Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Saaristomeren lauttapaikkojen palvelutaso
Diarienummer för begäran om utlåtande: VARELY/1949/2019
Svarstiden gick ut: 15.8.2019
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Johdanto
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueelle on keskitetty valtakunnallinen vastuu maantielauttaliikenteen hoidosta käsittäen liikenteen palvelutason määrittelyn, palveluiden hankinnan sekä lauttojen etuajo-oikeuslupien hallinnollisen käsittelyn. Maantielauttaliikenne perustuu lakiin liikennejärjestelmästä ja maantiestä (23.6.2005/503).
Maantielauttaliikennettä hoidetaan 41 lauttapaikalla. Lauttapaikoista 17 sijaitsee saaristomerellä ja 14 Järvi-Suomessa, muiden lauttapaikkojen sijaitessa maantieteellisesti erillään pitkin rannikkoa ja sisävesiä Suomenlahdelta Kemijärvelle ulottuvalla alueella. Maantielauttapaikoista lossipaikkoja on 34 ja lautta-aluspaikkoja 7. Lossit liikennöivät pääsääntöisesti ohjailuvaijeriin kiinnittyneinä kun taas lautta-alukset operoivat vapaasti kulkevina aluksina.
Maantielauttaliikennettä hoidetaan 41 lauttapaikalla. Lauttapaikoista 17 sijaitsee saaristomerellä ja 14 Järvi-Suomessa, muiden lauttapaikkojen sijaitessa maantieteellisesti erillään pitkin rannikkoa ja sisävesiä Suomenlahdelta Kemijärvelle ulottuvalla alueella. Maantielauttapaikoista lossipaikkoja on 34 ja lautta-aluspaikkoja 7. Lossit liikennöivät pääsääntöisesti ohjailuvaijeriin kiinnittyneinä kun taas lautta-alukset operoivat vapaasti kulkevina aluksina.
Tausta
Nykyinen maantielauttaliikenteen palvelutasomääritelmä on Tiehallinnon laatima ja peräisin vuodelta 2004. Osa Saaristomeren lauttaliikennepalveluiden sopimuksista on katkolla 1.1.2020 alkaen ja liikennepalvelut kilpailutetaan kevään 2019 aikana. Tulevissa kilpailutuksessa keskeisenä lisäyksenä hankintakriteereihin on käyttövarmuuden ja halutun palvelutason ohella ympäristövaikutusten huomiointi. Aikataululliseen lauttaliikenteeseen siirtyminen on tehokas keino parantaa lauttojen käyttöastetta ja vähentää liikenteen ympäristökuormaa.
Tavoitteet
Aikataululliseen liikenteeseen siirtymisellä tienpitäjä haluaa pienentää lauttaliikenteen päästövaikutuksia ja tehostaa hankitun lauttakapasiteetin käyttöastetta.
Aikataulu
Lausunnot tulee antaa 15.8.2019 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Kirjoita lausuntosi lauttapaikkakohtaisesti esitettyyn palvelutasoon asianomaisen lauttapaikan kohdalle.
Valmistelijat
Jakelu:
Tapani Jaakkola | ||
Tomas Eklund, Paraisten kaupunki |
Asiasanat
Lossi
Maantielauttaliikenne
Lauttaliikenne
lauttaliikenteen palvelutaso
färjtrafiken
färja
Servicenivån i färjtrafiken