Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö Suomen tarpeesta osallistua Ruotsin talousvyöhykkeelle suunniteltavan Bothnia Offshore Lambda -merituulipuiston ympäristövaikutusten arviointimenettelyyn
Svarstiden går ut: 18.4.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Suomen ympäristökeskus on vastaanottanut Ruotsin ympäristöviranomaiselta (Naturvårdsverket) YK:n Euroopan talouskomission valtioiden rajat ylittävien ympäristövaikutusten arviointia koskevan yleissopimuksen (E/ECE/1250, SopS 67/1997, Espoon sopimus) mukaisen ilmoituksen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA-menettely) alkamisesta.
Valtioiden rajat ylittävät ympäristövaikutusten arviointiin liittyvät viranomaistehtävät siirtyivät 1.1.2023 ympäristöministeriöstä Suomen ympäristökeskukseen. Ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain (252/2017, muutokset 911/2022) mukaisesti Suomen ympäristökeskus toimii Espoon sopimuksen toimivaltaisena viranomaisena Suomessa. Suomen ympäristökeskus pyytää lausuntoja 15.3.-18.4.2023 välisenä aikana Suomen tarpeesta osallistua Ruotsin YVA-menettelyyn sekä kuulemisasiakirjojen sisällöstä.
Valtioiden rajat ylittävät ympäristövaikutusten arviointiin liittyvät viranomaistehtävät siirtyivät 1.1.2023 ympäristöministeriöstä Suomen ympäristökeskukseen. Ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain (252/2017, muutokset 911/2022) mukaisesti Suomen ympäristökeskus toimii Espoon sopimuksen toimivaltaisena viranomaisena Suomessa. Suomen ympäristökeskus pyytää lausuntoja 15.3.-18.4.2023 välisenä aikana Suomen tarpeesta osallistua Ruotsin YVA-menettelyyn sekä kuulemisasiakirjojen sisällöstä.
Bakgrund
Ilmoitus koskee Njordr Offshore Wind AB:n suunnittelemaa Bothinia Offshore Lambda -merituulipuistoa Selkämerelle Ruotsin talousvyöhykkeelle. Hankealueen pinta-ala on 323 neliökilometriä ja meren syvyys vaihtelee alueella 35–85 metrin välillä. Hankkeen etäisyys lähimpään Ruotsin kaupunkiin Hudiksvalliin on noin 55 kilometriä ja lähimpään Ruotsin maa-alueeseen Arnöniin ja Kuggöreniin noin 36 kilometriä. Hanke koostuu enintään 93 tuulivoimalasta, joiden asennettu kokonaiskapasiteetti on noin 1600 MW ja odotettu vuosituotanto yli 6 TWh. Tuuliturbiinin yksikköteho on noin 15–25 MW. Tuulivoimaloiden enimmäiskorkeus on 330 metriä merenpinnan yläpuolella.
Yksittäiset tuulivoimalat yhdistetään sisäisellä kaapeliverkolla, jossa on toiminnot tuotetun energian siirtoa ja tiedonsiirtoa varten. Sisäinen kaapeliverkko siirtää tuotetun energian yhteen tai useampaan merellä sijaitsevaan muuntoasemaan, jossa sähkö muunnetaan ja siirretään mantereelle yhden tai useamman yhdyskaapelin kautta.
Yksittäiset tuulivoimalat yhdistetään sisäisellä kaapeliverkolla, jossa on toiminnot tuotetun energian siirtoa ja tiedonsiirtoa varten. Sisäinen kaapeliverkko siirtää tuotetun energian yhteen tai useampaan merellä sijaitsevaan muuntoasemaan, jossa sähkö muunnetaan ja siirretään mantereelle yhden tai useamman yhdyskaapelin kautta.
Målsättningar
Hankkeesta vastaava on laatinut arviointiohjelmaa vastaavan kuulemisasiakirjan. Suomen viranomaisilla, asukkailla ja yhteisöillä on mahdollisuus antaa lausuntoja ja esittää mielipiteitä Suomen osallistumisesta Ruotsin YVA-menettelyyn sekä kuulemisasiakirjojen sisällöstä. Lausunnoissa ja mielipiteissä tulisi keskittyä erityisesti siihen, onko Suomen osallistuminen YVA-menettelyyn tarpeellista, näkemyksiin hankkeen ympäristövaikutuksista, jotka voivat vaikuttaa Suomeen, sekä mahdollisiin rajat ylittäviin vaikutuksiin, jotka tulisi ottaa huomioon.
