
Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö verkkotunnusmääräysluonnoksesta
Svarstiden går ut: 18.3.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom pyytää lausuntoja päivitetystä verkkotunnusmääräysluonnoksesta. Verkkotunnusmääräyksen uudistamisen taustalla on tarve päivittää nykyinen määräys vastaamaan muuttunutta lainsäädäntöä ja toimintaympäristöä.
Bakgrund
Eduskunnan käsiteltävänä on hallituksen esitys kyberturvallisuusdirektiivin (NIS 2 -direktiivi) täytäntöönpanoa koskevaksi lainsäädännöksi (HE 57/2024), jossa on esitetty muun muassa verkkotunnustoimintoon vaikuttavia muutoksia. Päivitetyn verkkotunnusmääräysluonnoksen valmistelu perustuu edellä mainittuun hallituksen esitykseen. Lopullinen määräys ja sen perustelumuistio muotoutuvat lakien valmistuttua.
Målsättningar
Voimassa oleva verkkotunnusmääräys 68/2016 M on tarkoitus korvata uudella verkkotunnusmääräyksellä ottaen huomioon verkkotunnustoimintoa koskeva uusi lainsäädäntö, kuten NIS 2 -direktiivistä johdettavat vaatimukset. Määräyksellä on tarkoitus lisätä valvonnan kannalta tarpeellisia tietoja välittäjäilmoituslomakkeelle, edistää verkkotunnusten käyttäjätietojen oikeellisuutta sekä ajantasaistaa tietoturvavaatimuksia. Lisäksi tavoitteena on parantaa verkkotunnustoiminnon laatua ottaen huomioon Liikenne- ja viestintäviraston asiakkailta saatu palaute.
Tidtabell
Lausunnot pyydetään antamaan viimeistään 18.3.2025 klo 16.15.
Päivitetty verkkotunnusmääräys on tarkoitus saattaa voimaan mahdollisimman pian lakimuutosten astuttua voimaan. Lakiesitysten käsittelyä voi seurata eduskunnan verkkosivuilla.
Päivitetty verkkotunnusmääräys on tarkoitus saattaa voimaan mahdollisimman pian lakimuutosten astuttua voimaan. Lakiesitysten käsittelyä voi seurata eduskunnan verkkosivuilla.
Beredare
Lakimies Roosa Junttonen, [email protected], 029 539 0312
-
-
-
Voitte kirjoittaa lausuntonne alla olevaan tekstikenttään
-
Stocade13.2.2025
-
Allekirjoitan yhteistyössä suunnitellun lausunnon, jonka Mikroni Digital, Äikäs Roni julkaisi palvelussa.
-
-
Testausserveri ry, Yhdistyksen hallitus, Sinkko Eemil13.2.2025
-
Allekirjoitan yhteistyössä suunnitellun lausunnon, jonka Mikroni Digital, Äikäs Roni julkaisi palvelussa.
-
-
Yli-Länttä Nicklas13.2.2025
-
Allekirjoitan Roni Iäkkään jättämän lausunnon.
-
-
Ahola Luukas13.2.2025
-
Kiitän Traficomia lausuntomahdollisuudesta. Tuen Tmi. Mikroni Digitalin lausuntoa ja yhdyn lausunnon näkemyksiin verkkotunnusmääräysluonnokseen liittyen.
-
-
TopicalBase Oy13.2.2025
-
Allekirjoitan yhteistyössä suunnitellun lausunnon, jonka Mikroni Digital, Äikäs Roni julkaisi palvelussa.
-
-
C-Soft Oy13.2.2025
-
Allekirjoitan yhteistyössä suunnitellun lausunnon, jonka Mikroni Digital, Äikäs Roni julkaisi palvelussa.
-
-
Bittivirta, Korhonen Juuso13.2.2025
-
Allekirjoitan yhteistyössä suunnitellun lausunnon, jonka Mikroni Digital, Äikäs Roni julkaisi palvelussa.
-
-
Tmi Niilas Oikarainen, Oikarainen Niilas13.2.2025
-
Allekirjoitan Roni Äikkään jättämän lausunnon.
-
-
Vihervuori Casper13.2.2025
-
Allekirjoitan Roni Äikkään jättämän lausunnon.
