• 2 §: Soveltamisala
      • Suomen Romukauppiaiden Liitto ry, Kallio-Kokko Hanna
        Päivitetty:
        23.4.2024
      • Turvallisuus- ja kemikaalivirasto
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Ehdotuksessa esitetään laajennettavaksi jätelain soveltamisalaa nykyisestä lisäämällä akkuasetukseen viittaavaan 5 momenttiin maininta kansallisesta markkinavalvontaviranomaisesta. Tukes pitää soveltamisalaa koskevan säännöksen laajentamista tarpeellisena säännösten selkeyden ja informatiivisuuden vuoksi. Kun kaikki akkuasetuksen vaatimat muutokset jätelakiin on saatu täytäntöön, esittää Tukes harkittavaksi soveltamisalaa koskevan pykälän kirjoittamista yleisempään muotoon koskemaan yleisesti akkuasetuksen täytäntöönpanoa. Tässä ns. välivaiheessa Tukes ehdottaa siirrettäväksi tämän pykälän perustelukohtaan 24 a §:n yksityiskohtaisista perusteluista perustelujen viimeisen kappaleen, jossa todetaan täytäntöönpanon etenemisestä seuraavaa: ”Akkuasetuksen siirtymäsäännösten johdosta tuottajavastuun valvonnassa noudatettaisiin siirtymävaiheessa voimassa olevan jätelain sekä paristoista ja akuista annetun valtioneuvoston asetuksen säännöksiä 18.8.2025 saakka. Jätelakiin sekä valtioneuvoston asetukseen paristoista ja akuista tehdään muut akkuasetuksen edellyttämät muutokset osana akkuasetuksen kansallisen täytäntöönpanon kolmatta vaihetta siten, että muutokset tulevat voimaan akkuasetuksen mukaisesti 18.8.2025.”
      • Liikenne- ja viestintävirasto
        Päivitetty:
        22.4.2024
        • -
      • Kuusakoski Oy
        Päivitetty:
        3.4.2024
        • Artikla 75, kohta 2. 2. Ajoneuvoakkujen, teollisuusakkujen ja sähköajoneuvojen ajovoima-akkujen tuottajien tai tuottajayhteisöjen, jos sellaisia on nimetty 57 artiklan 1 kohdan mukaisesti, on ilmoitettava toimivaltaiselle viranomaiselle kultakin kalenterivuodelta seuraavat tiedot jäteakkujen akkukemian ja luokan mukaan eriteltyinä:
      • 24 a §: Markkinavalvonta
      • Suomen Romukauppiaiden Liitto ry, Kallio-Kokko Hanna
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Kannatamme esitystä, jonka mukaan TUKES toimii akkujen osalta markinavalvontaa toteuttavana viranomaisena. Toivomme, että toimintaan osoitetaan riittävät resurssit, jolla mahdollistetaan laaja-alainen neuvonta ja konsultointi myös akkujen kierrätystä toteuttaville tahoille, jolloin toimintaympäristöä pystytään kehittämään sujuvassa yhteistyössä eri toimijoiden kesken.
      • Teknisen Kaupan Liitto ry., Teknisen Kaupan Liitto ry , Juha Ala-Hiiro, Ala-Hiiro Juha
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Teknisen Kaupan Liitto ry kannattaa ehdotusta, jossa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) toimii akkuasetuksen mukaisena markkinavalvontaviranomaisena.
      • Kaupan liitto
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Kaupan liitto kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto hallituksen esityksestä jätelain muuttamiseksi. EU:n akkuasetuksen mukaiset akkuja ja paristoja koskevat vaatimukset ja velvoitteet vaikuttavat merkittävästi myös paristoja ja akkuja markkinoille saataville asettaviin kaupan yrityksiin. Akkuasetus lisää merkittävästi uusia viranomaistehtäviä. Kannatamme markkinavalvontatehtävien keskittämistä Tukesiin, kunhan samalla varmistetaan, että Tukesilla on sekä riittävät resurssit että asiantuntemus vastata onnistuneesti uusista viranomaisvastuistaan.
