Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Suomen Teollisuussijoitus Oy:n (Tesi) sijoitusstrategiatyöryhmän raportti
Svarstiden går ut: 14.10.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Arbets- och näringsministeriet tillsatte den 28 maj 2024 en arbetsgrupp för att utarbeta ett förslag till en ny industripolitisk investeringsstrategi för Finlands Industriinvestering Ab (Tesi), som skall förnyas. Förslaget skulle vara färdig före utgången av september 2024.
Ordförande för arbetsgruppen var Petri Peltonen (understatssekreterare, arbets- och näringsministeriet) och medlemmar i arbetsgruppen var Lassi Noponen (ministerns specialmedarbetare, arbets- och näringsministeriet, deltog i arbetsgruppen fram till 30.8), Lars Aikala (ministerns specialmedarbetare, arbets- och näringsministeriet, deltog i arbetsgruppen fr.o.m. 1.9), Juhapekka Ristola (avdelningschef, arbets- och näringsministeriet), Pia Santavirta (verkställande direktör, Finlands Industriinvestering Ab), Kai Seikku (verkställande direktör, Okmetic Oy) och Tommi Walther (placeringsdirektör, Ömsesidigt arbetspensionsförsäkringsbolag varma).
Ministeriet fastställer en ny investeringsstrategi för bolaget under hösten 2024.
Ordförande för arbetsgruppen var Petri Peltonen (understatssekreterare, arbets- och näringsministeriet) och medlemmar i arbetsgruppen var Lassi Noponen (ministerns specialmedarbetare, arbets- och näringsministeriet, deltog i arbetsgruppen fram till 30.8), Lars Aikala (ministerns specialmedarbetare, arbets- och näringsministeriet, deltog i arbetsgruppen fr.o.m. 1.9), Juhapekka Ristola (avdelningschef, arbets- och näringsministeriet), Pia Santavirta (verkställande direktör, Finlands Industriinvestering Ab), Kai Seikku (verkställande direktör, Okmetic Oy) och Tommi Walther (placeringsdirektör, Ömsesidigt arbetspensionsförsäkringsbolag varma).
Ministeriet fastställer en ny investeringsstrategi för bolaget under hösten 2024.
Bakgrund
I regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering konstateras följande:
”Statens inhemska kapitalinvesterings- och företagsfinansieringsverksamhet effektiviseras genom att Business Finland Venture Capital Ab, Klimatfonden Ab och Oppiva Invest Oy införlivas i Finlands Industriinvestering Ab. Kapitalsituationen och kapitalbehovet i det nya investeringsbolaget och den lagstiftning som gäller bolaget bedöms som en helhet i syfte att skapa ett effektivt instrument med en tydlig uppgift och ett tydligt mål: att hjälpa företag växa snabbare.
Det nya bolaget ges en tydligare industripolitisk uppgift med fokus på ekonomisk tillväxt och förnyelse samt främjande av investeringar. Bolaget har också som mål att få fart på investeringar och export som hänför sig till möjligheterna med ny teknik och den rena omställningen. Målet är att tillsammans med investeringar från den privata sektorn bidra till att innovationer kommersialiseras och skalas upp samt till företagens och exportens tillväxt. Samtidigt kan bolaget främja att det till exempel bildas innovations- och företagsekosystem kring teknik och vara en kompetent ägare i samarbete med kompetensen hos det privata kapitalet i Finland.”
Enligt regeringens proposition (RP 86/2024 rd) ska Tesi enligt 1 § i lagen
”Finlands Industriinvestering Ab är ett bolag som bedriver kapitalinvesteringsverksamhet och svarar för statens industripolitiska investeringar. Bolagets syfte är att främja särskilt finländska små och medelstora företags tillväxt och förnya den finländska industrin och näringsstrukturen. Verksamheten har dessutom som syfte att påskynda investeringar som hänför sig till ny teknik och investeringar som bidrar till övergången till en miljöskonsammare, hållbar näringsverksamhet i Finland, samt att utveckla riskkapitalmarknaden och avhjälpa brister i utbudet av finansiering för företag”
”Statens inhemska kapitalinvesterings- och företagsfinansieringsverksamhet effektiviseras genom att Business Finland Venture Capital Ab, Klimatfonden Ab och Oppiva Invest Oy införlivas i Finlands Industriinvestering Ab. Kapitalsituationen och kapitalbehovet i det nya investeringsbolaget och den lagstiftning som gäller bolaget bedöms som en helhet i syfte att skapa ett effektivt instrument med en tydlig uppgift och ett tydligt mål: att hjälpa företag växa snabbare.
