
Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö hallituksen esitysluonnoksesta laiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamiseksi
Vastausaika päättyy: 2.9.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Ehdotuksella esitetään lisättäväksi lakiin opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettuun lakiin uusi 46 §, joka sisältäisi säännökset valtion erityisavustuksesta kansainvälistä tai tilapäistä suojelua tarvitsevien taikka paperittomien lasten varhaiskasvatukseen. Avustuksen myöntöperusteista ja käyttökohteista säädettäisiin tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
Esitys liittyy valtion vuoden 2023 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Ehdotetaan, että lakimuutos tulee voimaan 1.1.2023.
Esitys liittyy valtion vuoden 2023 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Ehdotetaan, että lakimuutos tulee voimaan 1.1.2023.
Tausta
Venäjän hyökättyä Ukrainaan alkuvuodesta 2022 EU:n neuvosto on tehnyt päätöksen aktivoida ensimmäistä kertaa tilapäisen suojelun direktiivi (2001/55/EY). Päätös tuli voimaan 4.3.2022 ja tästä lähtien Suomessa on voitu antaa tilapäistä suojelua neuvoston päätökseen kuuluvalle ryhmälle.
Euroopan komissio on antanut tiedonannon (21.3.2022, 2022/C 126 I/01, jäljempänä komission tiedonanto), jolla on ohjeistettu jäsenvaltioita neuvoston päätöksen ja tilapäisen suojelun direktiivin toimeenpanossa ja soveltamisessa. Jäsenvaltioiden olisi komission tiedonannon mukaan tuettava mahdollisuutta hakeutua varhaiskasvatukseen samoin edellytyksin kuin omille kansalaisilleen ja muille unionin kansalaisille.
Lapsilla, joilla on Suomessa kotikunta, on selkeä subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus perustuen varhaiskasvatuslain (540/2018) 6 §:n 1 momenttiin. Sen sijaan kotikunnattomilla lapsilla oikeus varhaiskasvatukseen edellyttää varhaiskasvatuslain 6 §:n 2 tai 3 momentin kriteerien täyttymistä. Valtionosuusrahoituksen piiriin kuuluvat ne lapset, joilla on Suomessa kotikunta.
Hallituksen kehyspäätöksessä 5.4.2022 Ukrainasta pakenevien ihmisten auttamiseksi hallitus on linjannut, että hallitus korvaa palveluista aiheutuvia kustannuksia kunnille tilapäisen suojelun käyttöönotosta lähtien. Varhaiskasvatuksen osalta päätöksessä todetaan, että kuntien varhaiskasvatuksen kustannuksia kompensoidaan valtionavustuksella vuonna 2022 sekä tilapäislain turvin vuonna 2023.
Euroopan komissio on antanut tiedonannon (21.3.2022, 2022/C 126 I/01, jäljempänä komission tiedonanto), jolla on ohjeistettu jäsenvaltioita neuvoston päätöksen ja tilapäisen suojelun direktiivin toimeenpanossa ja soveltamisessa. Jäsenvaltioiden olisi komission tiedonannon mukaan tuettava mahdollisuutta hakeutua varhaiskasvatukseen samoin edellytyksin kuin omille kansalaisilleen ja muille unionin kansalaisille.
Lapsilla, joilla on Suomessa kotikunta, on selkeä subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus perustuen varhaiskasvatuslain (540/2018) 6 §:n 1 momenttiin. Sen sijaan kotikunnattomilla lapsilla oikeus varhaiskasvatukseen edellyttää varhaiskasvatuslain 6 §:n 2 tai 3 momentin kriteerien täyttymistä. Valtionosuusrahoituksen piiriin kuuluvat ne lapset, joilla on Suomessa kotikunta.
