Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Sosiaali- ja terveysministeriön asetus Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/29701/2022
Svarstiden gick ut: 7.12.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteista perittävät maksut määräytyvät valtion maksuperustelain (150/1992, jäljempänä maksuperustelaki) mukaan.
Maksuperustelain 8 §:n mukaan maksujen tarkemmista perusteista tulee säätää asianomaisen ministeriön antamalla asetuksella.
Ehdotettavassa asetuksessa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet.
Maksuperustelain 8 §:n mukaan maksujen tarkemmista perusteista tulee säätää asianomaisen ministeriön antamalla asetuksella.
Ehdotettavassa asetuksessa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet.
Tausta
Laki sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä (552/2019, jäljempänä toisiolaki) tuli voimaan 1.5.2019.
Sosiaali- ja terveysministeriö antoi ensimmäisen asetuksen (1500/2019) sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta ajalle 1.1.2020-31.12.2020, toisen ajalle 1.1.2021-31.12.2021 ja kolmannen ajalle 1.1.2022-31.12.2022.
Nyt on kyseessä sarjassaan neljäs maksuasetus, jossa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet ajalle 1.1.2023-31.12.2023.
Sosiaali- ja terveysministeriö antoi ensimmäisen asetuksen (1500/2019) sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta ajalle 1.1.2020-31.12.2020, toisen ajalle 1.1.2021-31.12.2021 ja kolmannen ajalle 1.1.2022-31.12.2022.
Nyt on kyseessä sarjassaan neljäs maksuasetus, jossa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet ajalle 1.1.2023-31.12.2023.
Tavoitteet
Toisiolain tavoitteena on mahdollistaa sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnassa sekä sosiaali- ja terveysalan ohjaus-, valvonta-, tutkimus- ja tilastotarkoituksessa tallennettujen henkilötietojen tehokas ja tietoturvallinen käsittely sekä niiden yhdistäminen Kansaneläkelaitoksen, Digi- ja väestötietoviraston, Tilastokeskuksen ja Eläketurvakeskuksen henkilötietoihin. Toisiolain tavoitteena on lisäksi turvata yksilön luottamuksensuoja sekä oikeudet ja vapaudet henkilötietoja käsiteltäessä. Lain tavoitteena on myös sujuvoittaa ja nopeuttaa olennaisesti tietojen käyttölupiin liittyvää käsittelyä ja keventää siihen liittyvää, rinnakkaisista lupamenettelyistä aiheutuvaa hallinnollista taakkaa.
Tietolupaviranomainen tai muu luvan myöntänyt viranomainen saa toisiolain 49 §:n perusteella periä maksun tietoluvasta ja tietopyyntöä koskevasta päätöksestä. Maksun määräytymisen perusteista säädetään maksuperustelaissa. Toisiolain 50 §:n mukaan Tietolupaviranomainen saa periä korvauksen toisiolaissa tarkoitetun tietoluvan ja tietopyyntöä koskevan päätöksen mukaisten tietojen poimimisesta, toimittamisesta ja yhdistelystä, esikäsittelystä, pseudonymisoinnista ja anonymisoinnista sekä tietoturvallisen käyttöympäristön käytöstä. Lain 50 §:n mukaan Tietolupaviranomaisen korvausten määräytymisen perusteista säädetään maksuperustelaissa
Maksuperustelaissa säädetään valtion viranomaisten suoritteiden maksullisuuden ja suoritteista perittävien maksujen suuruuden yleisistä perusteista sekä maksujen muista perusteista. Lain 6 §:ssä säädetään julkisoikeudellisista suoritteista perittävistä maksuista. Julkisoikeudellisella suoritteella tarkoitetaan lain 3 §:n mukaan valtion viranomaisen suoritetta, jonka kysyntä perustuu lakiin tai asetukseen ja jonka tuottamiseen viranomaisella on tosiasiallinen yksinoikeus.
Lain 7 §:ssä säädetään muiden suoritteiden hinnoista. Pykälän 1 momentin mukaan viranomaisen muiden kuin 6 §:ssä tarkoitettujen suoritteiden hinnoista päätetään liiketaloudellisin perustein.
Ehdotettavassa asetuksessa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet vuodelle 2023.
Tietolupaviranomainen tai muu luvan myöntänyt viranomainen saa toisiolain 49 §:n perusteella periä maksun tietoluvasta ja tietopyyntöä koskevasta päätöksestä. Maksun määräytymisen perusteista säädetään maksuperustelaissa. Toisiolain 50 §:n mukaan Tietolupaviranomainen saa periä korvauksen toisiolaissa tarkoitetun tietoluvan ja tietopyyntöä koskevan päätöksen mukaisten tietojen poimimisesta, toimittamisesta ja yhdistelystä, esikäsittelystä, pseudonymisoinnista ja anonymisoinnista sekä tietoturvallisen käyttöympäristön käytöstä. Lain 50 §:n mukaan Tietolupaviranomaisen korvausten määräytymisen perusteista säädetään maksuperustelaissa
Maksuperustelaissa säädetään valtion viranomaisten suoritteiden maksullisuuden ja suoritteista perittävien maksujen suuruuden yleisistä perusteista sekä maksujen muista perusteista. Lain 6 §:ssä säädetään julkisoikeudellisista suoritteista perittävistä maksuista. Julkisoikeudellisella suoritteella tarkoitetaan lain 3 §:n mukaan valtion viranomaisen suoritetta, jonka kysyntä perustuu lakiin tai asetukseen ja jonka tuottamiseen viranomaisella on tosiasiallinen yksinoikeus.