      • Kierrätysteollisuus ry, Anttonen Tarja
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Kierrätysteollisuus kannattaa esitystä, että akkuasetuksen mukaiset markkinavalvontatehtävät keskitetään Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukesille).
      • Turvallisuus- ja kemikaalivirasto
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Hallituksen esitysluonnoksen kappaleessa 3 on listattu kaikki EU:n akkuasetuksen mukaiset vaatimukset ja velvoitteet, joiden noudattamista markkinavalvontaviranomaisen tehtävänä olisi jatkossa valvoa. Sama listaus on esitetty uudelleen 24 a §:n yksityiskohtaisissa perusteluissa. Listauksen yhteydessä ei ole perustelua siitä, miten tähän listaan on päädytty. Tukes huomauttaa, että markkinavalvonta kohdistuu ensisijaisesti tuotteen vaatimustenmukaisuuden valvontaan (vrt. markkinavalvonnan määritelmä, markkinavalvontalaki 2 § 3 kohta ja EU:n markkinavalvonta-asetus (3 artikla 3 kohta) ja listauksessa on nyt myös sellaisia velvoitteita, jotka kohdistuvat tuotteen vaatimuksiin välillisemmin, kuten 74 artiklan 5 kohdassa säädetty velvoite esittää 56 artiklan 4 kohdan a–d alakohdan mukaisesti tuottajan kattamat kustannukset erikseen loppukäyttäjälle uuden akun tai pariston myyntipisteessä. Kyseisen artiklan alakohdassa viitatut valvonnan arvioinnin piiriin tulevat kustannukset ovat tuottajavastuuseen liittyviä kustannuksia, jotka raportoidaan tuottajavastuuviranomaiselle ja joista Tukesilla ei ole mitään tietoa. Nykyisellään Tukesin vastuulle on säädetty valvoa paristoista ja akuista annetun valtioneuvoston asetuksen (520/2014) 16 §:n noudattamista, mutta on huomattava, että kyseinen velvoite on päinvastainen, eli siinä kielletään kierrätyskustannusten ilmoittaminen myyntipisteellä erikseen käyttäjälle, eikä tällöin valvonta edellytä tieto todellisista kustannuksista. Tämä huomioiden, Tukes pitää tarkoituksenmukaisempana, että 74 artiklan valvonta kuuluisi kokonaisuudessaan osaksi tuottajavastuun valvontaa. Tukes esittääkin, että kyseinen kohta poistetaan em. listauksesta.
      • Innovaatiorahoituskeskus Business Finland, Heinonen Jarmo
        Päivitetty:
        22.4.2024
        • Business Finland kannattaa esitystä, jonka mukaan Tukes toimii akkujen ja paristojen markkinavalvontaviranomaisena. Tukesille on mahdollistettava riittävät resurssit näiden vastuiden ja tehtävien suorittamiseksi.
      • Recser Oy, Stenbäck Liisa-Marie
        Päivitetty:
        22.4.2024
        • Paristojen ja akkujen tuottajayhteisö Recser Oy kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto hallituksen esityksestä jätelain muuttamiseksi ja haluaa lausua siitä seuraavaa. EU:n akkuasetuksen mukaiset akkuja ja paristoja koskevat vaatimukset ja talouden toimijoiden velvoitteet vaikuttavat merkittävästi paristoja ja akkuja markkinoille saataville asettaviin yrityksiin. On yritysten etu, että markkinavalvontatehtävät ja viranomaisten toimivalta on selkeästi säädetty ja keskitetty. Siksi kannatamme esitystä keskittää akkuasetuksen mukaiset markkinavalvontatehtävät Tukesille.
      • Liikenne- ja viestintävirasto
        Päivitetty:
        22.4.2024
        • Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kannattaa ehdotettua, jossa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) toimii akkuasetuksen mukaisena markkinavalvontaviranomaisena.
