Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Utkast till statsrådets förordning om statsunderstöd för vissa kostnader som den offentliga social- och hälsovården orsakas 2022 på grund av covid-19-pandemin
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/17578/2022
Vastausaika on päättynyt: 2.9.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Inledning
Social- och hälsovårdsministeriet begär utlåtande om det bifogade utkastet till statsrådets förordning om statsunderstöd för vissa merkostnader som den offentliga social- och hälsovården orsakas av covid-19.
Bakgrund
Statsminister Marins regering förband sig i samband med budgetförhandlingarna 2020 att ersätta alla direkta kostnader som hänför sig till covid-19-pandemin till fullt belopp så länge som sjukdomsläget och verkställandet av hybridstrategin förutsätter det.
De kostnader som har föranletts av covid-19-pandemin har kompenserats kommunerna särskilt genom höjning av statsandelarna för basservicen och utdelningen av samfundsskatten. År 2021 ersattes de kostnader som kommunfältet orsakades på grund av covid-19-pandemin till väsentlig del genom statsunderstöd, som social- och hälsovårdsministeriet beviljade till ett belopp av sammanlagt cirka 1,08 miljarder euro. Covid-19-pandemin har inte försämrat kommunernas ekonomi, eftersom staten genom olika stödåtgärder har understött kommunerna och samkommunerna med sammanlagt cirka 5 miljarder euro under pandemin 2020–2021.
Kostnaderna av covid-19-pandemin har inte fördelats jämnt mellan alla kommuner, utan på grund av bland annat sjukdomsläget kan det finnas stora skillnader mellan kommunerna. Av denna anledning föreslås det att ersättningarna till kommuner, samkommuner och landskapet Åland för social- och hälsovårdens covid-19-kostnader också 2022 till väsentlig del ska genomföras genom statsunderstöd, eftersom detta gör det möjligt att rikta ersättningarna exaktare än via statsandelssystemet.
De kostnader som har föranletts av covid-19-pandemin har kompenserats kommunerna särskilt genom höjning av statsandelarna för basservicen och utdelningen av samfundsskatten. År 2021 ersattes de kostnader som kommunfältet orsakades på grund av covid-19-pandemin till väsentlig del genom statsunderstöd, som social- och hälsovårdsministeriet beviljade till ett belopp av sammanlagt cirka 1,08 miljarder euro. Covid-19-pandemin har inte försämrat kommunernas ekonomi, eftersom staten genom olika stödåtgärder har understött kommunerna och samkommunerna med sammanlagt cirka 5 miljarder euro under pandemin 2020–2021.
Kostnaderna av covid-19-pandemin har inte fördelats jämnt mellan alla kommuner, utan på grund av bland annat sjukdomsläget kan det finnas stora skillnader mellan kommunerna. Av denna anledning föreslås det att ersättningarna till kommuner, samkommuner och landskapet Åland för social- och hälsovårdens covid-19-kostnader också 2022 till väsentlig del ska genomföras genom statsunderstöd, eftersom detta gör det möjligt att rikta ersättningarna exaktare än via statsandelssystemet.
Målsättningar
I förslaget till förordning finns bestämmelser om statsunderstöd i syfte att ersätta de merkostnader för social- och hälsovården som kommunerna orsakas 2022 på grund av covid-19-pandemin.
Den skrivning av statsminister Marins regering om de direkta kostnaderna som hänför sig till covid-19 är bunden till utvecklingen av sjukdomsläget och de olika sätten att bekämpa sjukdomen. Epidemiläget samt bekämpningen och behandlingen av sjukdomen har utvecklats och ändrats på många sätt under 2022. Bland annat hybridstrategin, den nationella strategin för testning och spårning av covid-19 och Finlands vaccinationsstrategi för covid-19 har uppdaterats. Bekämpningen av smittsamma sjukdomar och beredskapen för störningar inom hälso- och sjukvården är sådana lagstadgade uppgifter för kommunen som redan finansieras via statsandelssystemet. På grund av ovannämnda faktorer föreslås det i enlighet med den förordning som sänts på remiss att de merkostnader som föranletts av covid-19-pandemin till den del som gäller kostnaderna för testning, vård och andra direkta kostnader ersätts fram till den 30 juni 2022, och till den del som gäller merkostnaderna för vaccination mot covid-19 ersätts för hela 2022, genom ett särskilt statsunderstöd till kommunerna.