Det nya bolaget ges en tydligare industripolitisk uppgift med fokus på ekonomisk tillväxt och förnyelse samt främjande av investeringar. Bolaget har också som mål att få fart på investeringar och export som hänför sig till möjligheterna med ny teknik och den rena omställningen. Målet är att tillsammans med investeringar från den privata sektorn bidra till att innovationer kommersialiseras och skalas upp samt till företagens och exportens tillväxt. Samtidigt kan bolaget främja att det till exempel bildas innovations- och företagsekosystem kring teknik och vara en kompetent ägare i samarbete med kompetensen hos det privata kapitalet i Finland.”
Enligt regeringens proposition (RP 86/2024 rd) ska Tesi enligt 1 § i lagen
”Finlands Industriinvestering Ab är ett bolag som bedriver kapitalinvesteringsverksamhet och svarar för statens industripolitiska investeringar. Bolagets syfte är att främja särskilt finländska små och medelstora företags tillväxt och förnya den finländska industrin och näringsstrukturen. Verksamheten har dessutom som syfte att påskynda investeringar som hänför sig till ny teknik och investeringar som bidrar till övergången till en miljöskonsammare, hållbar näringsverksamhet i Finland, samt att utveckla riskkapitalmarknaden och avhjälpa brister i utbudet av finansiering för företag”
Målsättningar
Den strategi som reformeras påverkar både kapitalplaceringsmarknaden och finansieringen av tillväxtföretag.
I arbetsgruppens bifogade rapport ges ett mer detaljerat förslag till den egentliga strategin för bolagets placeringsverksamhet. Eftersom målen och verktygen för Tesi’s verksamhet förnyas avsevärt, vill arbets- och näringsministeriet höra intressentgruppernas och de på kapitalplaceringsmarknaden verksamma bolagens och investerarnas synpunkter gällande arbetsgruppens förslag till investeringsstrategi (inkl. alternativa verksamhetsmodeller och instrument).
Efter remissbehandlingen överlämnas arbetsgruppens förslag (inkl. remissvaren) till näringsminister Wille Rydman. Målet är att Finlands Industriinvestering inleder sin verksamhet den 1 februari 2025.
I arbetsgruppens bifogade rapport ges ett mer detaljerat förslag till den egentliga strategin för bolagets placeringsverksamhet. Eftersom målen och verktygen för Tesi’s verksamhet förnyas avsevärt, vill arbets- och näringsministeriet höra intressentgruppernas och de på kapitalplaceringsmarknaden verksamma bolagens och investerarnas synpunkter gällande arbetsgruppens förslag till investeringsstrategi (inkl. alternativa verksamhetsmodeller och instrument).
Efter remissbehandlingen överlämnas arbetsgruppens förslag (inkl. remissvaren) till näringsminister Wille Rydman. Målet är att Finlands Industriinvestering inleder sin verksamhet den 1 februari 2025.
