Anna lausunto
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om främjande av integration och till lagar som har samband med den
Vastausaika on päättynyt: 10.6.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Inledning
I denna proposition föreslås att det stiftas en ny lag om främjande av integration och att den gällande lagen med samma namn samtidigt upphävs. Integrationsfrämjande tjänster ska enligt förslaget ordnas som en del av kommunens nya integrationsprogram samt i form av andra integrationsfrämjande tjänster enligt det allmänna servicesystemet. Kommunens integrationsprogram ska utgöra en helhet av integrationstjänster för invandrare i inledningsskedet, och minimikraven för innehållet avses regleras i lag. Integrationsprogrammet ska åtminstone innehålla en bedömning av behovet av kompetens- och integrationstjänster, en integrationsplan, en ny flerspråkig samhällsorientering, utbildning, annan service, vägledning och rådgivning som främjar integration och sysselsättning och baserar sig på servicebehovet samt fortsatt vägledning efter att programmet upphört.
Med lagförslaget avses också maximitiden för integrationsplanens varaktighet förkortas och den fortsatta vägledningen till arbetslivet eller till allmänna sysselsättnings- eller utbildningstjänster effektiviseras. Förslaget avses öka integrationsplanernas ändamålsenlighet och stärka en integrationsfrämjande arbetslivsinriktning. Den språk- och integrationsutbildning som ingår i integrationsprogrammet utökas med sluttestning av språkkunskaperna och förutsättningarna för stödjande av självständiga studier ändras på så sätt att invandraren kan slutföra en självständig studiehelhet som stöds med utkomstskydd för arbetslösa och som har inletts med integrationsplanen var i kraft. Invandrarnas utbildnings- och sysselsättningsstigar ska enligt förslaget effektiviseras genom att förstärka identifieringen av kompetens och sammanjämkningen av integrationsutbildning med andra sysselsättnings- och utbildningstjänster. Integration ska även främjas genom andra tjänster än de som finns i integrationsprogrammet, som en del av kommunala bas- eller sysselsättningstjänster, det nationella utbildningssystemet, välfärdsområdets social- och hälsovårdstjänster eller organisationers, föreningars eller sammanslutningars verksamhet.
I lagförslaget ingår förslag om reglering av myndigheternas uppgifter och integrationsfrämjande samarbete samt om sammanjämkningen och uppföljningen av integrationsfrämjandet på olika förvaltningsnivåer. Integrering och sammanjämkning av integrationsfrämjande ska förstärkas genom att sammanjämka planeringen och utvecklingen av integrationsfrämjande med den övriga nationella, regionala och lokala planeringen. I synnerhet ska sammanjämkningen gälla integrationsfrämjandet inom sysselsättning, kompetensutveckling, välfärd och hälsa samt delaktighet. De ministerier som är centrala med avseende på integrationsfrämjande utveckling ska var och en för sitt eget förvaltningsområde fastställa målen och åtgärderna för den integrationsfrämjande utvecklingen som en del av verksamhets- och ekonomiplaneringen inom sitt förvaltningsområde.
Enligt förslaget ska kommunens ansvar för främjande av integration utökas och kommunen ska tilldelas uppgiften att utarbeta en bedömning av behovet av kompetens- och integrationstjänster samt integrationsplaner både för de invandrare som är anmälda som arbetslösa arbetssökande och de som är utanför arbetskraften. Genom förslaget till lag om främjande av integration avser man i synnerhet se till att de integrationsfrämjande tjänsterna når ut till och omfattar invandrare som är utanför arbetskraften, såsom föräldrar som sköter barn i hemmet, samt förstärka sektorsövergripande integrationsfrämjande. För utsatta personer, såsom kvotflyktingar och ensamkommande minderåriga barn, är det väsentligt med samarbete mellan kommunen och välfärdsområdet och för dem utarbetas ovan nämnda bedömning och integrationsplan sektorsövergripande.
Genom förslaget till lag om främjande av integration förtydligas anvisandet till kommunen för dem som får internationellt skydd samt olika myndigheters skyldigheter i inledningsskedet av mottagandet av kvotflyktingar. Ordnandet av boende och stöd för ensamkommande barn och unga avses bli en del av den socialvård som ingår i välfärdsområdets anordnaransvar. Det föreslås att socialvårdslagen, lagen om fritt bildningsarbete, lagen om behandling av personuppgifter i migrationsförvaltningen samt andra lagar som har samband med förslaget till lag om främjande av integration ska ändras.
