Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö selvityksestä Suomen malli tilausohjelmapalveluiden investointivelvoitteeksi
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/33859/2023
Svarstiden gick ut: 17.5.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Johdanto
Selvityksen mukaan Suomessa olisi ajankohtaista ja perusteltua panna täytäntöön AVMS-direktiivin 13 artiklan 2 kohdan mahdollistama tilausohjelmapalveluja koskeva investointivelvoite. Selvityshenkilö Petri Kemppinen ehdottaa Suomeen mallia, joka velvoittaisi kaikki tilausohjelmapalveluita tarjoavat toimijat investoimaan kotimaiseen sisältöön 10 % Suomessa toteuttamastaan liikevaihdosta. Alle 10 % investoiville toimijoille asetettaisiin lisäksi maksuvelvoite. Maksuvelvoite vaihtelisi 1-5 % välillä sen mukaan, kuinka paljon alle asetetun investointivelvoitteen tilausohjelmapalvelun investoinnit vuodessa jäävät. Malli vapauttaisi jo nyt huomattavasti kotimaiseen ja eurooppalaiseen sisältöön investoivat toimijat lisämaksuista. Toteutettavaksi esitettävän mallin arvioidaan generoivan vuositasolla noin 9 miljoonaa euroa maksuja. Mallin aiheuttama kasvu toimialalle olisi arviolta 20-25 miljoonaa euroa vuodessa.
Tausta
Selvityksen tavoitteena oli arvioida tilausohjelmapalveluille kohdistettavan investointi- tai maksuvelvoitteen käyttöönoton ja eri toteuttamisvaihtoehtojen (suora investointivelvoite, rahastomalli sekä investointivelvoitteen ja rahaston hybridimalli) taloudellisia vaikutuksia kotimaiselle audiovisuaaliselle markkinalle ja alan kasvumahdollisuuksille. Tavoitteena oli myös selvittää kotimaisten toimijoiden kotimaiseen ja eurooppalaiseen sisältöön tekemien investointien volyymia nyt ja tulevaisuudessa eri toteuttamisvaihtoehtoehtojen osalta.
Selvityksen lähtökohtana on ollut, että AVMS-direktiivin mahdollistama velvoite pyrittäisiin toteuttamaan Suomessa tavalla, joka haittaa mahdollisimman vähän jo nyt mittavia investointeja tekevien kotimaisten kaupallisten toimijoiden asemaa, mutta kannustaa kansainvälisiä toimijoita osallistumaan tuotantojen rahoittamiseen Suomessa.
Vuoden 2024 alkuun mennessä 15 Euroopan maata on asettanut direktiivin mahdollistaman investointi- tai maksuvelvoitteen tilausohjelmapalvelun tarjoajille.
Maista, joiden av-sektori muistuttaa Suomen av-sektoria, on perehdytty erityisesti Hollannissa ja Tanskassa toteutettuihin sekä Norjassa suunnitteilla oleviin malleihin.
Selvitys oli jatkoa opetus- ja kulttuuriministeriön aiemmin tilaamille selvityksille.
Selvityksen lähtökohtana on ollut, että AVMS-direktiivin mahdollistama velvoite pyrittäisiin toteuttamaan Suomessa tavalla, joka haittaa mahdollisimman vähän jo nyt mittavia investointeja tekevien kotimaisten kaupallisten toimijoiden asemaa, mutta kannustaa kansainvälisiä toimijoita osallistumaan tuotantojen rahoittamiseen Suomessa.
Vuoden 2024 alkuun mennessä 15 Euroopan maata on asettanut direktiivin mahdollistaman investointi- tai maksuvelvoitteen tilausohjelmapalvelun tarjoajille.
Maista, joiden av-sektori muistuttaa Suomen av-sektoria, on perehdytty erityisesti Hollannissa ja Tanskassa toteutettuihin sekä Norjassa suunnitteilla oleviin malleihin.
Selvitys oli jatkoa opetus- ja kulttuuriministeriön aiemmin tilaamille selvityksille.
Tavoitteet
Suomen av-alan kestävän kasvun ja globaalin kilpailukyvyn lisääminen sekä av-alan kansainvälistymisen ja osaamisen edistäminen.
Tavoitteena on myös kotimaisen av-sisältötuotannon monimuotoisuuden ylläpitäminen sekä av-alan yritysten vahvistaminen siten, että ne pystyvät pitämään luomiensa ja tuottamiensa teosten oikeudet itsellään.
Tavoitteena on myös kotimaisen av-sisältötuotannon monimuotoisuuden ylläpitäminen sekä av-alan yritysten vahvistaminen siten, että ne pystyvät pitämään luomiensa ja tuottamiensa teosten oikeudet itsellään.
Liitteet:
OKM_2024_15.pdf - Suomen malli tilausohjelmapalveluiden investointivelvoitteeksi
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 17.5.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnossa pyydetään ottamaan kantaa ehdotettuun malliin ja arvioimaan, miten se vaikuttaisi lausunnonantajan toimintaan. Lisäksi toivotaan näkemyksiä siitä, mitä näkökohtia tulisi ottaa huomioon investointi- ja maksuvelvoitteen toimeenpanossa ja kohdentamisessa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Lausunnot pyydetään jättämään Lausuntopalveluun. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi -sivustolta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta lausuntopalvelu.om@gov.fi.
Vaihtoehtoisesti lausunnon voi toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon (kirjaamo.okm@gov.fi). Lausunnonantajaa pyydetään viittaamaan asianumeroon VN/33859/2023.
VAHVA-ministeriöille: lausunto viedään VAHVA:n asialle VN/33859/2023.
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia, ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi -sivustolla.
Lausunnot pyydetään jättämään Lausuntopalveluun. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi -sivustolta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta lausuntopalvelu.om@gov.fi.
Vaihtoehtoisesti lausunnon voi toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon (kirjaamo.okm@gov.fi). Lausunnonantajaa pyydetään viittaamaan asianumeroon VN/33859/2023.
VAHVA-ministeriöille: lausunto viedään VAHVA:n asialle VN/33859/2023.
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia, ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi -sivustolla.
Valmistelijat
Kulttuuriasiainneuvos Laura Mäkelä, etunimi.sukunimi@gov.fi
Jakelu:
Audiovisual Producers Finland APFI ry | ||
AVEK | ||
Business Finland | ||
DNA Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
MTV Oy | ||
Sanoma Media Finland | ||
Suomen elokuvasäätiö | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtiovarainministeriö |
Asiasanat
elokuva, av-ala
EU-direktiivi
audiovisuaaliset mediapalvelut