Ge utlåtande
Säteilyturvakeskuksen määräys radioaktiivisista jätteistä ja radioaktiivisten aineiden päästöistä avolähteiden käytössä
Svarstiden går ut: 7.1.2019
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Bakgrund
Säteilylailla ja sen nojalla annettavilla säännöksillä toimeenpannaan 5 päivänä joulukuuta 2013 annettu neuvoston direktiivi 2013/59/Euratom turvallisuutta koskevien perusnormien vahvistamisesta ionisoivalta säteilystä aiheutuvilta vaaroilta suojelemiseksi sekä direktiivien 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom, ja 2003/122/Euratom kumoamisesta, jäljempänä säteilyturvallisuusdirektiivi.
Säteilyturvallisuusdirektiivin 30 artiklassa säädetään valvonnasta vapauttamisesta ja vapauttamisrajoista. Radioaktiivisten aineiden päästöistä säädetään direktiivin 65 artiklassa ja radioaktiivisten aineiden päästöjen seurannasta 67 artiklassa.
Målsättningar
Sändlista:
Cardirad Oy | ||
Charles River Discovery Research Services Finland Oy | ||
Docrates Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Fennovoima Oy | ||
Fortum Oyj | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, HUS-Kuvantaminen KFI-vastuualue | ||
Helsingin yliopisto, Kemian laitos | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Jyväskylän yliopisto, Fysiikan laitos | ||
Lääketieteellinen Radioisotooppiyhdistys | ||
MAP Medical Technologies Oy | ||
Orion Diagnostica Oy | ||
Oy GE Healthcare Bio-Sciences Ab | ||
PET-keskus, Radiokemian laboratorio | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Kuvantamiskeskus- ja apteekkiliikelaitos | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Oulun yliopistollinen sairaala | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, KYS Kuvantamiskeskus KFI-yksikkö | ||
Sairaalafyysikot ry | ||
SAM Nordic Oy | ||
Sonar Oy | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö, Hyvinvointi- ja palveluosasto | ||
Suomen radiologiyhdistys ry | ||
Suomen röntgenhoitajaliitto ry | ||
Suomen Terveystalo Oyj | ||
Säteilyturvaneuvottelukunta | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy | ||
Teollisuuden Voima Oyj TVO | ||
Terrafame Oy | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri, TYKS, Isotooppiosasto | ||
Ympäristöministeriö |
Svarsanvisningar för mottagare
Säteilyturvakeskus pyytää lausuntoanne " Säteilyturvakeskuksen määräyksestä radioaktiivisista jätteistä ja radioaktiivisten aineiden päästöistä avolähteiden käytössä ". Myös muut kuin Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi Säteilyturvakeskus pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om@om.fi.
HUOM. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Tidtabell
Beredare
Lisätietoa määräysehdotuksesta antaa johtava asiantuntija Mika Markkanen, puh. 09 759 88 228, sähköpostiosoite etunimi.sukunimi@stuk.fi ja johtava asiantuntija Ritva Bly, puh. 09 759 88 530, sähköpostiosoite etunimi.sukunimi@stuk.fi
Ämnesord
radioaktiivinen jäte
radioaktiivisten aineiden päästöt
avolähteiden käyttö
Bilagor:
-
-
-
Lausuntonne ehdotetusta pykälästä
-
Fortum Power and Heat Oy, Työryhmä7.1.2019
-
Soveltamisalassa 1. momentin voi tulkita niin, että määräys koskee – avolähteiden käytössä syntyviä radioaktiivisia jätteitä – radioaktiivisten aineiden päästöjä. Soveltamisalan 1. momentin voisi muotoilla yksiselitteisyyden vuoksi samankaltaiseksi kuin 2. momentin, eli "Tätä määräystä sovelletaan avolähteiden käytössä syntyviin 1 radioaktiivisiin jätteisiin; 2 radioaktiivisten aineiden päästöihin"
-
-
Sairaalafyysikot ry, Noponen Tommi7.1.2019
-
-
Teollisuuden Voima OYJ7.1.2019
-
Määräyksen otsikko tulisi muuttaa yksiselitteisemmäksi: Vanha otsikko: Säteilyturvakeskuksen määräys radioaktiivista jätteistä ja radioaktiivisten aineiden päästöistä avolähteiden käytössä Uusi otsikko: Säteilyturvakeskuksen määräys avolähteiden käytössä syntyville radioaktiivisille jätteille ja radioaktiivisten aineiden päästöille.
-
-
Suomen Radiologiyhdistys ry22.12.2018
-
Määräys vastaa sisällöltään 1.2.2017 voimaan tullutta Säteilyturvakeskuksen ohjetta ST 6.2 Avolähteiden käytöstä syntyvät radioaktiiviset jätteet ja päästöt. Eikä määräyksessä esitetyillä vaatimuksilla ei ole merkittäviä muutosvaikutuksia nykytilaan. Suomen radiologiyhdistyksellä ei ole kommentoitavaa ehdotukseen.
