Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Begäran om utlåtande: Bedömningspromemoria om hur stationsförvaltarens lagstadgade uppgifter och ansvar ordnas i Finland
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/14164/2024
Vastausaika on päättynyt: 27.9.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Inledning
Vid kommunikationsministeriet utreds organiseringen av järnvägsstationsförvaltarens lagstadgade uppgifter enligt EU-förordningarna om järnvägstrafik. Vid ministeriet har det utarbetats ett utkast till bedömningspromemoria där man också har utnyttjat tidigare externa bakgrundsutredningar. Kommunikationsministeriet begär utlåtanden om bedömningspromemorian som utarbetats som tjänstearbete.
I utkastet till bedömningspromemoria behandlas de skyldigheter som är direkt tillämpliga som åläggs stationsförvaltare i EU-förordningar och nuläget för skötseln av dem samt bedöms behovet av att anvisa en aktör stationsförvaltarens uppgifter i lagstiftningen. Målet har också varit att utreda om de nationella myndigheternas tillsynsansvar och behörighet i anslutning till stationsförvaltarens uppgifter har definierats tillräckligt tydligt i lagstiftningen.
I utkastet till bedömningspromemoria behandlas de skyldigheter som är direkt tillämpliga som åläggs stationsförvaltare i EU-förordningar och nuläget för skötseln av dem samt bedöms behovet av att anvisa en aktör stationsförvaltarens uppgifter i lagstiftningen. Målet har också varit att utreda om de nationella myndigheternas tillsynsansvar och behörighet i anslutning till stationsförvaltarens uppgifter har definierats tillräckligt tydligt i lagstiftningen.
Bakgrund
I EU-förordningarna om järnvägstrafik definieras stationsförvaltare som en organisatorisk enhet i en medlemsstat som har givits ansvaret för förvaltningen av en eller flera järnvägsstationer. Infrastrukturförvaltaren kan vara stationsförvaltare. Med station avses i dessa EU-förordningar alla mellanstationer inom persontrafiken. Stationsförvaltaren har i EU-rättsakter ålagts skyldigheter i anslutning till förvaltningen av järnvägstrafiken och i synnerhet rättigheterna för passagerare med funktionsnedsättning.
Skötseln av stationsförvaltarens lagstadgade uppgifter har länge varit förenad med oklarheter. Oklarheterna i fråga om ansvaret har under de senaste åren framkommit när EU-förordningarna har reviderats och det samtidigt har skett förändringar i stationernas ägande och funktioner under årens lopp. Den stationsförvaltare som definieras i EU-förordningarna har inte preciserats i den nationella lagstiftningen till förhållandena i Finland och stationsförvaltarens uppgifter har inte heller på något annat sätt anvisats aktörerna i lagstiftningen.
Det har upptäckts brister i fullgörandet av de uppgifter som i EU-förordningarna anvisats stationsförvaltaren, och därför har det ansetts nödvändigt att inleda en utredning om ett eventuellt behov av att i den nationella lagstiftningen anvisa någon aktör stationsförvaltarens uppgifter.
Frågan om vem sköter stationsförvaltarens lagstadgade uppgifter bör avgöras oberoende av hur persontågstrafiken ordnas i Finland i framtiden. Vid fastställandet av stationsförvaltare bör det beaktas att det för närvarande pågår utredningar enligt regeringsprogrammet för att skapa förutsättningar för en fungerande konkurrensneutral spårtrafikmarknad, vilket förutsätter att tillgången till t.ex. materiel, depåer och stationer ordnas opartiskt. Det är konsekvent att eventuella arrangemang som påverkar förvaltningen av persontrafikstationerna beaktas vid ansvaret för stationsförvaltarens uppgifter. Innan persontågstrafiken konkurrens utsätts är det viktigt att ansvarsfrågorna i anslutning till järnvägstrafiken mellan olika aktörer är klara.
Fastställandet av stationsinnehavaren eller anvisandet av stationsinnehavarens lagstadgade uppgifter till någon aktör förbättrar ännu inte stationernas servicenivå i större utsträckning. Frågor som gäller den allmänna förbättringen av servicenivån behandlas inte i utkastet till bedömningspromemoria.
Skötseln av stationsförvaltarens lagstadgade uppgifter har länge varit förenad med oklarheter. Oklarheterna i fråga om ansvaret har under de senaste åren framkommit när EU-förordningarna har reviderats och det samtidigt har skett förändringar i stationernas ägande och funktioner under årens lopp. Den stationsförvaltare som definieras i EU-förordningarna har inte preciserats i den nationella lagstiftningen till förhållandena i Finland och stationsförvaltarens uppgifter har inte heller på något annat sätt anvisats aktörerna i lagstiftningen.
Det har upptäckts brister i fullgörandet av de uppgifter som i EU-förordningarna anvisats stationsförvaltaren, och därför har det ansetts nödvändigt att inleda en utredning om ett eventuellt behov av att i den nationella lagstiftningen anvisa någon aktör stationsförvaltarens uppgifter.
