
Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om fartygstrafikservice och vissa andra lagar
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/8452/2021
Svarstiden går ut: 31.8.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
I denna proposition föreslås att det stiftas en lag om fartygstrafikservice, genom vilken den gällande lagen om fartygstrafikservice upphävs. I förslaget till lag om fartygstrafikservice specificeras myndigheternas och fartygstjänsteleverantörens ansvar och skyldigheter, ändras bestämmelserna om utbildning och behörighet i fråga om fartygstrafikservice i enlighet med de internationella bestämmelsernas utveckling samt ses lagens systematik och terminologi över som helhet.
Dessutom föreslås ändringar i lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg, lagen om tillsyn över fartygssäkerheten, lagen om passagerarfartygs personlistor, miljöskyddslagen för sjöfarten och lagen om verkställighet av böter.
Dessutom föreslås ändringar i lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg, lagen om tillsyn över fartygssäkerheten, lagen om passagerarfartygs personlistor, miljöskyddslagen för sjöfarten och lagen om verkställighet av böter.
Bakgrund
Alusliikennepalvelulla (Vessel Traffic Service, VTS) tarkoitetaan alusliikenteen valvontaa ja ohjausta, jolla on valmiudet toimia vuorovaikutuksessa liikenteen kanssa ja reagoida muuttuviin liikennetilanteisiin. Suomen rannikon merialueet on jaettu kuuteen VTS-alueeseen eli alueeseen, jotka on perustamispäätöksellä vahvistettu VTS-alueeksi ja joilla ylläpidetään alusliikennepalvelua. Rannikolla alusliikennepalvelua tarjotaan ympärivuorokautisesti ympäri vuoden. Alukset, joiden pituus on 24 metriä tai enemmän, ovat velvollisia osallistumaan alusliikennepalveluun.
Alusliikennepalvelulain soveltamisessa on ilmennyt lain vaikeaselkoisuuteen ja epäsystemaattisuuteen liittyviä haasteita. Alusliikennepalvelun kansainvälisen säädöskehityksen myötä kansallinen laki kaipaa päivittämistä. Lisäksi kansalliset muutostarpeet alusliikenteen rajoittamiseen terveysturvallisuusperusteella puoltavat lain muuttamista. Koska muutoksia ehdotetaan jokaiseen lain lukuun ja tavoitteena on lain systematiikan päivittäminen sekä käyttäjäystävällisyyden lisääminen, ehdotetaan voimassa oleva laki kumottavaksi ja annettavaksi uusi, päivitetty alusliikennepalvelulaki.
Alusliikennepalvelulain antamisen yhteydessä annettaisiin muutoslait eräisiin muihin merenkulkuun liittyviin lakeihin. Näitä olisivat laki aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain muuttamisesta, laki alusturvallisuuden valvonnasta annetun lain muuttamisesta, laki matkustaja-aluksen henkilöluetteloista annetun lain eräiden säännösten kumoamisesta, laki merenkulun ympäristönsuojelulain muuttamisesta sekä laki sakon täytäntöönpanosta annetun lain muuttamisesta. Nämä muutokset ovat pääasiassa teknisiä.
Alusliikennepalvelulain soveltamisessa on ilmennyt lain vaikeaselkoisuuteen ja epäsystemaattisuuteen liittyviä haasteita. Alusliikennepalvelun kansainvälisen säädöskehityksen myötä kansallinen laki kaipaa päivittämistä. Lisäksi kansalliset muutostarpeet alusliikenteen rajoittamiseen terveysturvallisuusperusteella puoltavat lain muuttamista. Koska muutoksia ehdotetaan jokaiseen lain lukuun ja tavoitteena on lain systematiikan päivittäminen sekä käyttäjäystävällisyyden lisääminen, ehdotetaan voimassa oleva laki kumottavaksi ja annettavaksi uusi, päivitetty alusliikennepalvelulaki.
Alusliikennepalvelulain antamisen yhteydessä annettaisiin muutoslait eräisiin muihin merenkulkuun liittyviin lakeihin. Näitä olisivat laki aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain muuttamisesta, laki alusturvallisuuden valvonnasta annetun lain muuttamisesta, laki matkustaja-aluksen henkilöluetteloista annetun lain eräiden säännösten kumoamisesta, laki merenkulun ympäristönsuojelulain muuttamisesta sekä laki sakon täytäntöönpanosta annetun lain muuttamisesta. Nämä muutokset ovat pääasiassa teknisiä.
