• Voitte kirjoittaa lausuntonne alla olevaan tekstikenttään
      • Autokoulu Ruutulippu
        Päivitetty:
        11.7.2023
        • Autokoulu Ruutulippu Kauhajoki, kannattaa Suomen Kuljetus-ja logistiikka SKAL ry.n tekmää lausuntoa.
      • Suomen Autokoululiitto ry, Piispanen Petri
        Päivitetty:
        11.7.2023
        • Suomen Autokoululiitto kannattaa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n antamaa lausuntoa. Suomen Autokoululiitto toivoo että jatkossa Traficom kuuntelee sidosryhmiä jo ohjeiden ja määräysten valmisteluvaiheessa, ennen lausuntokierrosta. Timo Suominen, Puheenjohtaja Suomen Autokoululiitto Ry
      • Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry, Herrala Ari
        Päivitetty:
        11.7.2023
        • Liikenne- ja viestintävirasto Traficom PL 320 00059 TRAFICOM Lausuntopyyntö TRAFICOM/178951/03.04.03.00/2023, 16.4.2023 Lausunto luonnoksesta kuorma- ja linja-auton kuljettajien perustason ammattipätevyyskoemääräykseksi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on pyytänyt lausuntoa luonnoksesta kuorma- ja linja-auton kuljettajien perustason ammattipätevyyskoemääräykseksi. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on tutustunut määräysluonnokseen ja esittää lausuntonaan seuraavaa. Liikenteen palveluista annetun lakiin lisättiin 01.01.2020 mahdollisuus saavuttaa kuorma- tai linja-auton kuljettajan ammattipätevyys myös suorittamalla perustason koe eli ns. koemalli. Aiemmin perustason ammattipätevyyden oli voinut saavuttaa ainoastaan käymällä perustason ammattipätevyyskoulutus ja siihen liittyvät teoriakoe. Kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä annetun valtioneuvoston asetuksen muutokset ammattipätevyyden perustason kokeen suorittamisesta tulivat voimaan 16.11.2020. Luonnoksen mukaan määräyksen sisällössä tarkennettaisiin ohjeita kokeen suorittamisesta koskien mm. koetilaa, kokeessa ohjeistamista, kokeen valvontaa, kokeen keskeytymistä, kokeen keskeyttämistä, kokeen järjestäjän vastuuta turvallisen kokeen järjestämisestä, kokeen arviointia, simulaattorilla tai erityisellä testialueella annettavaa kokeen osaa, kokeessa käytettävää koemateriaalia, kokeen sisällön luovuttamista ja vilpillistä menettelyä kokeessa. Yleistä SKAL ihmettelee määräyksen ajankohtaa. Jo valtioneuvoston asetuksen saamiseen meni melkein vuosi lain voimaantulosta ja nyt säädöstä koskeva määräys on tulossa vasta yli 3,5 vuotta lain voimaantulon jälkeen. Kuten edellä on todettu, koemallia koskeva laki on ollut voimassa jo kolme ja puoli vuotta. Silti koemallin kokeen vastaanottajia ei juuri ole ilmaantunut, eikä kokeita ole juurikaan suoritettu. Perustason ammattipätevyyden suorittaminen koemallin mukaisesti ei ole käytännössä mahdollista, koska, suoritusmahdollisuuksia ei ole yleisesti tarjolla. Säädös ei siis ole onnistunut tai toimiva, eikä vastaa tarkoitustaan. Näin ollen se pitäisi mahdollisimman pian uudistaa. SKAL toteaa, että laissa ja asetuksessa olevat mm. henkilöiden muodollisia pätevyyksiä, arvioijien määrää ja kaluston hallintaa koskevat edellytykset ovat tarpeettoman tiukkoja, vaikka itse kokeen sisältö ja vaatimustaso ovatkin oikealla tasolla. Kokeen sisällön ja toteutuksen suunnittelu on työläs tehtävä, varsinkin kun mahdollisella kokeen järjestäjällä ei ole varmuutta siitä, saako edes lupaa kokeen järjestämiseksi. SKAL esittääkin, että kokeen sisällöstä, toteutuksen suunnittelusta ja arvosteluperusteista vastaisi Traficom, ja kokeen toteutuksesta ja arvioinneista kokeen järjestäjä. Tällä nyt lausuttavana olevalla määräysluonnoksella ei voida helpottaa kokeen saatavuutta. Määräys ei myöskään varsinaisesti tuo selkeyttä ja helpotusta kokeen sisällön tai toteutustavan suunnitteluun. Määräysluonnoksen sisältö olisikin sopivampi käytettäväksi SKALin esittämässä mallissa, jossa