Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi kilpailulain muuttamisesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: Asia VN/32496/2021
Svarstiden gick ut: 10.8.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Johdanto
Kilpailulain yrityskauppojen ilmoituskynnystä koskevaan sääntelyyn ehdotetaan muutosta. Muutos lisäisi Kilpailu- ja kuluttajavirastolle (KKV) ilmoitettavaksi tulevien yrityskauppojen määrää, jotka eivät nykyisen ilmoituskynnyksen perusteella tule ilmoitettavaksi, mutta jotka voisivat johtaa tai todennäköisesti johtaisivat markkinoiden haitalliseen keskittymiseen ja kuluttajahaittaan. Muutoksen johdosta KKV:n tutkittavaksi tulisivat jatkossa yrityskaupat, joissa osapuolten yhteenlaskettu Suomesta kertynyt liikevaihto ylittäisi 100 miljoonaa euroa, ja vähintään kahden osapuolen Suomesta kertynyt liikevaihto ylittäisi kummankin osalta 10 miljoonaa euroa. Osapuolten yhteenlasketun liikevaihdon osalta ilmoituskynnys määräytyisi jatkossa Suomesta kertyvän liikevaihdon perusteella maailmanlaajuisen liikevaihdon sijasta.
Ilmoitusvelvollisuuden laajentaminen johtaisi varovaisen arvion mukaan noin 50 miljoonan euron välittömiin kuluttajahyötyihin ja muutoksella ehkäistäisiin arvion mukaan noin 4 kilpailulle haitallista yrityskauppaa vuosittain. Yrityskauppailmoituksia tulisi vuosittain lisää noin 30 ja ilmoitusten määrä siten noin kaksinkertaistuisi nykyisestä. Tämä lisäisi hallinnollista taakkaa yrityksille ja KKV:n työmäärää.
Lisäksi kilpailulain muutamaan muuhun pykälään tehtäisiin samassa yhteydessä selvennyksiä ja korjauksia.
Lausuntoa pyydetään hallituksen esitysluonnoksen lisäksi myös päivitettävästä yrityskauppojen ilmoituskaavasta, josta säädetään yrityskauppojen ilmoitusvelvollisuutta koskevan valtioneuvoston asetuksen (1012/2011) liitteessä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa valmisteltavan muutoksen yhtenä keskeisenä tavoitteena on keventää tietovaatimuksia sellaisissa yrityskaupoissa, joissa kaupan osapuolilla ei ole lainkaan tai on vain vähäisessä määrin päällekkäistä liiketoimintaa taikka vertikaalisia yhteyksiä toisiinsa.
Ehdotuksella on budjettivaikutuksia. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2023 alusta.
Työ- ja elinkeinoministeriö järjestää kuulemis- ja keskustelutilaisuuden yrityskauppojen ilmoittamiskynnyksen muuttamista koskevasta hallituksen esitysluonnoksesta tiistaina 21.6.2022 klo 13.00 – 15.00. Ilmoittautuminen viimeistään 17.6: https://link.webropolsurveys.com/EventParticipation/EventPublic/c31d15f0-6d9e-4064-9933-4647b145a1b3?displayId=Fin2576039
Ilmoitusvelvollisuuden laajentaminen johtaisi varovaisen arvion mukaan noin 50 miljoonan euron välittömiin kuluttajahyötyihin ja muutoksella ehkäistäisiin arvion mukaan noin 4 kilpailulle haitallista yrityskauppaa vuosittain. Yrityskauppailmoituksia tulisi vuosittain lisää noin 30 ja ilmoitusten määrä siten noin kaksinkertaistuisi nykyisestä. Tämä lisäisi hallinnollista taakkaa yrityksille ja KKV:n työmäärää.
Lisäksi kilpailulain muutamaan muuhun pykälään tehtäisiin samassa yhteydessä selvennyksiä ja korjauksia.
Lausuntoa pyydetään hallituksen esitysluonnoksen lisäksi myös päivitettävästä yrityskauppojen ilmoituskaavasta, josta säädetään yrityskauppojen ilmoitusvelvollisuutta koskevan valtioneuvoston asetuksen (1012/2011) liitteessä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa valmisteltavan muutoksen yhtenä keskeisenä tavoitteena on keventää tietovaatimuksia sellaisissa yrityskaupoissa, joissa kaupan osapuolilla ei ole lainkaan tai on vain vähäisessä määrin päällekkäistä liiketoimintaa taikka vertikaalisia yhteyksiä toisiinsa.
Ehdotuksella on budjettivaikutuksia. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2023 alusta.