Målsättningar
Alusliikennepalvelulakiin liittyvien ehdotusten tavoitteena on päivittää alusliikennepalvelulaki vastaamaan kansainvälistä kehitystä, reagoida kansallisiin muutostarpeisiin sekä selkeyttää lakia ja sen systematiikkaa.
Alusturvallisuuslain muutoksen tavoitteena on suomalaisten alusten aluksenmittausten helpottaminen sekä vaativien aluksenmittausten saatavuuden turvaaminen tulevaisuudessa. Esitettyjen muutosten avulla Liikenne- ja viestintävirasto voisi päättää, missä laajuudessa ja millä aikavälillä se delegoisi suomalaisten alusten aluksenmittaamisen ja mittakirjojen myöntämisen hyväksytyille luokituslaitoksille. Tätä koskeva yksityiskohtainen työnjako Liikenne- ja viestintäviraston ja hyväksytyn luokituslaitoksen välillä sisällytettäisiin luokituslaitossopimuksiin.
Hyväksyttyjä luokituslaitoksia ei ole tarkoitus lähtökohtaisesti valtuuttaa myöntämään suomalaisen aluksen kansainvälisiä mittakirjoja, mutta esityksen perusteella olisi mahdollista sopia yksittäistapauksissa siitä, että hyväksytty luokituslaitos voisi myöntää suomalaisen aluksen mittakirjan tarpeen vaatiessa. Suezin ja Panaman mittakirjat eivät perustu kansainvälisiin yleissopimuksiin vaan Suezin ja Panaman kanavien kanavahallintojen omiin sääntöihin. Tämän vuoksi suomalaisten alusten vetoisuuksien määrittämisen Suezin tai Panaman kanavan mittakirjaa varten voisi tehdä myös muu taho kuin Liikenne- ja viestintäviraston valtuuttama aluksenmittaaja. Suomalaisen aluksen Suezin ja Panaman kanavien mittakirjojen ei tarvitse olla Liikenne- ja viestintäviraston myöntämiä.
Henkilöluettelolain muutoksen tavoitteena on kumota direktiivin salliman siirtymäajan päättyessä tarpeettomiksi käyneet säännökset.
Merenkulun ympäristönsuojelulain satamien jätehuoltoa koskevaa sääntelyä täydennettäisiin alusjätedirektiivin mukaisella koulutusvelvoitteella.
Sakon täytäntöönpanosta annetun lain soveltamisalaa laajennettaisiin koskemaan myös alusliikennepalvelulaissa säädetty liikennevirhemaksu.
Alusturvallisuuslain muutoksen tavoitteena on suomalaisten alusten aluksenmittausten helpottaminen sekä vaativien aluksenmittausten saatavuuden turvaaminen tulevaisuudessa. Esitettyjen muutosten avulla Liikenne- ja viestintävirasto voisi päättää, missä laajuudessa ja millä aikavälillä se delegoisi suomalaisten alusten aluksenmittaamisen ja mittakirjojen myöntämisen hyväksytyille luokituslaitoksille. Tätä koskeva yksityiskohtainen työnjako Liikenne- ja viestintäviraston ja hyväksytyn luokituslaitoksen välillä sisällytettäisiin luokituslaitossopimuksiin.
Hyväksyttyjä luokituslaitoksia ei ole tarkoitus lähtökohtaisesti valtuuttaa myöntämään suomalaisen aluksen kansainvälisiä mittakirjoja, mutta esityksen perusteella olisi mahdollista sopia yksittäistapauksissa siitä, että hyväksytty luokituslaitos voisi myöntää suomalaisen aluksen mittakirjan tarpeen vaatiessa. Suezin ja Panaman mittakirjat eivät perustu kansainvälisiin yleissopimuksiin vaan Suezin ja Panaman kanavien kanavahallintojen omiin sääntöihin. Tämän vuoksi suomalaisten alusten vetoisuuksien määrittämisen Suezin tai Panaman kanavan mittakirjaa varten voisi tehdä myös muu taho kuin Liikenne- ja viestintäviraston valtuuttama aluksenmittaaja. Suomalaisen aluksen Suezin ja Panaman kanavien mittakirjojen ei tarvitse olla Liikenne- ja viestintäviraston myöntämiä.
