Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Kaivosalan perustutkinnon perusteiden luonnos
Vastausaika päättyy: 16.8.2019
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Opetushallitus pyytää lausuntoanne kaivosalan perustutkinnon perusteiden luonnoksesta.
Tausta
Opetushallitus määrää tutkinnon perusteet kullekin tutkintorakenteessa olevalle
ammatilliselle tutkinnolle. Valmistelutyö tehdään yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän,
koulutuksen järjestäjien ja muiden sidosryhmien kanssa. Uudet kaivosalan
perustutkinnon perusteet tulevat voimaan 1.8.2020. Uudistettuihin kaivosalan perustutkinnon perusteisiin on päivitetty alan työelämän tarpeisiin vastaava kaivostyöntekijän ja rikastajan osaaminen.
Luonnos on valmisteltu kolmikantaisesti yhdessä alan työelämän ja opettajien kanssa verkossa. Lisäksi perustetyön aikana on jaettu avoin linkki, jonka kautta kaikki halukkaat ovat voineet seurata työn etenemistä ja antaa palautetta ennen varsinaista lausuntokierrosta. Linkki on ollut saatavissa myös Opetushallituksen verkkosivuilla (https://beta.oph.fi/). Perusteita on esitelty myös alan seminaarissa (Kaivosseminaari19). Luonnoksesta on saatu kommentteja alan työelämän edustajilta, opettajilta, opiskelijoilta sekä työelämätoimikunnalta.
Opetushallitus on kevään 2019 aikana suunnitellut uutta esittämistapaa ammatillisten
perustutkintojen arviointikriteereille. Tavoitteena on ollut luoda yhteiset arviointikriteerit
kaikille perustutkinnoille tutkinnon perusteiden esittämistavan selkeyttämiseksi ja arvioinnin yhdenmukaistamiseksi. Arviointikriteerit ovat luonnoksia ja kriteerit viimeistellään syksyn 2019 aikana.
ammatilliselle tutkinnolle. Valmistelutyö tehdään yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän,
koulutuksen järjestäjien ja muiden sidosryhmien kanssa. Uudet kaivosalan
perustutkinnon perusteet tulevat voimaan 1.8.2020. Uudistettuihin kaivosalan perustutkinnon perusteisiin on päivitetty alan työelämän tarpeisiin vastaava kaivostyöntekijän ja rikastajan osaaminen.
Luonnos on valmisteltu kolmikantaisesti yhdessä alan työelämän ja opettajien kanssa verkossa. Lisäksi perustetyön aikana on jaettu avoin linkki, jonka kautta kaikki halukkaat ovat voineet seurata työn etenemistä ja antaa palautetta ennen varsinaista lausuntokierrosta. Linkki on ollut saatavissa myös Opetushallituksen verkkosivuilla (https://beta.oph.fi/). Perusteita on esitelty myös alan seminaarissa (Kaivosseminaari19). Luonnoksesta on saatu kommentteja alan työelämän edustajilta, opettajilta, opiskelijoilta sekä työelämätoimikunnalta.
Opetushallitus on kevään 2019 aikana suunnitellut uutta esittämistapaa ammatillisten
perustutkintojen arviointikriteereille. Tavoitteena on ollut luoda yhteiset arviointikriteerit
kaikille perustutkinnoille tutkinnon perusteiden esittämistavan selkeyttämiseksi ja arvioinnin yhdenmukaistamiseksi. Arviointikriteerit ovat luonnoksia ja kriteerit viimeistellään syksyn 2019 aikana.