Työ- ja elinkeinoministeriö järjestää kuulemis- ja keskustelutilaisuuden yrityskauppojen ilmoittamiskynnyksen muuttamista koskevasta hallituksen esitysluonnoksesta tiistaina 21.6.2022 klo 13.00 – 15.00. Ilmoittautuminen viimeistään 17.6: https://link.webropolsurveys.com/EventParticipation/EventPublic/c31d15f0-6d9e-4064-9933-4647b145a1b3?displayId=Fin2576039
Tausta
Työ- ja elinkeinoministeriö pyysi KKV:a laatimaan selvityksen yrityskauppojen ilmoittamista koskevasta tilanteesta, jotta lainsäädännön mahdollisesta muutostarpeesta saataisiin taustatietoa ministeriön arvion toteuttamiseksi. KKV julkaisi 11.6.2021 selvityksen:
https://www.kkv.fi/uploads/sites/2/2021/11/2021-kkv-selvityksia-7-2021-selvitys-yrityskauppavalvonnan-ilmoitusvelvollisuuden-muutostarpeista.pdf
Työ-ja elinkeinoministeriössä valmisteltiin arviomuistio käyttäen taustana KKV:n selvitystä. Arviomuistio yrityskauppojen ilmoituskynnyksen muuttamisesta oli lausuntokierroksella tammi-helmikuussa 2022 ja asiasta järjestettiin kuulemistilaisuus helmikuun alussa 2022. Lausuntopalaute on huomioitu osana asian jatkovalmistelua. Nyt esitettävä muutosehdotus poikkeaa arviomuistiossa esillä olleista vaihtoehdoista muun muassa siten, että ehdotukseen ei sisälly KKV:lle otto-oikeutta eli oikeutta ottaa tarvittaessa käsittelyyn myös liikevaihtorajojen alle jääviä yrityskauppoja.
Kyseessä on kansalliseen sääntelytarpeeseen liittyvä säädösehdotus.
https://www.kkv.fi/uploads/sites/2/2021/11/2021-kkv-selvityksia-7-2021-selvitys-yrityskauppavalvonnan-ilmoitusvelvollisuuden-muutostarpeista.pdf
Työ-ja elinkeinoministeriössä valmisteltiin arviomuistio käyttäen taustana KKV:n selvitystä. Arviomuistio yrityskauppojen ilmoituskynnyksen muuttamisesta oli lausuntokierroksella tammi-helmikuussa 2022 ja asiasta järjestettiin kuulemistilaisuus helmikuun alussa 2022. Lausuntopalaute on huomioitu osana asian jatkovalmistelua. Nyt esitettävä muutosehdotus poikkeaa arviomuistiossa esillä olleista vaihtoehdoista muun muassa siten, että ehdotukseen ei sisälly KKV:lle otto-oikeutta eli oikeutta ottaa tarvittaessa käsittelyyn myös liikevaihtorajojen alle jääviä yrityskauppoja.
Kyseessä on kansalliseen sääntelytarpeeseen liittyvä säädösehdotus.
Tavoitteet
Yrityskauppavalvonnan tavoitteena on ehkäistä kuluttajien kannalta haitallista liiallista markkinoiden keskittymistä etukäteiskontrollin avulla. Kilpailulain yrityskauppojen ilmoituskynnyksen ehdotettava muutos parantaisi KKV:n mahdollisuuksia tutkia yrityskauppoja, jotka eivät nykyisen ilmoituskynnyksen perusteella tule ilmoitettavaksi, mutta jotka voisivat johtaa tai todennäköisesti johtaisivat markkinoiden haitalliseen keskittymiseen ja kuluttajahaittaan. Nykyiset yrityskaupan ilmoitusvelvollisuuden liikevaihtorajat ovat korkeat Suomen kansantalouden kokoon nähden, ja niiden alle jää toimialoja sekä tuote- ja maantieteellisiä markkinoita. Ehdotuksen tavoitteena on huomioida sääntelyn ennakoitavuus, oikeusvarmuus ja oikeasuhtaisuus yritysten näkökulmasta sekä yrityksille ilmoitusten tekemisestä ja viranomaisprosessista aiheutuvat hallinnolliset kustannukset ja yrityskauppojen täytäntöönpanon mahdollinen viivästyminen.
Linkit
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM114:00/2021 - Linkki TEM:n hankesivuille.
https://tem.fi/sv/projekt?tunnus=TEM114:00/2021 - Länk till arbets- och näringsministeriets projektsidor.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan työ- ja elinkeinoministeriölle viimeistään 10.8.2022.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön 10.8.2022 mennessä. Vaihtoehtoisesti lausunnon voi myös lähettää sähköpostitse työ- ja elinkeinoministeriön kirjaamoon, osoitteeseen kirjaamo.tem(at)gov.fi. Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/32496/2021.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om@om.fi.
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja lausuntopalvelun kautta annetut lausunnot julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om@om.fi.
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja lausuntopalvelun kautta annetut lausunnot julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja antavat hallitusneuvos Virve Haapajärvi, puh. 0295 047 027, ja erityisasiantuntija Iiro Ihanamäki, puh. 0295 047 217.
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@gov.fi.
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@gov.fi.
Jakelu:
Akava | ||
Asianajajaliitto | ||
Business Finland | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | ||
Helsinki Graduate School of Economics | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Intera Partners Oy | ||
Kaupan liitto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu ja kuluttajavirasto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Labore | ||
Markkinaoikeus | ||
Medialiitto | ||
Patentti- ja rekisterihallitus (kilpailulain 27(3) § osalta) | ||
Pellervon taloustutkimus | ||
Pääomasijoittajat ry | ||
SAK | ||
STM | ||
STTK | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Teknologiateollisuus | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
VM kansantalousosasto |
Asiasanat
yrityskaupat
yrityskauppavalvonta
yrityskauppojen ilmoittaminen
kilpailulaki
företagsförvärv
lag om konkurrens