Jos Suomi ilmoittaa osallistuvansa YVA-menettelyyn, tulee ympäristövaikutusten arviointiselostus myöhemmässä vaiheessa nähtäville ja lausuttavaksi Suomessa.
Jos Suomi ilmoittaa osallistuvansa YVA-menettelyyn, tulee ympäristövaikutusten arviointiselostus myöhemmässä vaiheessa nähtäville ja lausuttavaksi Suomessa.
Sändlista:
BirdLife Suomi / BirdLife Finland | ||
Energiavirasto / Energimyndigheten | ||
Fingrid Oyj | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) | ||
Luonnonvarakeskus / Naturresursinstitutet | ||
Maa- ja metsätalousministeriö / Jord- och skogsbruksministeriet | ||
Metsähallitus / Forststyrelsen | ||
Museovirasto | ||
Natur och Miljö | ||
Puolustusministeriö / Försvarsministeriet | ||
Puolustusvoimien Pääesikunta / Försvarsmaktens Huvudstaben | ||
Rajavartiolaitos / Gränsbevakningsväsendet | ||
Satakuntaliitto | ||
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto SLL / Finlands naturskyddsförbund FNF | ||
Suomen Riistakeskus | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö / Arbets- och näringsministeriet | ||
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
WWF Suomi / WWF Finland | ||
Väylävirasto | ||
Ålands landskapsregering | ||
Ålands Natur & Miljö |
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot ja mielipiteet pyydetään jättämään lausuntopalvelu.fi-palveluun. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelut.fi-palveluun. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Huomioittehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi-palvelussa. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta lausuntopalvelu.om@gov.fi.
Lausunnot ja mielipiteet voi vaihtoehtoisesti toimittaa sähköpostitse Suomen ympäristökeskuksen kirjaamoon kirjaamo@syke.fi tai postitse osoitteeseen Suomen ympäristökeskus, Latokartanonkaari 11, 00790 Helsinki. Palautteessa pyydetään viittaamaan asianumeroon SYKE/2023/518.
Tämä lausuntopyyntö on lähetetty vain sähköisenä. Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut tahot.
Lausunnot ja mielipiteet voi vaihtoehtoisesti toimittaa sähköpostitse Suomen ympäristökeskuksen kirjaamoon kirjaamo@syke.fi tai postitse osoitteeseen Suomen ympäristökeskus, Latokartanonkaari 11, 00790 Helsinki. Palautteessa pyydetään viittaamaan asianumeroon SYKE/2023/518.
Tämä lausuntopyyntö on lähetetty vain sähköisenä. Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut tahot.
Tidtabell
Lausunnot ja mielipiteet pyydetään toimittamaan viimeistään 18.4.2023.
Beredare
Lisätietoja antaa ylitarkastaja Laura Aitala-Martesuo, puh. 0295 251 325, etunimi.sukunimi@syke.fi
Ämnesord
YVA-menettely, tuulivoima
Espoon sopimus
Esbokonventionen
miljökonsekvensbedömning
Länkar:
Bilagor:
Remissinstans | Sparad | Utlåtande |
---|---|---|
Ilmatieteen laitos | 17.4.2023 | |
Suomen Riistakeskus | 18.4.2023 | |
Ålands landskapsregering | 4.4.2023 | |
Museovirasto | 21.3.2023 | |
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | 21.4.2023 | |
Varsinais-Suomen liitto | 3.5.2023 | |
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry | 17.4.2023 | |
Väylävirasto | 5.4.2023 | |
Liikenne- ja viestintäministeriö | 18.4.2023 | |
Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) | 6.4.2023 |
-
-
-
Voitte kirjoittaa lausuntonne alla olevaan tekstikenttään.