Enligt förslaget till lag om främjande av integration ska en del av de specialkostnader för vilka kommunerna får ersättning av staten bibehållas oförändrade och för en del ska ersättning i fortsättningen betalas till välfärdsområdena. Enligt förslaget ska staten till kommunerna och välfärdsområdena betala en kalkylmässig ersättning för mottagning av personer som får internationellt skydd och för ordnande av integrationsfrämjande tjänster. För att förenkla ersättningssystemet ska en del av de kostnader som i nuläget ersätts separat, såsom kostnader orsakade av tolkning, inkluderas i den kalkylmässiga ersättningen. Dessutom föreslås det att en del av kostnaderna, till exempel för ordnande av den nya flerspråkiga samhällsorienteringen samt väglednings- och rådgivningstjänster med låg tröskel, ska ersättas till kommunerna som en del av statsandelen för basservice.
Tyvärr är stadsrådets översättare överbelastade. Därför har vi bara en del av proposition på svenska.
Bakgrund
Målsättningar
Syftet med lagen är att främja integration och goda befolkningsrelationer och därmed förstärka förverkligandet av invandrares likabehandling och jämställdhet. Syftet är också att främja invandrarnas sysselsättning, delaktighet, välfärd och hälsa.
Länkar:
Bilagor:
Hallituksen esitys eduskunnalle kotoutumisen edistämisestä annetuksi laiksi ja siihen liittyviksi laeiksi.pdf - Luonnos hallituksen esityksestä
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om främjande av integration och till lagar som har samband med den.pdf - Utkast till Regeringens proposition
Nuläge och bedömning av nuläget och Lagstiftning och andra handlingsmodeller i utlandet.pdf - Kap 2 Nuläge och bedömning av nuläget Kap 5.2 Lagstiftning och andra handlingsmodeller i utlandet
Kap 2 och 8.pdf - Remissvar: 2 och 8 kap
Kap 4.2 Huvudsakliga konsekvenser.pdf - 4.2 Huvudsakliga konsekvenser
Kap 10 verkställighet och uppföljning.pdf - 10 Verkställighet och uppföljning
Tidtabell
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att besvara den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post till ministeriets registratorskontor.
För att kunna lämna ett utlåtande måste du registrera dig och logga in i tjänsten.
Även de som inte nämns separat i sändlistan kan lämna ett utlåtande till ministeriet.
Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen på sidan anvisningar > bruksanvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen lausuntopalvelu.om (at) om.fi.
Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten och i statsrådets tjänst för projektinformation.
Beredare
Ledande sakkunnig Mira Karppanen, mira.karppanen(at)gov.fi, tel. 029 594 7293
Konsultativ tjänsteman Sari Haavisto, sari.haavisto(at)gov.fi, tel. 029 504 7154
Konsultativ tjänsteman Paula Karjalainen, paula.karjalainen(at)gov.fi, tel. 029 504 7117
Sändlista:
Aalto-korkeakoulusäätiö sr | ||
AEL-Amiedu Oy | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Aikuislukioliitto ry | ||
Ajatuspaja Round Table Initiative – konfliktinratkaisu ja sovittelu ry | ||
Akaan kaupunki | ||
Akava ry | ||
Alajärven kaupunki | ||
Alavieskan kunta | ||
Alavuden kaupunki | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Ammattiosaamisen kehittämisen yhdistys AMKE ry | ||
Arbis | ||
Arffman | ||
Asikkalan kunta | ||
Askolan kunta | ||
Auran kunta | ||
Axxell Utbildning Ab | ||
Bildningsalliansen rf | ||
Brändö kommun | ||
Business Finland | ||
Careeria Oy | ||
Daisy Ladies ry | ||
Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy | ||
Diakonissalaitoksen säätiö | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eckerö kommun | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
EHJÄ ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elinkeinoelämän Tutkimuslaitos ETLA | ||
Enonkosken kunta | ||
Enontekiön kunta | ||
Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten opettajien liitto EKKOL ry | ||
Espoo | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjala | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savo | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
ETMU ry | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta (Etno) | ||
ETU ry | ||
Eurajoen kunta | ||
Euran kunta | ||
Evijärven kunta | ||
Familia ry | ||
Finströms kommun | ||
Forssan kaupunki | ||
Föglö kommun | ||
Föreningen Luckan rf | ||
Geta kommun | ||
Haapajärven kaupunki | ||
Haapaveden kaupunki | ||
Hailuodon kunta | ||
Halsuan kunta | ||
Haminan kaupunki | ||
