Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Utkast till regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lagen om tillsyn över social- och hälsovården
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/25273/2024
Vastausaika on päättynyt: 16.10.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Inledning
Social- och hälsovårdsministeriet ber om ert utlåtande om regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lag om tilsyn över social- och hälsovården.
Genom lagen föreskrivs det tillfälligt om möjligheten för enskilda näringsidkare och andra små tjänsteproducenter i jämförbar ställning att inleda sin verksamhet eller genomföra en väsentlig ändring i redan registrerad verksamhet före ett registreringsbeslut enligt lagen. I propositionen föreslås det dessutom att ikraftträdandet av bestämmelserna om registrering av tjänsteproducenter och tjänsteenheter skjuts upp med ett år i fråga om offentliga tjänsteproducenter.
Det lagförslag som beretts vid ministeriet hänför sig till en situation där en väsentlig och kontinuerlig förlängning av behandlingstiderna i samband med registreringsförfarandet enligt tillsynslagen har äventyrat tjänsteproducenternas rätt att få sin ansökan behandlad utan ogrundat dröjsmål och skaffa sig sin försörjning genom arbete, yrke eller näring som de valt fritt. Detta har ansetts kunna inverka också på rätten att få tillräckliga social-, hälsovårds- och sjukvårdstjänster. Därför har propositionen beretts skyndsamt och en kortare remisstid än den rekommenderade har ansetts motiverad för att propositionen ska kunna föreläggas riksdagen så snart som möjligt. En kortare remisstid talar också för att utkastet till proposition är rätt begränsat och att det under den grundläggande beredningen har ordnats ett hörande av de centrala parter som har del i ärendet. För att trygga möjligheterna att delta är remissbehandlingen dock omfattande och ministeriet informerar aktivt om propositionsutkastets innehåll och om möjligheten att lämna utlåtande.
Genom lagen föreskrivs det tillfälligt om möjligheten för enskilda näringsidkare och andra små tjänsteproducenter i jämförbar ställning att inleda sin verksamhet eller genomföra en väsentlig ändring i redan registrerad verksamhet före ett registreringsbeslut enligt lagen. I propositionen föreslås det dessutom att ikraftträdandet av bestämmelserna om registrering av tjänsteproducenter och tjänsteenheter skjuts upp med ett år i fråga om offentliga tjänsteproducenter.
Det lagförslag som beretts vid ministeriet hänför sig till en situation där en väsentlig och kontinuerlig förlängning av behandlingstiderna i samband med registreringsförfarandet enligt tillsynslagen har äventyrat tjänsteproducenternas rätt att få sin ansökan behandlad utan ogrundat dröjsmål och skaffa sig sin försörjning genom arbete, yrke eller näring som de valt fritt. Detta har ansetts kunna inverka också på rätten att få tillräckliga social-, hälsovårds- och sjukvårdstjänster. Därför har propositionen beretts skyndsamt och en kortare remisstid än den rekommenderade har ansetts motiverad för att propositionen ska kunna föreläggas riksdagen så snart som möjligt. En kortare remisstid talar också för att utkastet till proposition är rätt begränsat och att det under den grundläggande beredningen har ordnats ett hörande av de centrala parter som har del i ärendet. För att trygga möjligheterna att delta är remissbehandlingen dock omfattande och ministeriet informerar aktivt om propositionsutkastets innehåll och om möjligheten att lämna utlåtande.
Bakgrund
Lagen om tillsyn över social- och hälsovården (741/2023);tillsynslagen, trädde i kraft den 1 januari 2024. I lagen föreskrivs det om ett enhetligt registreringsförfarande för både offentliga och privata tjänsteproducenter oberoende av tjänsteproducentens juridiska form. Registrering är en förutsättning för produktion av social- och hälsotjänster. Tjänsteproducenterna och deras tjänsteenheter förs in i det riksomfattande register över tjänsteproducenter (Soteri) som förs av Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira.
Behandlingen av ansökan i Soteri-registret har anhopats sedan lagen trädde i kraft. Anhopningen beror på att registreringsförfarandet enligt tillsynslagen och Soteri-systemet har tagits i bruk och på att antalet ansökningar har ökat, samt på att förfarandet är nytt för tjänsteproducenterna. Soteri-registret, behandlingen av ansökningar och kundstyrningen har utvecklats och ytterligare resurser har anvisats för behandlingen av ansökningarna, men behandlingstiderna är fortfarande långa. Lagstiftningsåtgärder har ansetts nödvändiga för att trygga tillgången på personal och tjänster samt för att etablera behandlingen av ansökningar.