-
Satakuntaliitto, Alueiden käytön toimiala18.4.2023
-
Satakuntaliitto nostaa esiin ja myös YVA-prosessissa huomioitavaksi vuoden 2020 lopussa hyväksytyn Suomen merialuesuunnitelman 2030. Suomen merialuesuunnitelmassa 2030 ei esitetä merituulivoimaa aluevarauksina, vaan suunnitelmassa on tunnistettu merituulivoiman kehittämiselle potentiaalisia alueita. Suomen merialuesuunnitelma 2030 ei ole oikeusvaikutteinen, vaan sen vaikuttavuus perustuu laajaan sidosryhmäyhteistyöhön ja eri toimialojen tavoitteiden yhteensovittamiseen. Satakuntaliitto pitää tarpeellisena Suomen osallistumista Ruotsin talousvyöhykkeelle suunniteltavan Lambda merituulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettelyyn edellä mainituin perusteluin. Lisäksi Satakuntaliitto korostaa avoimen, vuorovaikutteisen ja riittävän laajan arviointiprosessin merkitystä laajoissa merituulivoimahankkeissa. Satakuntaliitto ei pidä tarpeellisena omaa osallistumistaan esim. YVA-menettelyn tilaisuuksiin, mutta Satakuntaliitto haluaa olla tietoinen merituulivoimahankkeen prosessin etenemisestä.
-
-
Suomen Luontopaneeli18.4.2023
-
Luontopaneeli kiittää lausuntomahdollisuudesta koskien Suomen tarvetta osallistua Ruotsin talousvyöhykkeelle suunniteltavan Bothnia Offshore Lambda –merituulipuiston ympäristövaikutusten arviointimenettelyyn. Luontopaneeli katsoo, että Suomen olisi hyvä osallistua hankkeen YVA-menettelyyn. Varsinkin merialueilla luontovaikutukset ulottuvat helposti valtioiden aluevesirajojen ulkopuolelle: lajit liikkuvat eri elinympäristöjen välillä valtiorajoista piittaamatta, eivätkä ekosysteemit ja niiden toiminta myöskään noudata valtioiden rajoja. Merituulivoiman rakentaminen lisääntyy myös Suomessa kiihtyvällä tahdilla ja tämä lisää tarvetta ymmärtää, ja huomioida, paremmin niiden aiheuttamia luontovaikutuksia, mukaan lukien kerrannaisvaikutukset.
-
-
Fingrid Oyj, Maankäyttö ja ympäristö18.4.2023
-
Kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj:llä ei ole lausuttavaa asiasta.
-
-
Ålands Natur och Miljö r.f.17.4.2023
-
Vi föreslår att Finland borde delta i förfarandet för miljökonsekvensbedömningen.
-
-
-
-
-
-
Voitte kirjoittaa lausuntonne alla olevaan tekstikenttään.
-
Satakuntaliitto, Alueiden käytön toimiala18.4.2023
-
Satakuntaliiton näkemyksen mukaan YVA-prosessissa tulee huomioida myös mahdolliset vaikutukset Suomen puolelle. Laajemmalle alueelle ulottuvia vaikutuksia, joita tulee selvittää, ovat mm. vaikutukset linnustoon ja kalastoon. Pohjanlahti on merkittävä lintujen muuttoreitti ja kalakantojen tila koskettaa koko Selkämerta ja Pohjanlahtea. Lausuntopyynnön asiakirjoissa on todettu, että mm. tiedot linnustosta ovat vielä puutteelliset. Vaikutusten arvioinnissa tulee kalastuselinkeinon lisäksi kiinnittää erityistä huomiota merenkulkuun ja huomioida alueen vaihtelevat jäätilanteet. Myös Selkämerelle suunniteltujen merituulivoimahankkeiden yhteisvaikutuksia tulee tarkastella.
