Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Regeringsproposition med förslag till lag ändring av statsunderstödslagen och lagen om Statskontoret
Diarienummer för begäran om utlåtande: VM158:00/2020 VN/22283/2020
Svarstiden gick ut: 5.2.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Inom projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten, dvs. statsunderstödsprojektet (VM212:00/2018), utvecklas statsbidragsmyndigheternas gemensamma informationssystemtjänster. Ibruktagandet av dem förutsätter lagändringar. Finansministeriet begär utlåtanden om regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av statsunderstödslagen och lagen om statskontoret.
Statsunderstödslagen 688/2001 är en allmän lag som innehåller bestämmelser om beviljandet av statligt understöd. Lagen om Statskontoret reglerar bland annat Statskontorets uppgifter. Avsikten är att regeringspropositionen om lagändringarna lämnas till riksdagen i början av 2021.
Avsikten är att informationssystemtjänsterna tas i bruk stegvis från hösten samma år.
Statsunderstödslagen 688/2001 är en allmän lag som innehåller bestämmelser om beviljandet av statligt understöd. Lagen om Statskontoret reglerar bland annat Statskontorets uppgifter. Avsikten är att regeringspropositionen om lagändringarna lämnas till riksdagen i början av 2021.
Avsikten är att informationssystemtjänsterna tas i bruk stegvis från hösten samma år.
Bakgrund
Finansministeriet tillsatte i mars 2019 ett femårigt projekt för att utveckla och digitalisera statsunderstödsverksamheten (VM212:00/2018). Målet är att skapa och formulera en ny verksamhetsmodell som styr statsunderstödsverksamheten som helhet från beredning av statsunderstödsprogram till övervakning av användningen av statsunderstöd och utvärdering av den verksamhet som finansieras med statsunderstöd. Den nya verksamhetsmodellen förenhetligar praxis, såsom ekonomiförvaltningen och rapporteringen i anslutning till statsunderstödsverksamheten samt det språk som används i statsunderstödsverksamheten.
För statsbidragsmyndigheterna utvecklas gemensamma informationssystemtjänster, dvs. ett informationssystem för statsunderstödsverksamheten, som förbättrar hanteringen och utnyttjandet av information om statsunderstödsverksamheten. Informationen används till exempel för att visa och utveckla effekterna av statsunderstödsverksamheten samt för att rikta statsunderstöden.
Informationssystemet för statsunderstödsverksamheten består av digitala tjänster för
Statsunderstödsprojektet baserar sig på spetsprojektet för digitalisering av offentliga tjänster som ingick i regeringsprogrammet för statsminister Juha Sipiläs regering (2015). Som en del av spetsprojektet beredde undervisnings- och kulturministeriet en preliminär utredning om digitaliseringen av statsunderstöden. Regeringens finanspolitiska ministerutskott drog år 2018 upp riktlinjer för åtgärder som gäller statsunderstödsprojektet. Statsunderstödsprojektet avslutas i slutet av 2023.
För statsbidragsmyndigheterna utvecklas gemensamma informationssystemtjänster, dvs. ett informationssystem för statsunderstödsverksamheten, som förbättrar hanteringen och utnyttjandet av information om statsunderstödsverksamheten. Informationen används till exempel för att visa och utveckla effekterna av statsunderstödsverksamheten samt för att rikta statsunderstöden.
Informationssystemet för statsunderstödsverksamheten består av digitala tjänster för
- publicering av statsunderstödsansökningar och elektroniska tjänster (haeavustuksia.fi),
- publicering och användning av statsunderstödsuppgifter (hankeavustuksia.fi), samt
- behandling och förvaltning av statsunderstöd.
Statsunderstödsprojektet baserar sig på spetsprojektet för digitalisering av offentliga tjänster som ingick i regeringsprogrammet för statsminister Juha Sipiläs regering (2015). Som en del av spetsprojektet beredde undervisnings- och kulturministeriet en preliminär utredning om digitaliseringen av statsunderstöden. Regeringens finanspolitiska ministerutskott drog år 2018 upp riktlinjer för åtgärder som gäller statsunderstödsprojektet. Statsunderstödsprojektet avslutas i slutet av 2023.
Målsättningar
Statsunderstödsverksamheten utvecklas och digitaliseras i syfte att göra ansökan om och beviljandet av statsunderstöd smidigare än tidigare. Den nya verksamhetsmodellen för statsunderstöd och de gemensamma informationssystemtjänster som stöder den ökar öppenheten och transparensen i statsunderstödsverksamheten och främjar samarbetet, vilket blir allt viktigare i takt med att de samhälleliga fenomenen blir mer komplicerade.
Den lagändring som gäller informationssystemet för statsunderstödsverksamheten förutsätter inte omedelbart införande av gemensamma informationssystemtjänster. Däremot är målet på längre sikt att informationssystemet för statsunderstödsverksamheten tas i bruk inom hela statsförvaltningen för att de ovan beskrivna målen ska nås.
Den nya, digitala verksamhetsmodellen utvecklas öppet och stegvis tillsammans med statsbidragsmyndigheterna och dem som ansöker om statsunderstöd under projektperioden. Statsbidragsmyndigheternas uppgifter och behörighet kvarstår vid behandlingen av statsunderstödsärenden och vid beviljandet av statsunderstöd.
Den lagändring som gäller informationssystemet för statsunderstödsverksamheten förutsätter inte omedelbart införande av gemensamma informationssystemtjänster. Däremot är målet på längre sikt att informationssystemet för statsunderstödsverksamheten tas i bruk inom hela statsförvaltningen för att de ovan beskrivna målen ska nås.
