
Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö ehdotuksesta poliisin ja Maahanmuuttoviraston rekistereihin tallennettuja biometrisia tietoja koskevan sääntelyn muuttamiseksi
Vastausaika päättyy: 17.3.2025
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Sisäministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa annetun lain, henkilötietojen käsittelystä maahanmuuttohallinnossa annetun lain, ulkomaalaislain 131 §:n sekä poliisilain 2 luvun 1 §:n muuttamisesta.
Poliisin henkilötietolain, maahanmuuttohallinnon henkilötietolain ja ulkomaalaislain säännöksiä biometristen tietojen käsittelystä ehdotetaan luonnoksessa muutettavaksi siten, että tietoja olisi mahdollista käyttää nykyistä laajemmin muuhun kuin niiden alkuperäiseen käsittelytarkoitukseen. Muutokset koskisivat poliisin passirekisteriin ja henkilökorttirekisteriin talletettuja biometrisia tietoja sekä poliisin ja Maahanmuuttoviraston rekistereihin talletettuja ulkomaalaisten biometrisia tietoja. Tietoja saisi käyttää muun muassa henkilöllisyyden selvittämiseksi, uhrin tunnistamiseksi, merkittävän vaaran estämiseksi sekä eräiden vakavien rikosten ennalta estämiseksi, paljastamiseksi ja selvittämiseksi. Tietoja saisi myös luovuttaa nykyistä laajemmin Schengenin tietojärjestelmään (SIS) ja muille viranomaisille. Lisäksi poliisilain säännöstä henkilöllisyyden selvittämisestä henkilötuntomerkkien avulla täsmennettäisiin.
Poliisin henkilötietolain, maahanmuuttohallinnon henkilötietolain ja ulkomaalaislain säännöksiä biometristen tietojen käsittelystä ehdotetaan luonnoksessa muutettavaksi siten, että tietoja olisi mahdollista käyttää nykyistä laajemmin muuhun kuin niiden alkuperäiseen käsittelytarkoitukseen. Muutokset koskisivat poliisin passirekisteriin ja henkilökorttirekisteriin talletettuja biometrisia tietoja sekä poliisin ja Maahanmuuttoviraston rekistereihin talletettuja ulkomaalaisten biometrisia tietoja. Tietoja saisi käyttää muun muassa henkilöllisyyden selvittämiseksi, uhrin tunnistamiseksi, merkittävän vaaran estämiseksi sekä eräiden vakavien rikosten ennalta estämiseksi, paljastamiseksi ja selvittämiseksi. Tietoja saisi myös luovuttaa nykyistä laajemmin Schengenin tietojärjestelmään (SIS) ja muille viranomaisille. Lisäksi poliisilain säännöstä henkilöllisyyden selvittämisestä henkilötuntomerkkien avulla täsmennettäisiin.
Tausta
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaan hallitus vahvistaa rikostorjuntaa kansalaisten turvallisuuden ja viranomaisia kohtaan koetun luottamuksen lisäämiseksi. Osana tätä hallitus muun muassa arvioi ja parantaa edellytyksiä biometriikan käyttöön lainvalvonta- ja rikoksentorjuntatarkoituksissa.
Tavoitteet
Hankkeen tehtävänä on arvioida lainsäädännön muutostarpeet, jotka koskevat passirekisteriin ja henkilökorttirekisteriin tallennettujen sekä ulkomaalaislain 131 §:n nojalla poliisin rekisteriin tallennettujen biometristen tietojen käsittelyä muuhun kuin niiden alkuperäiseen käsittelytarkoitukseen. Arvion pohjalta hankkeessa on valmisteltu ehdotukset tarvittaviksi lainsäädäntömuutoksiksi.
Samassa yhteydessä on asettamispäätöksen toimeksiannon mukaisesti valmisteltu muut välttämättömät ehdotukset hankkeeseen liittyvän lainsäädännön muutoksiksi. Ehdotukset koskevat Maahanmuuttoviraston rekisteriin tallennettujen biometristen tietojen käsittelyä sekä poliisilain sääntelyä henkilöllisyyden selvittämisestä.
Tavoitteena on, että ehdotettu sääntely mahdollistaa biometristen tietojen käsittelyn välttämättömässä laajuudessa ottaen huomioon perus- ja ihmisoikeudet sekä yleislainsäädännössä tietojen käsittelylle asetetut edellytykset.