      • Kuusakoski Oy
        Päivitetty:
        3.4.2024
        • -
      • 25 §: Muut valvontaviranomaiset
      • Suomen Romukauppiaiden Liitto ry, Kallio-Kokko Hanna
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Mielestämme on hyvä, että yhteistyöstä todetaan kirjallisesti tarkoituksen mukaisella tavalla
      • Turvallisuus- ja kemikaalivirasto
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Tukes esittää, että ehdotettuun uuteen pykälätekstiin lisättäisiin viittaus siihen, että pykälässä mainitut viranomaiset tekisivät keskenään tarkoituksenmukaista yhteistyötä. Nyt yhteistyövelvoitetta ei ole säädöstasolla rajattu tarkoituksenmukaisuusperusteella ja näin ollen pykälän sananmuoto on epäselvä. Toiseksi Tukes esittää pykälätekstiä muokattavaksi siten, että velvoittava muoto ”on tehtävä” yhteistyötä, muutettaisiin enemmän tarkoituksenmukaisuutta kuvaavaan muotoon ”tekevät” yhteistyötä. Kolmanneksi viittausta ”ajoneuvojen akkujen markkinavalvontaan” ehdotetaan täsmennettäväksi siten, että tarkoituksenmukaista yhteistyötä tehdään nimenomaan akkuasetuksen mukaisessa ajoneuvoakkujen valvonnassa. Lisäksi yksityiskohtaisissa perusteluissa voisi tarkemmin kuvata säännöksen tavoitteita. Mikä on 25 §:ään ehdotettavan Traficomin ja Tukesin välisen tarkoituksenmukaisen yhteistyön tarkoitus? Perusteluissa vain avataan yleisesti Traficomin toimivaltaa mm. sähköautojen valvonnassa, tuomatta täsmällisemmin esille Traficomin suorittaman markkinavalvonnan rajapintaa Tukesille tulevaan akkuasetuksen markkinavalvontaan nähden ja niihin liittyviin yhteistyötarpeisiin. Nykyisillä perusteluilla ja sanamuodolla Tukes ei näe tarvetta säätää yhteistyöstä erikseen jätelaissa.
      • Liikenne- ja viestintävirasto
        Päivitetty:
        22.4.2024
        • Traficom tekee tiivistä yhteistyötä Turvallisuus- ja kemikaaliviraston kanssa jo muiden sääntelyiden parissa ja huomioi tulevaisuudessa yhteistyökentän laajentumisen ajoneuvojen akkuihin oman toimivallan puitteissa.
      • Kuusakoski Oy
        Päivitetty:
        3.4.2024
        • ELY keskus
      • Pääasialliset vaikutukset
      • Suomen Romukauppiaiden Liitto ry, Kallio-Kokko Hanna
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Laaja-alainen keskustelu eri ketjun toimijoiden kesken koko ketjussa on edellytys sille, että valvontaa voidaan asianmukaisesti toteuttaa. Siksi onkin varmasti hyvä tarkastella asiaa kokonaisuutena, jolloin osaamista ja tiedonvaihtoa voidaan toteuttaa laajasti eri organisaatioiden kesken. Tässä ovat avainasemassa myös muut kuin pelkät valtionhallinnon toimijat. Toivomme, että tulevaisuudessa pystytään koko akkualan osaamista hyödyntämään laaja-alaisesti parhaiden käytänteiden löytämiseksi. Tässä on suuressa roolissa myös toimintaa toteuttavat yritykset.