Jakelu:
Akava ry | ||
Ami-säätiö sr | ||
Ammattienedistämislaitossäätiö AEL sr | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Ammattiopisto Spesia Oy | ||
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry | ||
Axxell Utbildning Ab | ||
Careeria Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon Koulutus Oy | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Etälä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Eurajoen kristillisen opiston kannatusyhdistys r.y. | ||
Helsingin kaupunki | ||
Hengitysliitto ry | ||
HRM Consulting Oy | ||
Hyria koulutus Oy | ||
Hämeen ammatti-instituutti Oy | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Infra ry | ||
Invalidisäätiö sr | ||
Itä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Jyväskylän Koulutuskuntayhtymä | ||
Järviseudun Koulutuskuntayhtymä | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kaivosteollisuus ry | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kellosepäntaidon Edistämissäätiö sr | ||
Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia | ||
Keski-Pohjanmaan Koulutusyhtymä | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Kiinteistöalan Koulutussäätiö sr | ||
Kiipulasäätiö sr | ||
Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymä | ||
Koulutuskuntayhtymä Tavastia | ||
Kouvolan kaupunki | ||
KSAK Oy | ||
Kuntaliitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä | ||
Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsirannikon Koulutus Oy | ||
Maalariammattikoulun kannatusyhdistys r.y. | ||
Maanrakennus- kivi- ja kaivosalan työelämätoimikunta | ||
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ | ||
Optima samkommun | ||
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä (OSEKK) | ||
Paasikiviopistoyhdistys r.y. | ||
Palkansaajien koulutussäätiö sr | ||
Palvelualojen ammattiliitto PAM | ||
Peimarin koulutuskuntayhtymä | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Raahen Koulutuskuntayhtymä | ||
Raision Seudun Koulutuskuntayhtymä | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
Rastor Oy | ||
Raudaskylän Kristillinen Opisto r.y. | ||
Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä | ||
Salon Seudun Koulutuskuntayhtymä | ||
Samkommunen för Yrkesutbildning i Östra Nyland | ||
SASKY koulutuskuntayhtymä | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan koulutuskuntayhtymä | ||
Savon Koulutuskuntayhtymä | ||
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
STTK ry | ||
Suomen ammattiin opiskelevien liitto Sakki ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen kaivosyrittäjät ry | ||
Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry | ||
Suomen ympäristöopisto SYKLI Oy | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suupohjan Koulutuskuntayhtymä | ||
Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab | ||
Svenska Österbottens förbund för Utbildning och Kultur | ||
Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr | ||
Tampereen kaupunki | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Teollisuusliitto ry | ||
Tohtori Matthias Ingmanin säätiö sr | ||
Turun Aikuiskoulutussäätiö sr | ||
Turun Ammattiopistosäätiö sr | ||
Turun kaupunki | ||
Työtehoseura ry | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan kaupunki | ||
Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Äänekosken Ammatillisen Koulutuksen kuntayhtymä |
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausuntoa pyydämme seuraavista asioista:
Viimeistelyvaiheessa tarkastetaan myös tutkinnon perusteiden kieliasu, joten lausunnonantajat voivat keskittyä luonnoksen sisältöön.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut.
- tutkinnon perusteiden työelämälähtöisyydestä
- tutkinnon muodostumisesta
- tutkinnon osien sisällöistä (ammattitaitovaatimukset ja ammattitaidon osoittamistavat)
- kaikille tutkinnon osille yhteisistä arviointikriteereistä
Viimeistelyvaiheessa tarkastetaan myös tutkinnon perusteiden kieliasu, joten lausunnonantajat voivat keskittyä luonnoksen sisältöön.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut.
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 16.8.2019.
Valmistelijat
Perusteluonnos on syntynyt kolmikantaisen yhteiskehittelyn tuloksena ja mukana on ollut alan opettajia, kaivosalan työntekijöitä ja työnantajia eri tyyppisiltä ja kokoisilta kaivoksilta ja kaivostoiminnan eri osa-alueilta sekä alan keskeisten työelämäjärjestöjen edustajia. Kaivosalan perustutkinnon perusteluonnoksen kirjoittamisessa on ollut mukana ammattiopisto Lappiasta opetus- ja ohjaushenkilöstöä.