Lain 7 §:ssä säädetään muiden suoritteiden hinnoista. Pykälän 1 momentin mukaan viranomaisen muiden kuin 6 §:ssä tarkoitettujen suoritteiden hinnoista päätetään liiketaloudellisin perustein.
Ehdotettavassa asetuksessa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet vuodelle 2023.
Linkit
https://stm.fi/hanke?tunnus=STM108:00/2022 - Hankesivu - Projektsida
Liitteet:
Sosiaali- ja terveysministeriön asetusluonnos Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta.pdf - Asetusluonnos - Utkast till förordning (på finska)
Social- och hälsovårdsministeriets förordning utkast om avgiftsbelagda prestationer som tillhandahålls av Tillståndsmyndigheten för användning av social- oh hälsovårdsdata.pdf - Utkast till förordning (på svenska)
Perustelumuistioluonnos.pdf - Perustelumuistioluonnos - Utkast till motiveringspromemoria
Aikataulu
Lausunnot pyydetään jättämään 7.12.2022 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään jättämään osoitteessa lausuntopalvelu.fi. Lausuntoja voi lähettää
myös osoitteeseen kirjaamo.stm@gov.fi. Saatteeseen pyydetään laittamaan diaarinumero
VN/29701/2022 ja säädösvalmisteluhankkeen tunniste STM108:00/2022. Kaikki
lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi-sivustolla ja hankerekisterissä.
Lausuntopyyntö on nähtävissä myös sosiaali- ja terveysministeriön internetsivuilla
osoitteessa http://stm.fi/lausuntopyynnot.
myös osoitteeseen kirjaamo.stm@gov.fi. Saatteeseen pyydetään laittamaan diaarinumero
VN/29701/2022 ja säädösvalmisteluhankkeen tunniste STM108:00/2022. Kaikki
lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi-sivustolla ja hankerekisterissä.
Lausuntopyyntö on nähtävissä myös sosiaali- ja terveysministeriön internetsivuilla
osoitteessa http://stm.fi/lausuntopyynnot.
Valmistelijat
Essi Suonvieri
Lakimies
puh. +358 295 163 137
etunimi.sukunimi@gov.fi
Lakimies
puh. +358 295 163 137
etunimi.sukunimi@gov.fi
Jakelu:
Aalto yliopisto | ||
Ammattikorkeakoulu Arcada | ||
Ammattikorkeakoulu Novia | ||
Attendo | ||
Auria biopankki | ||
Business Finland | ||
Centria ammattikorkeakoulu | ||
CSC Oy | ||
Diakonia-ammattikorkeakoulu | ||
Digi- ja väestötietovirasto DVV | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Eläketurvakeskus | ||
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri, Eksote | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen ky, Essote | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
FCG Finnish Consulting Group Oy | ||
FINBB – Biopankkien osuuskunta | ||
Findata | ||
FinnGen-hanke | ||
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu | ||
Helsingin biopankki | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri, HUS | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hematologinen Biopankki | ||
Humanistinen ammattikorkeakoulu | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Hämeen ammattikorkeakoulu | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Sosteri | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen Biopankki | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Jyväskylän ammattikorkeakoulu | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | ||
Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä | ||
Kajaanin ammattikorkeakoulu | ||
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Karelia-ammattikorkeakoulu | ||
Kela | ||
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä, Soite | ||
Keski-Suomen biopankki | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
KPMG | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä, Kymsote | ||
LAB-ammattikorkeakoulu | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ammattikorkeakoulu | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapin yliopisto | ||
Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT | ||
Laurea-ammattikorkeakoulu | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö LVM | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Mehiläinen Oy | ||
Metropolia Ammattikorkeakoulu | ||
Nixu Oyj | ||
Nordic Healthcare Group Oy NHG | ||
Oikeuskanslerin virasto | ||
Oikeusministeriö OM | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö OKM | ||
Oulun ammattikorkeakoulu | ||
Oulun yliopisto | ||
Pellervon taloustutkimus | ||
Pihlajalinna Oyj | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä, Siun sote | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen biopankki | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä | ||
Satakunnan ammattikorkeakoulu | ||
Satakunnan sairaanhoitopiiri | ||
Savonia-ammattikorkeakoulu | ||
Seinäjoen ammattikorkeakoulu | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosnet | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen Terveystalon Biopankki | ||
Tampereen ammattikorkeakoulu | ||
Tampereen biopankki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Terveystalo | ||
THL biopankki | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Traficom | ||
Turun ammattikorkeakoulu | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö TEM | ||
Työterveyslaitos TTL | ||
Vaasan ammattikorkeakoulu | ||
Vaasan sairaanhoitopiiri | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtiovarainministeriö VM | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Veripalvelun biopankki | ||
Åbo Akademi |