Covid-19-pandemin har inte försämrat kommunernas ekonomi, eftersom staten genom olika stödåtgärder har understött kommunerna och samkommunerna med sammanlagt cirka 5 miljarder euro under pandemin 2020–2021. De ekonomiska stöd som kommunerna har fått under 2020 och 2021 har varit betydande och beloppet av tilläggsfinansieringen kan i sin helhet uppskattas klart överskrida det sammanlagda beloppet av merkostnader och andra ekonomiska förluster som orsakats kommunerna. Med tanke på social- och hälsovårdsreformen bör kostnadsuppgifterna för 2022 så långt som möjligt motsvara den faktiska situationen, eftersom uppgifterna om nettokostnaderna för 2022 utgör utgångspunkten för finansieringen av välfärdsområdena. År 2022 är det inte heller längre motiverat att ge särskild behovsprövad finansiering, eftersom kommunernas ekonomiska läge är gott tack vare ersättningarna från tidigare år.
Syftet med understödshelheten är att understödet som helhet ska riktas till sökandena på ett rättvist och tillräckligt exakt sätt i förhållande till de merkostnader som orsakats. Ett ytterligare mål är att understödssystemet ska medföra en så liten administrativ börda som möjligt för sökandena. Därför fastställs understödet på relativt enkla kalkylmässiga grunder.
Enligt förslaget ska beloppet av understödet till väsentliga delar grunda sig på uppgifter som beskriver verksamheten samt på en kalkylmässig ersättning per enhet. De funktioner för vilka understödet ska fastställas på detta sätt är covid-19-testning, vaccination mot sjukdomen covid-19 och sjukhusvård för sjukdomen covid-19. Beloppet av understöd per funktion fastställs genom att antalet prestationer multipliceras med den ersättning per enhet som statsbidragsmyndigheten fastställt. Nivån på ersättningarna dimensioneras så att de merkostnader som föranletts av hanteringen av pandemin täcks på riksnivå i sin helhet till fullt belopp. Utöver de funktionsspecifika understödsposterna inkluderas i understödshelheten också en på invånarantalet baserad kalkylmässig post för att täcka övriga direkta kostnader av covid-19-pandemin.
Understöd beviljas främst till kommuner och till landskapet Åland. Understödshelheten motsvarar till många delar den förordning om ersättning för kostnader som utfärdades 2021.
Statsunderstödet kommer att utlysas hösten 2022.
Den skrivning av statsminister Marins regering om de direkta kostnaderna som hänför sig till covid-19 är bunden till utvecklingen av sjukdomsläget och de olika sätten att bekämpa sjukdomen. Epidemiläget samt bekämpningen och behandlingen av sjukdomen har utvecklats och ändrats på många sätt under 2022. Bland annat hybridstrategin, den nationella strategin för testning och spårning av covid-19 och Finlands vaccinationsstrategi för covid-19 har uppdaterats. Bekämpningen av smittsamma sjukdomar och beredskapen för störningar inom hälso- och sjukvården är sådana lagstadgade uppgifter för kommunen som redan finansieras via statsandelssystemet. På grund av ovannämnda faktorer föreslås det i enlighet med den förordning som sänts på remiss att de merkostnader som föranletts av covid-19-pandemin till den del som gäller kostnaderna för testning, vård och andra direkta kostnader ersätts fram till den 30 juni 2022, och till den del som gäller merkostnaderna för vaccination mot covid-19 ersätts för hela 2022, genom ett särskilt statsunderstöd till kommunerna.
Covid-19-pandemin har inte försämrat kommunernas ekonomi, eftersom staten genom olika stödåtgärder har understött kommunerna och samkommunerna med sammanlagt cirka 5 miljarder euro under pandemin 2020–2021. De ekonomiska stöd som kommunerna har fått under 2020 och 2021 har varit betydande och beloppet av tilläggsfinansieringen kan i sin helhet uppskattas klart överskrida det sammanlagda beloppet av merkostnader och andra ekonomiska förluster som orsakats kommunerna. Med tanke på social- och hälsovårdsreformen bör kostnadsuppgifterna för 2022 så långt som möjligt motsvara den faktiska situationen, eftersom uppgifterna om nettokostnaderna för 2022 utgör utgångspunkten för finansieringen av välfärdsområdena. År 2022 är det inte heller längre motiverat att ge särskild behovsprövad finansiering, eftersom kommunernas ekonomiska läge är gott tack vare ersättningarna från tidigare år.