Den nya, digitala verksamhetsmodellen utvecklas öppet och stegvis tillsammans med statsbidragsmyndigheterna och dem som ansöker om statsunderstöd under projektperioden. Statsbidragsmyndigheternas uppgifter och behörighet kvarstår vid behandlingen av statsunderstödsärenden och vid beviljandet av statsunderstöd.
Länkar:
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM212:00/2018 - Bekanta dig med projektet Utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten och delta i diskussionen i sociala medier med hashtaggarna statsunderstöd och statsunderstödsprojekt.
Bilagor:
HE-luonnos valtionavustuslaki fi 1401.docx - Suomenkielinen luonnos hallituksen esitykseksi
HE-luonnos valtionavustuslaki sv 1401.docx - Svenskspråkig text om regeringens proposition
Tidtabell
Begäran om utlåtande har publicerats tisdagen den 22 december 2020. Vi ber er lämna ett utlåtande om regeringspropositionen senast den 5 februari 2021. Utlåtandena sammanställs och analyseras omedelbart därefter för att regeringspropositionen ska kunna överlämnas till riksdagen inom kort i början av vårsessionen 2021.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande, inkl. frågor, som publicerats i webbtjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet kräver inte att varje riktad fråga besvaras, utan remissinstansen bedömer vilka frågor den vill koncentrera sig på i sitt utlåtande.
Avslutningsvis är det möjligt att ge allmän respons på både statsunderstödsverksamheten och regeringspropositionen. Remissinstansen kan enligt egen prövning för sitt utlåtande också samla in synpunkter från andra statsbidragsmyndigheter inom sitt förvaltningsområde eller sitt verksamhetsområde och foga dem till sitt utlåtande.
Utlåtanden kan ges antingen av en organisation eller av en enskild person. Användning av utlåtandetjänsten förutsätter registrering och inloggning. Bruksanvisningarna för utlåtandetjänsten har publicerats under fliken Anvisningar för utlåtandetjänsten.
Begäran om utlåtande skickas till de organisationer som nämns i sändlistan. Dessa kan vara till exempel statsunderstödsmyndigheter eller organ som är verksamma i sektionsarbete inom statsunderstödsprojektet. Denna begäran om utlåtande kan vidareförmedlas fritt. Utlåtandena är offentliga och publiceras förutom i utlåtandetjänsten också på projektportalen.
Avslutningsvis är det möjligt att ge allmän respons på både statsunderstödsverksamheten och regeringspropositionen. Remissinstansen kan enligt egen prövning för sitt utlåtande också samla in synpunkter från andra statsbidragsmyndigheter inom sitt förvaltningsområde eller sitt verksamhetsområde och foga dem till sitt utlåtande.
Utlåtanden kan ges antingen av en organisation eller av en enskild person. Användning av utlåtandetjänsten förutsätter registrering och inloggning. Bruksanvisningarna för utlåtandetjänsten har publicerats under fliken Anvisningar för utlåtandetjänsten.
Begäran om utlåtande skickas till de organisationer som nämns i sändlistan. Dessa kan vara till exempel statsunderstödsmyndigheter eller organ som är verksamma i sektionsarbete inom statsunderstödsprojektet. Denna begäran om utlåtande kan vidareförmedlas fritt. Utlåtandena är offentliga och publiceras förutom i utlåtandetjänsten också på projektportalen.
Beredare
Ytterligare information om lagberedningen ges av
Jouko Narikka, lagstiftningsdirektör
Finansministeriet
tfn 0295 530 017
[email protected]
Ytterligare information om utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten ges av
Tuula Lybeck, projektledare
Finansministeriet
tfn 0295 530 595
[email protected]
Tiedonhallintaan liittyvissä kysymyksissä lisätietoja antaa
Merja Irjala, projektipäällikkö
valtiovarainministeriö
puh. 0295 530 622
[email protected]
Yhteisiin tietojärjestelmäpalveluihin liittyvissä kysymyksissä lisätietoja antaa
Joose Niemi, erityisasiantuntija
valtiovarainministeriö
puh. 0295 530 472
[email protected]
Jouko Narikka, lagstiftningsdirektör
Finansministeriet
tfn 0295 530 017
[email protected]
Ytterligare information om utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten ges av
Tuula Lybeck, projektledare
Finansministeriet
tfn 0295 530 595
[email protected]
Tiedonhallintaan liittyvissä kysymyksissä lisätietoja antaa
Merja Irjala, projektipäällikkö
valtiovarainministeriö
puh. 0295 530 622
[email protected]
Yhteisiin tietojärjestelmäpalveluihin liittyvissä kysymyksissä lisätietoja antaa
Joose Niemi, erityisasiantuntija
valtiovarainministeriö
puh. 0295 530 472
[email protected]
Sändlista:
Aalto-yliopisto | ||
Elintarviketurvallisuusvirasto | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Helsingin Diakonissalaitos | ||
Huoltovarmuusrahasto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta KANE | ||
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti | ||
Kansallisarkisto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
KEHA-keskus | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Kotimaisten kielten keskus | ||
Kriminaalihuollon tukisäätiö | ||
Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lapinlahden kunta | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maaseutuvirasto | ||
Metropolia ammattikorkeakoulu | ||
Museovirasto | ||
Natur och Miljö ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Oulun kaupunki | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Rajavartiolaitoksen esikunta | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakuntaliitto | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomalaiset kehitysjärjestöt - Fingo ry | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen elokuvasäätiö | ||
Suomen Hippos ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry | ||
Suomen Olympiakomitea ry | ||
Suomen riistakeskus | ||
Suomen Sydänliitto ry | ||
Taiteen edistämiskeskus | ||
Tekniikan Akatemia | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tieteellisten seurain valtuuskunta | ||
Turun kaupunki | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion asuntorahasto | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
digitalisaatio
tietojärjestelmäpalvelut
valtionavustus
valtionavustuslaki