      • Teknisen Kaupan Liitto ry., Teknisen Kaupan Liitto ry , Juha Ala-Hiiro, Ala-Hiiro Juha
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Annettavalla neuvonnalla ja valvonnalla on yrityksille iso merkitys. Tukesille on varattava riittävät resurssit ja osaamista uuden akkuasetuksen markkinavalvontaan. Kehysriihessä on todettu, että EU:sta tuleviin uusiin tehtäviin ei osoiteta resursseja. Asetuksen soveltamisala on laaja, neuvonta sekä valvonta vaativat erityisosaamista, on Tukesin pystyttävä hankkimaan tarvittava osaaminen. Yhteistyö kaikkien viranomaisten kanssa on tärkeää, jotta akkuasetusta sovellettaisiin yhdenmukaisesti Suomessa sekä kaikissa jäsenmaissa. Myös yhteistyö Tuottajavastuuyhteisöjen kanssa on tärkeää. Muilta osin kuin Markkinavalvonnan ja Pääasiallisten vaikutusten osalta Teknisen Kaupan Liitolla ei ole lausuttavaa.
      • Kaupan liitto
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Jotta kilpailutilanne eri myyntikanavien suhteen on tasapuolinen, tulee markkinavalvontaviranomaiselle taata riittävät ja pysyvät resurssit akkuasetuksen vaatimusten ja velvoitteiden noudattamisen valvomiseksi. Asia on tärkeä Suomessa toimivien yritysten tasapuolisten kilpailuedellytysten varmistamiseksi, erityisesti huomioiden alati kasvava, kolmansista maista unionin markkinoille suuntautuva, etäkauppa.
      • Kierrätysteollisuus ry, Anttonen Tarja
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Kierrätysteollisuus pitää erittäin tärkeänä, että Tukesille markkinaviranomaisena annetaan riittävät ja pysyvät resurssit akkuasetuksen vaatimusten ja velvoitteiden valvomiseksi.
      • Turvallisuus- ja kemikaalivirasto
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Kappaleen 2.2.3 (Vaikutukset viranomaisen toimintaan) mukaan varsinainen markkinavalvonta voidaan aloittaa, kun talouden toimijat tuntevat riittävästi toimintaansa koskevat vaatimukset. Sitä ennen tulisi keskittyä kattavaan viestintään, neuvontaan ja tiedottamiseen. Tukes toteaa, että riskiperusteinen, tasapuolinen ja EU:n markkinavalvonta-asetuksen mukainen markkinavalvonta saattaa edellyttää myös markkinavalvontalaissa olevien valvontakeinojen käyttöä jo siitä alkaen, kun tietyt akkuasetuksen velvoitteet tulevat sovellettavaksi. Viestintä, neuvonta ja tiedottaminen on sen sijaan tarpeen aloittaa jo siirtymäaikana, eli ennen velvoitteiden tuloa voimaan. Tukes nostaa myös esille, että tulevien akkuasetuksen nojalla annettavien delegoitujen säädösten sisällöstä ei ole mitään tietoa. Delegoitujen säädösten sisällöllä voi olla kuitenkin merkittävää vaikutusta Tukesille tulevaan työmäärään (mm. viestintä, neuvonta, tulkinta, valvonta). Tukesilla ei ole entuudestaan osaamista eikä käytettävissä olevia resursseja akkuasetuksen uusien vaatimusten valvontaan. Osaamisen rekrytointi ja siten hallituksen esitysluonnoksessa esitetyt resurssit ovat erityisen tärkeitä, jotta yritysten neuvonta ja opastaminen voidaan aloittaa sekä myöhemmin asetuksen markkinavalvonta. Hallituksen esitysluonnoksessa viitataan komission arvioon akkujen kysynnän 14-kertaistumisesta vuodesta 2018 vuoteen 2030. Akkuteollisuuden merkitys Suomessa on kasvussa. Yritysten tasapuolisten kilpailuolosuhteiden luominen on tärkeää, eikä sitä voida taata ilman markkinavalvontaan annettavia riittäviä viranomaisresursseja. Lopuksi Tukesin kiinnittää huomiota siihen, että esitysluonnoksessa Tukesille on katsottu kuuluvaksi ns. ensi vaiheessa akkuasetuksen VII luvussa säädetyn akkuja ja paristoja koskevan asianmukaisen huolellisuuden toimintapolitiikkojen noudattamisvelvoitteen valvonta. Jäljempänä esityksessä 24 a §:ää koskevissa yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, että myöhemmin selvitettäisiin asianmukaisen huolellisuuden valvontatehtävän siirtämismahdollisuutta uuteen valmistelussa olevaan lupa-, ohjaus- ja valvontatehtäviä hoitavaan monialaiseen valtakunnalliseen virastoon. Tukes ei pidä ehdotusta tarkoituksenmukaisena. Tukesilla ei ole kyseiseen tehtävään ennakollista osaamista ja kuten esitysluonnoksessa tässä kohtaa todetaan, ei luonnoksessa olevaan Tukesin arvioon lisävoimavaratarpeesta sisälly tähän tehtävään liittyviä lisäresursseja. Vaikka tehtävä olisi määräaikainen ja velvoitteet tulevat voimaan vasta 18.8.2025, edellyttäisi tehtävän antaminen Tukesille osaamisen ja resurssien varmistamista jo nyt yritysten neuvontaa ja tiedottamista varten ko. määräajaksi. Jo nyt yrityksiltä tulee kysymyksiä akkuasetuksen luvun VII tulkinnoista.
