Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Edunvalvontalainsäädännön ajantasaistaminen; työryhmän mietintö
Svarstiden går ut: 28.2.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne edunvalvontalainsäädännön ajantasaistamista koskevasta työryhmämietinnöstä.
Työryhmä ehdottaa edunvalvontavaltuutuksesta annettuun lakiin (648/2007) muutoksia, joilla helpotettaisiin valtuutetun mahdollisuuksia noudattaa edunvalvontavaltakirjan määräyksiä.
Holhoustoimesta annettuun lakiin (442/1999) ehdotetuilla muutoksilla tarkistettaisiin edunvalvojan toiminnan ennakkovalvontaa koskevia säännöksiä eli päämiehen puolesta tehtävien oikeustoimien luvanvaraisuutta. Lisäksi varallisuusrajoja, jotka liittyvät alaikäisen edunvalvonnan merkitsemiseen holhousasioiden rekisteriin tai rekisteristä poistamiseen, ehdotetaan korotettaviksi.
Valtuutetun ja edunvalvojan esteellisyyden muodostavaa henkilöpiiriä supistettaisiin niin, että valtuutetun tai edunvalvojan vanhemman sisarus vastapuolena ei olisi esteellisyysperuste.
Työryhmä ehdottaa edunvalvontavaltuutuksesta annettuun lakiin (648/2007) muutoksia, joilla helpotettaisiin valtuutetun mahdollisuuksia noudattaa edunvalvontavaltakirjan määräyksiä.
Holhoustoimesta annettuun lakiin (442/1999) ehdotetuilla muutoksilla tarkistettaisiin edunvalvojan toiminnan ennakkovalvontaa koskevia säännöksiä eli päämiehen puolesta tehtävien oikeustoimien luvanvaraisuutta. Lisäksi varallisuusrajoja, jotka liittyvät alaikäisen edunvalvonnan merkitsemiseen holhousasioiden rekisteriin tai rekisteristä poistamiseen, ehdotetaan korotettaviksi.
Valtuutetun ja edunvalvojan esteellisyyden muodostavaa henkilöpiiriä supistettaisiin niin, että valtuutetun tai edunvalvojan vanhemman sisarus vastapuolena ei olisi esteellisyysperuste.
Bakgrund
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman kirjauksen mukaan edunvalvontaa ja edunvalvontavaltuutusta koskevaa lainsäädäntöä ajantasaistetaan ja sähköisten palvelujen hyödyntäminen toiminnassa mahdollistetaan.
Oikeusministeriö asetti 9.11.2023 työryhmän, jonka tehtävänä oli selvittää ja arvioida, millä tavoin holhoustoimesta annettuun lakiin sisältyvää edunvalvojan toiminnan valvontaa koskevaa sääntelyä voitaisiin tarkistaa siten, ettei edunvalvonnassa olevien oikeusturva heikkene. Lisäksi työryhmän tehtävänä oli selvittää edunvalvontavaltuutuksesta annetun lain soveltamisessa ilmenneet lainmuutostarpeet. Työryhmän oli otettava huomioon edunvalvontalainsäädännön tavoite eli haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden suojaaminen.
Työryhmän toimikausi oli 15.11.2023-31.12.2024.
Oikeusministeriö asetti 9.11.2023 työryhmän, jonka tehtävänä oli selvittää ja arvioida, millä tavoin holhoustoimesta annettuun lakiin sisältyvää edunvalvojan toiminnan valvontaa koskevaa sääntelyä voitaisiin tarkistaa siten, ettei edunvalvonnassa olevien oikeusturva heikkene. Lisäksi työryhmän tehtävänä oli selvittää edunvalvontavaltuutuksesta annetun lain soveltamisessa ilmenneet lainmuutostarpeet. Työryhmän oli otettava huomioon edunvalvontalainsäädännön tavoite eli haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden suojaaminen.
Työryhmän toimikausi oli 15.11.2023-31.12.2024.
Sändlista:
Ahvenanmaan valtionvirasto/Statens ämbetsverk på Åland | ||
Ari Orvas Oy | ||
Asianajotoimisto Fagerhom-Mård | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Edunvalvontavaltuutus ry | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
emeritusprofessori Markku Helin | ||
emeritusprofessori Urpo Kangas | ||
Etelä-Savon edunvalvontapalvelu ky | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Fine – Vakuutus- ja rahoitusneuvonta | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kehitysvammaliitto | ||
Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Maanmittauslaitos | ||
Mannerheimin lastensuojeluliitto | ||
Mielenterveyden keskusliitto | ||
Mielenterveysomaisten keskusliitto, FinFami | ||
Muistiliitto | ||
Nuoret lesket ry | ||
Oikeuspalveluvirasto | ||
Omaishoitajaliitto ry | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus | ||
professori Anna Mäki-Petäjä-Leinonen | ||
SKVL – Suomen kiinteistönvälittäjät ry | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Lakimiesliitto ry | ||
Suomen Muistiasiantuntijat ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vanhustyön keskusliitto | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
Yleiset edunvalvojat ry |
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi oikeusministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan mahdollisuuksien mukaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta: [email protected].
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi oikeusministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan mahdollisuuksien mukaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta: [email protected].
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Tidtabell
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 28.2.2025.
Beredare
Lisätietoa asiasta antavat:
lainsäädäntöneuvos Outi Kemppainen p. 02951 50260
erityisasiantuntija Joanna Grandell p. 02951 50220
([email protected])
lainsäädäntöneuvos Outi Kemppainen p. 02951 50260
erityisasiantuntija Joanna Grandell p. 02951 50220
([email protected])
Ämnesord
edunvalvonta
intressebevakning
edunvalvontavaltuutus
intressebevakningsfullmakt
intressebevakare
laki holhoustoimesta
laki edunvalvontavaltuutuksesta
lag om intressebevakningsfullmakt
lag om förmyndarverksamhet
Länkar:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-400-117-5 - Työryhmän mietintö / Arbetsgruppsbetänkande
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM102:00/2023 - Hankesivu
https://oikeusministerio.fi/sv/projekt?tunnus=OM102:00/2023 - Projektsida
Bilagor:
De viktigaste förslagen.pdf - De viktigaste förslagen, keskeiset ehdotukset ruotsiksi.