Samassa yhteydessä on asettamispäätöksen toimeksiannon mukaisesti valmisteltu muut välttämättömät ehdotukset hankkeeseen liittyvän lainsäädännön muutoksiksi. Ehdotukset koskevat Maahanmuuttoviraston rekisteriin tallennettujen biometristen tietojen käsittelyä sekä poliisilain sääntelyä henkilöllisyyden selvittämisestä.
Tavoitteena on, että ehdotettu sääntely mahdollistaa biometristen tietojen käsittelyn välttämättömässä laajuudessa ottaen huomioon perus- ja ihmisoikeudet sekä yleislainsäädännössä tietojen käsittelylle asetetut edellytykset.
Jakelu:
Amnesty International Suomen osasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Electronic Frontier Finland – Effi ry | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Pääesikunta | ||
Sisäministeriön kansallisen turvallisuuden yksikkö | ||
Sisäministeriön maahanmuutto-osasto | ||
Sisäministeriön rajavartio-osasto ja Rajavartiolaitos | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Syyttäjälaitos | ||
Tiedusteluvalvontavaltuutettu | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu |
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/27189/2023.
VAHVAa käyttäviä ministeriöitä pyydetään tallentamaan lausuntonsa myös VAHVA-asialle VN/27189/2023.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi sisäministeriö pyytää, että annettava lausunto jaoteltaisiin lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Lausunnon antajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä ja sisäministeriön hankesivulla.
VAHVAa käyttäviä ministeriöitä pyydetään tallentamaan lausuntonsa myös VAHVA-asialle VN/27189/2023.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi sisäministeriö pyytää, että annettava lausunto jaoteltaisiin lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Lausunnon antajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä ja sisäministeriön hankesivulla.
Aikataulu
Lausunnot pyydetään antamaan viimeistään 17.3.2025.
Valmistelijat
Lisätietoja asiassa antaa erityisasiantuntija Suvi Pato-Oja (p. 0295 488 379, suvi.pato-oja(at)gov.fi).
Asiasanat
hallituksen esitys
poliisi
Tietosuoja
maahanmuuttovirasto
henkilötietojen käsittely
Linkit
https://intermin.fi/hankkeet/hankesivu?tunnus=SM048:00/2023 - Linkki sisäministeriön hankesivulle
https://intermin.fi/sv/projekt-och-lagberedning/projektsida?tunnus=SM048:00/2023 - Länk till inrikesministeriets projektsidor
Liitteet:
-
-
-
1.Poliisin henkilötietolakiin ehdotetut muutokset
-
Ylä-Rotiala Aarne, Kansalainen10.2.2025
-
Haluan kommentoida selvitettäväksi esitettävää mahdollista muutosta biometristen tunnisteiden käyttöön, tai kansalaisten ymmärtämässä muodossa "sormenjälkirekisterin pääsy". Huomautan ensimmäiseksi että SM on kirjannut asian tavalla ja kielellä jota on vaikea ymmärtää ja etsiä. Tämä ei ole hyvän hallintotavan mukaista. Selkeä teksti kielellä jota kansalainen ymmärtää - tai ei esityksiä. Biometrisia tietoja sisältävää rekisteriä luotaessa todettiin selvästi että rekisteriä ei koskaan avata. Tämä on hyvä muistaa ja lupausta kunniottaa. Sormenjäljet ja muut biometriset tunnisteet ovat erittäin yksilöiviä. Ihminen voi muuttaa nimensä, osoitteensa, viranomaiskeinoin tarvittaessa jopa henkilötunnuksensa, mutta ei sormenjälkiään. Digitaalisesti tallennettu sormenjälki on mahdollista tulostaa sopiville pinnoille ja näin käyttää jonkun muun sormenjälkeä. Sormenjälkirekisteriä ei pidä avata, sillä avauksen yhteydessä tähän toivottavasti erittäin