Sändlista:
Aalto-ylipisto | ||
Aalto-ylipisto | ||
Auroora | ||
Boreo | ||
Business Finland Venture Capital | ||
EIP | ||
EIR | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | ||
ELO | ||
ELY | ||
Energiateollisuus | ||
eQ | ||
Etla | ||
FiBAN | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssiala ry | ||
Finnfund | ||
Finnvera | ||
Helsingin Yliopisto | ||
Ilmarinen | ||
Innovaatiokeskus Business Finland | ||
Kasvuryhmä | ||
Keskuskauppakamari | ||
KEVA | ||
Labore | ||
Mandatum | ||
NIB | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Perheyritysten liitto | ||
Perheyritysten liitto | ||
PIA ry | ||
puolustusministeriö | ||
Pääomasijoittajat ry | ||
Pörssissäätiö | ||
SAK | ||
Sitra | ||
Solidium | ||
Startup-säätiö | ||
STTK | ||
Suomen Startup-yhteisö ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Säätiöt ja rahastot | ||
Tampereen yliopisto | ||
Teknologiateollisuus | ||
TELA | ||
Valtioneuvoston omistajaohjausosasto | ||
valtiovarainministeriö | ||
VARMA | ||
Veritas | ||
VTT | ||
ympäristöministeriö |
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er vänligen lämna in ert utlåtande senast den 14.10.2024
I andra hand kan utlåtandet lämnas in per e-post på adressen [email protected] före utgången av den ovan nämnda tidsfristen. Vi ber er ange diarienumret VN/21650/2023 som referens för utlåtandet.
Också instanser som inte nämns i sändlistan är välkomna att lämna ett utlåtande.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för användning av tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla utlåtanden är offentliga och publiceras på webbplatsen utlåtande.fi eller på projektsidan https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM088:00/2023
Svarsanvisningar för mottagare:
Vi ber er lämna ert utlåtande senast 14.10.2024 i första hand i elektronisk form på webbplatsen utlåtande.fi.I andra hand kan utlåtandet lämnas in per e-post på adressen [email protected] före utgången av den ovan nämnda tidsfristen. Vi ber er ange diarienumret VN/21650/2023 som referens för utlåtandet.
Också instanser som inte nämns i sändlistan är välkomna att lämna ett utlåtande.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för användning av tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla utlåtanden är offentliga och publiceras på webbplatsen utlåtande.fi eller på projektsidan https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM088:00/2023
Tidtabell
30.9.2024-14.10.2024
Beredare
Kari Virtanen, kaupallinen neuvos
[email protected]
0295047707
Henri Tuominen, erityisasiantuntija
[email protected]
0505724861
[email protected]
0295047707
Henri Tuominen, erityisasiantuntija
[email protected]
0505724861
-
-
-
Lisää tähän aputeksti liitteiden lisäämiselle. Vastaajat voivat liittää tiedostomuotoja: pdf, doc, docx, xls, xlsx, ppt, pptx, csv, txt, rtf, zip, jpg, jpeg, png, gif ja tif. Tiedostojen yhteenlaskettu koko saa olla korkeintaan 50 Mb.
-
-
-
Voitte kirjoittaa lausuntonne alla olevaan tekstikenttään
-
Tampereen yliopisto, Liiketoimintamallien tutkija, sarjayrittäjä3.10.2024
-
Tesin uusi aktiivisempi rooli on keskeinen suomalaisen yhteiskunnan ja etenkin teollisuuden uudistumiselle ja kansantalouden kasvamiselle. Pääpiirteittäin olen samaa mieltä tavoitteiden kanssa, muutamilla huomioilla: 1) Investointiprojekti-fokus Näyttää siltä, että tarkoituksena on helpottaa etenkin uusien investointien tapahtuminen Suomeen, etenkin vihreän siirtymän alueella. Mikä on sinällään toivottavaa ja tarpeellista. Kuitenkin on huomioitava, että niiden hyöty ja kansantaloudellinen vaikutus ei skaalaudu. Yhdellä investoinnilla saadaan aikaan yhden investoinnin verran työpaikkoja ja muuta hyvää. Tämä on tietysti poliittisesti