      • Recser Oy, Stenbäck Liisa-Marie
        Päivitetty:
        22.4.2024
        • Markkinavalvontaviranomaiselle tulee taata riittävät ja pysyvät resurssit akkuasetuksen vaatimusten ja velvoitteiden noudattamisen valvomiseksi. Tämä on tärkeää tasapuolisten kilpailuedellytysten varmistamiseksi ottaen huomioon kolmansista maista unionin markkinoille suuntautuvan etäkaupan lisääntyminen.
      • Kemianteollisuus ry, Vilenius Pia
        Päivitetty:
        22.4.2024
        • Yrityksille annettavalla neuvonnalla ja myöhemmin valvonnalla on iso merkitys. Tukesilla ei ole tällä hetkellä riittävää osaamista eikä resursseja uuden akkuasetuksen markkinavalvontaan. Tukes on esittänyt YM:lle resurssitarpeensa, ja osittain ne on kirjoitettu hallituksen esitykseen. Kehysriihessä on todettu, että EU:sta tuleviin uusiin tehtäviin ei osoiteta resursseja, vaan resurssit pitää löytää vähentämällä nykyisiä tehtäviä. Koska asetuksen soveltamisala on laaja, ja neuvonta ja valvonta vaativat erityisosaamista, Tukesin pitäisi pystyä hankkimaan tarvittava osaaminen rekrytoinneilla. Resursseja tarvitaan myös yhteistyöhön eurooppalaisten kollegoiden kanssa sekä mm. IT-järjestelmien päivittämiseen uudella valvonta-alueella ja siihen liittyvillä uusilla akkuasetuksen vaatimuksilla. Yhteistyö muiden maiden viranomaisten kanssa on tärkeää, jotta akkuasetusta sovellettaisiin yhdenmukaisesti kaikissa jäsenmaissa. Kemianteollisuus pitää tärkeänä, että Tukesille osoitetaan hallituksen esityksessä mainitut resurssit, jotta Suomelle tärkeään akkuteollisuuteen kohdistuvat vaatimukset saadaan toimeenpantua EU:n akkuasetuksen mukaisesti ja näin varmistettua Suomen akkuteollisuuden tasapuoliset kilpailuolosuhteet EU:ssa. Ilman riittäviä resursseja ja osaamista, Tukesin ei ole mahdollista olla yritysten apuna akkuasetuksen toimeenpanossa.
