Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö; luonnos hallituksen esitykseksi pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laiksi
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/4818/2024
Svarstiden gick ut: 21.11.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Sisäministeriö pyytää lausuntoanne liitteenä olevasta luonnoksesta hallituksen esitykseksi pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä annetun lain muuttamiseksi ja eräiksi siihen liittyviksi laiksi.
Bakgrund
Sisäministeriö asetti 6.3.2024 lainsäädäntöhankkeen, jonka työryhmän tehtävänä oli laatia hallituksen esitys tilitapahtumatietojen kyselymahdollisuuden lisäämisestä pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmään.
Hankkeen asettamispäätöksen mukaisesti tavoitteena on antaa hallituksen esitys eduskunnalle kevätistuntokaudella 2025.
Hankkeen asettamispäätöksen mukaisesti tavoitteena on antaa hallituksen esitys eduskunnalle kevätistuntokaudella 2025.
Målsättningar
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä annettua lakia. Tällä hetkellä pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä on mahdollista saada viidennessä rahanpesudirektiivissä säädetyt tiedot, eli asiakkuutta koskevat tiedot, mutta ei tilitapahtumatietoja. Kansallisista muutostarpeista johtuen ehdotetaan, että toimivaltaisilla viranomaisilla olisi oikeus tehdä pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmän kautta myös saldo- ja tilitapahtumatietoja koskevia kyselyjä.
Esityksessä ei ehdoteta viranomaisille uusia toimivaltuuksia, vaan tarkoituksena on, että eräät viranomaiset, joilla on lainmukainen oikeus saada tehtävänsä hoitamiseksi saldo- ja tilitapahtumatietoja ja jotka ovat oikeutettuja käyttämään pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmään voimassaolevan lainsäädännön mukaisesti, voisivat jatkossa selvittää pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmässä myös saldo- ja tilitapahtumatietoja.
Pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmään esityksellä muodostettavan uuden toiminnallisuuden, keskitetyn saldo ja tilitapahtumajärjestelmän käytön edellytyksenä olisi, että saldo- ja tilitapahtumatiedot ovat viranomaiselle välttämättömiä sen suorittaessa laissa määriteltyjä tehtäviään.
Laissa säädettäisiin saldo ja tilitapahtumajärjestelmän käyttöön oikeutettujen viranomaisten lisäksi saldo ja tilitapahtumajärjestelmässä käsiteltävistä tiedoista, velvollisuudesta luovuttaa saldo- ja tilitapahtumatiedot järjestelmän kautta ja järjestelmän käyttöön liittyvistä lokitiedoista ja niiden käsittelytarkoituksista. Kyseessä olisi keskitetty järjestelmä, jossa jokainen siihen kuuluvia tietoja käsittelevä taho vastaisi omalta osaltaan ja itsenäisesti rekisterinpitäjyydestä käsittelemänsä tiedon osalta.
Esityksessä ei ehdoteta viranomaisille uusia toimivaltuuksia, vaan tarkoituksena on, että eräät viranomaiset, joilla on lainmukainen oikeus saada tehtävänsä hoitamiseksi saldo- ja tilitapahtumatietoja ja jotka ovat oikeutettuja käyttämään pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmään voimassaolevan lainsäädännön mukaisesti, voisivat jatkossa selvittää pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmässä myös saldo- ja tilitapahtumatietoja.
Pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmään esityksellä muodostettavan uuden toiminnallisuuden, keskitetyn saldo ja tilitapahtumajärjestelmän käytön edellytyksenä olisi, että saldo- ja tilitapahtumatiedot ovat viranomaiselle välttämättömiä sen suorittaessa laissa määriteltyjä tehtäviään.
Laissa säädettäisiin saldo ja tilitapahtumajärjestelmän käyttöön oikeutettujen viranomaisten lisäksi saldo ja tilitapahtumajärjestelmässä käsiteltävistä tiedoista, velvollisuudesta luovuttaa saldo- ja tilitapahtumatiedot järjestelmän kautta ja järjestelmän käyttöön liittyvistä lokitiedoista ja niiden käsittelytarkoituksista. Kyseessä olisi keskitetty järjestelmä, jossa jokainen siihen kuuluvia tietoja käsittelevä taho vastaisi omalta osaltaan ja itsenäisesti rekisterinpitäjyydestä käsittelemänsä tiedon osalta.
Linkit
https://intermin.fi/hankkeet/hankesivu?tunnus=SM006:00/2024 - Linkki SM:n hankesivulle
https://intermin.fi/sv/projekt-och-lagberedning/projektsida?tunnus=SM006:00/2024 - Länk till inrikesministeriets projektsidor
Liitteet:
Tidtabell
Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään 21.11.2024.
Ruotsinkielinen materiaali lisätään sisäministeriön hankesivuille ja on sieltä haettavissa tunnuksella SM006:00/2024. Ruotsinkielisille lausunnoille lausuntoaika on vastaava aika kuin suomenkielisille siitä, kun ruotsinkielinen materiaali on saatavilla.
Ruotsinkielinen materiaali lisätään sisäministeriön hankesivuille ja on sieltä haettavissa tunnuksella SM006:00/2024. Ruotsinkielisille lausunnoille lausuntoaika on vastaava aika kuin suomenkielisille siitä, kun ruotsinkielinen materiaali on saatavilla.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa lausunnon. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
Asianhallintajärjestelmä VAHVAa käyttäviä ministeriöitä pyydämme lähettämään lausunnon suoraan VAHVA-asialle VN/4818/2024.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
Asianhallintajärjestelmä VAHVAa käyttäviä ministeriöitä pyydämme lähettämään lausunnon suoraan VAHVA-asialle VN/4818/2024.
Valmistelijat
Lisätietoja antaa tarvittaessa erityisasiantuntija Milka Tornberg-Nyman, [email protected], p. 0295 488 324. Lisätietoja aikavälillä 14.-18.10.2024 antaa erityisasiantuntija Monna Airiainen, [email protected], 0295 488 360.
Sändlista:
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta | ||
Fintech Finland Ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Lapsiasiainvaltuutettu | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Poliisihallituksen arpajaishallinto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Rajavartiolaitos | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen asianajajaliitto | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom Ry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tulli | ||
Ulosottolaitos | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Verohallinto |