
Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö ylioppilastutkinnossa ja sen harjoittelussa käytettävän koejärjestelmän jatkokehittämisestä
Svarstiden går ut: 16.2.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Ylioppilastutkintolautakunta on tehnyt selvityksen ylioppilaskokeissa ja niiden harjoittelussa käytettävän Abitti-koejärjestelmän jatkokehittämisestä. Selvityksen perusteella paras tapa on siirtyä USB-muistilta ladattavasta järjestelmästä Abitti-sovellukseen. Tätä tukee kokeissa käytettävien oheisohjelmien muuttuminen selainkäyttöisiksi.
Kokelaiden ja lukioiden näkökulmasta on keskeistä turvata riittävä siirtymäaika vanhasta järjestelmästä uuteen. Myös tietoturvan ja tietosuojan varmistaminen sekä erilaisten erityisjärjestelyjen huomioiminen on tärkeää.
Uudesta Abitti-sovelluksesta tehdään avointa lähdekoodia. Tämä palvelee Abitin käytöstä kiinnostuneita organisaatioita sekä opetuskäyttöön palveluja tuottavia yrityksiä kansallisesti ja kansainvälisesti.
Kokelaiden ja lukioiden näkökulmasta on keskeistä turvata riittävä siirtymäaika vanhasta järjestelmästä uuteen. Myös tietoturvan ja tietosuojan varmistaminen sekä erilaisten erityisjärjestelyjen huomioiminen on tärkeää.
Uudesta Abitti-sovelluksesta tehdään avointa lähdekoodia. Tämä palvelee Abitin käytöstä kiinnostuneita organisaatioita sekä opetuskäyttöön palveluja tuottavia yrityksiä kansallisesti ja kansainvälisesti.
Målsättningar
Ylioppilastutkinnon koejärjestelmää on kehitettävä monesta eri syystä. Tärkeimmät niistä ovat digitaalisten kokeiden turvaaminen tulevina vuosina ja koejärjestelyjen helpottaminen erityisesti lukioissa. Ylioppilaskokeiden luonne säilyisi nykyisenkaltaisena.
Sändlista:
Aikuislukioiden rehtorit ry | ||
Aineopettajien liitto AOL ry | ||
Ammatti-korkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry | ||
Electronic Frontier Finland Effi ry | ||
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat Feto ry | ||
Finlands svenska lärarförbund FSL | ||
Finlands svenska skolungdomsförbund rf | ||
Förbundet Finlands Svenska Synskadade rf | ||
Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry | ||
Kuuloliitto ry | ||
Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat ry | ||
Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL ry | ||
Näkövammaisten liitto ry | ||
opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat OPSIA ry | ||
Opetusalan ammattijärjestö OAJ | ||
Opetushallitus | ||
Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri | ||
Pro Lukio ry | ||
Psykologianopettajat PSOP ry | ||
Saavutettavuuskirjasto Celia | ||
Suomen erityiskasvatuksen liitto ry | ||
Suomen harjoittelukoulujen rehtorit HARRE | ||
Suomen kieltenopettajien liitto ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen lukioiden erityisopettajien yhdistys | ||
Suomen Lukiolaisten Liitto | ||
Suomen lähilukioyhdistys | ||
Suomen opinto-ohjaajat – SOPO ry | ||
Suomen Rehtorit ry | ||
Suomen uskonnonopettajain liitto ry | ||
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto Unifi ry | ||
Svenska hörselförbundet rf | ||
Svenska modersmålslärarföreningen i Finland rf | ||
Yksityiskoulujen liitto | ||
Äidinkielen opettajain liitto |
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään jättämään määräaikaan mennessä oikeusministeriön Lausuntopalveluun.
Tidtabell
Ylioppilastutkintolautakunta pyytää lausuntoanne koejärjestelmän jatkokehitystä koskevista suunnitelmista. Ylioppilastutkintolautakunta pyytää toimittamaan lausunnot viimeistään 16.2.2023.
Beredare
Lisätiedon antaja:
erityisasiantuntija Matti Lattu, puh. 0295 338 210tai matti.lattu@ylioppilastutkinto.fi.
erityisasiantuntija Matti Lattu, puh. 0295 338 210tai matti.lattu@ylioppilastutkinto.fi.
-
-
-
Voitte kirjoittaa lausuntonne alla olevaan tekstikenttään
-
Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Harjoittelukoulut, Honkaheimo Marja24.1.2023
-
Kiitämme lausuntopyynnöstä ja nostamme esiin seuraavaa: lähtökohtaisesti olemme tyytyväisiä nykyiseen systeemiin ja luotamme YTL:n arviointikykyyn tulevan järjestelmän ominaisuuksista. USB- tikkujen korvaaminen helpottaa käytännnön koejärjestelyjä monella tavalla. Oppilaitosten ei esimerkiksi tarvitse enää miettiä koneiden soveltuvuutta suhteessa USB- tikkuihin. Jatkossa on keskeistä arvioida, mitkä ohjelmat otetaan mukaan uudistuvaan systeemiin, esim. millainen laskinohjelma sisällytetään tulevaan Abittiin. (Geogebra on jo selainpohjainen, mutta esim. TI'nspire ei-). Meillä ei ole esittää spesifiä toivetta siitä, mitä ohjelmia otetaan uudistukseen mukaan ja luotamme täysin YTL:n asiantuntijuuteen. Helsingin normaalilyseo on mielellään mukana testaamassa uusia käytäneitä jo pilotointivaiheessa.