Lisätietoja antaa Inga Sihvo (inga.sihvo@oph.fi).
Lisätietoja antaa Inga Sihvo (inga.sihvo@oph.fi).
-
-
-
Voitte kirjoittaa lausuntonne alla olevaan tekstikenttään
-
Sosiaali- ja terveysministeriö, Työ- ja tasa-arvo-osasto, toimintapolitiikkayksikkö, Sierimo Carolina16.8.2019
-
Lausuntopalvelu.fi Viite STM:N LAUSUNTO (OPH) KAIVOSALAN PERUSTUTKINNON PERUSTEISTA Opetushallitus on pyytänyt Sosiaali- ja terveysministeriöltä lausuntoa aiheesta: Kaivosalan perustutkinnon perusteiden luonnos (OPH-1148-2019). Lausuntoa on pyydetty seuraavista asioista: • tutkinnon perusteiden työelämälähtöisyys, • tutkinnon muodostuminen, • tutkinnon osien sisällöt (ammattitaitovaatimukset ja ammattitaidon osoittamistavat) ja • kaikille tutkinnon osille yhteisistä arviointikriteereistä. Lausunto on pyydetty antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä jul-kaistuun lausuntopyyntöön alla olevan linkin kautta. https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=ea8c9e70-3318-4feb-a694-583f2addf4cb&respondentId=1dfe4f95-765e-4318-a845-2997c9d9a659 . Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) korostaa lausunnossaan erityisesti työterveys- ja työturvallisuusasioiden huomioon ottamista tutkintovaatimuksissa. Yleisenä huomiona voidaan todeta, että sekä pakollisessa kaivosalan perustutkinnon osassa että valinnaisissa tutkinnon osissa on kiinnitetty huomiota työturvallisuusasioihin (ml. lainsäädännön tunteminen), asianmukaiseen työvälineiden käyttöön ja niiden kunnossapitoon, vaarojen ennalta ehkäisyyn, henkisen kuormittumisen ehkäisyyn ja ergonomiaan. Sekä työnantajan että työntekijän kannalta onkin tärkeää varmistaa se, että työ suoritetaan terveellisesti työturvallisuutta koskevien määräysten ja ohjeiden mukaisesti. Yhteisissä tutkinnon osissa käsitellään myös viestintä- ja vuorovaikutusosaamista sekä yhteiskunta- ja työelämäosaamista. Opiskelijan edellytetään osaavan noudattaa työelämän pelisääntöjä ja tietävän omat oikeutensa ja velvollisuutensa työlainsäädännön ja työehtosopimuksien pohjalta. STM pitää tätä erityisen positiivisena asiana. Muuttuva työelämä vaatii työelämävalmiuksia, joissa korostuvat muun muassa tieto ja osaaminen työntekijän ja työnantajan oikeuksista ja velvollisuuksista, oman osaamisen ja voimavarojen tunnistamisen taidot, yksilön käyttäytymistaidot työssä, työyhteisö- ja vuorovaikutustaidot, tietotekniset ja viestintätaidot, työterveys- ja työturvallisuusosaaminen, itsensä johtamisen taidot, muutoksen ja työkuormituksen hallintataidot, yrittäjyysosaaminen, työllistymistaidot sekä työn sisältöön liittyvän perustehtävän jatkuvan oppimisen taidot. Työelämävalmiuksiin kuuluu myös kyky sopeutua muutoksiin. Henkisen kuormittumisen ehkäisy ja työskentely ergonomisissa työasennoissa sekä toimiminen työyhteisön jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa on mainittu valinnaisissa tutkinnon osissa vaihtelevasti. Näiden seikkojen korostamista kaikissa tutkinnon osioissa voisi harkita tutkinnon perusteiden viimeistelyvaiheessa. Perustutkintovaatimusten kohdalla tutkintovaatimuksiin voisi olla hyödyllistä lisätä maininta siitä, miten oma terveyden ylläpitäminen ja siihen liittyvät asiat on huomioitu koulutuksessa. Oman terveyden ylläpitäminen on tärkeä osa työelämätaitoja. Muilta osin STM:llä ei ole asiassa lausuttavaa. Osastopäällikkö, ylijohtaja Raimo Antila Erityisasiantuntija Carolina Sierimo
