Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Luonnos hallituksen esitykseksi uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön tuotantotuesta annetun lain muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/34425/2021
Vastausaika on päättynyt: 5.12.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta hallituksen esitykseksi uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön tuotantotuesta annetun lain muuttamisesta sekä luonnoksesta valtioneuvoston asetuksesta uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön tuotantotuesta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta.
Tausta
Uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön tuotantotuesta annetussa laissa (ns. tuotantotukilaki) säädetään valtion varoista uusiutuvilla energialähteillä tuotetusta sähköstä maksettavasta syöttötariffista ja tarjouskilpailun perusteella maksettavasta muusta tuotantotuesta. Lakiin sisältyy kaksi tukijärjestelmää: syöttötariffijärjestelmä ja preemiojärjestelmä. Lain nojalla on annettu valtioneuvoston asetus uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön tuotantotuesta (ns. tuotantotukiasetus).
Esitysluonnokseen sisältyy kaksi ehdotusta. Ensimmäinen on luonteeltaan tekninen ja terminologinen muutos, jossa sähkön markkinahintaa koskevaa terminologiaa muutettaisiin vastaamaan sähkömarkkinoiden kaupankäynnin siirtymää tunnin aikaväleistä varttitunnin aikaväleihin. Sähkömarkkinoiden pörssikaupankäynnissä siirrytään 15 minuutin kaupankäyntijaksoon vaiheittaisesti. Vuorokausimarkkinoilla siirtymä tuntimarkkinoista 15 minuutin markkinoihin tapahtuu tämänhetkisen aikataulun mukaan maaliskuussa 2025.
Toisessa ehdotuksessa mahdollistettaisiin se, että preemiojärjestelmän mukaista tukea saavat sähkön tuottajat pääsisivät halutessaan pois tukijärjestelmästä. Preemiotukea saa kuuden yrityksen seitsemän tuulivoimahanketta. Nykyisin järjestelmästä ei voi poistua oma-aloitteisesti. Maksettavaan tukimäärään vaikuttaa kulloinenkin sähkön hinta, ja esimerkiksi nykyisillä sähkön hinnoilla tukea ei makseta yrityksille ollenkaan. Kuitenkin tukijärjestelmään kuulumisesta tulee yrityksille hallinnollista taakkaa ja kustannuksia mahdollisista alituotantokorvauksista, ja toisaalta järjestelmän ylläpitäjälle Energiavirastolle kustannuksia.
Esitysluonnokseen sisältyy kaksi ehdotusta. Ensimmäinen on luonteeltaan tekninen ja terminologinen muutos, jossa sähkön markkinahintaa koskevaa terminologiaa muutettaisiin vastaamaan sähkömarkkinoiden kaupankäynnin siirtymää tunnin aikaväleistä varttitunnin aikaväleihin. Sähkömarkkinoiden pörssikaupankäynnissä siirrytään 15 minuutin kaupankäyntijaksoon vaiheittaisesti. Vuorokausimarkkinoilla siirtymä tuntimarkkinoista 15 minuutin markkinoihin tapahtuu tämänhetkisen aikataulun mukaan maaliskuussa 2025.
Toisessa ehdotuksessa mahdollistettaisiin se, että preemiojärjestelmän mukaista tukea saavat sähkön tuottajat pääsisivät halutessaan pois tukijärjestelmästä. Preemiotukea saa kuuden yrityksen seitsemän tuulivoimahanketta. Nykyisin järjestelmästä ei voi poistua oma-aloitteisesti. Maksettavaan tukimäärään vaikuttaa kulloinenkin sähkön hinta, ja esimerkiksi nykyisillä sähkön hinnoilla tukea ei makseta yrityksille ollenkaan. Kuitenkin tukijärjestelmään kuulumisesta tulee yrityksille hallinnollista taakkaa ja kustannuksia mahdollisista alituotantokorvauksista, ja toisaalta järjestelmän ylläpitäjälle Energiavirastolle kustannuksia.
Tavoitteet
Tavoitteena on saattaa tuotantotukilaki vastaamaan muutoksia, jotka johtuvat sähkömarkkinoiden kaupankäynnin siirtymisestä tunnin ajanjaksoista varttitunnin ajanjaksoihin. Tarkoitus on selkeyttää lain terminologiaa, jotta vältettäisiin tulkintaepäselvyydet siitä, miten syöttötariffiin oikeuttava sähkön tuotanto määritellään varttihintojen ollessa käytössä. Preemiojärjestelmän osalta selkeytys on tarpeen, jotta vältetään tulkintaepäselvyydet siitä, miten maksettava alituotantokorvaus lasketaan varttihintojen ollessa käytössä.
Lisäksi tavoitteena on, että sähkön tuottajat voisivat halutessaan päästä pois preemiojärjestelmästä siten, että ne vapautuisivat alituotantokorvauksen maksuvelvollisuudesta ja toisaalta valtio vapautuisi preemiotuen maksuvelvollisuudesta. Tavoitteena on vähentää yritysten hallinnollista taakkaa, Energiaviraston työtehtäviä sekä valtion maksamia tukimaksuja.
Lisäksi tavoitteena on, että sähkön tuottajat voisivat halutessaan päästä pois preemiojärjestelmästä siten, että ne vapautuisivat alituotantokorvauksen maksuvelvollisuudesta ja toisaalta valtio vapautuisi preemiotuen maksuvelvollisuudesta. Tavoitteena on vähentää yritysten hallinnollista taakkaa, Energiaviraston työtehtäviä sekä valtion maksamia tukimaksuja.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan työ- ja elinkeinoministeriölle viimeistään 5.12.2024.
Lausuntoaika on ohjeen mukaista kuuden viikon lausuntoaikaa lyhyempi, sillä kyse on pienistä ja teknisistä muutoksista.
Lausuntoaika on ohjeen mukaista kuuden viikon lausuntoaikaa lyhyempi, sillä kyse on pienistä ja teknisistä muutoksista.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Ministeriöitä pyydetään lisäksi tallentamaan lausuntopalvelussa antamansa lausunto VAHVA-asianhallintajärjestelmään (VN/34425/2021).
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet --> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Jos ette kuitenkaan voi antaa lausuntoanne lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan tässä palvelussa (lausuntopalvelu.fi) sekä hankkeen internet-sivuilla valtioneuvoston Hankeikkunassa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet --> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Jos ette kuitenkaan voi antaa lausuntoanne lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan tässä palvelussa (lausuntopalvelu.fi) sekä hankkeen internet-sivuilla valtioneuvoston Hankeikkunassa.
Valmistelijat
Lisätietoa asiasta antavat
erityisasiantuntija Tuuli Oikarinen, puh. 029 504 7292 (poissa 8.–15.11.)
teollisuusneuvos Pekka Grönlund, puh. 029 506 4815
Sähköpostit ovat muotoa [email protected]
erityisasiantuntija Tuuli Oikarinen, puh. 029 504 7292 (poissa 8.–15.11.)
teollisuusneuvos Pekka Grönlund, puh. 029 506 4815
Sähköpostit ovat muotoa [email protected]
Jakelu:
Bioenergia ry | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Fingrid Oyj | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Paikallisvoima ry | ||
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry | ||
Suomen kaasuyhdistys ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen uusiutuvat ry | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Ympäristöministeriö |