hyvin suojattuun kokoelmaan avataan pääsy jota kolmanet osapuolet voivat yrittää hyödyntää. Julkishallinnon IT taidot ja kyvyt eivät ole sillä tasolla että kansalaisen pitäisi niihin luottaa. Pääsyä ei tule avata kolmansien osapuolien riskin vuoksi. Esityksessä yritetään rajata poliisin ja muiden viranomaisten pääsyä nyt. Huomautan että aiemmin pääsy rajattiin "ei pääsyä, rekisteiä ei avata". Kansalaisen ei tule luottaa näihin lupauksiin joita poliitikot näköjään ovat valmiita rikkomaan. Pääsyä ei tule avata ilman keskustelua sormenjälkien keräämisestä. Sormenjälkien tallennus tulee muuttaa valinnaiseksi siten, että jälki tallentuu vain passin ja henkilökortin sirulle, ei rekisteriin. Jo rekisterissä olevia tietoja ei saa käyttää. Uusi vapaaehtoiseen tallennukseen perustuva rekisteri pitää perustaa erillisenä IT-järjestelmänä. Pääsyä sormenjälkirekisteriin ei tule avata tämänkään seikan vuoksi. Kansalaisen pitää luottaa hallinnon hyvään tahtoon ja taitoon nyt ja tulevaisuudessa. Yhdysvaltain tapahtumat osoittavat tällaisten järjestelmien haavoittuvuuden - mitä jos ääritaho voittaa vaalit, ja hankkii vaalivoiton kautta pääsyn rekistereihin. Pääsyä ei tule avata nyt eikä tulevaisuudessa, sillä kansalaisella eikä maassa asuvalla ulkomaailaisella ole takeita tulevaisuuden poliitikkojen ja viranhaltijoiden kyvyistä ja luotettavuudesta. Kansalaisen on mahdoton suojautua etukäteen ja jälkikäteen sormenjälkirekisterin mahdollista ja todennäköistä väärinkäyttöä vastaan nyt ja tulevaisuudessa. Huomattakoon että kansalainen voi suojautua kaupallisten ja/tai ei-nbiometrinen tunnisterekisterien tietovuotoja vastaan. Tämänkään perusteen vuoksi pääsyä sormenjälkirekisteriin ei tule avata. Esitän päinvastoin että nykyinebn rekisteri tuhotaan kaikkien varmuuskopioineen ja sen tilalle perustetaan vapaaehtoisuuteen perustuva järjestelmä jossa sormenjäljet tallennetaan vain myönnettävän henkilökortin, passin tai vastaavan fyysiselle sirulle.
-
-
Asikainen Lauri8.2.2025
-
Kommentoin esitystä vain henkilötietojen ja poliisilain muuttamisen osalta. En voi hyväksyä ehdotusta. Luonnoksessa todetaan: ”Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaan hallitus vahvistaa rikostorjuntaa kansalaisten turvallisuuden ja viranomaisia kohtaan koetun luottamuksen lisäämiseksi.” Onko hallitus oikeasti sitä mieltä, että laajentamalla rekisterin käyttötarkoitusta jälkikäteen vastoin alkuperäistä lupausta lisää luottamusta viranomaisia kohtaa? Rekisterin perustamisen yhteydessä luvattiin, ettei sitä käytetä muuhun tarkoitukseen. EU ei vaatinut rekisterin perustamista. Kyseisessä passiasetuksessa 2252/2004 annettiin vain kaksi syytä käyttää biometrisiä tunnisteita: a: asiakirjan aitouden toteaminen ja b: henkilöllisyyden varmistaminen. Miten hallituksen mielestä on perusteltua toimia vastoin alkuperäistä asetusta? On hyvin kyseenalaista laajentaa jälkikäteen rekisteriä eri tarkoituksiin kuin se on perustettu. Julkisuudessa olleiden tietojen perusteella valtakunnallisesti muutoksesta olisi todennäköisesti hyötyä noin 11 rikoksen selvittämisessä. Tämä on naurettavan pieni määrä lakimuutosta ajatellen. Lisäksi luonnoksessa mainitaan poliisin arvion mukaan n. 8000 vakavasta rikoksesta vain 70 rikoksen kohdalla saattaisi uudistuksesta olla hyötyä. Lähtökohtaisesti suhtaudun skeptisesti poliisin toimivaltuuksien kasvattamiseen. Sille pitäisi olla painavat perusteet. En näe näin mitättömän pienen määrän hyötyä