
Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Valtioneuvoston tasa-arvopoliittinen selonteko
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/22132/2020
Svarstiden gick ut: 22.1.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Johdanto
Valtioneuvosto antoi ensimmäisen tasa-arvoselonteon eduskunnalle vuonna 2010. Nyt on uuden tasa-arvopoliittisen selonteon valmistelun aika. Tasa-arvopoliittinen selonteko koskee sukupuolten tasa-arvoa. Tavoitteena on, että hallitus antaa selonteon eduskunnalle vuoden 2021 loppuun mennessä.
Suomalainen tasa-arvopolitiikka koskee kaikkien sukupuolten tasa-arvoa. Tasa-arvopolitiikassa otetaan huomioon sukupuolen lisäksi myös muut ihmisen asemaan yhteiskunnassa vaikuttavat erot, kuten esimerkiksi ikä ja etninen alkuperä. Suomalainen tasa-arvopolitiikka perustuu tasa-arvolakiin, Euroopan unionin oikeuteen, kansainvälisiin ihmisoikeussitoumuksiin, tasa-arvoselontekoon sekä hallituksen linjauksiin. Tasa-arvotyötä tehdään kaikissa ministeriöissä esimerkiksi ottamalla huomioon se, millä tavalla tehty päätös vaikuttaa eri sukupuoliin.
Sukupuolten tasa-arvo on ihmisoikeus ja perusoikeus. Julkisen vallan tehtävä on varmistaa sen toteutuminen. Käytännössä se tarkoittaa hyvää hallintoa ja päätöksentekoa, tasa-arvon edistämistä, yhtäläisten oikeuksien ja mahdollisuuksien turvaamista kaikille sekä syrjinnän poistamista.
Selontekoa valmistellaan työryhmässä, jossa ovat mukana sosiaali- ja terveysministeriö, oikeusministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö ja ulkoministeriö sekä joukko asiantuntijoita. Kokonaisuuden valmistelusta vastaa sosiaali- ja terveysministeriö. Selontekoa käsitellään tasa-arvoasioista vastaavan ministerin Thomas Blomqvistin johdolla valtiosihteereistä koostuvassa ryhmässä. Selonteon antamisesta päätetään aikanaan valtioneuvoston yleisistunnossa.
Suomalainen tasa-arvopolitiikka koskee kaikkien sukupuolten tasa-arvoa. Tasa-arvopolitiikassa otetaan huomioon sukupuolen lisäksi myös muut ihmisen asemaan yhteiskunnassa vaikuttavat erot, kuten esimerkiksi ikä ja etninen alkuperä. Suomalainen tasa-arvopolitiikka perustuu tasa-arvolakiin, Euroopan unionin oikeuteen, kansainvälisiin ihmisoikeussitoumuksiin, tasa-arvoselontekoon sekä hallituksen linjauksiin. Tasa-arvotyötä tehdään kaikissa ministeriöissä esimerkiksi ottamalla huomioon se, millä tavalla tehty päätös vaikuttaa eri sukupuoliin.
Sukupuolten tasa-arvo on ihmisoikeus ja perusoikeus. Julkisen vallan tehtävä on varmistaa sen toteutuminen. Käytännössä se tarkoittaa hyvää hallintoa ja päätöksentekoa, tasa-arvon edistämistä, yhtäläisten oikeuksien ja mahdollisuuksien turvaamista kaikille sekä syrjinnän poistamista.
Selontekoa valmistellaan työryhmässä, jossa ovat mukana sosiaali- ja terveysministeriö, oikeusministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö ja ulkoministeriö sekä joukko asiantuntijoita. Kokonaisuuden valmistelusta vastaa sosiaali- ja terveysministeriö. Selontekoa käsitellään tasa-arvoasioista vastaavan ministerin Thomas Blomqvistin johdolla valtiosihteereistä koostuvassa ryhmässä. Selonteon antamisesta päätetään aikanaan valtioneuvoston yleisistunnossa.
