarstiden gick ut: 16.4.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriö on aloittanut yhdessä alueellisten ja valtakunnallisten toimijoiden kanssa tulevaa ohjelmakautta 2021-2027 koskevan Suomen (pl. Ahvenanmaa) EU-osarahoitteisen alue- ja rakennepolitiikan ohjelman valmistelun syksyllä 2018. Ohjelmavalmistelua koordinoi ja yhteensovittaa kumppanuusperiaatteen mukaisesti toimiva Koheesio 2021+ -työryhmä sekä alueiden uudistumisen neuvottelukunta (AUNE). Valmistelu perustuu Euroopan parlamentin ja neuvoston antamaan yleisasetusehdotukseen (COM(2018) 375) sekä asetusesityksiin Euroopan aluekehitysrahastosta (COM(2018) 372) ja Euroopan sosiaalirahasto plussasta (COM(2018) 382).
Valmisteluun sisällytetään nyt myös oikeudenmukaisen siirtymän rahasto (Just Transition Fund, JTF), joka perustuu Euroopan parlamentin ja neuvoston antamaan asetusehdotukseen (COM(2020) 22 final) oikeudenmukaisen siirtymän rahaston perustamisesta.
Valmisteluun sisällytetään nyt myös oikeudenmukaisen siirtymän rahasto (Just Transition Fund, JTF), joka perustuu Euroopan parlamentin ja neuvoston antamaan asetusehdotukseen (COM(2020) 22 final) oikeudenmukaisen siirtymän rahaston perustamisesta.
Tausta
Asetusehdotuksen mukaan oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta osoitetaan ohjelmakaudella 2021-2027 rahoitusta yhteen erityistavoitteeseen, jolla annetaan ”alueille ja ihmisille mahdollisuus käsitellä yhteiskunnallisia, taloudellisia ja ympäristöön liittyviä vaikutuksia, joita ilmastoneutraaliin talouteen siirtymisellä on”.
Asetusehdotuksen mukaan ohjelmasuunnitteluprosessista, mukaan lukien tuettavien alueiden ja sovellettavien toimien yksilöinti, sovitaan komission ja kunkin jäsenvaltion välisissä neuvotteluissa. Ohjelmasuunnitteluprosessia ohjataan talouspolitiikan eurooppalaiseen ohjausjaksoon liittyvällä prosessilla. Tuettavien alueiden on oltava alueita, joihin siirtymän taloudelliset ja yhteiskunnalliset vaikutukset kohdistuvat kielteisimmin, etenkin siltä osin kuin on kyse odotetuista työpaikkojen menetyksistä ja kasvihuonekaasuvaltaisimpien teollisuuslaitosten tuotantoprosessien muuttamisesta.
Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) johtaa Suomen kolmirahastoisen (EAKR, ESR+ ja JTF) Uudistuva ja osaava Suomi -ohjelman valmistelua vuosille 2021–2027. Ohjelmaan valmistellaan kumppanuudessa JTF-ohjelma-asiakirjatekstit, jotka perustuvat alueellisiin siirtymäsuunnitelmiin. Siirtymäsuunnitelmien valmistelu on käynnistynyt maakunnissa. Suunnitelmassa tuettava toiminta tulee perustella turvetuotannon vähenemisen tai alasajon negatiivisten sosioekonomisten haittavaikutusten pohjalta. Alueelliset siirtymäsuunnitelmat sisällytetään ohjelma-asiakirjan liitteiksi.
Asetusehdotuksen mukaan ohjelmasuunnitteluprosessista, mukaan lukien tuettavien alueiden ja sovellettavien toimien yksilöinti, sovitaan komission ja kunkin jäsenvaltion välisissä neuvotteluissa. Ohjelmasuunnitteluprosessia ohjataan talouspolitiikan eurooppalaiseen ohjausjaksoon liittyvällä prosessilla. Tuettavien alueiden on oltava alueita, joihin siirtymän taloudelliset ja yhteiskunnalliset vaikutukset kohdistuvat kielteisimmin, etenkin siltä osin kuin on kyse odotetuista työpaikkojen menetyksistä ja kasvihuonekaasuvaltaisimpien teollisuuslaitosten tuotantoprosessien muuttamisesta.
Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) johtaa Suomen kolmirahastoisen (EAKR, ESR+ ja JTF) Uudistuva ja osaava Suomi -ohjelman valmistelua vuosille 2021–2027. Ohjelmaan valmistellaan kumppanuudessa JTF-ohjelma-asiakirjatekstit, jotka perustuvat alueellisiin siirtymäsuunnitelmiin. Siirtymäsuunnitelmien valmistelu on käynnistynyt maakunnissa. Suunnitelmassa tuettava toiminta tulee perustella turvetuotannon vähenemisen tai alasajon negatiivisten sosioekonomisten haittavaikutusten pohjalta. Alueelliset siirtymäsuunnitelmat sisällytetään ohjelma-asiakirjan liitteiksi.
Tavoitteet
Osana JTF-toimenpiteiden valmistelua tehdään viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annetun ns. SOVA-lain (200/2005) mukainen ympäristöarviointi, jossa selvitetään ja arvioidaan rahaston ja tarkasteltavien vaihtoehtojen toteuttamisen ympäristövaikutukset ja laaditaan ympäristöselostus. SOVA-lain mukaisen ympäristöarvioinnin toteuttamisesta ohjelmatasolla vastaa työ- ja elinkeinoministeriö.
JTF-toimenpiteiden valmistelun tässä vaiheessa yleisöllä on mahdollisuus esittää mielipiteitä rahaston ja sen ympäristöarvioinnissa laadittavan ympäristöselostuksen lähtökohdista, tavoitteista ja valmistelusta.
JTF-toimenpiteiden valmistelun tässä vaiheessa yleisöllä on mahdollisuus esittää mielipiteitä rahaston ja sen ympäristöarvioinnissa laadittavan ympäristöselostuksen lähtökohdista, tavoitteista ja valmistelusta.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään 16.4.2021 klo 16 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet.
Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. Jos lausunnon toimittaminen lausuntopalvelu.fi- sivuston kautta ei onnistu, lausunnon voi toimittaa myös työ- ja elinkeinoministeriön kirjaamoon osoitteeseen [email protected].
Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/2258/2021.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet.
Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. Jos lausunnon toimittaminen lausuntopalvelu.fi- sivuston kautta ei onnistu, lausunnon voi toimittaa myös työ- ja elinkeinoministeriön kirjaamoon osoitteeseen [email protected].
Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/2258/2021.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Ympäristöarvioinnin valmistelusta lisätietoja antaa työ- ja elinkeinoministeriöstä erityisasiantuntija Helinä Yli-Knuutila, [email protected], puh. 029 504 7146
Oikeudenmukaisen siirtymän rahaston valmistelusta lisätietoja antaa työ- ja elinkeinoministeriöstä neuvotteleva virkamies Pasi Rantahalvari, [email protected], puh. 029 504 7280
Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027 -ohjelman valmistelusta lisätietoja antaa työ- ja elinkeinoministeriöstä neuvotteleva virkamies Jaana Valkokallio, [email protected], puh. 029 506 4932
Oikeudenmukaisen siirtymän rahaston valmistelusta lisätietoja antaa työ- ja elinkeinoministeriöstä neuvotteleva virkamies Pasi Rantahalvari, [email protected], puh. 029 504 7280
Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027 -ohjelman valmistelusta lisätietoja antaa työ- ja elinkeinoministeriöstä neuvotteleva virkamies Jaana Valkokallio, [email protected], puh. 029 506 4932
Jakelu:
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakuntaliitto | ||
STM | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Ympäristöministeriö |