• Voitte kirjoittaa lausuntonne alla olevaan tekstikenttään
      • Turun ammattikorkeakoulu Oy, Turun AMK:n Taideakatemia, esittävät taiteet ja musiikki
        Uppdaterad:
        12.3.2021
        • Turun AMK:n Tanssinopettaja (AMK) -tutkintokoulutus tuottaa opettajia tanssialan koulutusjatkumon eri tasoille. Tästä syystä tanssialan perustutkinnon perusteet on tärkeä asiakirja myös Turun AMK:n toiminnalle. Tanssialan perustutkinnon perusteiden luonnos on harkittu ja huolellisesti rakennettu kokonaisuus, joka asettuu hyvin tanssialan koulutusjatkumossa ammatillisen perustutkinnon tasolle Tutkinnon pakollisten ja valinnaisten osioiden suhde toisiinsa ja eri tutkinnonosien laajuuksien suhteet vaikuttavat perustelluilta ja johdonmukaisilta. Korkeakouluopintojen sisällyttäminen tutkinnon valinnaiseen osaan vaikuttaa hyvältä ratkaisulta. Se luo OPS:n rakenteeseen kohdan, johon ammatillisen perustutkinnon opiskelussa voidaan tehdä korkeakouluyhteistyötä ja oppija voi rakentaa omaan oppimispolkuunsa elementtejä saatavilla olevista korkeakoulutasoisista opinnoista. Tutkinnon johdantotekstissä todetaan perustutkinnon suorittaneen tuntevan mm. kansainvälisen toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet, kun taas tutkinnon osan 2.1. kuvauksessa sanoitus on väljempi: ”ymmärtää tanssialan kansainvälisen toimintaympäristön mahdollisuuksia ja haasteita”. Perustutkinnon suorittaneelle kansainvälisen toimintaympäristön haasteiden ja mahdollisuuksien tunteminen kuulostaa hyvin suurelta tavoitteelta, mutta tutkinnon osan kuvaustekstissä sanoitus kuvaa osaamisen tavoitetta realistisemmin. Kestävän tulevaisuuden rakentamisen haaste näkyy perusteissa hyvin sekä useissa tutkinnon osissa olevassa kohdassa ”Työlainsäädännön ja tekijänoikeussäädöksien noudattaminen” että erillisenä valinnaisena tutkinnonosana ”Ilmastovastuullinen toiminta”. Näiden sisältöjen mukana oleminen on erittäin tärkeää. Kestävän kehityksen periaatteiden kuvaaminen otsikon ”Työlainsäädännön ja tekijänoikeussäädöksien noudattaminen” alla on kuitenkin hieman ontuva ratkaisu. Kestävän kehityksen periaatteet ovat laajempi tavoite kuin lakien noudattaminen. Eettisistä toimintaperiaatteista perusteissa puhutaan ”Tanssin soveltava käyttö” -tutkinnon osan kohdalla. Se on kuitenkin tärkeä elementti myös tutkinnon kokonaisosaamistavoitteiden näkökulmasta. Sen voisi tuoda esille nykyistä selkeämmin koko tutkintoon liittyvänä osaamistavoitteena. Tutkinnon osa ”Huippuosaajana toimiminen” kuulostaa terminologisesti hieman ongelmalliselta. Kuvauksessa jää avoimeksi, mitä huippuosaamisella tarkoitetaan ja sanan käyttäminen ammatillisen perustutkinnon yhteydessä luo hieman epärealistisen vaikutelman.
      • Turvallisuus- ja kemikaalivirasto, Kulla Inna
        Uppdaterad:
        12.3.2021
        • Opetushallitus on pyytänyt 15.3.2021 mennessä lausuntoa luonnoksesta tanssialan perustutkinnon perusteluonnokseksi. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on arvioinut esitystä kuluttajapalveluiden turvallisuuden näkökulmista. Tukes ehdottaa, että ammatillisen tutkinnon perusteissa tuotaisiin esille asiakkaiden ja sivullisten turvallisuus osana yritystoimintaa. Palveluntarjoaja vastaa siitä, että palvelusta ei aiheudu vaaraa asiakkaille tai sivullisille. Näitä näkökulmia voisi nostaa luontevasti esille esimerkiksi lausunnonalaisen luonnoksen kohdissa 2.12. huippuosaajana toimiminen, 2.13. yritystoiminnan suunnittelu, 2.14 yrityksessä toimiminen ja 2.17. yhteiskunta- ja työelämäosaaminen. Tukes valvoo kuluttajapalveluiden turvallisuutta kuluttajaturvallisuuslain (920/2011) nojalla. Tällaisia Tukesin valvomia palveluita ovat monet vapaa-ajan palvelut, kuten liikunta- ja hyvinvointipalvelut. Kuluttajaturvallisuuslain vaatimukset koskevat muun muassa tanssi-, ilmajooga-, ilma-akrobatia-, ja tankotanssipalveluita. Tukes katsoo, että aktiivinen yhteistyö tutkintoperusteiden laatimisessa on kannatettavaa.