Tausta
Selonteko on valtioneuvoston strategisen toiminnan linjaus. Valtioneuvoston tasa-arvopoliittisessa selonteossa linjataan pitkän ajan kansalliset tasa-arvopolitiikan tavoitteet. Siksi selonteossa käsitellään toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia sekä niiden ennakoitavissa olevia vaikutuksia sukupuolten tasa-arvoon 2020-luvun loppuun saakka.
Selonteko laaditaan helppolukuiseksi ja saavutettavaksi. Vaikuttavuutta lisäävät tiivis muoto ja selkeät, mitattavissa olevat tavoitteet.
Tarkoituksena on, että selonteko ja sen valmistumisen jälkeen kehitettävä ja valtion eri hallinnonalat kattava sukupuolten tasa-arvon tilaa seuraava järjestelmä muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.
Tasa-arvo koskettaa ihmisen kaikkia elämänvaiheita ja kaikkea yhteiskunnan toimintaa Suomessa. Selonteon esivalmistelussa onkin käytetty välineenä jäsennystä, joka perustuu elämän eri alueisiin. Sen tarkoituksena on auttaa löytämään keskeisimmät muutokset toimintaympäristössä ja niiden vaikutukset kaikkien sukupuolten asemaan.
Teema-alueet:
Selonteko laaditaan helppolukuiseksi ja saavutettavaksi. Vaikuttavuutta lisäävät tiivis muoto ja selkeät, mitattavissa olevat tavoitteet.
Tarkoituksena on, että selonteko ja sen valmistumisen jälkeen kehitettävä ja valtion eri hallinnonalat kattava sukupuolten tasa-arvon tilaa seuraava järjestelmä muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.
Tasa-arvo koskettaa ihmisen kaikkia elämänvaiheita ja kaikkea yhteiskunnan toimintaa Suomessa. Selonteon esivalmistelussa onkin käytetty välineenä jäsennystä, joka perustuu elämän eri alueisiin. Sen tarkoituksena on auttaa löytämään keskeisimmät muutokset toimintaympäristössä ja niiden vaikutukset kaikkien sukupuolten asemaan.
Teema-alueet:
- Hoito ja huolenpito
- Sivistys, koulutus ja tiede
- Työ ja elinkeino
- Hyvinvointi, terveys ja elinolot
- Vapaus, koskemattomuus, turvallisuus ja yksityisyys
- Osallisuus
- Oikeusturva
- Valta ja resurssit
Tavoitteet
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää näkemyksiänne siitä, mitä kysymyksiä sukupuolten tasa-arvoa koskevan selonteon valmistelussa pitäisi ottaa huomioon ja millaisia kansallisia tavoitteita selonteossa pitäisi asettaa. Lausuntoja voivat antaa kaikki kansalaiset ja organisaatiot.
Liitteet:
Aikataulu
Lausuntoja voi jättää perjantaihin 22.1.2021 kello 16.15 asti.
Vastausohjeet vastaanottajille
Tarkoituksena on laatia tiivis ja vaikuttava selonteko. Se tarkoittaa, että asioita on asetettava tärkeysjärjestykseen. Vastatkaa napakasti alla esitettyihin kysymyksiin niille varatuissa kohdissa. Kaikkiin kysymyksiin ei tarvitse vastata.
Huomioittehan, että selonteko koskee kaikkien sukupuolten tasa-arvoa.
Ensimmäisessä osassa (kysymys 1) pyydetään näkemyksiä siitä, mitä tulevaisuuden tasa-arvokysymyksiä selonteossa pitäisi käsitellä. Toisessa osassa (kysymykset 2 ja 3) voitte ehdottaa, mitä kansallisia, pitkän ajan tasa-arvopoliittisia tavoitteita pitäisi selonteossa asettaa. Kolmannessa osassa (kysymykset 4 ja 5) voi tehdä esityksiä muun muassa lainsäädännön ja yksilön oikeussuojan kehittämiseksi. Lopuksi on varattu tilaa mahdollisille muille huomioille (kysymys 6).