Henkilöluettelolain muutoksen tavoitteena on kumota direktiivin salliman siirtymäajan päättyessä tarpeettomiksi käyneet säännökset.
Merenkulun ympäristönsuojelulain satamien jätehuoltoa koskevaa sääntelyä täydennettäisiin alusjätedirektiivin mukaisella koulutusvelvoitteella.
Sakon täytäntöönpanosta annetun lain soveltamisalaa laajennettaisiin koskemaan myös alusliikennepalvelulaissa säädetty liikennevirhemaksu.
Länkar:
Bilagor:
Alusliikennepalvelulaki HE_lausunnoille_luonnos_20.6.2022.pdf -
L om fartygstrafikservice HSI VF §§.pdf - Utkastet på svenska i sitt helhet ska publiceras i lausuntopalvelu.fi i slutet av juni.
Tidtabell
Utlåtanden om propositionen kan lämnas 20.6.2022-31.8.2022. Lagarna överlämnas till riksdagen i oktober 2022. Avsikten är att lagarna ska träda i kraft den 1 januari 2023.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna era utlåtanden via webbtjänsten utlåtande.fi eller per e-post till kommunikationsministeriets registratorskontor på adressen kirjaamo.lvm@gov.fi. För att kunna lämna ett utlåtande måste man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post på adressen lausuntopalvelu.om@om.fi. Använd då diarienumret VN/8452/2021 som referens. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna utlåtanden om utkastet. Notera, att remissyttrandena är offentliga.
Beredare
Specialsakkunning Suvi Kankare, suvi.kankare(a)gov.fi, +358 295 342 105
Överinspektör Tomi Paavola, tomi.paavola(a)gov.fi, +358 295 342 040
Överinspektör Katja Peltola, katja.peltola(a)gov.fi, +358 295 342 031
Regeringsråd Katja Viertävä, katja.viertava(a)gov.fi, +358 295 342 612
Överinspektör Tomi Paavola, tomi.paavola(a)gov.fi, +358 295 342 040
Överinspektör Katja Peltola, katja.peltola(a)gov.fi, +358 295 342 031
Regeringsråd Katja Viertävä, katja.viertava(a)gov.fi, +358 295 342 612
Sändlista:
Aboa Mare | ||
American Bureau of Shipping | ||
Arctia | ||
Arctia | ||
Axxell | ||
Bureau Veritas | ||
DNV GL | ||
EKAMI | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Finnpilot Pilotage Oy | ||
Finnpilot Pilotage Oy | ||
Fintraffic meriliikenteenohjaus Oy | ||
Fintraffic meriliikenteenohjaus Oy | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Lloyd's Register | ||
Luotsiliitto Ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maanmittauslaitos | ||
Meriliikenneohjaajat ry | ||
Meriliikenneohjaajat ry | ||
Meriliitto Ry | ||
Meriteollisuus ry | ||
Meriteollisuus ry | ||
Merivoimien esikunnan sotilastoimisto | ||
Merivoimien esikunta | ||
Nippon Kaiji Kyokai (ClassNK) | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
PELOGOS | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Pääesikunta | ||
Rajavartiolaitos | ||
Satakunnan ammattikorkeakoulu | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satamapooli | ||
sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
STCW koulutuskomitea | ||
Suomen huolinta- ja logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Konepäällystöliitto ry | ||
Suomen kuljetus- ja logistiikka SKAL | ||
Suomen Laivameklarit ry | ||
Suomen Laivameklarit ry | ||
Suomen Laivanpäällystöliitto ry | ||
Suomen Laivanpäällystöliitto ry | ||
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry | ||
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry | ||
Suomen Merimiesunioni SMU ry | ||
Suomen Merimiesunioni SMU ry | ||
Suomen Meripelastusseura | ||
Suomen Navigaatioliitto | ||
Suomen Satamaliitto | ||
Suomen Satamaliitto | ||
Suomen varustamot Ry | ||
Suomen varustamot Ry | ||
Suomen varustamot Ry | ||
Tulli | ||
työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Vesikuljetuspooli | ||
Winnova | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
alusliikenne
merenkulku
alusliikennepalvelu