kokeen sisällöstä vastaisi Traficom ja toteutuksesta kokeen järjestäjä. SKAL toteaa, että tämä näkyy erityisesti siinä, että vilpillisen menettelyn torjuminen on tarpeettoman suuressa roolissa suhteessa koko määräykseen, vaikka SKAL pitääkin vilpillisen menettelyn estämistä tärkeänä. Perustelumuistion mukaan määräys on valmisteltu virkamiestyönä Traficomissa. SKAL toivoo jatkossa enemmän yhteistyötä sidosryhmien kanssa jo säädösten valmisteluvaiheessa. Näin voitaisiin jo ennakkoon käydä keskustelua esimerkiksi ehdotusten ja muutosten vaikutuksista. Soveltamisala Perustelumuistion kohdassa ”Määräyksen tausta ja säädösperusta” todetaan, että määräys koskee ainoastaan Liikenne- ja viestintäviraston toimivaltaan kuuluvia kokeen järjestäjiä ja, että määräys ei koske opetus- ja kulttuuriministeriön eikä Puolustusvoimien pääesikunnan hyväksymiä kokeen järjestäjiä. SKAL toteaa, että tämä soveltamisalan rajaus on kirjattava myös määräyksen kohtaan 1 Soveltamisala. Koetila Perustelumuistion mukaan järjestämissuunnitelman muutos on hyväksytettävä uudestaan, mikäli koetila vaihtuu. SKAL esittää, että pelkkään koetilan muutokseen riittäisi etukäteen tehty ilmoitus. Kokeen etävalvonta Määräysluonnoksen mukaan, mikäli etäyhteyden avulla tehtävässä valvonnassa yhteys valvojan ja kokeen suorittajan välillä keskeytyy, niin koe on keskeytettävä valvontayhteyden katkeamisen ajaksi. Perustelumuistion mukaan koetta voidaan jatkaa, kun valvontayhteys on palautettu ja kokeen järjestäjä on varmistunut siitä, että koetta voidaan jatkaa ilman, että riskiä vilpillisestä toiminnasta tai kokeen vaarantumisesta on olemassa. SKAL katsoo, että etäyhteyden katkeaminen aiheuttaa aina riskin ja mahdollisuuden vilpilliselle toiminnalle. Toisaalta SKAL pitää tärkeänä, että koesuoritukset voitaisiin aina saattaa loppuun ilman tarpeettomia viivytyksiä. Tämä koskee myös kohtia ”Kokeen keskeytyminen” ja ”Kokeen keskeyttäminen”. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry Anssi Kujala Ari Herrala toimitusjohtaja edunvalvontajohtaja
      • Pirkanmaan Liikenneopisto Oy, Moilanen Jukka
        Päivitetty:
        11.7.2023
        • Liikenne- ja viestintävirasto Traficom PL 320 00059 TRAFICOM Lausuntopyyntö TRAFICOM/178951/03.04.03.00/2023, 16.4.2023 Lausunto luonnoksesta kuorma- ja linja-auton kuljettajien perustason ammattipätevyyskoemääräykseksi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on pyytänyt lausuntoa luonnoksesta kuorma- ja linja-auton kuljettajien perustason ammattipätevyyskoemääräykseksi. Pirkanmaan Liikenneopisto Oy on tutustunut luonnokseen ja haluaa lausua seuraavia muutoksia ja tarkennuksia esitykseen. Liikenteen palveluista annetun lakiin lisättiin 01.01.2020 mahdollisuus saavuttaa kuorma- tai linja-auton kuljettajan ammattipätevyys myös suorittamalla perustason koe eli ns. koemalli. Aiemmin perustason ammattipätevyyden oli voinut saavuttaa vain suorittamalla perustason ammattipätevyyskoulutus ja siihen liittyvät teoriakoe. Kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä annetun valtioneuvoston asetuksen muutokset ammattipätevyyden perustason kokeen suorittamisesta tulivat voimaan 16.11.2020. Luonnoksen mukaan määräyksen sisällössä tarkennettaisiin ohjeita kokeen suorittamisesta koskien mm. koetilaa, kokeessa ohjeistamista, kokeen valvontaa, kokeen keskeytymistä, kokeen keskeyttämistä, kokeen järjestäjän vastuuta turvallisen kokeen järjestämisestä, kokeen arviointia, simulaattorilla tai erityisellä testialueella annettavaa kokeen osaa, kokeessa käytettävää koemateriaalia, kokeen sisällön luovuttamista ja vilpillistä menettelyä kokeessa. Yleistä Pirkanmaan Liikenneopisto Oy ihmettelee, miksi vasta nyt tulee kokeiden suorittamiseen liittyvä määräys ? Jo valtioneuvoston asetuksen saamiseen meni melkein vuosi lain voimaantulosta ja