Lausunnot pyydetään antamaan viimeistään perjantaina 22.1.2021 kello 16.15. Vain määräaikaan mennessä saapuneet lausunnot otetaan huomioon.
Lausuntoja voivat antaa kaikki kansalaiset ja organisaatiot. Lausunnot annetaan lausuntopalvelu.fi -sivuston kautta. Niitä ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Vastaajan täytyy rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämisestä löytyvät verkkosivulta www.lausuntopalvelu.fi kohdasta Ohjeet > Käyttöohjeet. Tukea palvelun käyttöönottoon voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi –sivustolla.
Huomioittehan, että selonteko koskee kaikkien sukupuolten tasa-arvoa.
Ensimmäisessä osassa (kysymys 1) pyydetään näkemyksiä siitä, mitä tulevaisuuden tasa-arvokysymyksiä selonteossa pitäisi käsitellä. Toisessa osassa (kysymykset 2 ja 3) voitte ehdottaa, mitä kansallisia, pitkän ajan tasa-arvopoliittisia tavoitteita pitäisi selonteossa asettaa. Kolmannessa osassa (kysymykset 4 ja 5) voi tehdä esityksiä muun muassa lainsäädännön ja yksilön oikeussuojan kehittämiseksi. Lopuksi on varattu tilaa mahdollisille muille huomioille (kysymys 6).
Lausunnot pyydetään antamaan viimeistään perjantaina 22.1.2021 kello 16.15. Vain määräaikaan mennessä saapuneet lausunnot otetaan huomioon.
Lausuntoja voivat antaa kaikki kansalaiset ja organisaatiot. Lausunnot annetaan lausuntopalvelu.fi -sivuston kautta. Niitä ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Vastaajan täytyy rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämisestä löytyvät verkkosivulta www.lausuntopalvelu.fi kohdasta Ohjeet > Käyttöohjeet. Tukea palvelun käyttöönottoon voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi –sivustolla.
Valmistelijat
Lisätietoa lausuntokierroksesta voi pyytää sähköpostitse osoitteesta [email protected]. Lisätkää aihekenttään maininta: Tasa-arvopoliittinen selonteko. Huomatkaa, että lausuntoa ei lähetetä sähköpostitse vaan se annetaan lausuntopalvelu.fi –sivuston kautta.
Jakelu:
AKAVA | ||
A-klinikkasäätiö | ||
Allianssi | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Amnesty International | ||
Aseistakieltäytyjäliitto | ||
Asianajajaliitto | ||
Barnavårdsföreningen | ||
Demarinaiset | ||
Eduskunnan naisverkosto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Eduskunnan tasa-arvoneuvosto | ||
Ehkäisevä päihdetyö EHYT | ||
Elatusvelvollisten liitto | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK | ||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA | ||
Eläketurvakeskus | ||
Eläkkeensaajien keskusliitto | ||
Ensi- ja turvakotien liitto | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta ETNO | ||
Eurooppanaiset ry | ||
Exit ry | ||
Feministinen puolue | ||
Fingo | ||
Hanken, Management and Organisation | ||
HEUNI | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Insinööriliitto | ||
Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto JyTy | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL | ||
Kansalaisjärjestöjen ihmisoikeussäätiö KIOS | ||
Kansallinen Kokoomus | ||
Kasvatuksen ja koulutuksen oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon tutkimuskeskus AGORA | ||
KD Naiset | ||
KD nuoret | ||
Kehitysvammaliitto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskustanuoret | ||
Kirkon työmarkkinalaitos | ||
Kokoomuksen Nuorten Liitto | ||
Kokoomusnaiset | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
Kurdiliitto | ||
Kynnys ry | ||
Lakimiesliitto | ||
Lapsiasiainvaltuutettu | ||
Lastensuojelun Keskusliitto | ||
Liike Nyt | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikkeen Naiset | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Mannerheimin lastensuojeluliitto | ||
Miehet ry | ||
Mielenterveyden keskusliitto MJKL | ||
Miesjärjestöjen keskusliitto MJKL | ||
Miessakit ry | ||
Miesten tasa-arvo ry | ||
Monika-Naiset liitto | ||
Monimuotoiset perheet –verkosto | ||
Naisasialiitto Unioni | ||
Naisjärjestöjen keskusliitto NJKL | ||
Naisjärjestöt yhteistyössä NYTKIS | ||
Naisten Linja | ||
Nuorisotutkimusseura | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeuspoliittinen yhdistys Demla | ||
Omaishoitajaliitto | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ | ||
Opetushallitus | ||
Pakolaisneuvonta | ||
Palkansaajien tutkimuslaitos | ||
Palvelualojen ammattiliitto PAM | ||
Palvelualojen työnantajat PALTA | ||
Pelastusarmeija | ||
Perheyritysten liitto | ||
Perussuomalainen Nuoriso | ||
Perussuomalaiset | ||
Perussuomalaiset Naiset | ||
Plan International Suomi | ||
Pro-tukipiste | ||
Puolustusministeriö | ||
Raiskauskriisikeskus Tukinainen | ||
Rauhankasvatusinstituutti | ||
Romaniasiain neuvottelukunta RONK | ||
Rusetti – Vammaisten naisten valtakunnallinen yhdistys | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Saamelaisneuvosto | ||
Sámi Soster ry | ||
Sateenkaariperheet ry | ||
SETA | ||
Siirtolaisinstituutti | ||
Sisäministeriö | ||
Sitra | ||
Sosialidemokraattiset Nuoret | ||
STTK | ||
Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus | ||
Sukupuolen tutkimuksen seura | ||
Sukupuolentutkimuksen valtakunnallinen verkosto HILMA | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Ekonomit | ||
Suomen Keskusta | ||
Suomen Keskustanaiset | ||
Suomen Kristillisdemokraatit | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer | ||
Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto | ||
Suomen Pakolaisapu | ||
Suomen somalialaisten liitto | ||
Suomen Sosialidemokraattinen puolue | ||
Suomen Vanhempain liitto | ||
Suomen Venäjänkielisten Yhdistysten Liitto FARO | ||
Suomen YK-liitto | ||
Suomen YK-nuoret | ||
Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Svensk Ungdom | ||
Svenska folkpartiet i Finland | ||
Svenska Kvinnoförbundet | ||
Tasa-arvoasiain neuvottelukunta TANE | ||
Tasa-arvotiedon keskus THL | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
TEHY | ||
Tekniikan Akateemisten Liitto TEK | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Teollisuusliitto | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Trasek ry | ||
Tulevaisuuden tutkimuskeskus | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
UN Women Suomi | ||
Vailla vakituista asuntoa ry | ||
Valtion työmarkkinalaitos | ||
Valtionvarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vanhustyön keskusliitto | ||
Vasemmistoliitto | ||
Vasemmistonaiset | ||
Vasemmistonuoret | ||
Veronmaksajien keskusliitto | ||
Vihreä liitto | ||
Vihreät naiset | ||
Vihreät nuoret | ||
Väestöliitto | ||
Yhden Vanhemman Perheiden Liitto | ||
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ympäristöministeriö | ||
Åbo Akademi, ihmisoikeusinstituutti |
Asiasanat
tasa-arvopoliittinen selonteko, tasa-arvoselonteko, tasa-arvo
sukupuolten tasa-arvo, tasa-arvopolitiikka, perusoikeudet, ihmisoikeudet
jämställdhetspolitisk redogörelse, jämställdhetsredogörelse, jämställdhet
jämställdhet mellan könen, jämställdhetspolitik, grundrättigheter, mänskliga rättigheter