Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö esitysluonnoksesta vieraslajilain muuttamiseksi
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/1269/2024
Svarstiden går ut: 22.5.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Johdanto
Maa- ja metsätalousministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi vieraslajeista aiheutuvien riskien hallinnasta annetun lain 11 ja 16 §:n (1709/2015) muuttamisesta.
Tausta
Esitysluonnoksen mukaan säädettäisiin, että vieraslajilaissa tarkoitetun nisäkkään saisi jäljittää miehittämättömällä ilma-aluksella, eli droonilla, pyynnin aikana. Esitettävän säännöksen myötä metsästyslain kieltoa ilma-aluksella tehtävästä jäljittämisestä ei jatkossa sovellettaisi vieraslajilaissa tarkoitettuihin nisäkkäisiin. Droonien käyttö vieraslajinisäkkäiden pyynnissä tehostaisi erityisesti supikoiran pyyntiä. Supikoira on merkittävä uhka luonnon monimuotoisuudelle muun muassa saaristossa.
Esitysluonnoksessa ehdotetaan lisäksi pidennettäväksi kansalliseen luetteloon lisättävien vieraslajien siirtymäajan enimmäispituutta kahdesta vuodesta viiteen vuoteen. Lain mukaan asetuksella voidaan säätää siirtymäajasta, jolloin vieraslajilaissa säädettyä kieltoa ei sovelleta lajin yksilöihin, jotka on saatu haltuun ennen asetuksen voimaantuloa. Mahdollisuus pidempään siirtymäaikaan tehostaisi haitallisten vieraslajien torjuntaa varmistamalla, ettei jatkossa jätettäisi lisäämättä haitallisia vieraslajeja kansalliseen vieraslajiluetteloon pelkästään liian lyhyen siirtymäajan vuoksi. Muutos edistäisi vieraslajiluettelon kattavuutta, mikä mahdollistaisi parempaa ennakointia ja ennaltaehkäisyä vieraslajien torjunnassa.
Esitysluonnoksessa ehdotetaan lisäksi pidennettäväksi kansalliseen luetteloon lisättävien vieraslajien siirtymäajan enimmäispituutta kahdesta vuodesta viiteen vuoteen. Lain mukaan asetuksella voidaan säätää siirtymäajasta, jolloin vieraslajilaissa säädettyä kieltoa ei sovelleta lajin yksilöihin, jotka on saatu haltuun ennen asetuksen voimaantuloa. Mahdollisuus pidempään siirtymäaikaan tehostaisi haitallisten vieraslajien torjuntaa varmistamalla, ettei jatkossa jätettäisi lisäämättä haitallisia vieraslajeja kansalliseen vieraslajiluetteloon pelkästään liian lyhyen siirtymäajan vuoksi. Muutos edistäisi vieraslajiluettelon kattavuutta, mikä mahdollistaisi parempaa ennakointia ja ennaltaehkäisyä vieraslajien torjunnassa.
Tavoitteet
Droonien käyttö vieraslajinisäkkäiden pyynnissä tehostaisi erityisesti supikoiran pyyntiä. Supikoiran aiheuttama riski monimuotoisuudelle on merkittävä muun muassa saaristossa. Esityksellä voitaisiin näin ollen ehkäistä vieraslajeista aiheutuvia vahingollisia vaikutuksia. Supikoirakannan tehokas rajoittaminen on erityisen tärkeää muun muassa vesilintu- ja metsäkanalintukantojen suojelemiseksi sekä joidenkin loistautien leviämisen estämisen kannalta.
Uusille vieraslajeille asetettavan siirtymäajan enimmäiskeston pidentämisellä vältyttäisiin tilanteilta, joissa lajeja jätetään lisäämättä luetteloon ainoastaan siitä syystä, että laki ei mahdollista riittävän pitkää siirtymäaikaa. Nykyinen kahden vuoden siirtymäajan enimmäiskesto on vaikeuttanut erityisesti joidenkin kasvilajien lisäämistä kansallisesti merkityksellisten haitallisten vieraslajien luetteloon. Pidempi viiden vuoden siirtymäaika tehostaisi näin ollen vieraslajien torjuntaa varmistamalla, että kansallinen vieraslajiluettelo on mahdollisimman kattava.
Uusille vieraslajeille asetettavan siirtymäajan enimmäiskeston pidentämisellä vältyttäisiin tilanteilta, joissa lajeja jätetään lisäämättä luetteloon ainoastaan siitä syystä, että laki ei mahdollista riittävän pitkää siirtymäaikaa. Nykyinen kahden vuoden siirtymäajan enimmäiskesto on vaikeuttanut erityisesti joidenkin kasvilajien lisäämistä kansallisesti merkityksellisten haitallisten vieraslajien luetteloon. Pidempi viiden vuoden siirtymäaika tehostaisi näin ollen vieraslajien torjuntaa varmistamalla, että kansallinen vieraslajiluettelo on mahdollisimman kattava.
Linkit
https://hankeikkuna.vnv.fi/app#/redirect/lainsaadanto/118556 - https://mmm.fi/hanke2?tunnus=MMM005:00/2024
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään lähettämään viimeistään 22.5.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Kuka tahansa voi halutessaan toimittaa ministeriölle lausuntonsa. Antaakseen lausunnon vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om@om.fi.
Lausunnon voi vaihtoehtoisesti toimittaa sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo.mmm@gov.fi. Tällöin lausunnon yhteydessä tulee mainita diaarinumero VN/1269/2024.
Lausunnon voi vaihtoehtoisesti toimittaa sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo.mmm@gov.fi. Tällöin lausunnon yhteydessä tulee mainita diaarinumero VN/1269/2024.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antaa
hallitussihteeri Karin Cederlöf; puh. 0295 162 063, karin.cederlof(at)gov.fi
hallitussihteeri Karin Cederlöf; puh. 0295 162 063, karin.cederlof(at)gov.fi
Jakelu:
Karin Cederlöf |
Asiasanat
haitalliset vieraslajit
invasiva främmande arter
främmande arter
lagen om främmande arter
vieraslajilaki
vieraslaji
luonnon monimuotoisuus
naturens mångfald