
Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande om utredningen om förutsättningarna och riktlinjerna för social- och hälsovårdsorganisationernas understödsverksamhet
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/1463/2025
Svarstiden gick ut: 31.1.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Social- och hälsovårdsministeriet ber om ert utlåtande om utredningen om förutsättningarna och riktlinjerna för social- och hälsovårdsorganisationernas understödsverksamhet som gjorts av utredare Mika Pyykkö. Även alla andra intresserade parter kan yttra sig i ärendet.
Bakgrund
I juni 2024 utnämnde social- och hälsovårdsminister Kaisa Juuso en utredare för att stöda beredningen av riktlinjerna för social- och hälsovårdsorganisationernas understöd (STEA-understöd). Till utredare utnämndes samh.mag. Mika Pyykkö.
Utredarens uppgifter var att
- göra upp en kort beskrivning av de faktorer som påverkat utformningen av den nuvarande understödshelheten och understödsstrategierna.
- definiera och bedöma de fenomen och helheter i fråga om vilka man realistiskt sett kan uppnå mest samhällelig nytta genom att understöda organisationsverksamhet inom social- och hälsovårdsorganisationer med skattemedel.
- utarbeta ett förslag till hur förhållandet mellan allmännyttig organisationsverksamhet och dess ställning bör definieras i förhållande till den offentliga och privata social- och hälsovården samt främjande av välfärd och hälsa i vidare bemärkelse.
- lägga fram ett förslag till ramar och strukturer för den allmännyttiga verksamhetens måluppställning, som å ena sidan möjliggör organisationernas resultatrika och effektfulla verksamhet samt å andra sidan en effektiv användning av skattemedel
- utarbeta en uppskattning av i vilken utsträckning föregripande och förebyggande verksamhet för närvarande syns i understödsverksamheten i förhållande till korrigerande verksamhet och hur föregripande och förebyggande verksamhet i fortsättningen borde betonas i förhållande till korrigerande verksamhet
- utarbeta ett förslag på utvärderingssätt som gör det möjligt att utreda om den organisation som fått understöd har kunnat beakta förändringar i verksamhetsmiljön och målgruppens behov i sin verksamhet
- föreslå med vilka medel man kan säkerställa att organisationernas resurser riktas till effektfull verksamhet istället för till administration och strukturer
- lägga fram ett förslag på hur organisationernas administrativa börda kan minskas i statsunderstödsverksamheten
- lägga fram ett förslag om utbildning eller annat stöd som erbjuds organisationerna i samband med förändringarna och som genomförs i samarbete med organisationerna
Utredarens förslag innehåller två alternativ. Syftet med alternativ A är att förnya understödssystemet så att det skapar en utgångspunkt för utveckling av allmännyttig verksamhet i social- och hälsovårdsorganisationer samt för att öka effekterna som en viktig del av helheten som främjar hälsa och välfärd. Syftet med alternativ B är att anpassa den understödda verksamheten till minskade understödsanslag.
I båda alternativen betonas ett effektbaserat synsätt.
Utredaren har förberett sitt förslag självständigt. Utredarens rapport och utlåtanderesponsen ligger som bas för den fortsatta beredningen av social- och hälsovårdsorganisationernas understöd. Den fortsatta beredningen görs som tjänstearbete av STEA. Politiska riktlinjer uppgörs senare under våren.
Utredarens uppgifter var att
- göra upp en kort beskrivning av de faktorer som påverkat utformningen av den nuvarande understödshelheten och understödsstrategierna.
- definiera och bedöma de fenomen och helheter i fråga om vilka man realistiskt sett kan uppnå mest samhällelig nytta genom att understöda organisationsverksamhet inom social- och hälsovårdsorganisationer med skattemedel.
- utarbeta ett förslag till hur förhållandet mellan allmännyttig organisationsverksamhet och dess ställning bör definieras i förhållande till den offentliga och privata social- och hälsovården samt främjande av välfärd och hälsa i vidare bemärkelse.