-
-
Jyväskylän yliopisto, Lausunnon on valmistellut säteilyturvallisuuden vastaava johtaja Jaana Kumpulainen, fysiikan laitos.20.12.2018
-
Kommentti perustelumuistion kohtaan 7/ 1§: 3. momentti: Hiukkaskiihdyttimen käytössä tietyt osat voivat aktivoitua. Kyllä näin, mutta se ei välttämättä implikoi irtoavaa kontaminaatiota. Mikä on STUK:n toinen määräys, johon viitataan?
-
-
-
-
-
-
Lausuntonne ehdotetusta pykälästä
-
Sairaalafyysikot ry, Noponen Tommi7.1.2019
-
Ohjeistetut merkinnät olisi hyvä listata tarkemmin määräyksen puolelle. Helpottaisi lukemista.
-
-
Suomen Radiologiyhdistys ry22.12.2018
-
-
-
-
-
-
Lausuntonne ehdotetusta pykälästä
-
Sairaalafyysikot ry, Noponen Tommi7.1.2019
-
-
Suomen Radiologiyhdistys ry22.12.2018
-
-
-
-
-
-
Lausuntonne ehdotetusta pykälästä
-
Fortum Power and Heat Oy, Työryhmä7.1.2019
-
Kommentti 1 4 § ja 5 §: Pykälissä viitataan esim. jätelakiin, muttei kuitenkaan dokumenttiin, missä vapaarajat on esitetty. Vapaarajat ovat pykälien kannalta hyvin oleellinen tieto. Tietoa ei löydy liitteestä 1 eikä myöskään perustelumuistiosta. Tarvitaan viittaus STUK määräykseen SY/1/2018. Kommentti 2 Määritelmät "vapauttamisraja" ja "vapaaraja" tulee kuvata vastaavalla tavalla kuin esimerkiksi hjeissa ST 1.5 ja ST 6.2. "Vapaaraja (excemption value) Radioaktiivisen aineen aktiivisuus tai aktiivisuuspitoisuus, jolloin aineen käyttöön ei tarvita turvallisuuslupaa eikä käytöstä tarvitse tehdä ilmoitusta." "Vapauttamisraja (clearance level) Turvallisuuslupamenettelyn tai ilmoitusvelvollisuuden alaisista toiminnoista sivutuotteena syntyvien kiinteiden radioaktiivisten materiaalien aktiivisuuspitoisuus, jolloin materiaalin loppusijoitus, kierrätys tai uudelleenkäyttö on vapautettu kaikesta valvonnasta, eikä se vaadi erillistä hyväksyntää Säteilyturvakeskukselta."
-
-
Sairaalafyysikot ry, Noponen Tommi7.1.2019
-
-
Suomen Radiologiyhdistys ry22.12.2018
-
-
Jyväskylän yliopisto, Lausunnon on valmistellut säteilyturvallisuuden vastaava johtaja Jaana Kumpulainen, fysiikan laitos.20.12.2018
-
Onko tämä ymmärrettävä koskevan avolähteiden käytössä syntynyttä kiinteää, nestemäistä tai kaasumaista jätettä, joka vietäisiin esim.kaatopaikalle? Kommentti perustelumuistion kohtaan 7/ 4§: 3. momentti: Tässä viitattaneen määräykseen STUK-SY-1-2018, joka on tullut jo voimaan. Käsitettä ’yleinen vapauttamisraja’ ei ole olemassa. Momentin toinen virke on pitkä sisältäen useita sivulauseita. Tällöin hämärtyy se, mihin oikeastaan viitataan. Toivon selkeämpää muotoilua, jotta momentin tarkoitus olisi selvä ja yksikäsitteinen.
-
-
-
-
-
-
Lausuntonne ehdotetusta pykälästä
-
Fortum Power and Heat Oy, Työryhmä7.1.2019
-
Kommentti 1 4 § ja 5 §: Pykälissä viitataan esim. jätelakiin, muttei kuitenkaan dokumenttiin, missä vapaarajat on esitetty. Vapaarajat ovat pykälien kannalta hyvin oleellinen tieto. Tietoa ei löydy liitteestä 1 eikä myöskään perustelumuistiosta. Tarvitaan viittaus STUK määräykseen SY/1/2018. Kommentti 2 Potentiaalinen annos po. potentiaalinen altistus (säteilylain määritelmä).
-
-
HUS-Kuvantaminen, Kortesniemi Mika7.1.2019
-
5 §:n 3. momentissa puhutaan väestön efektiivisestä annoksesta. Jotta oltaisiin yksiselitteisiä, niin pykälässä tulisi puhua väestöä edustavasta henkilöstä tai pelkästään edustavasta henkilöstä (koskee myös 8 §:n 1 mom).