Frågan om vem sköter stationsförvaltarens lagstadgade uppgifter bör avgöras oberoende av hur persontågstrafiken ordnas i Finland i framtiden. Vid fastställandet av stationsförvaltare bör det beaktas att det för närvarande pågår utredningar enligt regeringsprogrammet för att skapa förutsättningar för en fungerande konkurrensneutral spårtrafikmarknad, vilket förutsätter att tillgången till t.ex. materiel, depåer och stationer ordnas opartiskt. Det är konsekvent att eventuella arrangemang som påverkar förvaltningen av persontrafikstationerna beaktas vid ansvaret för stationsförvaltarens uppgifter. Innan persontågstrafiken konkurrens utsätts är det viktigt att ansvarsfrågorna i anslutning till järnvägstrafiken mellan olika aktörer är klara.
Fastställandet av stationsinnehavaren eller anvisandet av stationsinnehavarens lagstadgade uppgifter till någon aktör förbättrar ännu inte stationernas servicenivå i större utsträckning. Frågor som gäller den allmänna förbättringen av servicenivån behandlas inte i utkastet till bedömningspromemoria.
Målsättningar
Syftet med remissbehandlingen är att samla information och synpunkter från intressentgrupperna i utkastet till bedömningspromemoria om nuläget för stationsförvaltarens uppgifter och bedömningen av nuläget samt om konsekvenserna av de preliminära framskridande alternativ som presenteras i slutet av promemorian. Utkastet till bedömningspromemoria innehåller inga detaljerade regleringslösningar, eftersom framskridandet påverkas till exempel av arrangemang för förvaltning av järnvägsstationer och remissvaren. Syftet med bedömningspromemorian är att säkerställa det som underlag för den fortsatta diskussionen och utvecklingen av lagstiftningen finns en gemensam bild av de lagstadgade uppgifter som stationsförvaltaren har ålagts i EU-förordningarna och nuläget för skötseln av dem.
Länkar:
Bilagor:
Tidtabell
Vänligen lämna in ert utlåtande senast fredagen 27 september 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna utlåtandena genom att besvara den begäran om utlåtande som publicerats i utlåtande.fi. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande. För att lämna ett utlåtande måste ni registrera er och logga in på tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar -> Bruksanvisningar.
Stöd för hur man använder tjänsten kan begäras per e-post: [email protected]. När utlåtandet ges är det bra att beakta att alla utlåtanden som lämnas är offentliga och kan läsas i utlåtande.fi. Ett utlåtande som lämnats i utlåtandetjänsten behöver inte sändas separat till ministeriets registratorskontor.
Stöd för hur man använder tjänsten kan begäras per e-post: [email protected]. När utlåtandet ges är det bra att beakta att alla utlåtanden som lämnas är offentliga och kan läsas i utlåtande.fi. Ett utlåtande som lämnats i utlåtandetjänsten behöver inte sändas separat till ministeriets registratorskontor.
Beredare
Mer information om begäran om utlåtande ges vid behov av överinspektör Eveliina Uusitalo (17.-28.6., 30.7.-12.8.) och regeringsrådet Hanna Laurila (17.-28.6.). E-postadresserna har formen [email protected].
Sändlista:
Aalto yliopisto | ||
Autismiliitto | ||
Avaava | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Eläkeliitto | ||
Eläkeläisliittojen etujärjestö Eetu | ||
EQ liikekiinteistöt | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon liitto | ||
Helsingin kaupunki | ||
HSL | ||
Hämeen ammattikorkeakoulu (ELMA-hanke) | ||
Hämeen liitto | ||
Invalidiliitto ry | ||
Invalidiliitto ry | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Kainuun liitto | ||
Kansallinen sernioriliitto ry | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Kiinteistö Oy Mall of Tripla | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies | ||
Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry | ||
Kuluttajariitalautakunta | ||
Kuntaliitto | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuuloliitto ry | ||
Kuurojen liitto | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Kynnys ry | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin liitto | ||
Liikenteenohjaus Fintraffic Oy | ||
Muistiliitto ry | ||
Näkövammaisten liitto ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Oulun kaupunki | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan liitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Ramboll | ||
Rautatiealan neuvottelukunta RAINE | ||
Rautatiealan sääntelyelin | ||
Rautatiealan unioni | ||
SAK | ||
SAMS – Samarbetsförbundet kring funktionshinder r.f. | ||
Satakuntaliitto | ||
Senaatin Asema-alueet Oy | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
STM Vanen posti | ||
Suomen kuurosokeat ry | ||
Suomen lähijunat Oy | ||
Suomen matkailualan liitto SMAL ry | ||
Suomen Museorautatieliitto ry MRL | ||
Suomen Paikallisliikenneliitto ry | ||
Suomen rautatiematkustajat Oy | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Svenska hörselförbundet: FÖRBUNDET | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto (Liikenteen tutkimuskeskus Verne) | ||
THL | ||
Turun kaupunki | ||
Uudenmaan liitto | ||
Valli ry | ||
Vammaisfoorumi ry – Handikappforum rf | ||
Vanhustyön keskusliitto | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
VM | ||
VNK (omistajaohjaus) | ||
VR-Yhtymä Oy | ||
Väylävirasto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
Ympäristöministeriö |