Hammarlands kommun | ||
Hangon kaupunki - Hangö stad | ||
Hankasalmen kunta | ||
Hanken Svenska Handelshögskolan | ||
Harjavallan kaupunki | ||
Hartolan kunta | ||
Hattulan kunta | ||
Hausjärven kunta | ||
Heinolan kaupunki | ||
Heinäveden kunta | ||
Helsingin hallinnto-oikeus | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin seurakunta | ||
Helsingin vastaanottokeskus, Metsälän | ||
Helsingin yliopisto | ||
Helsinki | ||
Helsinki, Punavuori | ||
Henkilöstöpalveluyritysten Liitto HPL ry | ||
Hirvensalmen kunta | ||
Hollolan kunta | ||
Huittisten kaupunki | ||
Humppilan kunta | ||
HUS keskuskirjaamo | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Hämeenkyrö | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinna | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Iin kunta | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Iitin kunta | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Ilomantsin kunta | ||
Imatran kaupunki | ||
Inarin kunta | ||
Ingå kommun - Inkoon kunta | ||
International Organization for Migration IOM | ||
Isojoen kunta | ||
Isokyrön kunta | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Uusimaa | ||
IWWOF - International Working Women of Finland ry | ||
Jakobstad - Pietarsaaren kaupunki | ||
Janakkalan kunta | ||
Joensuun kaupunki | ||
Joensuun seudun Monikulttuurisuusyhdistys Jomoni ry | ||
Jokioisten kunta | ||
Jomala kommun | ||
Joroisten kunta | ||
Joutsan kunta | ||
Joutsenon vastaanottokeskus | ||
Juankosken kaupunki | ||
Juukan kunta | ||
Juupajoen kunta | ||
Juvan kunta | ||
Jyväskylä | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Jyväskylän yliopisto/Soveltavan kielentutkimuksen keskus | ||
Jämijärven kunta | ||
Jämsän kaupunki | ||
Järvenpään kaupunki | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kaavin kunta | ||
Kainuu | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun TE-toimisto | ||
Kajaani | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kangasalan kunta | ||
Kangasniemen kunta | ||
Kankaanpään kaupunki | ||
Kannonkosken kunta | ||
Kannuksen kaupunki | ||
Kansalaisopistojen liitto KoL | ||
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi | ||
Kanta-Häme | ||
Karelia-ammattikorkeakoulu | ||
Karijoen kunta | ||
Karkkilan kaupunki | ||
Karstulan kunta | ||
Karvian kunta | ||
Kaskisten kaupunki - Kaskis stad | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kauhavan kaupunki | ||
Kauniaisten kaupunki - Grankulla stad | ||
Kaustisen kunta | ||
KEHA-keskus | ||
Keiteleen kunta | ||
Kela | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaa | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Keski-Suomi | ||
Keski-Uusimaa | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keuruun kaupunki | ||
KIDE-säätiö | ||
Kihniön kunta | ||
Kiinteistötyönantajat ry | ||
Kiinteistötyönantajat ry | ||
Kimitoö kommun - Kemiönsaaren kunta | ||
Kinnulan kunta | ||
Kirkkonummen kunta - Kyrkslätt kommun | ||
Kiteen kaupunki | ||
Kittilän kunta | ||
Kiuruveden kaupunki | ||
Kivenlahden perheryhmäkoti | ||
Kivijärven kunta | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Kokkolan kaupunki | ||
Kolarin kunta | ||
Konneveden kunta | ||
Kontiolahden kunta | ||
Korsholm kommun - Mustasaaren kunta | ||
Korsnäs kommun | ||
Kotka | ||
Kotka | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kotkan vastaanottokeskus | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kristiinankaupunki | ||
Kristinestad - Kristiinankaupunki | ||
Kronoby kommun - Kruunupyyn kunta | ||
Kuhmoisten kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö Kulta ry | ||
Kumlinge kommun | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuortaneen kunta | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kustavin kunta | ||
KUUMA-seutu liikelaitos, yhteistyöjohtaja A. Kuusela | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kymenlaakso | ||
Kyyjärven kunta | ||
Kärkölän kunta | ||
Kärsämäen kunta | ||
Kökar kommun | ||
Lahden kaupunki | ||
Lahti | ||
Laihian kunta | ||
Lainsäädännön arviointineuvosto | ||
lainsäädäntöjohtaja | ||
Laitilan kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Lapinjärven kunta - Lappträsk kommun | ||
Lapinlahden kunta | ||
Lappajärven kunta | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lappeenranta | ||
Lappi | ||
Lappia-koulutus Oy | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Lapuan kaupunki | ||
Larsmo kommun - Luodon kunta | ||
Lastensuojelun keskusliitto | ||