-
-
Mikroni Digital, Äikäs Roni13.2.2025
-
Kiitämme Traficomia lausuntomahdollisuudesta liittyen verkkotunnusmääräyksen luonnokseen. Yhdessä me verkkotunnusvälittäjät Mikroni Digital, C-Soft Oy (NordName), Net9 Oy, Bittivirta, Testausserveri ry, TopicalBase Oy, Stocade, Casper Vihervuori, Luukas Ahola, Luukas Pörtfors, Nicklas Yli-Länttä, Roy Takanen ja Taavi Väänänen osoitamme huolemme luonnoksen kohdassa 3.4 mainitusta lisävelvollisuudesta tunnistaa verkkotunnuksen tosiasiallinen käyttäjä, mikä soveltamisohjeen tulkintamme mukaan tulisi pääasiassa tehdä vahvan tunnistautumisen avulla. Mielestämme tämä velvollisuus ei vain aiheuta ylimääräistä vaivaa verkkotunnusvälittäjien uusille asiakkaille vaan myös kohtuutonta teknistä taakkaa verkkotunnusvälittäjille. Suomi.fi-tunnistautumisen ollessa rajattu vain julkisille ja julkishyödyllisille toimijoille tunnistamisvelvollisuus aiheuttaisi ylimääräisiä ja osaltaan jopa kohtuuttomia kuluja verkkotunnusvälittäjille niin palvelumaksujen kuin ohjelmistojen vaatimien mittavien muutosten osalta. Yleisesti verkkotunnusvälittäjien käytössä olevia ohjelmistoja ei ole välttämättä mahdollista muokata täyttämään tätä velvollisuutta. Ehdotuksen johdosta käytännössä kaikkien verkkotunnusvälittäjien tulisi luoda uusi asiointikäytäntö, jollaisia ei ole edes tarjolla. Ohjelmistojen muokkaaminen tai jopa vaihtaminen tällaisen muutoksen takia tulisi etenkin pienemmille välittäjille kohtuuttomaksi. Tämä voisi aiheuttaa välitystoiminnan keskittymistä suurille välittäjille entisestään ja hankaloittaisi uusien toimijoiden liittymistä markkinoille. Näemme myös haasteita ulkomaisten yritysten ja yksityishenkilöiden varmentamisessa. Vahvan tunnistautumisen keinot ovat pitkälti maakohtaisia, eikä esimerkiksi vielä ole saatavilla mitään EU:n laajuista standardisoitua tunnistautumisratkaisua. Erityisesti yritysten kohdalla henkilöiden nimenkirjoitusoikeuksien varmistaminen voi osoittautua mahdottomaksi. MIten tunnistetaan vahvasti ulkomaalaiset .fi-verkkotunnusten ostajat, joilla kuitenkin on oletettavasti jatkossakin oikeus ostaa verkkotunnuksia? Liittyen suositukseen varmistaa yritysten nimenkirjoitusoikeudellisen henkilön henkilöllisyys on mielestämme huomionarvoista, ettei yhteisöjen verkkotunnushankintoja välttämättä tee nimenkirjoitusoikeudellinen, vaan esimerkiksi teknologiajohtaja, palvelupäällikkö tai muu yrityksen työntekijä. Viime vuosina ovat myös yleistyneet IT-ulkoistuspalvelut, jolloin rekisteröinnin hoitaa erillinen yritys. Nämä tilanteet huomioiden jää epäselväksi kuinka yhteisöjen varmentaminen tulisi toteuttaa. Ongelmana on myös se, ettei kaupparekisterin avoimen rajapinnan kautta saa päättäjätietoja eikä mitään tietoja toiminimiyrittäjistä. Käytännössä tämä sulkisi mahdollisuuden verkkotunnusten rekisteröintiin henkilöiltä ja yhteisöiltä, joilla ei ole suomalaista henkilötunnusta tai Y-tunnusta. Tämä syrjisi esimerkiksi Suomessa tai Suomeen kauppaa tekeviä ulkomaisia yrityksiä, joilla ei kuitenkaan ole sivuliikettä Suomessa. Ehdotettu määräys jättää asian mielestämme liian tulkinnanvaraiseksi, vahvan tunnistautumisen ollessa ainoastaan suositeltu keino ilman muiden varmentamisen keinojen pois sulkemista. Uskomme, että tämä aiheuttaa epäreilun kilpailutilanteen erityisesti niiden itsepalveluna palveluitaan tarjoavien välittäjien välillä, jotka vaativat asiakkailtaan vahvaa tunnistautumista ja niiden jotka eivät. Toivoisimmekin, että määräys tehtäisiin mahdollisimman tarkaksi, jotta välittäjien erilaiset tulkinnat eivät johtaisi epäreiluun kilpailutilanteeseen tai pahimmillaan tilanteeseen, jossa tiettyä tulkintaa jouduttaisiin puimaan oikeudessa. Esimerkiksi Virossa verkkotunnusten rekisteröijän tunnistamiseen hyväksytyt tunnistautumistavat on selvästi listattu¹. Ensisijainen suosituksemme