• Yleiset huomiot esityksen tavoitteista
      • Honkasalo Tomi
        Päivitetty:
        18.1.2022
        • Tavoite ikävä. Emme halua ulkomaalaisille helpotusta tässä asiassa, emmekä etenkään tiesminkäseksuaalisille. Vanha on hyvä ja parempi kuin suunniteltu.
      • Rankaviita Jukka
        Päivitetty:
        17.1.2022
        • Tietojärjestelmien täytyy taipua olemassa olevaan maailmaan, ei toisinpäin. Tietotekniikan insinöörinä en näe mitään, mikä digitaalisessa toimintaympäristössä vaatisi kokonaan uuden henkilötunnuksen. Tämä vaatisi selvennystä, missä on ongelma nyt? Muutos maksaa valtiolle miljardeja, samoin yksityisellä puolella on tiedossa valtava muutos. Perusteet muutokselle täytyy olla kunnossa.
      • Lehtonen Tero
        Päivitetty:
        17.1.2022
        • Mikä henkilötunnus se on jos ei sukupuoli selviä? 🤣
      • Majuri Sirpa
        Päivitetty:
        15.1.2022
        • VN/25041/2020-VM-101 En kannata muutosta.
      • Huomiot mahdollisuuteen saada henkilötunnus jo Suomessa oleskeluun oikeuttavaa lupaa tai rekisteröintiä koskevan hakemuksen perusteella (1. lakiehdotuksen 9 ja 22.2 §)
      • Honkasalo Tomi
        Päivitetty:
        18.1.2022
        • Tulisi vaikeuttaa maahan tunkeilua ei helpottaa.
      • Rankaviita Jukka
        Päivitetty:
        17.1.2022
        • Uusi tunnus ei tuo tähän mitään lisäarvoa. Nykymuotoinen tunnus voidaan antaa jo tässä vaiheessa.
      • Lehtonen Tero
        Päivitetty:
        17.1.2022
        • Kaikesta näkee että tämäkin puliveivaus halutaan tehdä pelkästään jotta kehitysmaalaisten pakkosyöttö helpottuisi. Väestönvaihtoa te ajatte ettekä mitään muuta.
      • Majuri Sirpa
        Päivitetty:
        15.1.2022
        • VN/25041/2020-VM-101 En kannata muutosta.
      • Huomiot mahdollisuudesta tallettaa ulkomaalaisen henkilön tiedot väestötietojärjestelmään ulkoisen palveluntarjoajan oleskelulupa-asiassa tekemän henkilöllisyydestä varmistumisen perusteella (1. lakiehdotuksen 22.3 §)
      • Rankaviita Jukka
        Päivitetty:
        17.1.2022
        • Uusi tunnus ei tuo tähän mitään lisäarvoa. Nykymuotoinen tunnus voidaan antaa jo tässä vaiheessa.
      • Majuri Sirpa
        Päivitetty:
        15.1.2022
        • VN/25041/2020-VM-101 En kannata muutosta.
      • Etärekisteröintimenettelyä koskevat huomiot (1. lakiehdotuksen 9 a–9 d ja 34 a §)
      • Rankaviita Jukka
        Päivitetty:
        17.1.2022
        • Uusi tunnus ei tuo tähän mitään lisäarvoa. Nykymuotoinen tunnus voidaan antaa jo tässä vaiheessa.
      • Majuri Sirpa
        Päivitetty:
        15.1.2022
        • VN/25041/2020-VM-101 En kannata muutosta.
      • Sukupuolineutraalia henkilötunnusta koskevat huomiot
      • Honkasalo Tomi
        Päivitetty:
        18.1.2022
        • Surkea aate. Jos seta tmv maksaa lystin ja korvaukset heteroille (n 1000e per nuppi) niin saatan olla neutraali asian suhteen. Jos eivät itse aio maksaa lystiään, tulee asian viejille lähettää lasku jossa 14pv eräpäivä. Minä tai veronmaksaja ei tällaiseen osallistu- maailmassa on oikeitakin epäkohtia.
      • Rankaviita Jukka
        Päivitetty:
        17.1.2022
        • jos tämä on ainut syy, niin aika kallis operaatio, vain sen johdosta, että jollain on paha olla.
      • Lehtonen Tero
        Päivitetty:
        17.1.2022
        • Täysin hullua sekoilua veronmaksajan piikkiin ei jatkoon.
      • Majuri Sirpa
        Päivitetty:
        15.1.2022
        • VN/25041/2020-VM-101 En kannata muutosta.
      • Uutta yksilöintitunnusta koskevat huomiot
      • Rankaviita Jukka
        Päivitetty:
        17.1.2022
        • Uusi tunnus ei tuo tähän mitään lisäarvoa.
      • Majuri Sirpa
        Päivitetty:
        15.1.2022
        • VN/25041/2020-VM-101 En kannata muutosta.
      • Muut hallituksen esitystä ja alustavaa asetusluonnosta koskevat huomiot
      • Honkasalo Tomi
        Päivitetty:
        18.1.2022
        • Sosialistisia aivopieruja
      • Rankaviita Jukka
        Päivitetty:
        17.1.2022
        • Näyttää siltä, että ainut oikea peruste muutokselle on uuden tunnuksen sukupuolineutraalisuus. On vaikea nähdä mitä etua uusi tunnus tuo näihin muihin kohtiin. Tästä tulee erittäin kallis lasku jälleen veronmaksajille maksettavaksi, vain pienen vähemmistön mielen pahoittamisen johdosta. Eikö meillä ole mitään muuta kohdetta rahoille?
      • Majuri Sirpa
        Päivitetty:
        15.1.2022
        • VN/25041/2020-VM-101 En kannata muutosta.
      • Kysymys vain ministeriöille: Seuraako esitykseen sisältyvistä muutosehdotuksista muutostarpeita hallinnonalanne lainsäädäntöön? Jos kyllä, mihin lakeihin muutoksia on tarpeen tehdä ja onko muutokset tarpeen sisällyttää esitykseen liitelakeina?
      • Ovatko toimenpidesuositukset oikean suuntaisia? Mitä pidätte erityisen hyvänä tai mitä pidätte tarpeettomana?
      • Millä muilla toimenpiteillä henkilötunnuksen kysymistä ainoana tunnistustapana voitaisiin ehkäistä sähköisessä asioinnissa, käyntiasioinnissa ja puhelinasioinnissa?
      • Rankaviita Jukka
        Päivitetty:
        17.1.2022
        • Miten uusi tunnus ehkäisisi sen käyttöä ainoana tunnistustapana?
      • Mitä säädösmuutostarpeita tai ohjeistuksia tunnistatte eri toimialoilla tai palveluissa, jotta henkilötunnuksen kysymistä ainoana tunnistustapana voitaisiin ehkäistä?
      • Rankaviita Jukka
        Päivitetty:
        17.1.2022
        • Sähköisissä järjestelmissä ei ole mikään ongelma luoda esim. Nimeen ja henkilötunnukseen perustuvaa hash koodia, jota käytettäisiin tuunistamiseen. Kaikkea ei tarvitse muuttaa tämän takia.
      • Mitä säädösmuutostarpeita tunnistatte, että tunnistustapahtuma olisi tarpeeksi luotettava palvelutapahtumaan nähden ja näettekö tarvetta velvoittaa laajemmin vahvan sähköisen tunnistamisen käyttöön (millä toimialoilla, missä palveluissa)?