Laukaan kunta | ||
Lemin kunta | ||
Lemlands kommun | ||
Lempäälän kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Lestijärven kunta | ||
Liedon kunta | ||
Lieksan kaupunki | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Limingan kunta | ||
Liperin kunta | ||
Lohja | ||
Lohjan kaupunki - Lojo stad | ||
Loimaan kaupunki | ||
Lopen kunta | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Loviisan kaupunki - Lovisa stad | ||
Luhangan kunta | ||
Lumijoen kunta | ||
Lumparlands kommun | ||
Luumäen kunta | ||
Luvian kunta | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uusimaa | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maaseudun Työnantajaliitto MTA ry | ||
Malax kommun - Maalahden kunta | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry | ||
Mariehamns stad | ||
Marttilan kunta | ||
Maskun kunta | ||
Merijärven kunta | ||
Merikarvian kunta | ||
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy | ||
Miehikkälän kunta | ||
MIELI Suomen Mielenterveys ry | ||
Miessakit ry | ||
Mikkeli | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Monaliiku-Monikansallisten naisten hyvinvointi ja liikunta ry | ||
Moniheli ry Pääkaupunkiseudun monikulttuurijärjestöjen yhteistyöverkosto | ||
Monik ry | ||
Monika-Naiset liitto ry | ||
MTK | ||
Muhoksen kunta | ||
Multian kunta | ||
Muonion kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Mynämäen kunta | ||
Myrskylän kunta - Mörskom kommun | ||
Mäntsälän kunta | ||
Mänttä-Vilppulan kaupunki | ||
Mäntyharjun kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry | ||
Nakkilan kunta | ||
Nivalan kaupunki | ||
Nokian kaupunki | ||
Nousiaisten kunta | ||
Nuorisotutkimusseura ry | ||
Nurmeksen kaupunki | ||
Nurmijärven kunta | ||
Nykarleby stad - Uusikaarlepyyn kaupunki | ||
Närpiön kaupunki | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetusalan ammattijärjestö OAJ | ||
Opetushallitus | ||
Opintokeskukset ry | ||
Orimattilan kaupunki | ||
Oripään kunta | ||
Oriveden kaupunki | ||
Oulaisten kaupunki | ||
Oulu | ||
Oulun Ammattikorkeakoulu Oy | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun vastaanottokeskus | ||
Oulun yliopisto | ||
Oulunkaari | ||
Oulunkaari | ||
Outokummun kaupunki | ||
Padajoen kunta | ||
Paimion kaupunki | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Pakolaisnuorten tuki ry | ||
Palkansaajiien tutkimuslaitos | ||
Paltamon kunta | ||
Paraisten kaupunki | ||
Paremmin Yhdessä ry | ||
Parikkalan kunta | ||
Parkanon kaupunki | ||
Pedersöre kommun - Pedersören kunta | ||
Pelastakaa lapset ry | ||
Pelkosenniemen kunta | ||
Pellervon taloustutkimus PTT ry | ||
Pellon kunta | ||
Perheryhmäkoti Satakieli | ||
Perhon kunta | ||
Pertunmaan kunta | ||
Petäjäveden kunta | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pietarsaaren kaupunki | ||
Pihtiputaan kunta | ||
Pirkanmaa | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pirkkalan kunta | ||
Pohjanmaa | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjala | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry /monikulttuurisuustyö | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaa | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savo | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Polvijärven kunta | ||
Pomarkun kunta | ||
Porin kaupunki | ||
Pornaisten kunta | ||
Porvoon kaupunki | ||
Posion kunta | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pudasjärvi | ||
Pukkilan kunta | ||
Punkalaitumen kunta | ||
Puolangan kunta | ||
Puolustusministeriö | ||
Puumalan kunta | ||
Pyhtään kunta - Pyttis kommun | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Pyhäjärven kaupunki | ||
Pyhännän kunta | ||
Pyhärannan kunta | ||
Päijät-Häme | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä | ||
Pälkäneen kunta | ||
Pöytyän kunta | ||
R3 maahanmuuttajanuorten tuki ry | ||
Raahen kaupunki | ||
Raaseporin kaupunki | ||
Raision kaupunki | ||
Rakennusliitto ry | ||
Rantasalmen kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Rauman kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Rautavaaran kunta | ||
Rautjärven kunta | ||
Reisjärven kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Ristijärven kunta | ||
Robert Huberin tien vastaanottokeskus | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Ruokolahden kunta | ||
Ruoveden kunta | ||
Ruskon kunta | ||
Rääkkylän kunta | ||
Saarijärven kaupunki | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Saltviks kommun | ||