Hallituksen kehyspäätöksessä 5.4.2022 Ukrainasta pakenevien ihmisten auttamiseksi hallitus on linjannut, että hallitus korvaa palveluista aiheutuvia kustannuksia kunnille tilapäisen suojelun käyttöönotosta lähtien. Varhaiskasvatuksen osalta päätöksessä todetaan, että kuntien varhaiskasvatuksen kustannuksia kompensoidaan valtionavustuksella vuonna 2022 sekä tilapäislain turvin vuonna 2023.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on kannustaa kuntia järjestämään varhaiskasvatusta myös tilapäistä suojelua hakeville tai saaville lapsille, kansainvälistä suojelua hakeville lapsille sekä paperittomille lapsille. Laadukas varhaiskasvatus tukee lasten hyvinvointia, kehitystä ja oppimista ja tarjoaa turvallisen arjen kasvu- ja oppimisympäristön. Lasten arjessa varhaiskasvatuksen rutiineilla ja päivittäisellä toiminnalla on merkittävä suojaava vaikutus ja varhaiskasvatuksessa voidaan tarjota varhaiskasvatuslain mukaista yleistä, tehostettua tai erityistä tukea turvattomista oloista paenneille lapsille. Ammattitaitoisen henkilöstön ohjauksessa voidaan edistää lasten suomen tai ruotsin kielen oppimista ja siten tukea lasten ja perheiden integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Varhaiskasvatuksen tarjoaminen sotaa ja muita turvattomia oloja pakeneville lapsille toteuttaa myös lasten oikeuksien sopimuksen velvoitteiden toteuttamista.
Jakelu:
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Helsingin kaupunki | ||
Hyvinvointialan liitto ry | ||
Inkoon kunta Ingå (R/S) | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Kangasalan kapunki | ||
Kauhajoen kapunki | ||
Kokkolan kaupunki | ||
KT Kuntatyönantajat | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Lastensuojelun Keskusliitto ry | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maahanmuuttovirasto Migri | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry | ||
Opetushallitus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Rauman kaupunki | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy ry | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Lastenhoitoalan Liitto ry | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry | ||
Suomen Vanhempainliitto ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Turun kaupunki | ||
Utsjoen kunta | ||
Uudenkaarlepyyn kaupunki (Nykarleby (R/S) | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varhaiskasvatuksen opettajien Liitto VOL | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu |
Vastausohjeet vastaanottajille
Opetus- ja kulttuuriministeriö varaa teille mahdollisuuden antaa lausuntonne esitysluonnoksesta. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa. Lausunnon voi antaa suomen tai ruotsin kielellä.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om@om.fi.
Mikäli et halua rekisteröityä palveluun, lausunnon voi lähettää myös sähköpostitse opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon (kirjaamo.okm@gov.fi). Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/16361/2022.
Ministeriöiden, joilla on käytössä VAHVA, tulee viedä lausuntonsa VAHVAan asialle VN/16361/2022.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja hankeikkunassa.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om@om.fi.
Mikäli et halua rekisteröityä palveluun, lausunnon voi lähettää myös sähköpostitse opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon (kirjaamo.okm@gov.fi). Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/16361/2022.
Ministeriöiden, joilla on käytössä VAHVA, tulee viedä lausuntonsa VAHVAan asialle VN/16361/2022.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja hankeikkunassa.
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan 2.9.2022 mennessä.
Valmistelijat
Marjaana Larpa, hallitusneuvos, marjaana.larpa@gov.fi, puh. 0295 330 480
Tarja Kahiluoto, opetusneuvos, tarja.kahiluoto@gov.fi, puh. 0295 330 386
Tarja Kahiluoto, opetusneuvos, tarja.kahiluoto@gov.fi, puh. 0295 330 386
-
-
-
Onko avustus tarpeellinen?
-
Lapsiasiavaltuutetun toimisto, Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu, Merike Helander, lakimies19.8.2022
-
Lapsiasiavaltuutettu kannattaa ehdotusta. Esitysluonnokseen ei ole huomautettavaa.