Syftet med understödshelheten är att understödet som helhet ska riktas till sökandena på ett rättvist och tillräckligt exakt sätt i förhållande till de merkostnader som orsakats. Ett ytterligare mål är att understödssystemet ska medföra en så liten administrativ börda som möjligt för sökandena. Därför fastställs understödet på relativt enkla kalkylmässiga grunder.
Enligt förslaget ska beloppet av understödet till väsentliga delar grunda sig på uppgifter som beskriver verksamheten samt på en kalkylmässig ersättning per enhet. De funktioner för vilka understödet ska fastställas på detta sätt är covid-19-testning, vaccination mot sjukdomen covid-19 och sjukhusvård för sjukdomen covid-19. Beloppet av understöd per funktion fastställs genom att antalet prestationer multipliceras med den ersättning per enhet som statsbidragsmyndigheten fastställt. Nivån på ersättningarna dimensioneras så att de merkostnader som föranletts av hanteringen av pandemin täcks på riksnivå i sin helhet till fullt belopp. Utöver de funktionsspecifika understödsposterna inkluderas i understödshelheten också en på invånarantalet baserad kalkylmässig post för att täcka övriga direkta kostnader av covid-19-pandemin.
Understöd beviljas främst till kommuner och till landskapet Åland. Understödshelheten motsvarar till många delar den förordning om ersättning för kostnader som utfärdades 2021.
Statsunderstödet kommer att utlysas hösten 2022.
Bilagor:
Asetus luonnos fi.pdf - Asetusluonnos suomeksi
Asetus luonnos sv_Förordning.pdf - Förordningsutkast på svenska
Perustelumuistio luonnos fi.pdf - Perustelumuistioluonnos suomeksi
Perustelumuistio luonnos sv_Motiveringspromemoria.pdf - Motiveringspromemoria på svenska
Avustus välittömiin covid-kustannuksiin 2022_250822.pdf - Kuulemistilaisuuden esitysdiat
2022 06 30 - NHG - STM - Koronakustannukset - Loppuraportti.pdf - NHG loppuraportti
2022 06 30 - NHG - STM - Koronakustannukset - Loppuraportti - SV.pdf - NHG slutrapport
Tidtabell
Remisstiden är 8.8.–2.9.2022. Remisstiden är kortare än normalt, eftersom den ansökan om statsunderstöd som inleds på basis av förordningen och de beslut och utbetalningar som fattas på basis av den kräver tid och måste slutföras under 2022. Under remissbehandlingen ordnas också ett diskussionsmöte.
Svarsanvisningar för mottagare
Vänligen sänd utlåtandena senast den 2 september 2022 kl. 16.15. Sänd dem i första hand till tjänsten utlåtande.fi. I utlåtandet ska diarienumret VN/17578/2022 nämnas.
Alternativt kan ni lämna ert utlåtande genom att sända det till social- och hälsovårdsministeriets registratorskontor ([email protected]) och hänvisa till diarienumret VN/17578/2022.
Observera att alla utlåtanden är offentliga och att de publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
För att kunna lämna ett utlåtande måste man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Om ni behöver hjälp med att använda tjänsten kan ni kontakta [email protected].
Utlåtande kan lämnas om en eller flera punkter i förslaget.
Alternativt kan ni lämna ert utlåtande genom att sända det till social- och hälsovårdsministeriets registratorskontor ([email protected]) och hänvisa till diarienumret VN/17578/2022.
Observera att alla utlåtanden är offentliga och att de publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
För att kunna lämna ett utlåtande måste man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Om ni behöver hjälp med att använda tjänsten kan ni kontakta [email protected].
Utlåtande kan lämnas om en eller flera punkter i förslaget.
Beredare
Social- och hälsovårdsministeriet ansvarar för beredningen av förordningen. En styrgrupp och en beredningsgrupp som tillsattes för uppdraget har haft hand om beredningen. I båda dessa fanns representanter från social- och hälsovårdsministeriet och finansministeriet.