-
-
Oulun seudun ammattiopisto, Taivalkosken yksikkö14.8.2019
-
Kaivosalan perustutkinnon perusteet: * Lausunto tutkinnon perusteiden työelämälähtöisyys Kaivosalan perustutkinnon perusteiden tulisi johtaa monialaiseen osaamiseen kaivosalan suhdanteiden johdosta. Opiskelun päätyttyä opiskelijan tulee saada valinnaisuutta jos töitä kaivokselta ei löydy. Siksi perusteissa tutkinnon osassa LOUHEEN KÄSITTELY- JA KULJETUSTYÖT pitäisi olla C-kuljettajatutkinto. Lisäksi tulisi olla tutkinnon osa PERUSTASON AMMATTIPÄTEVYYS logistiikan perustutkinnosta. Nämä mahdollistavat työntekijän työllistymisen myös muihin kuljetusalan työtehtäviin teollisuudessa ja kaivannaisalalla. Hakevat opiskelijat siirtyvät mieluummin maarakennuskoneenkuljetuksen koulutusohjelmaan juuri C-ajokortin vuoksi. ”Tutkinnon osissa mainitaan käyttää suojaimia, pitäisi varmaan täydentää turvavarusteita ja suojaimia”. *Lausunto tutkinnon muodostuminen, Kaivostyöntekijä valinnaiset Aikaisemmin oli käynnissäpito ja prosessin ohjaus valinnaisina tutkinnon osina. Kyseisiä tutkinnon osia varten on olemassa/hankittu METSOn murskaus simulaatiojärjestelmät jota on hyödynnetty opetuksessa. Vastaavasti on käytössä myös kemian prosessinhoitajien kemianteollisuus perustutkinnon prosessin käynnissäpidon kokonainen prosessilaboratorio. Kaivostyöntekijän osaamista tulisi laajentaa näillä tutkinnon osilla, mahdollistaa työllistymisen myös muissa teollisuuden prosesseissa. * Ammattitaitovaatimukset ja ammattitaidon osoittamistavat Alle 18-vuotiaiden on hankala osoittaa osaamistaan kaivoksissa, sillä alaikäisiä ei oteta harjoittelemaan. Siksi useimmiten osaaminen osoitetaan korvaavissa olosuhteissa esim. murskaustyömaalla. * Tutkinnon osien yhteinen arviointikriteeristö. Kaivosalan perustutkinnon perusteet: * Lausunto tutkinnon perusteiden työelämälähtöisyys Kaivosalan perustutkinnon perusteiden tulisi johtaa monialaiseen osaamiseen kaivosalan suhdanteiden johdosta. Opiskelun päätyttyä opiskelijan tulee saada valinnaisuutta jos töitä kaivokselta ei löydy. Siksi perusteissa tutkinnon osassa LOUHEEN KÄSITTELY- JA KULJETUSTYÖT pitäisi olla C-kuljettajatutkinto. Lisäksi tulisi olla tutkinnon osa PERUSTASON AMMATTIPÄTEVYYS logistiikan perustutkinnosta. Nämä mahdollistavat työntekijän työllistymisen myös muihin kuljetusalan työtehtäviin teollisuudessa ja kaivannaisalalla. Hakevat opiskelijat siirtyvät mieluummin maarakennuskoneenkuljetuksen koulutusohjelmaan juuri C-ajokortin vuoksi. ”Tutkinnon osissa mainitaan käyttää suojaimia, pitäisi varmaan täydentää turvavarusteita ja suojaimia”. *Lausunto tutkinnon