olevan millään tavalla suhteessa muutoksen mahdollisiin haittoihin. Mikä takaa ettei rekisteriä myöhemmin laajenneta käytettäväksi myös lievien rikosten kohdalla? Ehdotuksessa käsitellään ylimalkaisesti sen riskejä. Vaikka rekisterin käyttöoikeus rajattaisiin vain pieneen määrään virkamiehiä on kyseenalaista olettaa ettei yksikään heistä väärinkäyttäisi oikeuksiaan esim. kiristyksen, lahjonnan, uhkailun yms. seurauksena. Lisäksi tietoturvaan kiinnitetään minimaalisesti huomiota, miten varmistetaan etteivät tiedot leviä vääriin käsiin? Poliisi valvoisi omiaan tai joku ulkopuolinen luotettava taho hoitaisi valvonnan? Nykyisin on mahdollista esim. harhautustarkoituksessa lisätä ulkopuolisen henkilön sormenjäljet rikospaikalle. Miten ehdotus muka auttaisi ehkäisemään väärinkäytöksiä? Ehdotuksessa väitetään ettei kansalaisen ole pakko hankkia henkilötodistusta. Tämä on teoriassa totta. Käytännössä jos viranomaisen luona pitäisi asioida henkilökohtaisesti se olisi mahdotonta ilman henkilötodistusta. Lisäksi mm. pankit ja monet yritykset vaativat henkilötodistuksen ennen kuin suostuvat ottamaan kansalaisen asiakkaakseen. Käytännössä henkilötodistuksen omistaminen on nykyisin melkein pakollista. Jos ehdotus toteutetaan, kansalaisen sormenjälkiä käytetään muihin tarkoituksiin kuin on välttämätöntä henkilötodistuksen myöntämistä varten ilman että kansalaisella on oikeutta kieltää sitä. Jos hallitus on tosissaan ehdotuksen kanssa suosittelen vahvasti ettei henkilötodistuksen myöntämisen ehdoksi laiteta suostumusta biometristen tietojen käyttämistä muihin tarkoitukseen kuin henkilötodistuksen myöntämiseen. Lomakkeeseen voisi lisätä erillisen kohdan esim. ”Suostun biometristen tietojen luovuttamiseen rikostutkintaa varten”. Kansalainen voisi näin vapaaehtoisesti suostua luovuttamaan tietonsa ilman että se olisi ehtona henkilötodistuksen saamiselle.
-
-
-
-
2.Maahanmuuttohallinnon henkilötietolakiin ehdotetut muutokset
-
-
-
3.Ulkomaalaislakiin ehdotetut muutokset
-
-
-
4. Esityksen pääasialliset vaikutukset
-
Asikainen Lauri8.2.2025
-
Kun otetaan huomioon huonosti valmisteltu ja perusteltu EU komission ajama lapsipornosuodatusehdotus onko millään tavalla järkevää laajentaa rekisterin käyttötarkoitusta alkuperäistä käyttötarkoitusta laajemmaksi? Mitä tapahtuu jos tulevaisuudessa vallassa on kansalaisoikeuksiin piittaamattomasti suhtautuva hallitus, kannattaako antaa enemmän mahdollisuuksia tarkkailla kansalaisia kuin aikaisemmin? Ehdotus on mielestäni huonosti yhteensopiva perinteisen syytön kunnes todistetaan syylliseksi oletuksen kanssa ja se on kyseenalainen yksityisyydensuojan näkökulmasta. Mielestäni tämä vie yhteiskuntaa väärään suuntaan ja asiaa kannattaisi harkita tarkemmin.
-
-
-
-
5. Muut huomiot esitysluonnoksesta
-
Asikainen Lauri8.2.2025
-
Luonnoksen perusteella hallitus ei halua asiasta kommentteja kansalaisilta. Luonnos on kirjoitettu juristin näkökulmasta ja käytännössä pitäisi opiskella oikeustiedettä, että ymmärtäisi luonnoksen täydellisesti. Ehdotan että jatkossa luonnosten kirjoituksessa otetaan huomioon myös kansalaiset ja luonnokset kirjoitetaan helpommin ymmärrettäviksi. Samaa periaatetta kannattaisi soveltaa myös lakien kirjoittamisessa! Pidän hyvin kyseenalaisena, ettei hallitus ole julkisesti pyytänyt kansalaisia kommentoimaan ehdotusta! On pakko kysyä, onko hallituksen asenne ”päättäjä päättää” ja kansalaisten mielipidettä ei tarvitse ottaa huomioon?
-
-
-