Ytterligare information ges vid behov:
jurist Jonna Salmela (tfn växel 0295 16001 eller [email protected])
utvecklingsråd Saara Leppinen, 22.8.2022 > (tfn växel 0295 16001 eller [email protected]).
Frågor kan även sändas per e-post till adressen [email protected].
jurist Jonna Salmela (tfn växel 0295 16001 eller [email protected])
utvecklingsråd Saara Leppinen, 22.8.2022 > (tfn växel 0295 16001 eller [email protected]).
Frågor kan även sändas per e-post till adressen [email protected].
Sändlista:
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Akaan ja Urjalan yhteistoiminta-alue [email protected] | ||
Alajärven kaupunki | ||
Alavieskan kunta | ||
Alavuden kaupunki | ||
Asikkalan kunta | ||
Askolan kunta | ||
Auran kunta | ||
Brändö kommun | ||
Eckerö kommun | ||
Enonkosken kunta | ||
Enontekiön kunta | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote | ||
Etelä-Pohjanmaa | ||
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen ky | ||
Eurajoen kunta | ||
Euran kunta | ||
Evijärven kunta | ||
Finströms kommun | ||
Forssan kaupunki | ||
Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä | ||
Föglö kommun | ||
Geta kommun | ||
Haapajärven kaupunki | ||
Haapaveden kaupunki | ||
Hailuodon kunta | ||
Halsuan kunta | ||
Haminan kaupunki | ||
Hammarlands kommun | ||
Hangon kaupunki - Hangö stad | ||
Hankasalmen kunta | ||
Harjavallan kaupunki | ||
Hartolan kunta | ||
Hattulan kunta | ||
Hausjärven kunta | ||
Heinolan kaupunki | ||
Heinäveden kunta | ||
Helsinki | ||
Hirvensalmen kunta | ||
Hollolan kunta | ||
Huittisten kaupunki | ||
Humppilan kunta | ||
HUS | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Härkätien sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteistoiminta-alue | ||
Iin kunta | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Iitin kunta | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Ilomantsin kunta | ||
Imatran kaupunki | ||
Inarin kunta | ||
Ingå kommun - Inkoon kunta | ||
Isojoen kunta | ||
Isokyrön kunta | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä Sosteri | ||
Jakobstad - Pietarsaaren kaupunki | ||
Janakkalan kunta | ||
JIK-peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jokioisten kunta | ||
Jomala kommun | ||
Joroisten kunta | ||
Joutsan kunta | ||
Juankosken kaupunki | ||
Juukan kunta | ||
Juupajoen kunta | ||
Juvan kunta | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän, Hankasalmen ja Uuraisten yhteistoiminta-alue | ||
Jämijärven kunta | ||
Jämsän ja Kuhmoisten yhteistoiminta-alue | ||
Jämsän kaupunki | ||
Järvenpään kaupunki | ||
Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alue | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kaavin kunta | ||
Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen ja Merijärven yhteistoiminta-alue | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kangasalan ja Pälkäneen yhteistoiminta-alue | ||
Kangasalan kunta | ||
Kangasniemen kunta | ||
Kankaanpään kaupunki | ||
Kannonkosken kunta | ||
Kannuksen kaupunki | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Karijoen kunta | ||
Karkkilan kaupunki | ||
Karstulan kunta | ||
Karvian kunta | ||
Kaskisten kaupunki - Kaskis stad | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kauhavan kaupunki | ||
Kauniaisten kaupunki - Grankulla stad | ||
Kaustisen kunta | ||
Keiteleen kunta | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaa | ||
Keski-Satakunnan terveydenhuollon ky | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä | ||
Keuruun kaupunki | ||
Kihniön kunta | ||
Kimitoö kommun - Kemiönsaaren kunta | ||
Kinnulan kunta | ||
Kirkkonummen kunta - Kyrkslätt kommun | ||
Kiteen kaupunki | ||
Kittilän kunta | ||
Kiuruveden kaupunki | ||
Kivijärven kunta | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Kokkolan kaupunki - Karleby stad | ||
