Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Luonnos hallituksen esitykseksi työaikalain muuttamisesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/728/2021
Svarstiden gick ut: 18.6.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoanne liitteenä olevasta hallituksen esitysluonnoksesta 18.6.2021 mennessä.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työaikalain säännöstä, jossa säädetään mahdollisuudesta poiketa työehtosopimuksella lain muutoin pakottavista säännöksistä ja työaikarikkomuksia koskevaan säännökseen ehdotetaan lisättäväksi hätätyösäännöksen rikkominen.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työaikalain säännöstä, jossa säädetään mahdollisuudesta poiketa työehtosopimuksella lain muutoin pakottavista säännöksistä ja työaikarikkomuksia koskevaan säännökseen ehdotetaan lisättäväksi hätätyösäännöksen rikkominen.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian.
Tausta
Voimassa olevan työaikalain (872/2019) 34 §:n 5 momentin sanamuodon mukaisesti valtakunnallisella työ- ja virkaehtosopimuksella saadaan poiketa 5 §:ssä säädetyistä vuorokautisen työajan rajoituksista ja 25 §:n vuorokausilepoa koskevasta säännöksestä työssä, jota tehdään vain aika ajoin sen vuorokautisen työajan kuluessa, jona työntekijän on oltava valmiina työhön.
Aiemmassa työaikalaissa (605/1996) poikkeuksia ei ollut rajoitettu koskemaan vain vuorokautisen työajan rajoituksia.
Voimassa olevassa työaikalaissa ei ole kriminalisoitu hätätyösäännöksen rikkomista.
Aiemmassa työaikalaissa hätätyösäännöksen rikkominen oli säädetty rangaistavaksi lain 42 §:n 1 momentin yleisellä rangaistussäännöksellä. Säännöksen mukaan ”työnantaja tai tämän edustaja, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tämän lain tai sen nojalla annettuja muita kuin maksuvelvollisuutta, sopimista, oikeustoimen muotoa, työaikakirjanpitoa tai nähtävänäpitoa koskevia säännöksiä tai määräyksiä, on tuomittava työaikarikkomuksesta sakkoon”.
Hallituksen esitysluonnos on valmisteltu virkatyönä työ- ja elinkeinoministeriössä. Esitystä on käsitelty työllisyyden edistämisen ministerityöryhmän alaisessa sääntelyryhmässä, jossa edustettuina ovat työnantaja- ja työtekijäkeskusjärjestöt sekä sosiaali- ja terveysministeriö. Esitysluonnosta on työaikalain 34 §:n muuttamisen osalta käsitelty lisäksi pelastusalan työnantaja- ja työntekijäosapuolten kanssa. Hätätyön rangaistavuuden osalta esitys perustuu eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan mietinnön yleisperustelujen kirjaukseen.
Aiemmassa työaikalaissa (605/1996) poikkeuksia ei ollut rajoitettu koskemaan vain vuorokautisen työajan rajoituksia.
Voimassa olevassa työaikalaissa ei ole kriminalisoitu hätätyösäännöksen rikkomista.
Aiemmassa työaikalaissa hätätyösäännöksen rikkominen oli säädetty rangaistavaksi lain 42 §:n 1 momentin yleisellä rangaistussäännöksellä. Säännöksen mukaan ”työnantaja tai tämän edustaja, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tämän lain tai sen nojalla annettuja muita kuin maksuvelvollisuutta, sopimista, oikeustoimen muotoa, työaikakirjanpitoa tai nähtävänäpitoa koskevia säännöksiä tai määräyksiä, on tuomittava työaikarikkomuksesta sakkoon”.
Hallituksen esitysluonnos on valmisteltu virkatyönä työ- ja elinkeinoministeriössä. Esitystä on käsitelty työllisyyden edistämisen ministerityöryhmän alaisessa sääntelyryhmässä, jossa edustettuina ovat työnantaja- ja työtekijäkeskusjärjestöt sekä sosiaali- ja terveysministeriö. Esitysluonnosta on työaikalain 34 §:n muuttamisen osalta käsitelty lisäksi pelastusalan työnantaja- ja työntekijäosapuolten kanssa. Hätätyön rangaistavuuden osalta esitys perustuu eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan mietinnön yleisperustelujen kirjaukseen.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on palauttaa työaikalain 34 §:n 5 momentin osalta aiemman työaikalain aikainen oikeustila sekä säätää työaikalain 19 §:n vastaisesti teetetty hätätyö rangaistavaksi lisäämällä se työaikarikkomusta koskevaan 44 §:ään.
Linkit
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 18.6.2021.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löydät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löydät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja antaa: hallitussihteeri Krista Turunen, +358 295 047 178, s-posti: [email protected]
Jakelu:
Akava | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
JHL | ||
JUKO | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
SAK | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö STM | ||
STTK | ||
Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL | ||
Super | ||
TEHY |
Asiasanat
työaika, työaikalaki, työelämä