      • Akkuteollisuus ry, Vilenius Pia
        Päivitetty:
        22.4.2024
        • Yrityksille annettavalla neuvonnalla ja myöhemmin valvonnalla on iso merkitys. Tukesilla ei ole tällä hetkellä riittävää osaamista eikä resursseja uuden akkuasetuksen markkinavalvontaan. Tukes on esittänyt YM:lle resurssitarpeensa, ja osittain ne on kirjoitettu hallituksen esitykseen. Kehysriihessä on todettu, että EU:sta tuleviin uusiin tehtäviin ei osoiteta resursseja, vaan resurssit pitää löytää vähentämällä nykyisiä tehtäviä. Koska asetuksen soveltamisala on laaja, ja neuvonta ja valvonta vaativat erityisosaamista, Tukesin pitäisi pystyä hankkimaan tarvittava osaaminen rekrytoinneilla. Resursseja tarvitaan myös yhteistyöhön eurooppalaisten kollegoiden kanssa sekä mm. IT-järjestelmien päivittämiseen uudella valvonta-alueella ja siihen liittyvillä uusilla akkuasetuksen vaatimuksilla. Yhteistyö muiden maiden viranomaisten kanssa on tärkeää, jotta akkuasetusta sovellettaisiin yhdenmukaisesti kaikissa jäsenmaissa. Akkuteollisuus pitää tärkeänä, että Tukesille osoitetaan hallituksen esityksessä mainitut resurssit, jotta Suomelle tärkeään akkuteollisuuteen kohdistuvat vaatimukset saadaan toimeenpantua EU:n akkuasetuksen mukaisesti ja näin varmistettua Suomen akkuteollisuuden tasapuoliset kilpailuolosuhteet EU:ssa. Ilman riittäviä resursseja ja osaamista, Tukesin ei ole mahdollista olla yritysten apuna akkuasetuksen toimeenpanossa.
      • Liikenne- ja viestintävirasto
        Päivitetty:
        22.4.2024
        • -
      • Pirkanmaan ELY-keskus
        Päivitetty:
        19.4.2024
        • Ympäristöministeriö on pyytänyt Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta (jäljempänä ELY-keskus) lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi jätelain muuttamisesta. Määräpäivä lausunnon antamiselle on 23.4.2024. Pirkanmaan ELY-keskus kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto asiassa ja esittää lausuntonaan seuraavaa. Akkuasetuksen voimaantulon myötä tulee viranomaisille merkittävissä määrin lisää työtehtäviä, joista osa on täysin uusia. Markkinavalvontatehtävien keskittäminen Tukesille lisää Tukesin nykyisiä tehtäviä merkittävästi. Tehtävän keskittäminen itsessään tehostaa uusien tehtävien hoitamista verrattuna siihen, että eri markkinavalvontaviranomaiset hoitaisivat erikseen samankaltaisia tehtäviä. Kun tehtävä on keskitetty yhdelle viranomaiselle, ei toimivallan jaossa jää epäselvyyttä. Pirkanmaan ELY-keskus haluaa tuoda esiin, että EU-lainsäädännöstä tuleviin uusiin ja laajentuviin tehtäviin tulee varmistaa ja taata riittävät resurssit tehtävien hoitamiseksi asianmukaisesti, erityisesti silloin kuin tehtävä on keskitetty yhdelle viranomaiselle. Uusien tehtävien edellyttämien resurssien epääminen keskitettyjä tehtäviä hoitavilta viranomaisilta johtaa tilanteeseen, jossa keskittäminen muodostuu lopulta hyödyttömäksi. Tehtävien edellyttämien resurssien tulisi olla pysyviä. Muilta osin Pirkanmaan ELY-keskuksella ei ole lausuttavaa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi jätelain muuttamisesta. Asia on käsitelty Pirkanmaan ELY-keskuksen ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueella keskitetyt ympäristöpalvelut -yksikön tuottajavastuuryhmässä. Asiakirja on hyväksytty sähköisesti ja merkintä hyväksynnästä on asiakirjan lopussa. Lausunnon on esitellyt ryhmäpäällikkö Mika Heinonen ja ratkaissut yksikönpäällikkö Ari Nygrén.