nyt säädöstä koskeva määräys on tulossa vasta yli 3,5 vuotta lain voimaantulon jälkeen. Koemallia koskeva laki on ollut voimassa jo kolme ja puoli vuotta. Silti koemallin kokeen vastaanottajia ei ole ilmaantunut, eikä kokeita ole Pirkanmaan Liikenneopisto Oy:n tietojen mukaan suoritettu Suomessa. Tai siitä on oltu jostain syystä hiljaa. Perustason ammattipätevyyden suorittaminen koemallin mukaisesti ei ole käytännössä mahdollista, koska suoritusmahdollisuuksia ei ole yleisesti ja julkisesti tarjolla. Säädös ei siis ole onnistunut tai toimiva, eikä vastaa tarkoitustaan. Näin ollen se pitäisi mahdollisimman pian uudistaa kokonaan. Koemallin käyttöön otossa on suuria vaikeuksia, suurempia kuin perustason ammattipätevyys koulutusluvan saamisessa. Laissa ja asetuksessa olevat mm. henkilöiden pätevyyksiä, arvioijien määrää ja kaluston hallintaa koskevat edellytykset ovat tarpeettoman tiukkoja, vaikka itse kokeen sisältö ja vaatimustaso ovatkin oikealla tasolla. Kokeen sisällön ja toteutuksen suunnittelu on erittäin työläs tehtävä, varsinkin kun mahdollisella kokeen järjestäjällä ei ole varmuutta siitä, saako edes lupaa kokeen järjestämiseksi. Tästä on runsaasti kokemuksia Suomessa. Pirkanmaan Liikenneopisto Oy esittääkin SKAL:n mallia tilanteen selväksi parantamiseksi, että kokeen sisällöstä, toteutuksen suunnittelusta ja arvosteluperusteista vastaisi Traficom, ja kokeen toteutuksesta ja arvioinneista kokeen järjestäjä. Tällä nyt lausuttavana olevalla määräysluonnoksella ei voida helpottaa kokeen saatavuutta!. Määräys ei myöskään varsinaisesti tuo selkeyttä ja helpotusta kokeen sisällön tai toteutustavan suunnitteluun. Määräysluonnoksen sisältö olisikin sopivampi käytettäväksi SKALin esittämässä mallissa, jossa kokeen sisällöstä vastaisi Traficom ja toteutuksesta kokeen järjestäjä. Perustelumuistion mukaan määräys on valmisteltu virkamiestyönä Traficomissa. Pirkanmaan Liikenneopisto Oy toivoo jatkossa enemmän yhteistyötä sidosryhmien kanssa jo säädösten valmisteluvaiheessa. Näin voitaisiin jo ennakkoon käydä keskustelua esimerkiksi ehdotusten ja muutosten vaikutuksista. Koetila Perustelumuistion mukaan järjestämissuunnitelman muutos on hyväksytettävä uudestaan, mikäli koetila vaihtuu. Pirkanmaan Liikenneopisto Oy on SKAL:n esityksen kannalla ja esittää, että pelkkään koetilan muutokseen riittäisi etukäteen tehty ilmoitus. Kokeen etävalvonta Kokeen etävalvontaa ei tulisi sallia ollenkaan. Tämä antaa selvän mahdollisuuden vilpilliseen toimintaan. Ns. livekoe on ainoa järkevä vaihtoehto. Digitaalisuus ei sovi kaikkialle, jos koemallin muut ehdot ovat erityisen tiukkoja. Pekka Moilanen toimitusjohtaja liikenneopettaja ammattipätevyyskouluttaja Pirkanmaan Liikenneopisto Oy
      • Tilausajokuljettajat ry, Wirén Kimmo
        Päivitetty:
        30.6.2023
        • Tilausajokuljettajat ry pitää kuorma- ja linja-auton kuljettajien perustason ammattipätevyyskoetta koskevaa määräysesitystä hyvänä ja tarpeellisena käytännön toteutusten yhtenäistämiseksi.
      • Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry, Siurua Jukka
        Päivitetty:
        19.6.2023
        • Auto - ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry Lausunto 19.6.2023 Kuorma- ja linja-auton kuljettajien perustason ammattipätevyyskoemääräys Auto - ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry pitää kuorma- ja linja-auton kuljettajien perustason ammattipätevyyskoetta koskevaa määräysesitystä hyvänä ja tarpeellisena käytännön toteutusten yhtenäistämiseksi.
      • Autoliikenteen Työnantajaliitto ry, Vasarainen Mari
        Päivitetty:
        26.5.2023
        • Autoliikenteen Työnantajaliitto ry pitää kuorma- ja linja-auton kuljettajien perustason ammattipätevyyskoetta koskevaa määräysesitystä hyvänä ja tarpeellisena käytännön toteutusten yhtenäistämiseksi.