-
-
Laukaan kunta/Laukaan lukio22.1.2023
-
Valmisteilla oleva Abitti-koejärjestelmän kehittämistyö tulee lukion näkökulmasta tarpeeseen. Nykyinen, USB-tikulta koneelle käynnistettävä Abitti-käyttöjärjestelmä on palvellut lukioita hyvin niin lukion oppisisältöjä kuin ylioppilaskokeeseen vastaamistakin harjoiteltaessa. Siinä on kuitenkin puutteita, jotka ovat pahentuneet viime vuosina ja joiden odotetaan aiheuttavan entistä enemmän ongelmia tulevaisuudessa. Suurin ongelma on, että markkinoilla myytävien konemallien käynnistäminen erilliseltä USB-muistitikulta ei aina onnistu. Toki tällaisia koneita on ollut myytävänä aina, mutta viime vuosina ongelma on jo levinnyt suosittuihin Applen Mac-tietokoneisiin. Tulevaisuudessa muistitikulta käynnistäminen estyy luultavasti myös useissa PC-tietokonemalleissa ja -merkeissä. Tämä kaventaa lukioissa käyttökelpoista tietokonekantaa. Mistä saadaan jatkossa Abitissa toimivat tietokoneet? Jo nyt ongelma on realisoitunut niiden opiskelijoiden kohdalla, jotka tulevat korottamaan aiemmin suorittamiaan ylioppilaskoearvosanoja. Ei ole järkevää, että he joutuvat hankkimaan yo-koetta varten Abitti-kelpoisen tietokoneen vain siksi, että heidän uudet Mac-koneensa eivät Abitissa toimi. Lukio taas ei voi varautua valtavalla varakonearsenaalilla näihin ongelmiin. Lukion varakoneet on tarkoitettu ensi sijaisesti omien yo-kokelaidemme tarpeisiin. Suunnitteilla oleva käyttöjärjestelmäpohjainen Abitti olisi ratkaisu edellä kuvattuun koneongelmaan, kunhan tietokoneelle ladattava Abitti-sovellus tms. on saatavilla suureen joukkoon erilaisia käyttöjärjestelmiä. Windows- ja Mac-koneiden tuki on minimivaatimus, mutta kyllä tuki pitäisi löytyä myös suosituille Googlen Chromebook-koneille sekä koneille, joissa on ilmainen Linux-käyttöjärjestelmä. Toinen ongelma, joka liittyy nykyiseen Abitti-ympäristöön on se, että koejärjestelmän harjoittelu ja mukana olevien, ylioppilaskokeissa käytettävien ohjelmistojen harjoittelu itsenäisesti on opiskelijan kannalta haastavaa. Erityisen ongelmallista tämä on arvosanojaan korottamaan tulevilla. Pelkän nykyisen Abitti-tikun tekeminen kotona onnistunee lähes jokaiselta, mutta sen käynnistäminen ei vielä avaa käyttöön koejärjestelmää ja suurta osaa ohjelmista. Jos uusi käyttöjärjestelmäpohjainen Abitti-toteutuu, sen tulisikin mahdollistaa paremmin itsenäinen koejärjestelmän ja ohjelmistojen harjoittelu. Tällä hetkellä osa ohjelmista on maksullisia, mikä voi toki rajoittaa vapaata käyttöoikeutta myös jatkossa, mutta ehkäpä Abittia kehitettäessä tulisi samalla myös miettiä, mikä rooli maksullisilla ohjelmilla voi olla ylioppilaskokeessa. Toisilla lukioilla on enemmän varaa ostaa ohjelmia opiskelijoilleen kuin toisilla ja erityisesti arvosanojaan korottavat jäävät käytännössä paitsi maksullisten ohjelmien tuomista mahdollisuuksista. Ohjelmistoihin tulee uutta Abittia kehittäessä kiinnittää paljon huomiota. Lukiolaiset opiskelevat nyt tehtävien sähköistä vastaamista niillä ohjelmilla, jotka ovat käytössä myös ylioppilaskokeissa. On ensiksikin mieletöntä haaskata aikaa ja vaivaa huonojen sovellusten opiskeluun, joten Abittiin valittavien sovellusten on oltava tarkoituksenmukaisia. Toiseksi, jos ohjelmistokantaa joudutaan muuttamaan nykyisestä, siirtymäajan tulee olla useita vuosia. Tulee nimittäin olemaan monta vuotta se tilanne, että ylioppilaskokeitaan on kirjoittamassa samanaikaisesti sekä vanhan Abitin ohjelmistoineen oppineita että jo uuteen Abittiin siirtyneitä. Heitä ei saa asettaa siirtymävaiheessa eriarvoiseen asemaan. Joka tapauksessa sähköiset ylioppilaskirjoitukset tulivat jäädäkseen ja paluuta vanhaan toivovat harvat. Jotta sähköiset ylioppilaskokeet on mahdollista toteuttaa myös jatkossa, Abitti-ympäristön tulee toimia ongelmitta markkinoilla olevilla tietokoneilla. Lisäksi sen tulee antaa mahdollisuus nykyistä parempaan itsenäiseen harjoitteluun, jotta kokelaiden tasapuolinen kohtelu olisi turvattu. Käyttöjärjestelmäpohjainen Abitti toteuttaisi ensimmäisen näistä vaatimuksista, toivottavasti myös jälkimmäisen.
-
-
-