      • Kuusakoski Oy
        Päivitetty:
        3.4.2024
        • Raportointivaateet
      • Muut toteuttamisvaihtoehdot
      • Turvallisuus- ja kemikaalivirasto
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Luvun toisen kappaleen aluksi todetaan näin: ”Valmistelussa päädyttiin vaihtoehtoon, jossa kaikki akkuasetuksen mukaiset valvontatehtävät keskitettäisiin Tukesille.” Selvyyden vuoksi lause tulisi korjata siten että tässä viitataan markkinavalvontatehtäviin. Akkuasetuksessa säädetään myös tuottajavastuusta, jonka noudattamisen valvonta ei ole osa markkinavalvontaa, eikä kuulu nyt eikä olla Tukesin käsityksen mukaan ehdottamassakaan tässä vaiheessa tulevan Tukesille.
      • Liikenne- ja viestintävirasto
        Päivitetty:
        22.4.2024
        • Traficom pitää akkuasetuksen markkinavalvonnan keskittämistä Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle toimivana ja selkeänä ratkaisuna asiassa.
      • Kuusakoski Oy
        Päivitetty:
        3.4.2024
        • Millä kemiatasolla raportoidaan?
      • Alustavat kommentit luonnoksesta valtioneuvoston asetukseen paristoista ja akuista muuttamiseksi
      • Envor Recycling Oy, Laine-Mäki Kirsi
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Toivon, että asetuksessa voitaisiin hiukan ryhmitellä erilaiset paristot ja akut, koska varmasti tulee tilanteita että on mahdoton tehdä yhtenäiset säännökset miniparistoista > varavoimala-akustoihin, niin kansallisesti kuin EU tasolla.
      • Turvallisuus- ja kemikaalivirasto
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Tukes ei lausu asetuksen muuttamista koskevasta luonnoksesta tässä yhteydessä.
      • Liikenne- ja viestintävirasto
        Päivitetty:
        22.4.2024
        • -
      • Kuusakoski Oy
        Päivitetty:
        3.4.2024
        • Artiklan kohdassa 2, mainitaan "tiedot jäteakkujen akkukemian ja luokan mukaan eriteltyinä". Mihin kemialla tässä viitataan? Keskusteluissa eri foorumeilla on noussut esiin, että onko kyseessä mm. litium-ion akkujen alakemiat (LCO, NMC, LMO, LCO, etc.?). Koska regulaatiossa esitetään myös kierrätystavoitteita eri akkutyypeille ja tulevaisuudessa vaateita myös nikkelin, litiumin, kobaltin, yms materiaalien käytölle uusien akkujen valmistuksessa, olisi loogista, että litium-ion akkujen alakemioita halutaan myös seurata.
      • Muuta lausuttavaa
      • Envor Recycling Oy, Laine-Mäki Kirsi
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Aikataulutus asetuksen käyttöönotosta on kovin hajanainen ja monivaiheinen.
      • Suomen Romukauppiaiden Liitto ry, Kallio-Kokko Hanna
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Suomen Romukauppiaiden Liitto kiittää mahdollisuudesta lausua esitettyä jätelain muutosta. Kannatamme ehdotettua kokonaisuutta ja haluamme muistuttaa siitä, että kentällä on hyvin paljon osaamista ja innovointia kokonaisuuteen liittyen, kun eri yritykset otetaan aktiivisesti mukaan keskusteluun.
      • Turvallisuus- ja kemikaalivirasto
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Tukes kiittää mahdollisuudesta lausua säädösluonnokseen. Tukesilla ole muuta lausuttavaa.
      • Tulli.fi, Tavara- ja liikennevalvontayksikkö
        Päivitetty:
        23.4.2024
        • Tullilla ei ole lausuttavaa luonnokseen jätelain muuttamisesta.
      • Innovaatiorahoituskeskus Business Finland, Heinonen Jarmo
        Päivitetty:
        22.4.2024
      • Liikenne- ja viestintävirasto
        Päivitetty:
        22.4.2024
        • Traficom tukee ja kannattaa ehdotettua laiksi jätelain muuttamisesta.
      • Kuusakoski Oy
        Päivitetty:
        3.4.2024
        • Termille "kemia" toivottaisiin tarkempaa kuvausta.