-
-
Suomen Luontopaneeli18.4.2023
-
Kuulemisasiakirjassa käydään läpi alueella sijaitsevien Natura 2000 -alueiden luontoarvoja ja arvioidaan, että hankkeen mahdollisia vaikutuksia lintuihin, lepakoihin, kaloihin, merinisäkkäisiin ja pohjaeläimistöön tulee selvittää YVA-menettelyssä. Luontopaneeli katsoo, että kuulemisasiakirjassa mahdollisia luontovaikutuksia käsitellään aika pintapuolisesti ja yleisluontoisesti. Onkin tärkeää, että YVA-menettelyssä pyritään selvittämään kattavasti hankkeen suorat ja epäsuorat luontovaikutukset sekä esitetään riittäviä toimenpiteitä tietopohjan kasvattamiseksi myös voimalaitoksen toiminnan aikana. YVA-menettelyssä tulisi käsitellä ainakin seuraavia, mahdollisesti Suomen aluevesille ulottuvia luontovaikutuksia: 1. Voimalaitoksen vaikutus merisorsien ruokailumahdollisuuksiin matalikoilla ja liikkuminen ruokailualueille ja niiltä pois. 2. Voimalaitoksen vaikutukset ulappalintuihin, kuten ruokkilinnut. Nämä lajit ovat yleisesti huonosti tunnettuja, ne voivat liikkua laajoilla alueilla ja käyttää eri paikkoja esimerkiksi ruokailuun vain tiettynä vuodenaikana. 3. Nykytietämyksen valossa lintujen törmäysriskin turbiinin lapoihin katsotaan olevan avomerellä pieni ja lintujen tiedetään välttelevän voimalaitosalueita. Välttelyn takia voimalaitokset muodostavat linnuille esteen ja mahdolliset kerrannaisvaikutukset muiden suunnitteilla olevien hankkeiden kanssa tulisi selvittää tämän hankkeen YVA-menettelyssä. 4. Mahdolliset vaikutukset kalakantoihin, erityisesti vaelluskaloihin, kuten lohi ja ankerias ovat epävarmoja. Kuulemisasiakirjassa esiteltiin jonkin verran rakentamisen aikaisia haittojen lievennyskeinoja. Varsinaisessa YVA-menettelyssä näitä tulisi selvittää monipuolisemmin, erityisesti mahdolliset kerrannaisvaikutukset huomioon ottaen. 5. Kuulemisasiakirjassa todetaan, että tuulivoimalat voivat vaikuttaa virtausolosuhteisiin, ja että tätä selvitetään tarkemmin ympäristövaikutusten arvioinnissa. Mahdollisten kerrannaisvaikutusten huomioiminen on tässäkin tärkeää. Esimerkiksi Pohjanmerellä suurten merituulivoimalaitosten aiheuttaman vanavirtavaikutuksen (wind wake effect) on havaittu aiheuttaneen muutoksia meriveden kerrostuneisuudessa, heikentäneen virtauksia ja merenpohjan happipitoisuutta alueilla, joilla happipitoisuus on ollut jo valmiiksi matala (Daewel ym. 2022, Floeter ym. 2022). Vanavirtavaikutus voi aiheuttaa muutoksia pohjaeliöstössä ja yhteyttävien levien esiintymisessä. Vaikutus voi ulottua jopa kymmenien kilometrien päähän voimalaitoksesta ja näin ollen yhteisvaikutukset mahdollisten muiden alueelle suunniteltujen tuulivoimalaitosten kanssa pitäisi pystyä arvioimaan.
-
-
Ålands Natur och Miljö r.f.17.4.2023
-
Vindkraftsparkerna får inte byggas på sådana platser att det utgör en fara för Östersjöns redan hotade sjöfågelbestånd och andra flyttfåglar samt övriga fågelarter. Det behöver också säkerställas att placeringen av vindkraftsparkerna inte på något vis stör eller hotar Östersjöns låga bestånd av strömming, vandrande havslax och eller andra fiskarter samt vattenlevande organismer. Åland ligger ca 170 km från den planerade vindparken, lika, eller nästan lika, långt som den närmaste finska kusten. Naturvårdsmässigt skulle parken kunna påverka Åland särskilt med tanke på flyttande djur, framför allt förstås fåglar men möjligtvis också fladdermöss. Enligt underlaget går ett flyttstråk för fåglar längs Bottniska viken, men det är ännu inte utrett. "Utmed hela Östersjökusten löper ett allmänt känt och omfattande flyttfågelsträck i nord-sydlig riktning under vår och höst, även om det råder stora kunskapsluckor och detaljer kring flyttstråk, omfattning av olika arter, flyghöjder, beteenden i olika vädersituationer m.m. ofta är bristfälliga eller saknas helt (Naturvårdsverket, 2017). Vår och höst passerar uppskattningsvis cirka en miljon flyttfåglar över Bottenhavet." Det finns också bristfälligt underlag gällande flyttande fladdermöss. Det finns också flyttande insekter, men de vet vi ännu mindre om än fladdermöss. Fladdermöss är dock skyddade av EU-lagstiftning. Marina däggdjur kan påverkas av buller under byggtiden, och ljud kan färdas långa sträckor i vatten. Vi vet inte hur det är på ca 170 km avstånd. Men det vi vet är att buller inte stannar vid landsgränser. Det vore också bra att i en miljökonsekvensbedömning utreda noggrannare hur olika fiskarter i området kan påverkas. På grund av bristfälligt underlag för flera arter enligt ovan anser vi att Finland bör reservera möjlighet att titta närmare på miljökonsekvensbedömningen.