-
-
PPSHP, Isotooppiosasto, OYS Kuvantaminen7.1.2019
-
"Ulkoilmaan päästettävistä radioaktiivisista aineista väestölle aiheutuva efektiivinen annos saa olla enintään 10uSv vuodessa." Pitäisikö tässä määritellä, mitä radionuklideja (pitkäikäiset/lyhytikäiset) tämä koskee ja minkä suuruisia kerralla käsiteltäviä aktiivisuuksia sekä miten päästö todennetaan riittävän luotettavasti, 10 uSv annos on todella pieni mitattavaksi.
-
-
Sairaalafyysikot ry, Noponen Tommi7.1.2019
-
Pykälän tulkintaa helpottaisi, jos pykälään lisätään teksti: "Vähäisen päästön raja-arvoja ei sovelleta säteilyn lääketieteellisessä käytössä radioaktiivista ainetta saaneiden potilaiden eritteisiin. " Lisäksi pykälään 5 voisi lisätä myös toisen tarkennuksen: "Viemäriverkostoon tai ympäristöön päästetyt radioaktiiviset aineet, joiden määrä on vähäisen päästön raja-arvoa pienempi, eivät ole radioaktiivista jätettä."
-
-
Suomen Radiologiyhdistys ry22.12.2018
-
-
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri19.12.2018
-
Jotta säädöksen 5 §:ssä tulisi selvästi huomioitua eritteet, tulisi ensimmäinen lause olla muodossa (6§ ja 7§: mukaisesti): Säteilylain 127 §:n 2 momentissa tarkoitettuja radioaktiivisia aineita saa viemäriverkkoon päästää, jos….
-
-
-
-
-
-
Lausuntonne ehdotetusta pykälästä
-
Sairaalafyysikot ry, Noponen Tommi7.1.2019
-
-
Suomen Radiologiyhdistys ry22.12.2018
-
-
-
-
-
-
Lausuntonne ehdotetusta pykälästä
-
Fortum Power and Heat Oy, Työryhmä7.1.2019
-
Perustelumuistiossa mainitaan poikkeavista päästöistä ilmoittaminen sekä toiminnassa tapahtuvat muutokset. Nämä olisi hyvä mainita määräyksessä samalla logiikalla kuin pykälän 7§ viittaus Säteilylain 127§:aan.
-
-
Sairaalafyysikot ry, Noponen Tommi7.1.2019
-
-
Suomen Radiologiyhdistys ry22.12.2018
-
-
Valtakunnallinen PET-keskus, Radiokemian laboratorio, Bergman Jörgen13.12.2018
-
§ 7, kohta 1 Kaasumaiset radioaktiiviset päästöt mitataan/monitoroidaan yleensä ilmavirtauksesta rakennuksen poistoilmapisteessä, kaasumaisia näytteitä ei kerätä. Mittaustavan takia on melkein mahdotonta erottaa toisistaan; esim F-18 ja C-11 ja O-15, kaikki puhtaita positronisäteilijöitä. Nuklidien samanaikaisesta käytöstä johtuen näitä ei pysty erottamaan ajallisesti. NCRP 123 I; Table A1 mukaan kokonaisannoksesta ulkoinen annos on edellä mainituille nuklideille sisäistä annosta huomattavast merkittävämpi. Ulkoiset annosmuuntokertoimet ovat näille käytännössä samat. Jos annoskuormitus väestölle on riippumaton nuklidista onko silloin tarpeen erotella nuklideja toisistaan?
-
-
-
-
-
-
Lausuntonne ehdotetusta pykälästä
-
Fortum Power and Heat Oy, Työryhmä7.1.2019
-
Kuvataanko jossain määrityksessä käytettävät menetelmät sekä niiden ja tuloksien dokumentointi?
-
-
PPSHP, Isotooppiosasto, OYS Kuvantaminen7.1.2019
-
"Radioaktiivisten aineiden päästöistä väestölle aiheutuvan annoksen määrityksessä on huomioitava päästöistä aiheutuva ulkoinen ja sisäinen altistus. Annoksen määrityksessä on huomioitava myös annos, joka aiheutuu ympäristöön kertyvistä radioaktiivisista aineista toiminnan jatkuessa pitkään." Pitäisikö tässä myös määritellä , mitä radionuklideja (pitkäikäiset/lyhytikäiset) tämä koskee.
-
-
Sairaalafyysikot ry, Noponen Tommi7.1.2019
-
-
Suomen Radiologiyhdistys ry22.12.2018
-
-
-
-
-
-
Lausuntonne ehdotetusta pykälästä
-
Sairaalafyysikot ry, Noponen Tommi7.1.2019
-
-
Suomen Radiologiyhdistys ry22.12.2018
-
-
-
-
-
-
Lausuntonne ehdotetusta liitteestä
-
Fortum Power and Heat Oy, Työryhmä7.1.2019
-
Liitteeseen ei kommentointavaa, mutta yleisenä kommenttina, että "ätteen loppukäsittely"-termi voisi olla kirjoitettu auki vaikka määräyksessä viitataankin jätelakiin, josta määritelmä löytyy.
-
-
Sairaalafyysikot ry, Noponen Tommi7.1.2019
-
-
Suomen Radiologiyhdistys ry22.12.2018
-
-
-