Sastamalan kaupunki | ||
Sataedu Oy | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan Monikulttuuriyhdistys ry | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Satakunta | ||
Sauvon kunta | ||
Savitaipaleen kunta | ||
Savonia-ammattikorkeakoulu Oy | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Savukosken kunta | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Sievin kunta | ||
Siikaisten kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Siikalatvan kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Siirtolaisuusinstituutti | ||
Siirtolaisuusinstituutti | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta - Sibbo kommun | ||
Sisäministeriö | ||
Siuntion kunta - Sjundeå kommun | ||
Sivistystyönantajat ry, Sivista, johtava elinkeinopol. as.tuntija | ||
Sodankylän kunta | ||
Soinin kunta | ||
Someron kaupunki | ||
Sonkajärven kunta | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Sotkamon kunta | ||
Sottunga kommun | ||
Spring House Oy | ||
Springhouse/Kivisik | ||
Sulkavan kunta | ||
Sunds kommun | ||
Suomen afganistanilaisten yhdistysten liitto ry | ||
Suomen evlut kirkko/Kirkkohallitus | ||
Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE) ry | ||
Suomen Kansanopistoyhdistys – Finlands Folkhögskolförening ry | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen kurdiyhdistysten liitto Kurdiliitto ry | ||
Suomen monikulttuurinen liikuntaliitto ry FIMU ry | ||
Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry | ||
Suomen ortodoksinen kirkko | ||
Suomen Pakolaisapu ry | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen Setlementtiliitto Ry | ||
Suomen somalialaisten liitto ry | ||
Suomen Venäjänkielisten Keskusjärjestö (SVK) | ||
Suomen Venäjänkielisten Yhdistysten liitto FARO | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Suomussalmen kunta | ||
Suonenjoen kaupunki | ||
Svenska.fi | ||
Sysmän kunta | ||
säke | ||
Säkylän kunta | ||
Taipalsaaren kunta | ||
Taivalkosken kunta | ||
Taivassalon kunta | ||
Tammelan kunta | ||
Tampere | ||
Tampere | ||
Tampere | ||
Tampereen ammattikorkeakoulu Oy | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Tehy ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Tervolan kunta | ||
Tervon kunta | ||
Teuvan kunta | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Tl. Kosken kunta | ||
Tohmajärven kunta | ||
Toholammin kunta | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry | ||
Toivakan kunta | ||
Tornion kaupunki | ||
Tuglas-seura ry | ||
Tukikeskus Hilma | ||
Tuote- ja palvelukaupan yhdistys ETU ry | ||
Turku | ||
Turku | ||
Turun aikuiskoulutuskeskus | ||
Turun kaupunki | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Turun vastaanottokeskus | ||
Turun yliopisto | ||
Tuusniemen kunta | ||
Tuusulan kunta | ||
Tyrnävän kunta | ||
Työ- ja elinkeinohallinnon henkilöstöliitto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työttömien Keskusjärjestö ry | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Urjalan kunta | ||
USKOT-foorumi ry | ||
Utajärven kunta | ||
Utsjoen kunta | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Uuraisten kunta | ||
Uusikaupunki | ||
Vaalan kunta | ||
Vaasan kaupunki | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valmennus- ja sosiaalipalveluyhteisöjen yhdistys Oktetti ry | ||
Valtakunnallinen työpajayhdistys ry | ||
Valtimon kunta | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vantaa | ||
Vantaa-Kerava | ||
Vantaan aikuisopisto | ||
Vantaan kaupunki | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varkauden kaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomen monikulttuuristen yhdistysten liitto ry | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Varsinais-Suomi | ||
Vehmaan kunta | ||
Vesannon kunta | ||
Vesilahden kunta | ||
Vetelin kunta | ||
Vieremän kunta | ||
Vihdin kunta | ||
Viitasaaren kaupunki | ||
Vimpelin kunta | ||
Virolahden kunta | ||
Virtain kaupunki | ||
Vårdö kommun | ||
Väestöliitto ry | ||
Vörå kommun - Vöyrin kunta | ||
Vöyri | ||
Vöyri | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Yhteiset Lapsemme ry | ||
Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry, toiminnan joht. | ||
Ylitornion kunta | ||
Ylivieskan kaupunki | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ypäjän kunta | ||
Yrkeshögskolan Arcada Ab | ||
Ähtärin kaupunki | ||
Äänekosken kaupunki |
Ämnesord
kotouttaminen
kotoutuminen
kotoutumispalvelut
maahanmuuttajat
hyvinvointialueet
välfärdsområden