-
-
Suomen Kuntaliitto, Hyvinvointi- ja sivistysyksikkö17.8.2022
-
Kuntaliitto pitää muutosta tarpeellisena. Rahoitus kunnille ja kuntayhtymille aiheutuviin kustannuksiin varhaiskasvatuksen järjestämisen osalta on välttä-mätön. Kuntaliitto pitää hyvänä, että rahoituslakiin lisätään säännös rahoituksesta pysyväisluonteisesti, koska vastaavia palvelutarpeita voidaan arvioida esiintyvän tulevaisuudessakin. Palvelun järjestämiseen myönnettävä avustus mahdollistaa kunnille varhaiskasvatuksen järjestämisen lapsille, joilla ei vielä ole kotikuntaa. Kuntaliitto huomauttaa, että avustusta ei voi saada avoimen varhaiskasvatuksen palveluiden järjestämiseksi. Avoimella varhaiskasvatustoiminnalla voitaisiin tarpeen mukaan täydentää varhaiskasvatuksen palveluvalikoimaa ja tarjota vaihtoehtoja lasten ja perheiden erilaisiin tarpeisiin, kuten erilaista kerho-toimintaa osaviikkoisesti. Kun kyseessä on tilapäistä suojelua hakevien tai saavien, kansainvälistä suojelua hakevien tai paperittomien lasten varhaiskas-vatuksesta, on Kuntaliiton näkemyksen mukaan usein helpompi aloittaa palvelu avoimen varhaiskasvatuksen eri muodoissa. Ottaen huomioon, että usein kyse on eri syistä pakenevista perheistä ja lapsista, voi avoin varhaiskasvatuspalvelu olla etenkin aluksi hyvä paikka totuttautua trauman jälkeen uuteen maahan ja kieleen. Avoimen varhaiskasvatustoiminnan rahoittamismahdollisuus tulisi lisätä erityisavustuksen piiriin. Kuntaliitto esittää huolena henkilöstön osaamiseen liittyvän haasteen palvelun järjestämisen osalta. On varmistuttava siitä, että henkilöstöllä on riittävää osaamista toimia, kun kyseessä on poikkeuksellisista ja/tai traumaattisista olosuhteista saapuvat lapset. Kuntaliitto huomauttaa, että varhaiskasvatuksen kelpoisesta henkilöstöstä on jo nyt kova pula. Jatkossa tulee huolehtia myös riittävästä täydennyskoulu-tuksesta ja siihen liittyvästä rahoituksesta, jotta voidaan turvata henkilöstön riittävä osaaminen myös tulevaisuudessa
-
-
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira), Hallinto-osasto16.8.2022
-
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira) pitää ehdotettua muutosta kannatettavana ja lakimuutoksen tavoitetta hyvänä; varhaiskasvatuksella on merkittävä vaikutus lap-sen oppimisvalmiuksiin, kielellisiin valmiuksiin sekä arjen turvallisuuden rakentumiseen. Nämä ovat lakimuutokset kohderyhmälle, haa-voittuvimmassa asemassa oleville lapsille, korostetun tärkeitä.
-
-
-
-
Ovatko avustuksen myöntöperusteet selkeät?
-
Suomen Kuntaliitto, Hyvinvointi- ja sivistysyksikkö17.8.2022
-
Ehdotuksen mukaan kyseessä on valtionavustus. Avustus on tarkoitus kohdentaa varhaiskasvatuksen järjestämiseen sellaisille tilapäistä suojelua hakeville tai saaville lapsille, kansainvälistä suojelua hakeville lapsille taikka paperittomille lapsille, joilla ei ole Suomessa kotikuntaa. Kyseiset lapset eivät kuulu peruspalvelujen valtionosuuden piiriin. Kuntaliiton näkemyksen mukaan avustus kohdentaa tarvittavan rahoituksen oikeaan paikkaan, pois lukien avoimen varhaiskasvatuksen palvelut. Tällä het-kellä kunta saa valtionosuutta vain niistä lapsista, joilla on väestötietojärjestelmään merkitty kotikunta Suomessa. Kuntaliitto pitää perusteltuna, että kunta tai kuntayhtymä voisi sisällyttää hakemukseen myös yksityistä varhaiskasvatusta ja että yksityinen palveluntuottaja ei voisi suoraan olla avustuksen hakija eikä saaja. Esityksen mukaan kunta voisi kuitenkin käyttää avustusta kattamaan esimerkiksi varhaiskasvatuksen ostopalvelutoiminnan hankintakustannuksia taikka kunnan maksamaa osuutta palvelusetelistä tai yksityisen hoidon tuesta tarpeen mukaan. Tämä tukee kuntien itsehallintoa ja oikeutta itse päättää lakissääteisen varhaiskasvatuspalvelun tuottamistavan. Esityksen