Behandlingen av ansökan i Soteri-registret har anhopats sedan lagen trädde i kraft. Anhopningen beror på att registreringsförfarandet enligt tillsynslagen och Soteri-systemet har tagits i bruk och på att antalet ansökningar har ökat, samt på att förfarandet är nytt för tjänsteproducenterna. Soteri-registret, behandlingen av ansökningar och kundstyrningen har utvecklats och ytterligare resurser har anvisats för behandlingen av ansökningarna, men behandlingstiderna är fortfarande långa. Lagstiftningsåtgärder har ansetts nödvändiga för att trygga tillgången på personal och tjänster samt för att etablera behandlingen av ansökningar.
Målsättningar
Syftet med propositionen är att trygga tillgången på personal och tjänster samt att göra det möjligt att idka näring i småskalig tjänsteproduktion medan registreringsförfarandet pågår. Syftet med att skjuta upp registreringen av offentliga tjänsteproducenter är att göra det möjligt att utveckla och etablera registreringsförfarandet, med beaktande av att behandlingen av ansökningarna ska överföras till det nya riksomfattande tillstånds- och tillsynsverket vid ingången av 2026.
Länkar:
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtandena ska ha inkommit senast den 16 oktober 2024. Utkastet till lag publiceras på svenska så snart som möjligt. Remisstiden för det svenskspråkiga utkastet till lag förlängs när översättningen är klar så att remisstiden blir densamma som för det finskspråkiga utkastet.
Uppdatering: De svenskspråkiga bilagorna har lagts till den 7 oktober 2024. Svenskspråkiga utlåtandena ska ha inkommit senast den 21 oktober 2024.
Uppdatering: De svenskspråkiga bilagorna har lagts till den 7 oktober 2024. Svenskspråkiga utlåtandena ska ha inkommit senast den 21 oktober 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Social- och hälsovårdsministeriet ber de instanser som nämns i sändlistan lämna utlåtande om det bifogade utkastet till regeringens proposition. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
Lämna utlåtandet i tjänsten utlåtande.fi. Den som lämnar utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten Utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen Utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Om du behöver hjälp med att ta i bruk tjänsten kan du kontakta justitieministeriet per e-post på adressen [email protected]. Om utlåtandet lämnas in i webbtjänsten behöver det inte sändas separat per e-post eller post.
Utlåtandena är offentliga och publiceras i utlåtandetjänsten och på projektets webbplatsRegeringens proposition med förslag för lag om ändring av lagen om tillsyn över social- och hälsovården - Social- och hälsovårdsministeriet (stm.fi).
Vi ber de ministerier som använder VAHVA att även föra in utlåtandet under ärende VN/25273/2024 i VAHVA.
Skriftliga utlåtanden kan också skickas till adressen [email protected]. Ange ärendenummer VN/25273/2024 i meddelandet.
eller per post till adressen
Social- och hälsovårdsministeriet
PB 33
00023 STATSRÅDET
Lämna utlåtandet i tjänsten utlåtande.fi. Den som lämnar utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten Utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen Utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Om du behöver hjälp med att ta i bruk tjänsten kan du kontakta justitieministeriet per e-post på adressen [email protected]. Om utlåtandet lämnas in i webbtjänsten behöver det inte sändas separat per e-post eller post.
Utlåtandena är offentliga och publiceras i utlåtandetjänsten och på projektets webbplatsRegeringens proposition med förslag för lag om ändring av lagen om tillsyn över social- och hälsovården - Social- och hälsovårdsministeriet (stm.fi).
Vi ber de ministerier som använder VAHVA att även föra in utlåtandet under ärende VN/25273/2024 i VAHVA.
Skriftliga utlåtanden kan också skickas till adressen [email protected]. Ange ärendenummer VN/25273/2024 i meddelandet.
eller per post till adressen
Social- och hälsovårdsministeriet
PB 33
00023 STATSRÅDET
Beredare
Ytterligare information:
regeringsråd Maija Iles, p. 0295 163036
direktör Jaska Siikavirta, p. 0295 163 394
(e-postadresserna har formen [email protected]).
regeringsråd Maija Iles, p. 0295 163036
direktör Jaska Siikavirta, p. 0295 163 394
(e-postadresserna har formen [email protected]).
