Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Työ- ja elinkeinoministeriön asetus päästökaupan vakiintuneille laitoksille kaudelle 2021-2025 maksutta jaettavien päästöoikeuksien hakemisen määräajan pidentämisestä
Svarstiden går ut: 20.3.2019
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Päästökauppa on Euroopan unionin ilmastopolitiikan keskeinen ohjauskeino. Päästökauppa aiheuttaa kuitenkin kustannuksia sen piirissä oleville toimijoille. Niin kauan kuin toimijoiden globaaleihin kilpailijoihin ei kohdistu vastaavaa kustannusrasitusta, kustannukset lisäävät riskiä siitä, että yritykset siirtävät tuotantoa Euroopan unionin ulkopuolelle. Riskin hillitsemiseksi tietyt toimialat saavat päästöoikeuksia maksutta myös päästökauppakaudella 2021—2030.
Päästöoikeuksien myöntäminen maksutta, jäljempänä päästöoikeuksien ilmaisjako, perustuu EU-tasolla harmonisoituihin sääntöihin. Pääperiaatteista säädetään päästökauppaa koskevassa direktiivissä ja useista yksityiskohtaisista säännöistä päästöoikeuksien yhdenmukaistettua maksutta tapahtuvaa jakoa koskevien unionin laajuisten siirtymäsäännösten määrittämisestä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2003/87/EY 10 a artiklan mukaisesti annetussa komission delegoidussa asetuksessa (EU) 2019/331, jäljempänä komission ilmaisjakoasetus. Komission ilmaisjakoasetus on kaikissa jäsenvaltioissa suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä. Komission ilmaisjakoasetuksessa säädetään maksutta jaettavien päästöoikeuksien hakemisen määräajoista. Ensimmäiselle ilmaisjakokaudelle (2021-2025) määräajaksi päästökaupan vakiintuneille laitoksille asetetaan 30 päivä toukokuuta 2019. Jäsenvaltioilla on saman asetuksen mukaan mahdollisuus asettaa määräaika, joka on enintään kuukautta myöhemmin tai aikaisemmin.
Päästöoikeuksien myöntäminen maksutta, jäljempänä päästöoikeuksien ilmaisjako, perustuu EU-tasolla harmonisoituihin sääntöihin. Pääperiaatteista säädetään päästökauppaa koskevassa direktiivissä ja useista yksityiskohtaisista säännöistä päästöoikeuksien yhdenmukaistettua maksutta tapahtuvaa jakoa koskevien unionin laajuisten siirtymäsäännösten määrittämisestä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2003/87/EY 10 a artiklan mukaisesti annetussa komission delegoidussa asetuksessa (EU) 2019/331, jäljempänä komission ilmaisjakoasetus. Komission ilmaisjakoasetus on kaikissa jäsenvaltioissa suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä. Komission ilmaisjakoasetuksessa säädetään maksutta jaettavien päästöoikeuksien hakemisen määräajoista. Ensimmäiselle ilmaisjakokaudelle (2021-2025) määräajaksi päästökaupan vakiintuneille laitoksille asetetaan 30 päivä toukokuuta 2019. Jäsenvaltioilla on saman asetuksen mukaan mahdollisuus asettaa määräaika, joka on enintään kuukautta myöhemmin tai aikaisemmin.
Bakgrund
Päästöoikeuksien ilmaisjaon hakemisen keskeiset kansalliset periaatteet tullaan säätämään päästökauppalaissa (311/2011), jota tullaan muuttamaan lailla päästökauppalain muuttamisesta (HE 228/2018). Eduskunta hyväksyi lain päästökauppalain muuttamisesta 25 päivänä tammikuuta 2019 ja sen arvioidaan tulevan voimaan 19 maaliskuuta 2019. Päästökaupan vakiintuneita laitoksia koskeva määräaika kauden 2021—2025 ilmaisjaon hakemiselle on tietyin poikkeuksin 30 päivä huhtikuuta 2019. Päästökauppalain 35 e §:n 3 momentissa tullaan säätämään, että työ-ja elinkeinoministeriön asetuksella voidaan pidentää enintään kaksi kuukautta, jos komission ilmaisjakoasetus ei ole tullut voimaan kahta viikkoa ennen päästökauppalain asettamaa määräaikaa tai komission ilmaisjakoasetuksen toimeenpanemiseksi valmisteltavia komission ohjeita ja sähköisiä taulukoita ei ole annettu kahta kuukautta ennen kyseistä määräaikaa.