-
-
-
-
-
-
Voitte kirjoittaa lausuntonne alla olevaan tekstikenttään.
-
Satakuntaliitto, Alueiden käytön toimiala18.4.2023
-
Merituulivoiman suunnittelu Pohjanlahdella ja Selkämerellä on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Koska merituulivoimalla on vaikutuksia meren muihin käyttömuotoihin ja Selkämeren tärkeisiin elinkeinoihin, kuten merenkulkuun ja kalastukseen sekä ympäristöön ja luonnon ekosysteemeihin, on hankkeiden suunnittelun koordinointitarve ilmeinen koko Pohjanlahdella. Merituulivoimaan liittyvällä energiansiirrolla on vaikutusta myös manneralueiden ympäristöön, ekosysteemeihin ja maankäyttöön. Hallitun kehityskuvan tukemiseksi ja kokonais-vaikutusten arvioimiseksi valtioiden välistä yhteistyötä on tiivistettävä.
-
-
Suomen Luontopaneeli18.4.2023
-
Vaikutustenarviointiohjelma on kuvattu kuulemisasiakirjassa lähinnä otsikkotasolla. Oman osion voisi lisätä toimenpiteillä, joilla pyritään välttämään, minimoimaan ja mahdollisesti kompensoimaan syntyviä haittoja. Lisäksi mahdollisia rajat ylittäviä vaikutuksia voisi tarkastella oman otsikkonsa alla: minkälaisia Suomen aluevesille asti ulottuvia suoria-, epäsuoria- tai kerrannaisvaikutuksia hankkeella voi mahdollisesti olla huomioiden sekä suunnitteilla olevat muut tuulivoimalaitokset että muut ihmispaineet. Lisäksi “Alueen merivirtoja ja suolapitoisuutta koskevien mallitietojen kehittäminen” -kohdassa voisi vielä erikseen mainita vanavirtavaikutuksen selvittämisen. Luontopaneelin lausunnon ovat laatineet Christoffer Boström, Henri Jokinen, Kirsi Pauliina Kallio, Ilona Laine, Aleksi Lehikoinen ja Hanna Paulomäki. Viitattu kirjallisuus: Daewel, U., Akhtar, N., Christiansen, N. & Schrum, C. 2022. Offshore wind farms are projected to impact primary production and bottom water deoxygenation in the North Sea. Communications Earth & Environment, 3:292. https://doi.org/10.1038/s43247-022-00625-0 Floeter, J., Pohlmann, T., Harmer, A. & Möllmann, C. 2022. Chasing the offshore wind farm wind-wake-induced upwelling/downwelling dipole. Frontiers in Marine Science. https://doi.org/10.3389/fmars.2022.8.
-
-
Ålands Natur och Miljö r.f.17.4.2023
-
På grund av bristfälligt underlag för flera arter enligt ovan anser vi att Finland bör reservera möjlighet att titta närmare på miljökonsekvensbedömningen.
-
-
-
-
-
-
Lisää tähän aputeksti liitteiden lisäämiselle. Vastaajat voivat liittää tiedostomuotoja: pdf, doc, docx, xls, xlsx, ppt, pptx, csv, txt, rtf, zip, jpg, jpeg, png, gif ja tif. Tiedostojen yhteenlaskettu koko saa olla korkeintaan 50 Mb.
-
Ålands Natur och Miljö r.f.17.4.2023
-
-