liitteenä olevassa asetusluonnoksessa ehdotetaan, että avustusta myönnettäisiin säännölliseen, vähintään 10 päivää kalenterikuukaudessa suunniteltuun varhaiskasvatustoimintaan, valtakunnallisten keskimääräisten kustannusten mukaisesti ja lapsikohtaisesti. Käyttökohteita olisivat varhais-kasvatuksen tavanomaiset käyttökulut. Kuntaliitto pitää palvelun rajaamista minimissään 10 päivään kuukaudessa haasteellisena. Varhaiskasvatuslaki mahdollistaa huoltajille käyttää ja varata palvelua lapselle oman tarpeensa mukaisesti eikä Kuntaliiton näkemyksen mukaan mitään minimiä varhaiskasvatukselle ole määritelty. Lapsen kannalta voi olla tarkoituksenmukaista olla palvelussa kyseisessä tapauksessa säännöllisesti vähintään 10 päivää kuukaudessa mutta kunta ei voi velvoittaa sellaiseen läsnäoloon. Kuntaliiton näkemyksen mukaan avustusta tulisi myöntää esityksen mukaisesti myös 10 päivää lyhyemmästä varhaiskasvatuksesta, koska on todennäköistä, että kustannusten osalta tilanne on sama, eikä kunnalla ole oikeutta olla järjestämättä palvelua myös lyhemmältä ajalta. Kuntaliitto pitää perusteltuna, että tässä tapauksessa kustannukset korvataan täysimääräisesti valtakunnallisten keskimääräisten kustannusten mukaisesti. Samaa keskimääräiseen hintaan perustuvaa laskennallista menettelyä on käytetty mm. koronasta aiheutuvien talousvaikutusten korvaamisessa kunnille vuosina 2021 ja 2022
-
-
-
-
Onko teillä täydennettävää vaikutusarvioihin?
-
Suomen Kuntaliitto, Hyvinvointi- ja sivistysyksikkö17.8.2022
-
Kuntaliiton näkemyksen mukaan vaikutusarviot ovat oikeansuuntaisia. Kuntaliitto toistaa kuitenkin huolensa kelpoisen henkilöstön riittävyydestä sekä henkilöstön osaamiseen liittyvästä täydennyskoulutuksesta
-
-
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira), Hallinto-osasto16.8.2022
-
Valvira toteaa, että esitysluonnoksella voi olla vaikutuksia varhais-kasvatuksen valvontaviranomaisten (kunta, aluehallintovirastot ja Valvira) tehtävämääriin. Esitysluonnokseen on tunnistettu lain vaikutuksina varhaiskasvatuksen volyymin kasvu ja sitä kautta tarve lisätä henkilöstön määrää varhaiskasvatuksessa. Ammattitaitoinen henkilöstö on varhaiskasvatuksen turvallisuuden ja laadun kannalta kriittinen tekijä. Varhaiskasvatuksen henkilöstötilanne on nykyisellään erit-täin vaikea ja lakimuutos voi omalta osaltaan lisätä henkilöstön saatavuuteen liittyviä haasteita. Lisäksi uuden lain toimeenpano edellyttää aina riittävää ja asianmukaista neuvontaa ja ohjausta. Tämä sekä henkilöstön saatavuuteen liittyvät haasteet voivat lisätä valvontaviranomaisten tehtäviä.
-
-
-
-
Onko teillä muita huomioita?
-
Suomen Kuntaliitto, Hyvinvointi- ja sivistysyksikkö17.8.2022
-
Kuntaliitto toivoo, että myös avoimen varhaiskasvatustoiminnan rahoitusmahdollisuuksia kartoitetaan tilanteessa jolloin kyseista palvelua järjestetään tilapäistä suojelua hakevien tai saavien, kansainvälistä suojelua hakevien tai paperittomien lasten osalta.
-
-
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira), Hallinto-osasto16.8.2022
-
Valvira kiinnittää huomioita paperiton -termin käyttöön luonnoksessa. Paperittomuus -käsitettä ei Suomen lainsäädännössä ole yksiselitteisesti määritelty ja sillä voi olla eri yhteyksissä eri merkitys. Puhekielessä paperittomuus yhdistetään yleensä laittomaan maahantuloon, ihmissalakuljetukseen, ihmiskauppaan, järjestäytyneeseen rikollisuuteen, maassa laittomasti oleviin ja erityisesti terveydenhuollollisesta näkökulmasta paperittomiin henkilöihin. Valviran näkemyksen mukaan termi soveltuu huonosti varhaiskasvatuksen käyttöön ja virasto esittää harkittavaksi sen korvaamista asiayhteyteen paremmin soveltuvalla termillä.
-
-
-
-
Liittäkää oheen max. 1 sivun tiivistelmä lausunnostanne.
-
-