houkuttelevaa, koska vaikutus on välitön. Sen sijaan, jos painotusta kohdennettaisiin enemmän globaalisti skaalauskelpoisiin yrityksiin, joiden palveleva markkina on suuri, saataisiin investointi moninkertaisena takaisin (onnistuessaan). Eli sijoittamalla kasvuvaiheen yrityksiin ne luovat työpaikkoja ja kansantuotetta moninverroin enemmän kuin laitosinvestoinnit (pl. pilottilaitosten investoinnit jotka poistavat kansainvälisen kaupan rajoitteita uudelta teknologialta). Suomalaisen, maailmanluokan teknologiaosaamisen myyminen suurille kansainvälisille markkinoille tulisi olla selvästi nykyistä (sekä ehdotettua) tasoa korkeammalla. Kasvuyritysten kautta tapahtuvan vaihtotaseen korjautuminen olisi monin verroin suurempi tavoite ja tarkoituksenmukaista. Kulunutta termiä käyttäen "Uusi Nokia" tarvitaan, ja sellainen syntyy todennäköisimmin vihreän teknologian myynnissä maailmalle, kunhan estetään omistuksen ja sitä kautta hyödyn siirtyminen ulkomaille. 2) Kansainvälisen liiketoiminnan skaalaamisen kohdistettu tuki ja panostus. Suomalaisen teollisuuden perisynti on ollut (historiallisista syistä johtuen) sisäänpäinkääntyneisyys. Myymme toisillemme (ja aikaisemmin Neuvostoliitolle/Venäjälle). Se perinne näkyy edelleen suomalaisessa teollisuudessa. Kuitenkin kansantalouden kannalta merkittävin lisäarvo tulee siitä että myymme muille kansakunnille ja saamme sitä kautta vaihtotasetta korjattua ja varallisuutta parannettua, joka sitten lisää investoitavan varallisuuden määrää. Merkittävä osa Tesin sijoituksista tulisi kohdentaa kansainvälisen myynnin tukeen yrityksille joilla on olemassa oleva markkina maailmalla ja ratkaisu tarpeen kattamiseksi muttei hartioita yhtälön toteuttamiseen. Tässä yhteydessä ei tarkoiteta vienninedistämismatkoja, jotka ovat turhan paljon turistireissuja, vaan yritysten systemaattisten kansainvälistysponnistelujen rahoitusta. 3) Yksi merkittävä kipupiste suomalaisen teknologiateollisuuden skaalautumisessa on pääomien puute uusien liiketoimintamallien toteuttamisessa. Esimerkiksi Product-as-a-Service-tyylisesti hyödynjakomallilla laitteiden "myyminen" on ennustettu kasvavan globaalisti merkittävästi (CAGR 50% vuoteen 2030 mennessä). Pääomarajoitteisten yritysten ainoa tapa toteuttaa tällaisia uusia liiketoimintamalleja on rahoittaa ne kolmansilla osapuolilla. Tähän löytyy kyllä Euroopasta sijoittajia, mutta yritysten pieni koko aiheuttaa ongelmia rahoituksen saamisessa ja ehdoissa. Tesi voisi sijoitustoiminnallaan pienentää tätä laitteiden rahoittamisen riskiä ja ongelmaa ottamalla omaan rahoitukseensa osan laitteistosta/takauksesta. Tällaiset laitteet palveluna-projektit ovat lähes aina pieniriskisiä sopimuksia, joissa on hyvä tuotto. Pienellä osuudella Tesi voisi aikaansaada ulkomaisen rahoituksen parantumisen ja sitä kautta nopeuttaa näiden palvelumallien yleistymmistä ja suomalaisen huipputeknologian saatavuutta kansainvälisillä markkinoilla. Hinnalla emme perinteisessä teknologiamyynnissä pärjää, pärjätkäämme siis paremmalla arvon tuotolla ja liiketoimintamalleilla erottautumisella. 4) Tesin ja Suomen hyvän brändin hyödyntäminen yritysten apuna Tesillä ja erityisesti Suomella on maailmalla valtavan hyvä brändi. Tesi voisi osana toimintaansa luoda mallin jolla tuota hyvää brändiä voitaisiin käyttää aktiivisemmin liiketoiminnan edistämisessä. Jonkinlainen "Verified by Finland"-sertifikaatti toisi pienille teknologiayrityksille uskottavuutta maailmalla ja mahdollistaisi kauppojen syntymistä. Toki vaatii taustalleen jonkin prosessin, mutta esim. Tesin sijoituspäätös lienee riittävä prosessi sen toteamiseen että yritys on asiallinen, luotettava ja lakeja noudattava. Tämän hyödyntäminen lisäisi yritysten myyntiä ilman lisäpanostuksia
-
-
-