Kolarin kunta | ||
Kommunernas socialtjänst k.f. | ||
Konneveden kunta | ||
Kontiolahden kunta | ||
Korsholm kommun - Mustasaaren kunta | ||
Korsnäs kommun | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kristinestad - Kristiinankaupunki | ||
Kronoby kommun - Kruunupyyn kunta | ||
Kuhmoisten kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kumlinge kommun | ||
Kuntayhtymä kaksineuvoinen | ||
Kuopion ja Tuusniemen yhteistoiminta-alue | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuortaneen kunta | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kustavin kunta | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kuusiokuntien sosiaali- ja terveyskuntayhtymä | ||
Kymenlaakso | ||
Kyyjärven kunta | ||
Kärkölän kunta | ||
Kärsämäen kunta | ||
Kökar kommun | ||
Lahden kaupunki | ||
Laihian kunta | ||
Laitilan kaupunki | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapinjärven kunta - Lappträsk kommun | ||
Lapinlahden kunta | ||
Lappajärven kunta | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapuan kaupunki | ||
Larsmo kommun - Luodon kunta | ||
Laukaan kunta | ||
Lemin kunta | ||
Lemlands kommun | ||
Lempäälän kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Lestijärven kunta | ||
Liedon kunta | ||
Lieksan kaupunki | ||
Limingan kunta | ||
Liperin kunta | ||
Lohjan kaupunki - Lojo stad | ||
Loimaan ja Oripään yhteistoiminta-alue | ||
Loimaan kaupunki | ||
Lopen kunta | ||
Loviisan ja Lapinjärven yhteistoiminta-alue | ||
Luhangan kunta | ||
Lumijoen kunta | ||
Lumparlands kommun | ||
Luumäen kunta | ||
Luvian kunta | ||
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä | ||
Malax kommun - Maalahden kunta | ||
Mariehamns stad | ||
Marttilan kunta | ||
Maskun kunta | ||
Merijärven kunta | ||
Merikarvian kunta | ||
Miehikkälän kunta | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Muhoksen kunta | ||
Multian kunta | ||
Muonion kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Mynämäen kunta | ||
Myrskylän kunta - Mörskom kommun | ||
Mäntsälän kunta | ||
Mänttä-Vilppulan ja Juupajoen yhteistoiminta-alue | ||
Mänttä-Vilppulan kaupunki | ||
Mäntyharjun kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Nakkilan kunta | ||
Nivalan kaupunki | ||
Nokian kaupunki | ||
Nousiaisten kunta | ||
Nurmeksen kaupunki | ||
Nurmijärven kunta | ||
Nykarleby stad - Uusikaarlepyyn kaupunki | ||
Närpes stad - Närpiön kaupunki | ||
Oasen boende- och vårdcenter k.f. | ||
Oikeusministeriö | ||
Orimattilan kaupunki | ||
Oripään kunta | ||
Oulaisten kaupunki | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulunkaaren kuntayhtymä | ||
Outokummun kaupunki | ||
Padajoen kunta | ||
Paimion kaupunki | ||
Paimion-Sauvon kansanterveyskuntayhtymä | ||
Paltamon kunta | ||
Pargas stad - Paraisten kaupunki | ||
Parikkalan kunta | ||
Parkanon ja Kihniön yhteistoiminta-alue | ||
Parkanon kaupunki | ||
Pedersöre kommun - Pedersören kunta | ||
Pelkosenniemen-Savukosken kansanterveystyön kuntayhtymä | ||
Pellon kunta | ||
Perhon kunta | ||
Pertunmaan kunta | ||
Peruspalvelukuntayhtymä Kallio | ||
Peruspalvelukuntayhtymä Selänne | ||
Perusturvakuntayhtymä Akseli | ||
Perusturvakuntayhtymä Karviainen | ||
Petäjäveden kunta | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pietarsaaren seudun yhteistoiminta-alue | ||
Pihtiputaan kunta | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pirkkalan ja Vesilahden yhteistoiminta-alue | ||
Pohjanmaa | ||
Pohjois-Karjalan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymä PoSa | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Polvijärven kunta | ||
Pomarkun kunta | ||
Porin kaupunki | ||
Pornaisten kunta | ||
Porvoon kaupunki - Borgå stad | ||
Posion kunta | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pukkilan kunta | ||