- lägga fram ett förslag till ramar och strukturer för den allmännyttiga verksamhetens måluppställning, som å ena sidan möjliggör organisationernas resultatrika och effektfulla verksamhet samt å andra sidan en effektiv användning av skattemedel
- utarbeta en uppskattning av i vilken utsträckning föregripande och förebyggande verksamhet för närvarande syns i understödsverksamheten i förhållande till korrigerande verksamhet och hur föregripande och förebyggande verksamhet i fortsättningen borde betonas i förhållande till korrigerande verksamhet
- utarbeta ett förslag på utvärderingssätt som gör det möjligt att utreda om den organisation som fått understöd har kunnat beakta förändringar i verksamhetsmiljön och målgruppens behov i sin verksamhet
- föreslå med vilka medel man kan säkerställa att organisationernas resurser riktas till effektfull verksamhet istället för till administration och strukturer
- lägga fram ett förslag på hur organisationernas administrativa börda kan minskas i statsunderstödsverksamheten
- lägga fram ett förslag om utbildning eller annat stöd som erbjuds organisationerna i samband med förändringarna och som genomförs i samarbete med organisationerna
Utredarens förslag innehåller två alternativ. Syftet med alternativ A är att förnya understödssystemet så att det skapar en utgångspunkt för utveckling av allmännyttig verksamhet i social- och hälsovårdsorganisationer samt för att öka effekterna som en viktig del av helheten som främjar hälsa och välfärd. Syftet med alternativ B är att anpassa den understödda verksamheten till minskade understödsanslag.
I båda alternativen betonas ett effektbaserat synsätt.
Utredaren har förberett sitt förslag självständigt. Utredarens rapport och utlåtanderesponsen ligger som bas för den fortsatta beredningen av social- och hälsovårdsorganisationernas understöd. Den fortsatta beredningen görs som tjänstearbete av STEA. Politiska riktlinjer uppgörs senare under våren.
Länkar:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8661-9 - Linkki julkaisuun
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtandetiden går ut 31.1.2025.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtanden ombeds via Utlåtandetjänsten. För att lämna ett utlåtande ska den som svarar registrera sig och logga in till utlåtande.fi-webbsidan. Noggrannare anvisningar om hur tjänsten används finns på utlåtande.fi-webbsidan under Anvisningar Bruksanvisningar. Vid problem med ibruktagandet av tjänsten kan man kontakta justitieministeriet på adressen [email protected]. Om utlåtandet har lämnats in via Utlåtandetjänsten, behöver man inte skicka utlåtandet till social- och hälsovårdsministeriet per e-post eller per brevpost.
Ministerier som använder VAHVA-systemet ombeds föra in sitt utlåtande i VAHVA på ärende VN/1463/2025.
Ett skriftligt utlåtande kan också skickas till social- och hälsovårdsministeriet antingen elektroniskt eller per brevpost. I följebrevet ombeds nämna ärendenumret VN/1463/2025.
E-post: [email protected]
Postadress: Social- och hälsovårdsministeriet
PL33
00023 STATSRÅDET
Ytterligare information ges av:
avdelningschef Annakaisa Iivari, [email protected]
direktör Hanna Heinonen, [email protected]
Ministerier som använder VAHVA-systemet ombeds föra in sitt utlåtande i VAHVA på ärende VN/1463/2025.
Ett skriftligt utlåtande kan också skickas till social- och hälsovårdsministeriet antingen elektroniskt eller per brevpost. I följebrevet ombeds nämna ärendenumret VN/1463/2025.
E-post: [email protected]
Postadress: Social- och hälsovårdsministeriet
PL33
00023 STATSRÅDET
Ytterligare information ges av:
avdelningschef Annakaisa Iivari, [email protected]
direktör Hanna Heinonen, [email protected]
Sändlista:
Barnavårdsföreningen | ||
Eläkeläisten etujärjestö EETU ry | ||
Ensi- ja turvakotien liitto ry | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
HelsinkiMissio ry | ||
Hyvinvointiala Hali ry | ||
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy | ||
Ikäinstituutin säätiö | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansalaisareena ry | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kehitysvammaisten Tukiliitto ry | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kynnys ry | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Mannerheimin lastensuojeluliitto ry | ||
Mielenterveyden keskusliitto ry | ||
Miessakit ry | ||
Moniheli ry | ||
Muistiliitto ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan Sosiaali- ja terveysturvayhdistys ry | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Romano Missio ry | ||
SámiSoster ry | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Satakunnan yhteisökeskus | ||
Sininauhaliitto ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustusasioiden neuvottelukunnan arviointi- ja avustusjaosto | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustusasioiden neuvottelukunta | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Setlementtiliitto ry | ||
Suomen Sydänliitto ry | ||
Svenska pensionärsförbundet rf | ||
Toimihenkilöliitto Erto ry | ||
Valtiokonttori | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vanhustyön keskusliitto – Centralförbundet för de gamlas väl ry | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue |