Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalaiksi
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/11423/2021
Svarstiden gick ut: 25.3.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalakia. Ministeriö pyytää jakelussa mainituilta tahoilta lausunnon liitteenä olevasta luonnoksesta hallituksen esitykseksi. Myös muut kuin jakelussa mainitut tahot voivat antaa asiassa lausuntonsa.
Tausta
Parhaillaan on meneillään sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen rakenteellisen uudistuksen toimeenpano. Palvelujen järjestämisvastuu siirtyy hyvinvointialueille 1. tammikuuta 2023. Uudistuksessa on tavoitteena kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja sekä turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut. Lisäksi tavoitteena on parantaa palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta, turvata ammattitaitoisen työvoiman saanti sekä vastata yhteiskunnallisten muutosten mukanaan tuomiin haasteisiin ja hillitä kustannusten kasvua.
Samanaikaisesti on käynnissä palvelujen sisällöllinen uudistaminen, mitä hallitus tukee merkittävillä kehittämistyön valtionavustuksilla ja ohjauksella, jotka kohdennetaan hyvinvointialueille. Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteellinen ja sisällöllinen uudistaminen tukevat toisiaan.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevan lain lisäksi tarvitaan myös erillinen laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta. Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaa koskevan lakiehdotuksen tavoitteena on mahdollistaa jatkossakin laadukkaat, vaikuttavat ja turvalliset sosiaali- ja terveyspalvelut ottaen huomioon muuttunut toimintaympäristö ja uudet palvelumuodot. Lakiehdotukseen sisältyisi sekä palvelunjärjestäjien omavalvontaa ja valvontaa koskevat säännökset että yksityisiä ja julkisia palveluntuottajia koskevat säännökset niiden toimintaedellytyksistä, rekisteröinnistä, omavalvonnasta ja valvonnasta. Laissa säädettäisiin sosiaali- ja terveydenhuollon kaikille palveluntuottajille edellytykset, joiden perusteella palveluntuottajat ja palveluyksiköt rekisteröitäisiin.
Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonta selkeytyisi ja yhtenäistyisi verrattuna nykytilaan. Valvontaviranomaisten ohjauksella ja valvonnalla pyritään varmistamaan, että esimerkiksi itsehallinnollisilla hyvinvointialueilla on kyky varmistaa hyvinvointialueen asukkaiden perusoikeuksien toteutuminen. Tavoitteena on osaltaan turvata laadukkaan, vaikuttavan, turvallisen ja oikea-aikaisen sosiaali- ja terveydenhuollon yhdenvertainen toteutuminen koko maassa.
Samanaikaisesti on käynnissä palvelujen sisällöllinen uudistaminen, mitä hallitus tukee merkittävillä kehittämistyön valtionavustuksilla ja ohjauksella, jotka kohdennetaan hyvinvointialueille. Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteellinen ja sisällöllinen uudistaminen tukevat toisiaan.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevan lain lisäksi tarvitaan myös erillinen laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta. Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaa koskevan lakiehdotuksen tavoitteena on mahdollistaa jatkossakin laadukkaat, vaikuttavat ja turvalliset sosiaali- ja terveyspalvelut ottaen huomioon muuttunut toimintaympäristö ja uudet palvelumuodot. Lakiehdotukseen sisältyisi sekä palvelunjärjestäjien omavalvontaa ja valvontaa koskevat säännökset että yksityisiä ja julkisia palveluntuottajia koskevat säännökset niiden toimintaedellytyksistä, rekisteröinnistä, omavalvonnasta ja valvonnasta. Laissa säädettäisiin sosiaali- ja terveydenhuollon kaikille palveluntuottajille edellytykset, joiden perusteella palveluntuottajat ja palveluyksiköt rekisteröitäisiin.
Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonta selkeytyisi ja yhtenäistyisi verrattuna nykytilaan. Valvontaviranomaisten ohjauksella ja valvonnalla pyritään varmistamaan, että esimerkiksi itsehallinnollisilla hyvinvointialueilla on kyky varmistaa hyvinvointialueen asukkaiden perusoikeuksien toteutuminen. Tavoitteena on osaltaan turvata laadukkaan, vaikuttavan, turvallisen ja oikea-aikaisen sosiaali- ja terveydenhuollon yhdenvertainen toteutuminen koko maassa.
Tavoitteet
Tavoitteena on yhtenäistää nykyistä sääntelyä ja vahvistaa palvelujen laatua sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta ottaen huomioon uudistuvat palvelujen tuottamistavat. Lakiehdotuksessa myös täsmennetään palvelunjärjestäjien ja palveluntuottajien omavalvontaa, mikä mahdollistaa käytettävissä olevien valvontaviranomaisten resurssien tarkoituksenmukaisen kohdentamisen. Tavoitteena on, että ehdotetun lain myötä sekä yksityiset että julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat ja palveluyksiköt rekisteröidään samaan valtakunnalliseen palveluntuottajia koskevaan rekisteriin.
Lausunnoissa pyydetään tuomaan esiin näkemyksiä ehdotetun säädöksen sisältöön, toimeenpanoon ja vaikutuksiin. Hallituksen esityksen perusteluja ja vaikutusten arviointia täydennetään ja tarkennetaan saadun lausuntopalautteen perusteella.
Lausunnoissa pyydetään tuomaan esiin näkemyksiä ehdotetun säädöksen sisältöön, toimeenpanoon ja vaikutuksiin. Hallituksen esityksen perusteluja ja vaikutusten arviointia täydennetään ja tarkennetaan saadun lausuntopalautteen perusteella.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan 25.3.2022 klo 16.00 mennessä. Annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelussa sekä hankkeen sivuilla. Lausuntoyhteenvedossa otetaan huomioon vain määräaikaan mennessä saapuneet lausunnot.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään jättämään lausuntopalvelu.fi –palveluun. Lausuntoa varten esitetään kohdennettuja kysymyksiä, joihin annettuja vastauksia on mahdollisuus perustella. Lisäksi vastaajalla on mahdollisuus antaa vapaamuotoisia kommentteja ja esittää yksilöityjä säädösmuutosehdotuksia. Kyselyyn voi vastata suomeksi tai ruotsiksi. Vaihtoehtoisesti vastaaja voi jättää avoimen lausunnon. Annetut lausunnot otetaan huomioon hallituksen esityksen viimeistelemisessä.
Linkki suomenkieliseen versioon:
Jos vastaaja antaa avoimen lausunnon, niin kirjallisen lausunnon voi lähettää sähköisesti osoitteeseen:[email protected]
Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/11423/2021 ja STM057:00/2021
Postitse lausunnon voi toimittaa osoitteeseen:
Sosiaali- ja terveysministeriö, PL 33, 00023 VALTIONEUVOSTO
HUOM! Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse, jos vastaaja vastaa lausuntopalvelun kautta.
Valmistelijat
Lisätietoja lausuntopyynnöstä antavat:
Johtaja Jaska Siikavirta, STM, [email protected]
Hallitusneuvos Riitta-Maija Jouttimäki, STM, [email protected]
Erityisasiantuntija Anne Arvonen, STM, [email protected]
Johtaja Jaska Siikavirta, STM, [email protected]
Hallitusneuvos Riitta-Maija Jouttimäki, STM, [email protected]
Erityisasiantuntija Anne Arvonen, STM, [email protected]
Jakelu:
Akava ry | ||
Ammattiliitto PRO | ||
Apteekkariliitto | ||
Arviointiylilääkäriverkosto | ||
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus | ||
Digi- ja väestötietovirasto DVV | ||
DigiFinland Oy | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Eksote - Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Eläkeläisliittojen etujärjestö Eetu ry | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Savon sairaanhoitopiiri Essote | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Farmasialiitto | ||
Finanssiala ry | ||
Hallintoylihoitajat ry | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS | ||
HYKS Erityisvastuualueen potilasturvallisuuslähettiläs | ||
Hyvinvointialan Liitto HALI ry | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Invalidiliitto ry | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiiri Sosteri | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry | ||
Julkisalojen koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL | ||
Kainuun sote | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kansanterveystyön johtajaverkosto | ||
Kansanterveystyön johtajaverkosto | ||
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri Soite | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Korkein hallinto-oikeus KHO | ||
Koulutetut kokemusasiantuntijat KoKoA ry | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntoutussäätiö | ||
Kuurojen Liitto ry | ||
Kymenlaakson sairaanhoitopiiri Kymsote | ||
KYS Erityisvastuualueen potilasturvallisuuslähettiläs | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lastensuojelun keskusliitto | ||
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta – pj. Juha Mikkola | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Lääkitysturvallisuusverkosto | ||
Lääkäripalveluyritykset ry | ||
Mielenterveyden keskusliitto ry | ||
MIELI Suomen Mielenterveys ry | ||
Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry | ||
Oikeuskanslerin virasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Onnettomuustutkintakeskus OTKES | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
OYS Erityisvastuualueen potilasturvallisuuslähettiläs | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Karjalan sairaanhoitopiiri Siun sote | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri KYS | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Potilasvakuutuskeskus | ||
Puolustusvoimat | ||
Puolutusministeriö | ||
Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri PHHYKY | ||
Ravitsemusterapeuttien yhdistys ry Agronomiliitto ry | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Romaniasiain neuvottelukunta RONK | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Sairaanhoitopiirien johtajat ry | ||
SAMS – Samarbetsförbundet kring funktionshinder rf | ||
Satakunnan sairaanhoitopiiri | ||
Selkäydinvammaiset Akson ry | ||
SKY Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistys | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote ry | ||
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry | ||
Sosiaalijohto - Socialledning ry | ||
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta SAMU | ||
Sosnet | ||
Sosnet | ||
Soste Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
STM kirjaamo | ||
STTK | ||
Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKI ry | ||
Suomen Ammattiliittoen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen evankelis-luterilainen kirkko | ||
Suomen Fysioterapeutit ry | ||
Suomen Hammaslääkäriliitto | ||
Suomen hammaslääkäriseura Apollonia | ||
Suomen Hygieniahoitajat ry | ||
Suomen infektioidentorjuntayhdistys ry | ||
Suomen Kuntoutusyrittäjät ry | ||
Suomen Lukiolaisten Liitto ry | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry | ||
Suomen Lääkäriliitto ry | ||
Suomen Lääkäriseura Duodecim | ||
Suomen Mielenterveysseura ry | ||
Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry | ||
Suomen ortodoksinen kirkko | ||
Suomen ortodoksinen kirkko | ||
Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry | ||
Suomen Potilasliitto | ||
Suomen Psykologiliitto ry | ||
Suomen Puheterapeuttiliitto ry | ||
Suomen Punaisen Ristin veripalvelu | ||
Suomen Sairaanhoitajaliitto | ||
Suomen Suuhygienistiliitto ry SSHL ry | ||
Suomen terveydenhoitajaliitto ry | ||
Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry | ||
Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Suun terveydenhoidon ammattiliitto STAL ry | ||
Svenska Finlands Folkting SFF | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta | ||
TAYS Erityisvastuualueen potilasturvallisuuslähettiläs | ||
Tehy | ||
Tehy | ||
Tehy | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Terveys- ja Sosiaalialan Yrittäjät TESO ry | ||
Terveysalan AMK-verkosto | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
TYKS Erityisvastuualueen potilasturvallisuuslähettiläs | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunta TELK | ||
Työterveyslaitos | ||
Ulkoasiainministeriö | ||
Vaasan sairaanhoitopiiri | ||
Vakuutusoikeus | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry | ||
Vanhustyön keskusliitto ry | ||
Vankiterveydenhuollon yksikkö | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri TYKS | ||
Verohallinto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ålands hälso- och sjukvård | ||
Ålands landskapsregering- Ahvenanmaan maakunnan hallitus |