Sändlista:
Agronomiliitto ry | ||
Akava ry | ||
Akavalaiset yrittäjät AKY | ||
Akavalaiset yrittäjät AKY | ||
Ammattiliitto JYTY | ||
Ammattiliitto JYTY | ||
Ammattiliitto PRO | ||
Apteekkariliitto | ||
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus | ||
Autismiliitto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Eläkeläisliittojen etujärjestö Eetu ry | ||
Erto | ||
Erto | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Farmasialiitto | ||
Finassiala ry | ||
Hallintoylihoitajat ry | ||
Helsinki | ||
Heta - Henkilökohtaisten Avustajien Työnantajien liitto ry | ||
HUS | ||
Hyvinvointiala Hali ry | ||
Hyvinvointiala Hali ry | ||
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Invalidiliitto ry | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kehitysvammaisten Tukiliitto ry | ||
Kehitysvammaliitto ry | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Koulutetut kokemusasiantuntijat KoKoA ry | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Kuntoutussäätiö | ||
Kuurojen Liitto ry | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kynnys ry | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lastensuojelun keskusliitto | ||
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Lääkitysturvallisuusverkosto | ||
Lääkäripalveluyritykset LPY | ||
Mannerheimin lastensuojeluliitto | ||
Mielenterveyden keskusliitto ry | ||
MIELI Suomen Mielenterveys ry | ||
Muistiliitto ry | ||
Neuroliitto ry | ||
Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry | ||
Näkövammaiset Lapset ry | ||
Näkövammaisten liitto ry | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pelastakaa Lapset ry | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Potilasvakuutuskeskus | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Ravitsemusterapeuttien yhdistys ry | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Romaniasiain neuvottelukunta RONK | ||
Saamelaiskäräjät | ||
SAMS – Samarbetsförbundet kring funktionshinder rf | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Selkäydinvammaiset Akson ry | ||
SKY Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistys | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry | ||
Sosiaalihuollon AMK-verkosto | ||
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta SAMU | ||
Soste Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
STTK | ||
Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKI ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen CP-liitto ry | ||
Suomen evankelis-luterilainen kirkko | ||
Suomen Fysioterapeutit ry | ||
Suomen Hammaslääkäriliitto | ||
Suomen hammaslääkäriseura Apollonia | ||
Suomen Hygieniahoitajat ry | ||
Suomen infektioidentorjuntayhdistys ry | ||
Suomen kuntoutusyrittäjät ry | ||
Suomen Kuurosokeat ry | ||
Suomen Lukiolaisten Liitto ry | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry | ||
Suomen Lääkäriliitto ry | ||
Suomen Lääkäriseura Duodecim | ||
Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry | ||
Suomen Optometrian ammattilaiset ry Soa | ||
Suomen ortodoksinen kirkko | ||
Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry | ||
Suomen Potilasliitto | ||
Suomen Psykologiliitto ry | ||
Suomen Puheterapeuttiliitto ry | ||
Suomen Punaisen Ristin veripalvelu | ||
Suomen Sairaanhoitajaliitto | ||
Suomen Suuhygienistiliitto SSHL ry | ||
Suomen Toimintaterpeuttiliitto ry | ||
Suomen Toimintaterpeuttiliitto ry | ||
Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL ry | ||
Suomen yrittäjät ry | ||
Suun terveydenhoidon ammattiliitto STAL ry | ||
Svenska Finlands Folkting SFF | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta | ||
Tehy ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Terveydenhoitajaliitto ry | ||
Terveys- ja sosiaalialan yrittäjät ry Teso | ||
Terveysalan AMK-verkosto | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunta TELK | ||
Työterveyslaitos | ||
Ulkoasiainministeriö | ||
Unioni 45 | ||
Vakuutusoikeus | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE | ||
Valtakunnallinen sosiaalityön yliopistoverkosto (Sosnet) | ||
Valtion koulukodit | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtionvarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisperheyhdistys Jaatinen ry | ||
Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry | ||
Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vanhustyön keskusliitto ry | ||
Vankiterveydenhuollon yksikkö | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Verohallinto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Yksityisen sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset Ystea ry | ||
Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ålands hälso- och sjukvård Ålands landskapsregering- Ahvenanmaan maakunnan hallitus |
Ämnesord
Ammatinharjoittaminen
Sosiaali- ja terveydenhuolto
Social- och hälsovård
yrittäjyys
valvonta
tillsyn
yrkesutövning
entreprenörskap