muodostuminen, Kaivostyöntekijä valinnaiset Aikaisemmin oli käynnissäpito ja prosessin ohjaus valinnaisina tutkinnon osina. Kyseisiä tutkinnon osia varten on olemassa/hankittu METSOn murskaus simulaatiojärjestelmät jota on hyödynnetty opetuksessa. Vastaavasti on käytössä myös kemian prosessinhoitajien kemianteollisuus perustutkinnon prosessin käynnissäpito/ohjaus kokonainen prosessilaboratorio. Kaivostyöntekijän osaamista tulisi laajentaa näillä tutkinnon osilla, mahdollistaa työllistymisen myös muissa teollisuuden prosesseissa. * Ammattitaitovaatimukset ja ammattitaidon osoittamistavat Alle 18-vuotiaiden on hankala osoittaa osaamistaan kaivoksissa, sillä alaikäisiä ei oteta harjoittelemaan. Siksi useimmiten osaaminen osoitetaan korvaavissa olosuhteissa esim. murskaustyömaalla. * Tutkinnon osien yhteinen arviointikriteeristö. Kriteeristö on yhdenmukainen, OK. * Tutkinnon kustannukset Tutkinnon muodostuminen koneiden ja laitteiden osalta on kallista, investointivaltaista ja käytönaikaiset kulut ovat korkeat. Kaivosalan perustutkinto on kustannuskorissa 3 kun kustannukset ovat kuitenkin kustannuskorin 5 suuruusluokkaa. Asiasta on tehty ennakkolaskelmat 2013 ja toteuman mukainen laskelma 2016 insinöörityönä, ”julkinen”. Asiakirjat on toimitettu OKM:n. Perusteiden uudistamisen yhteydessä tulee tarkastella myös tutkinnon kustannuksia/kustannuskori, jotta saadaan opetus laadultaan vastaamaan kaikilta osin tutkinnon ammattitaitovaatimuksia.
-
-
Kajaanin ammattikorkeakoulu Oy, Kone- ja kaivostekniikka6.8.2019
-
•Lausunto tutkinnon perusteiden työelämälähtöisyydestä Kaivosalan suhdanneherkkyys aiheuttaa sen, että tutkinnon perusteella saavutettava osaaminen on liian kapea-alainen. Mikäli tutkinnon opiskellut henkilö jääkin työttömäksi, on hänen työllistymisensä muille teollisuusaloille epävarmaa. Korjauksena ehdotetaan, että esimerkiksi rikastusprosessin käynnissäpito korvataan yleisemmällä vaihtoehdolla, prosessin käynnissäpidolla jne. Se voi sitten pitää sisällään kaivosalaan liittyviä prosesseja, mutta myös muita teollisuusprosesseja olisi hyvä käydä läpi. •Lausunto tutkinnon muodostumisesta Tutkintoon tarvitaan enemmän luonnontieteiden perusosaamista. Osaamistavoitteet ovat vaativia ja edellyttävät erityisesti paljon kemian perustietämystä. Kuitenkin matemaattis-luonnontieteellinen opetus on todella vähäistä (6 osp). Matematiikan ja fysiikan perusteet ovat myös erityisesti mahdollisia jatko-opintoja varten ehdottomia. Miten taataan, että kemian teoriaa, käytäntöjä ja turvallisuutta, erityisesti turvallisen työskentelyn asennetta, opetetaan riittävästi näin vähillä perusopinnoilla? Korjaus: Mitä tarkoitetaan ”Huippuosaajana toimisella”? Se, ja ”Yrityksessä toimiminen” voitaisiin korvata kemian/fysiikan/geologian perusopinnoilla. •Lausunto tutkinnon osien sisällöistä (ammattitaitovaatimukset ja ammattitaidon osoittamistavat) Ok muuten, kunhan em. kohta huomioidaan. •Lausunto kaikille tutkinnon osille yhteisistä arviointikriteereistä Tämä on ok.
-
-
-