Punkalaitumen kunta | ||
Puolangan kunta | ||
Puumalan kunta | ||
Pyhtään kunta - Pyttis kommun | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Pyhäjärven kaupunki | ||
Pyhännän kunta | ||
Pyhärannan kunta | ||
Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Pälkäneen kunta | ||
Pöytyän kansanterveystyön kuntayhtymä | ||
Pöytyän kunta | ||
Raahen kaupunki | ||
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä | ||
Raision ja Ruskon yhteistoiminta-alue | ||
Raision kaupunki | ||
Rannikko-Pohjanmaan sosiaali- ja perusterveydenhuollon kuntayhtymä | ||
Rantasalmen kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Raseborg stad - Raaseporin kaupunki | ||
Rauman kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Rautavaaran kunta | ||
Rautjärven kunta | ||
Reisjärven kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Riihimäen seudun terveyskeskuksen kuntayhtymä | ||
Ristijärven kunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Ruokolahden kunta | ||
Ruoveden kunta | ||
Rääkkylän kunta | ||
Saarijärven ja Karstulan seudun SoTe kuntayhtymä | ||
Saarijärven kaupunki | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Saltviks kommun | ||
Sastamalan kaupunki | ||
Sastamalan seudun sosiaali- ja terveyspalvelut | ||
Satakunnan sairaanhoitopiiri | ||
Sauvon kunta | ||
Savitaipaleen kunta | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Savukosken kunta | ||
Seinäjoen ja Isokyrön yhteistoiminta-alue | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Sievin kunta | ||
Siikaisten kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Siikalatvan kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta - Sibbo kommun | ||
Sisä-Savon terveydenhuollon kuntayhtymä | ||
Siuntion kunta - Sjundeå kommun | ||
Sodankylän kunta | ||
Soinin kunta | ||
Someron kaupunki | ||
Sonkajärven kunta | ||
Sotkamon kunta | ||
Sottunga kommun | ||
Sulkavan kunta | ||
Sunds kommun | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomussalmen kunta | ||
Suonenjoen kaupunki | ||
Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä | ||
Sysmän kunta | ||
Säkylän kunta | ||
Taipalsaaren kunta | ||
Taivalkosken kunta | ||
Taivassalon kunta | ||
Tammelan kunta | ||
Tampereen ja Oriveden yhteistoiminta-alue | ||
Tampereen kaupunki | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tervolan kunta | ||
Tervon kunta | ||
Teuvan kunta | ||
Tl. Kosken kunta | ||
Tohmajärven kunta | ||
Toholammin kunta | ||
Toivakan kunta | ||
Tornion kaupunki | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Tuusulan kunta | ||
Tyrnävän kunta | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Urjalan kunta | ||
Utajärven kunta | ||
Utsjoen kunta | ||
Uudenkaupungin, Kustavin, Pyhärannan, Taivassalon ja Vehmaan yhteistoiminta-alue | ||
Uuraisten kunta | ||
Uusikaupunki | ||
Vaalan kunta | ||
Vaasan ja Laihian yhteistoiminta-alue | ||
Vaasan kaupunki - Vasa stad | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valtimon kunta | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varkauden ja Joroisten yhteistoiminta-alue | ||
Varkauden kaupunki | ||
Varsinais-Suomi | ||
Vehmaan kunta | ||
Vesannon kunta | ||
Vesilahden kunta | ||
Vetelin kunta | ||
Vieremän kunta | ||
Vihdin kunta | ||
Viitasaaren ja Pihtaputaan yhteistoiminta-alue | ||
Vimpelin kunta | ||
Virolahden kunta | ||
Virrat-Ruovesi yhteistoiminta-alue | ||
Vårdö kommun | ||
Vörå kommun - Vöyrin kunta | ||
Ylitornion kunta | ||
Ylivieskan kaupunki | ||
Ylä-Savon Sote kuntayhtymä | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Ypäjän kunta | ||
Ålands hälso- och sjukvård | ||
Ähtärin kaupunki | ||
Äänekosken kaupunki |
Ämnesord
Kunnat
kaupunki
valtionavustus
Sosiaali- ja terveydenhuolto
covid-19
Sosiaali- ja terveysministeriön asetus