on, että käyttäjän vahvistamiseen riittäisi sähköisen prosessiosoitteen ja/tai puhelinnumeron varmistaminen. Tietojen oikeellisuuden ja ajantasaisuuden varmistamiseksi suosittelemme myös, että Whois Data Reminder Policy eli velvollisuus vuoden välein muistuttaa asiakasta päivittämään rekisteritietojen oikeellisuus kirjattaisiin verkkotunnusmääräykseen tai vähintään verkkotunnusvälittäjän oppaaseen. Tällä hetkellä tieto käytännöstä löytyy ainoastaan vanhasta tiedotteesta. Mikäli kuitenkin katsotte, ettei se riitä täyttämään NIS2-asetuksen vaatimuksia, suosittelemme Viron käyttämää mallia². Siinä tunnistautumisesta vastaisi Traficom yksittäisten verkkotunnusvälittäjien sijaan, ja vahva tunnistautuminen tapahtuisi Traficomin ylläpitämän palvelun kautta. Ensimmäisen rekisteröinnin yhteydessä verkkotunnus voitaisiin esimerkiksi .com- ja .net-päätteisten verkkotunnusten tapaan poistaa käytöstä, ellei asiakas ole vahvistanut tietojaan tietyn määräajan sisällä. Mikäli asiakas ei suorita tunnistautumista esimerkiksi ICANN:in määrittelemän 15 vuorokauden sisällä, verkkotunnus poistettaisiin käytöstä kunnes haltija on onnistuneesti tunnistettu. Traficomilla on myös julkisena tahona mahdollisuus hyödyntää Suomi.fi-tunnistautumista, jonka kautta myös yritysten nimenkirjoitustiedot olisivat helposti saatavilla. Suomi.fi on myös huomattavasti tutumpi ja luotetumpi kuluttajien keskuudessa verrattuna kolmannen osapuolen tunnistautumispalveluihin. Tämän ratkaisun avulla voitaisiin myös poistaa välittäjiltä tarve käsitellä ja säilöä yksityishenkilöiden henkilötunnuksia, kun Traficom voisi hoitaa asian suoraan rekisteristä. Vaikka verkkotunnusvälittäjillä onkin korkeat tietoturvavaatimukset, on silti asiakkaiden tietosuojan kannalta parempi, että välittäjän tarvitsisi käsitellä mahdollisimman vähän henkilötietoja. Verkkotunnusvälittäminen tapahtuu lähes täysin digitaalisesti verkossa ilman mahdollisuutta esittää fyysisiä henkilöllisyystodistusasiakirjoja. Yksittäisillä verkkotunnusvälittäjillä ei ole tosiasiallisia valmiuksia todentaa käyttäjän henkilöllisyyttä taikka yhdistyksen nimenkirjoitusoikeutta ilman uutta Traficomin tätä tarkoitusta varten tarjoamaa järjestelmätoteutusta. Toivoisimme myös tarkempaa käytäntöä verkkotunnusten poistamiseen liittyen. Tulkintamme mukaan verkkotunnuksen rekisteröinnin jälkeen sen saisi poistaa tai siirtää ainoastaan asiakkaan pyynnöstä. Näin ollen meille on jäänyt epäselväksi, mitä verkkotunnusvälittäjä saa tehdä havaitessaan verkkotunnuksen rikkovan verkkotunnuksiin liittyviä säädöksiä, asiakkaan tietojen olevan selvästi tekaistuja tai asiakkaan rikkoessa välittäjän kanssa sovittuja sopimusehtoja? Onko verkkotunnusvälittäjällä oikeutta poistaa verkkotunnusta tällöin rekisteristä tai vaatia asiakasta siirtämään verkkotunnus toiselle välittäjälle määräaikaan mennessä? Viittaukset 1) https://meedia.internet.ee/files/EIF%20BOARD%20-%20LIST%20OF%20ACCEPTED%20ELECTRONIC%20IDENTIFICATION%20TOOLS.pdf 2) https://meedia.internet.ee/files/Explanations%20to%20.ee%20regulation%20changes%20in%20English.docx.pdf
-
-
Pelander Tero, Turun kaupunki, tietohallinto4.2.2025
-
Kohta 4.2. Määräys on ok, mutta selitys ei. == määräys == Verkkotunnus on määriteltävä vähintään kahteen ja enintään kymmeneen toisistaan riippumattomaan nimipalvelimeen. == selitys == Nimipalvelimet ovat toisistaan riippumattomia silloin kun nimipalvelimet toimivat eri palvelinlaitteilla, eri IP-osoitteissa ja eri internet-yhteyksien takana. == ehdotus korvaavalle selitykselle == Nimipalvelimet ovat toisistaan riippumattomia silloin kun nimipalvelimet toimivat eri palvelinlaitteilla ja eri internet-yhteyksien takana. Riippumattomien nimipalvelimien tulee olla eri IP-osoitteissa elleivät ne käytä anycast osoitteita useassa eri konesalissa.
-
-
-