Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Begärän om utlåtande om utkastet till regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om hemkommun och lagen om beskattningsförfarande
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/16724/2020
Vastausaika on päättynyt: 20.10.2020
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Inledning
Finansministeriet begär utlåtanden om utkastet till regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om hemkommun (201/1994) och 5 § i lagen om beskattningsförfarande (1558/1995).
Syftet med propositionen är att förtydliga regleringen i lagen om hemkommun i situationer där en person som flyttat till Finland från utlandet inte längre uppfyller de villkor för att få hemkommun som föreskrivs i lagen och hans eller hennes rätt till hemkommun i Finland upphör. Dessutom föreslås vissa mindre ändringar och preciseringar av lagen.
Syftet med propositionen är att förtydliga regleringen i lagen om hemkommun i situationer där en person som flyttat till Finland från utlandet inte längre uppfyller de villkor för att få hemkommun som föreskrivs i lagen och hans eller hennes rätt till hemkommun i Finland upphör. Dessutom föreslås vissa mindre ändringar och preciseringar av lagen.
Bakgrund
Lagen om hemkommun innehåller inga uttryckliga bestämmelser om hur man ska gå till väga i situationer där en person som har flyttat till Finland inte längre uppfyller de villkor för att få hemkommun som anges i lagen. Syftet med lagen om hemkommun är att lagen inte ska tillämpas i sådana fall där en person inte längre uppfyller de lagstadgade villkoren. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har emellertid ansett att den i dessa fall i avsaknad av en uttrycklig bestämmelse inte kan stryka en anteckning om hemkommun som finns i befolkningsdatasystemet. Anteckningen om hemkommun är inte bindande för andra myndigheter, men i praktiken brukar t.ex. myndigheter som beviljar förmåner eller service lita på den anteckning som införts i systemet. Det händer ofta att myndigheterna inte har möjlighet att få uppgift om att en person inte längre uppfyller villkoren för att få hemkommun. Det innebär att det finns personer för vilka anteckning om hemkommun har införts i befolkningsdatasystemet och som utgående från detta kan få service och förmåner, trots att de inte längre uppfyller villkoren för att få hemkommun. Vidare är den bestämmelse i lagen om hemkommun där det föreskrivs om grunder på vilka en person kan beviljas hemkommun i Finland otydlig till vissa delar. I den nämns t.ex. inget om uppehållsrätt i Finland som kan fås på basis av avtalet om Storbritanniens utträde ur EU.
Målsättningar
Syftet med propositionen är att förtydliga regleringen i lagen om hemkommun så att det av lagen tydligt framgår ett förfarande genom vilket en i befolkningsdatasystemet införd anteckning om hemkommun för en person som kommit till Finland kan strykas i en situation där personen inte längre uppfyller de lagstadgade villkoren för att få hemkommun. Dessutom preciseras lagbestämmelserna om uppehållstillstånd eller annan uppehållsrätt som ger rätt till hemkommun, och t.ex. uppehållstillstånd som fås på basis av avtalet om Storbritanniens utträde ur EU nämns. En persons familjemedlem ska enligt förslaget alltid ha ett giltigt uppehållstillstånd eller någon annan uppehållsrätt för att kunna få hemkommun i Finland. I fortsättningen ska intressebevakaren för en person som flyttar kunna göra flyttningsanmälan för personens räkning.
Genom att en i befolkningsdatasystemet införd anteckning om hemkommun för en person som kommit till Finland stryks i sådana situationer där personen inte längre uppfyller villkoren för att få hemkommun förbättras de i systemet införda uppgifternas aktualitet och riktighet. Därmed betjänas ett stort antal statliga och kommunala myndigheter som använder sig av uppgifterna i systemet.
Genom att en i befolkningsdatasystemet införd anteckning om hemkommun för en person som kommit till Finland stryks i sådana situationer där personen inte längre uppfyller villkoren för att få hemkommun förbättras de i systemet införda uppgifternas aktualitet och riktighet. Därmed betjänas ett stort antal statliga och kommunala myndigheter som använder sig av uppgifterna i systemet.
Länkar:
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM101:00/2020 - Linkki hankkeeseen valtioneuvoston hankeikkunassa
https://vm.fi/sv/projekt?tunnus=VM101:00/2020 - Länk till projektet på statsrådets webbplats
Bilagor:
Tidtabell
Sista inlämningsdag för utlåtandena: 20.10.2020.
Svarsanvisningar för mottagare
Även andra än de instanser som nämns i sändlistan kan lämna in utlåtanden.
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att svara på begärän on utkåtande som finns i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtanden behöver inte skickas separat per e-post eller post.
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att svara på begärän on utkåtande som finns i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtanden behöver inte skickas separat per e-post eller post.
Beredare
konsultativ tjänsteman Ville Koponen, tel. 0295 530 504, ville.koponen(at)vm.fi
specialsakkunning Marja Liukko, tel. 0295 530 566, marja.liukko(at)vm.fi
specialsakkunning Marja Liukko, tel. 0295 530 566, marja.liukko(at)vm.fi
Sändlista:
Ahvenanmaan valtionvirasto | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Itä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Kaakkois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Kela | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun kaupunki | ||
Pakolaisneuvonta | ||
Pohjois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Puolustusministeriö | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen sosiaali ja terveys Soste ry | ||
Tampereen kaupunki | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Verohallinto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
väestötietojärjestelmä
kotikunta
kotikuntalaki