Komission ilmaisjakoasetus on astunut voimaan helmikuun lopussa. Komission sähköisten ohjeiden ja taulukoiden valmistelu on kuitenkin siltä osin kesken, että ohjeita ja taulukoita ei ole vielä saatavilla suomeksi tai ruotsiksi. Tämä johtuu siitä, että ohjeiden ja lomakkeiden valmistelu ja kääntäminen on kestänyt arvioitua pidempään.
Komission ilmaisjakoasetus on astunut voimaan helmikuun lopussa. Komission sähköisten ohjeiden ja taulukoiden valmistelu on kuitenkin siltä osin kesken, että ohjeita ja taulukoita ei ole vielä saatavilla suomeksi tai ruotsiksi. Tämä johtuu siitä, että ohjeiden ja lomakkeiden valmistelu ja kääntäminen on kestänyt arvioitua pidempään.
Målsättningar
Asetuksella pidennetään päästökauppalaissa asetettua määräaikaa päästökaupan vakiintuneille laitoksille maksutta jaettavien päästöoikeuksien ilmaisjaon hakemiseen kaudelle 2021-2025. Uudeksi määräajaksi asetetaan 30 toukokuuta 2019.
Päästökaupan toiminnanharjoittajista ja päästökauppaviranomaisesta riippumattomista syistä ilmaisjakoasetuksen toimeenpano on viivästynyt ja näin ollen hakemisen määräajan pidentäminen katsotaan perustelluksi ja kohtuulliseksi sen varmistamiseksi, että toiminnanharjoittajat tosiasiallisesti kerkeävät toimittamaan ja päästökaupan todentajat todentamaan hakemuksen ja siihen liitettävät tiedot määräajan puitteessa.
Päästökaupan toiminnanharjoittajista ja päästökauppaviranomaisesta riippumattomista syistä ilmaisjakoasetuksen toimeenpano on viivästynyt ja näin ollen hakemisen määräajan pidentäminen katsotaan perustelluksi ja kohtuulliseksi sen varmistamiseksi, että toiminnanharjoittajat tosiasiallisesti kerkeävät toimittamaan ja päästökaupan todentajat todentamaan hakemuksen ja siihen liitettävät tiedot määräajan puitteessa.
Sändlista:
DNV GL Business Assurance Finland Oy Ab | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Enemi Oy | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
FINAS-akkreditointipalvelu | ||
Inspecta Sertifiointi Oy | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Ympäristöministeriö | ||
ÅF-Consult Oy |
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pyydetään toimittamaan työ-ja elinkeinoministeriölle viimeistään 20.3.2019 vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Vastaanottajia pyydetään kiinittämään huomiota perustelluista syistä lyhennettyyn lausuntoaika.
Tidtabell
Lausunto pyydetään toimittamaan lausuntopalvelu.fi:n kautta 20.3.2019 mennessä.
Beredare
Asiasta antaa lisätietoa erityisasiantuntija Emilie Yliheljo, puhelin 029 504 7201, sähköposti: etunimi.sukunimi@tem.fi
-
-
-
Voitte kirjoittaa lausuntonne alla olevaan tekstikenttään
-
Energiateollisuus ry15.3.2019
-
Energiateollisuus tukee määräajan pidentämistä.
-
-
ÅF-Consult Oy12.3.2019
-
Määräajan siirtämistä kannatamme. Hakemusten valmistelu on käsityksemme mukaan alkutekijöissään ja todentajien akkreditointiin tarvittavan näytön antaminen ei ole vielä ollut mahdollista. Näin ollen määräajan jopa komission asetuksen takarajalle voi olla tarpeen.
-
-
DNV GL Business Assurance Finland Oy Ab12.3.2019
-
Kannatan hakemusajan pidentämistä. Hakemusten valmistelu on monilla vasta alkamassa. Todentamispalvelun saatavuudesta ei ole varmuutta. Myöhästymisen vaikutuksia on mahdollista korjata vasta viiden vuoden kuluttua.
-
-
-